2020-07-17, 16:36
Medlem
EdKempers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Joakim Lamotte har ju gjort det. Finns film på youtube. Man hör nästan själv på tonfallet hur absurt det låter när hon på 1177 läser upp de direktiv de fått...
Jo jag har sett det. Men tyvärr biter det inte när Lamotte snackar.
Citera
2020-07-17, 16:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av karlkula12
Du är något av en profil i tråden och dina uppskattningar är intressanta men det känns verkligen som ett det går fullständigt åt helvete för din del när kommer till att sagda uppskattningar Är det inte läge att lägga dem åt sidan en stund?

Tack, det är kul att ha följare. Jag avvaktar utvecklingen och kommer med mer beräförstkningar när platz.se har uppdaterat klart för idag. Det verkar som om gapet minskar. Men det har varit en underlig vecka med först låga siffror måndag tisdag, som om allt vore över, sedan nästan lite chocksiffror. Men för svenska förhållanden är dödligheten ganska låg nu.
Citera
2020-07-17, 16:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Jag ger fakta och du svamlar.
Du snackar om 89k döda på ett år som om du bryr dig om dom alls. 5600 döda på mindre ett halvår som hade kunnat förhindrats. Högst dödlighet i Europa och i norden. Paria i omvärlden.
Citera
2020-07-17, 16:39
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Vem fan vill dö? Vill du ha cancer? Det låter på dig som alla annan död och döende än C-19 är okej.

Frid över minnet efter de nästan 90000 som dog i Sverige ifjol

Elda för dig själv som bara bryr dig selektivt om årets dödssiffror. Du är en rättshaverist med politiska åsikter i marginalen
Hur fick du in politik i det här?

Jag är inte säker på att något av de andra partierna skulle klarat av det här bättre eller faktiskt är oskyldiga till den uppkomna situationen. Möjligtvis SD då med det sistnämnda helt enkelt för att de inte fått vara med och bestämma om avregleringen av vår beredskap.

Däremot så är man som sittande regering för tillfället ansvarig för skötseln av landet. Det kommer man inte undan.
Citera
2020-07-17, 16:41
Medlem
FHM:s och Johan Carlssons uttalande idag om 40 % immunitet i Stockholm är högst oklart. Som tidigare anger han inte vilka studier han baserar sitt uttalande på. Det finns INGA studier som är generaliserbara som visar att T-celler ger immunitet vid SARS-CoV-2, och inga studier som visar på protektiv immunitet.

ECDC sammanfattar det rådande kunskapsläget tydligt. FHM verkar söka med ljus och lykta efter bevis på att deras strategi, till skillnad från alla andras, är den rätta. De ägnar orimligt mycket tid av sina presskonferenser till att lyfta fram dessa ”bevis”, medan de ofta underlåter att redovisa fakta av stor betydelse, om den inte stärker deras valda linje. Senaste exemplet är studien från Karolinska om T-celler som det från FHM:s sida dragits alldeles för långtgående slutsatser av.

https://www.ecdc.europa.eu/en/covid-19/latest-evidence/immune-responses

Om T-celler:
”It is currently unknown whether antibody responses or T-cell responses in infected people confer protective immunity, and if so, how strong response is needed for this to occur”.

Om antikroppar IgM, IgG:
”The detection of antibodies to SARS-CoV-2 does not indicate directly protective immunity and correlates of protection for COVID-19 have not yet been established”.

”SARS-CoV-2 IgM and IgG antibody levels may remain over the course of seven weeks [15] or at least in 80% of the cases until day 49”.
Citera
2020-07-17, 16:41
Medlem
Richard-IIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ursula45
Du snackar om 89k döda på ett år som om du bryr dig om dom alls. 5600 döda på mindre ett halvår som hade kunnat förhindrats. Högst dödlighet i Europa och i norden. Paria i omvärlden.

Med all respekt för att det är tragiskt att många har dött i covid så vill jag ändå påpeka att ditt inlägg visar att du inte riktigt förstått hur Sverige räknar sina dödstal.
Citera
2020-07-17, 16:44
Medlem
Karlxgustafs avatar
I min ungdom umgicks jag ganska mycket med religösa människor. Farmor var pingstvän, jag har fortfarande kusiner i det samfundet. Mina barns mor har släkt inom jehovas som vi har umgåtts med förr om åren. Själv tycker jag att all religon är dravel.

Däremot så är jag imponerad över deras fulla förståelse till att vi alla någon gång ska dö.
Vi kommer alla att någon gång dö. Det finns lite för många i denna tråd som länkar till alla möjliga rapporter från läkare och universitet.
Vi vill nog alla våra nära väl men ingen kan stoppa den naturliga livscykeln.
Citera
2020-07-17, 16:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TonyDR
Finns ingen distansering på stranden, så smittas folk lätt.
Hur många svenskar som smittas vet vi ju inte eftersom Sverige testar så lite.
OK. Men i så fall har andelen som kräver sjukhusvård minskat markant.
Citera
2020-07-17, 16:48
Medlem
Kämpendahls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TonyDR
Så här ser det ut på en strand på Öland nu

https://twitter.com/RasimReiz/status/1284094840381284352
Inte konstigt att det är så mycket smitta i Sverige.
Vad är problemet? Om man inte sitter i samma sällskap så är det säkert minst 1,5 meter mellan människorna. Dessa badbilder som vissa jönsar tar i perspektiv så ser det ju ut som folk ligger som packade sillar, men skulle man ta en drönarbild ovanifrån skulle det synas att det är avstånd mellan sällskapen. Risken är nog större när man handlar på ICA.
Citera
2020-07-17, 16:51
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Ja, speciellt dom där 1500st 60 och 70-åringarna. De skulle säkert inte överlevt en månad till. Och de där 2300st 80-åringarna, vet väl alla att de redan nästan ligger i graven. Även de som man ser gå med lätthet och sitta och fika på föreningarnas café.

Ja, det där att nästan alla personer som dött av Covid 19 skulle stått med ena foten i graven kan vi avskriva som trams. Likaså personer som vill få det att låta som det skulle vara en jävla skillnad om man dött av covid19 eller med covid19. I själva verket är ju skillnaden hårfin. Det är ju en märklig slump att man skulle avlida med covid19 just under de veckorna man är infekterad och covid19 inte har något med dödsorsaken att göra, samtidigt som medellivslängden i Sverige är över 80 år.
Citera
2020-07-17, 16:54
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Hur fick du in politik i det här?

Jag är inte säker på att något av de andra partierna skulle klarat av det här bättre eller faktiskt är oskyldiga till den uppkomna situationen. Möjligtvis SD då med det sistnämnda helt enkelt för att de inte fått vara med och bestämma om avregleringen av vår beredskap.

Däremot så är man som sittande regering för tillfället ansvarig för skötseln av landet. Det kommer man inte undan.

Nej, speciellt inte efter 1,5 mandatperiod. De har haft all tid i världen på sig OM de hade prioriterat det. Duger inte att skylla på Reinfeldt eller ädelreformen år 1992.
Citera
2020-07-17, 17:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
OK. Men i så fall har andelen som kräver sjukhusvård minskat markant.
Det är ju andra som blir sjuka nu som oftast inte ens behöver vård.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in