2020-07-17, 15:50
Medlem
2n00b4Us avatar
Jag undrar om hon alltid har tyckt så här eller började göra det för någon vecka sedan.
Citera
2020-07-17, 16:05
Medlem
Quid pro quos avatar
"Debattören Antonie Grahamsdaughter som själv tillhör den nordamerikanska ursprungsbefolkningen"

Ja, det självklara argumentet: Vad fan gör hon i Sverige?
Hon är kolonisatör på samma sätt som de nordamerikanska européerna hon hatar.
Citera
2020-07-17, 16:09
Medlem
volvo 240s avatar
Jag fattar verkligen inte... Jag ser sådant här snarare som en sorts hyllning till indianer eller vilka det nu handlar om i de en skilda fallen. ¨Något det absolut inte handlar om är ju att nedvärdera människorna man avbildar. Tex Uncle Bens, en bild på en helt normal svart gubbe. Ska gubben vara vit istället eller får det inte finnas avbildade människor? Samma var det ju med laget Redskins i USA, och de bytte ju namn trots att undersökningar visade att extrent få indianer såg det som något negativt. Det är allt som oftast endast vita vänstermänniskor som ojjar sig och inte de 2"drabbade" Man får ju heller inte ha kimono på sig om man inte är från Japan... Något japanerna generellt bara är positivt att andra uppskattar deras kultur.
Citera
2020-07-17, 16:18
Medlem
FiniteLifes avatar
Det som alltid tycks inträffa är:

1. Att någon som inte har ett skit med saken uttalar sig - heteros uttalar sig om sånt som gäller bögar, vita om sånt som gäller svarta osv

2. Om det råkar vara en bög som uttalar sig om nåt som gäller bögar, som gäller svarta osv så är dom knappast representativa för gruppen som helhet, ändå tar dom på sig att föra dess talan, hur jävla mkt hybris har man då som människa? Jag vet inte hur ni känner, men som vit man anser inte jag att jag har rätten att föra alla vita mäns talan!

Det centrala borde ju rimligen vara hurvida något ses som positivt, negativt eller neutralt och bara det negativa bör man ju rimligen plocka bort eller ändra (om något ska plockas bort och ändras alls, vilket kan diskuteras)
Citera
2020-07-17, 16:30
Medlem
HateWrecks avatar
Tas den bort? Är det bekräftat?
Eller är det motsvarande när K Sabuni tar på sig att själv representera varje människa med härstamning från Afrika?
I svenska negerföreningens namn.

Att en enstaka stolle har en åsikt gör inte åsikten allmän. Det förstår ni väl?
Det är klart att man får rulla negerbollar och sitta hemma och smacka, som man alltid gjort.
Det blir bara töntigt när man gråter om det offentligt, precis som Sitting Bull.
Citera
2020-07-17, 16:35
Medlem
BewilderedHulders avatar
Har aldrig sett den glassen, men absolut så är det en viktig glass och när jag hittar den så kanske jag byter ut den min mot min favvo 88:an.
Citera
2020-07-17, 16:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merkur
Skall det bli ännu ett debakle om Nogger, 88:an etc.?

Ja, vad är problemet med dessa rasistiska glasstillverkare? De verkar ha en djupt rotad nazistisk ideologi i sina marknadsavdelningar.

Även lakritspuck finns väl kvar? Sjukt rasistiskt.

Själv känner jag mig djupt kränkt av Magnum. Bara för att man har en stor penis ska man behöva bli jämförd med en glass? Som bara är till för kvinnors njutning. Oerhört objektifierande. Ta bort Magnum omedelbart!
Senast redigerad av T-bot 2020-07-17 kl. 16:46.
Citera
2020-07-17, 16:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fear2be
Det här är så sjukt kontraproduktivt. Inte nog med att indianer som folkgrupp och kultur har blivit nästintill utraderade. Det som är kvar, namnet, ska också bort. Då har man städat bort precis allt från den folkgruppen så att den kan försvinna helt. Städa bort allt som står ut så att alla kan vara lika.

Ofta har folkgrupper använts i positiv bemärkelse och man har romantiserat gruppen. Se bara på de dyra båtarna som har benämnts Gypsy. Det finns nog väldigt få romer som har haft råd att köpa den båten men säljargumentet är fri som en "Gypsy". Samma sak med låten Apache av The Shadows som romantiserar kring Apache indianerna. Fotbollslag som har namn som associerar till indianer är ett utmärkt exempel på lokalpatriotism och inkludering av folkgrupper där man är stolt och hyllar den ursprungliga kulturen.

Inte för att vi har så många indianer i Sverige men nog kan man få romantisera kring historiskt betydelsefulla personer genom att låta deras namn leva vidare genom en glass?

Det är ju folk med en positiv kraft som upplevs som exotiska (vikingar,indianer)
som man vill att produkten ska associeras med.
Det är ju dom positiva egenskaperna som folket har som att man vill att produkten ska associeras
med.
Det är ju zigenarnas äventyrliga livsstil eller vikingarnas kraft och driftighet man vill
att produkten ska kopplas samman med.
Sjukt löjligt.
Citera
2020-07-17, 16:53
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av FiniteLife
Det som alltid tycks inträffa är:

1. Att någon som inte har ett skit med saken uttalar sig - heteros uttalar sig om sånt som gäller bögar, vita om sånt som gäller svarta osv

2. Om det råkar vara en bög som uttalar sig om nåt som gäller bögar, som gäller svarta osv så är dom knappast representativa för gruppen som helhet, ändå tar dom på sig att föra dess talan, hur jävla mkt hybris har man då som människa? Jag vet inte hur ni känner, men som vit man anser inte jag att jag har rätten att föra alla vita mäns talan!

Det centrala borde ju rimligen vara hurvida något ses som positivt, negativt eller neutralt och bara det negativa bör man ju rimligen plocka bort eller ändra (om något ska plockas bort och ändras alls, vilket kan diskuteras)
Lugna ner dig nu. Antoine Grahamsdaughter är faktiskt en indian.
Citera
2020-07-17, 16:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kajhahne
Lugna ner dig nu. Antoine Grahamsdaughter är faktiskt en indian.
Precis som Elizabeth Warren
Citera
2020-07-17, 17:05
Bannlyst
Nu skall glassen rensa bort : "Sitting Bull” bannlysts snart även Nogger och 88

Rödskinnen kan bli kränkta. Hur kommer det bli med nogger och 88? Konstig att glassen 88 få finnas kvar. 88 står för Heil Hilter.

Den senaste tiden har frågan om Frölunda Indians logga aktualiserats.
Nu kritiseras även Triumfglassen ”Sitting Bull” för användandet av stereotypa och kränkande bilder.
Nu kan glassen komma att tas bort, enligt företaget.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/glasstillverkaren-kan-komma-att-ta-bort-glassen

Den här kvinna bli kränkt av glassen :

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/triumfglassen-sitting-bull-kritiseras-det-ar-skamligt
Senast redigerad av 31G350125 2020-07-17 kl. 17:15.
Citera
2020-07-17, 17:10
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 31G350125
Rödskinnen kan bli kränkta. Hur kommer det bli med nogger och 88? Konstig att glassen 88 få finnas kvar. 88 står för Heil Hilter.
Eller så är 88 en förkortning för "puss och kram" vid morsetelegrafering och Nogger typ slang för nougat?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in