2020-07-17, 14:50
  #90085
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Antligenhemma2019
Gissar jag med + ett par från C.

L måste byta PL inom en väldigt snart framtid annars är det över. Verkar som L försöker vinna personer från förorten, men självklart kommer det misslyckas totalt. Men dom 2-3 % som röstar på L hade nog gått till S annars.

Bästa är om L får 3,5% och åker ut 2022, de ska binda 300-400 000 potentials S väljare. Högerväljarna har redan dragit.
Jag tycker inte man kan skylla enbart på partiledaren, hela partistyrelsen i L är fel, eftersom det var partistyrelsen som godkände att bli ett stödparti till S. Inom de styrande i L så är stödet för att stötta sossarna säkert stark, och det innebär att de helt enkelt inte kan byta block. Så jag ser inte på vilket sätt en annan partiledare som typ Ullenhag hade kunnat rädda L, om något hade han bara varit än mer entusiastisk i sitt stöd till sossarna än vad Sabuni varit.
2020-07-17, 15:22
  #90086
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nergus
Jag tycker inte man kan skylla enbart på partiledaren, hela partistyrelsen i L är fel, eftersom det var partistyrelsen som godkände att bli ett stödparti till S. Inom de styrande i L så är stödet för att stötta sossarna säkert stark, och det innebär att de helt enkelt inte kan byta block. Så jag ser inte på vilket sätt en annan partiledare som typ Ullenhag hade kunnat rädda L, om något hade han bara varit än mer entusiastisk i sitt stöd till sossarna än vad Sabuni varit.


Ja det är sant. Men jag tror det inte är många väljare som idag säger sig rösta på L som är nära Sd. Max ett par hundra. Så huvudsaken är att dom binder så många väljare som möjligt, 3-3,9% och blir utan platser i RD. Tror att L antingen går till C, MP eller S.



Dom sätter HBTQ Först av allt sedan på plats 3-4 så kommer skattefrågor.


Sverige är moget för första islamist partiet samt MED eller AFS.
2020-07-17, 15:50
  #90087
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Antligenhemma2019
Gissar jag med + ett par från C.

L måste byta PL inom en väldigt snart framtid annars är det över. Verkar som L försöker vinna personer från förorten, men självklart kommer det misslyckas totalt. Men dom 2-3 % som röstar på L hade nog gått till S annars.

Bästa är om L får 3,5% och åker ut 2022, de ska binda 300-400 000 potentials S väljare. Högerväljarna har redan dragit.
När sommaren är slut så tror jag Sabunis tid som partiledare är över. Sker det inte då så blir hon nog kvar tills valet, för det börjar bli bråttom nu.

En tanke är att BLM kanske skrämmer Liberalerna så att de inte vågar avsätta henne. Kanske är det en sådan här struntsak som kan bli en förevändning för att sprida den amerikanska kulturrevolutionen till Sverige. Vem vet? Allt är så vansinnigt nuförtiden att man inte kan utesluta någonting.

Hursomhelst tror jag inte vi behöver vara rädda för att Liberalerna ska klara sig. Det är inte partiledaren som är problemet.
2020-07-17, 15:53
  #90088
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Friherr
När sommaren är slut så tror jag Sabunis tid som partiledare är över. Sker det inte då så blir hon nog kvar tills valet, för det börjar bli bråttom nu.

En tanke är att BLM kanske skrämmer Liberalerna så att de inte vågar avsätta henne. Kanske är det en sådan här struntsak som kan bli en förevändning för att sprida den amerikanska kulturrevolutionen till Sverige. Vem vet? Allt är så vansinnigt nuförtiden att man inte kan utesluta någonting.

Hursomhelst tror jag inte vi behöver vara rädda för att Liberalerna ska klara sig. Det är inte partiledaren som är problemet.



Skulle vara intressant att se hur L’s stöd i frönst Sthlm och Uppsala har förändrats över de senaste 1,5-2 åren. Jag tror stödet har minskat väldigt mycket där. L har mkt att vinna på att gå över till högersidan. Men det kommer inte ske.


Dock är det en annan tråd att diskutera i
2020-07-17, 16:53
  #90089
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Friherr
När sommaren är slut så tror jag Sabunis tid som partiledare är över. Sker det inte då så blir hon nog kvar tills valet, för det börjar bli bråttom nu.

En tanke är att BLM kanske skrämmer Liberalerna så att de inte vågar avsätta henne. Kanske är det en sådan här struntsak som kan bli en förevändning för att sprida den amerikanska kulturrevolutionen till Sverige. Vem vet? Allt är så vansinnigt nuförtiden att man inte kan utesluta någonting.

Hursomhelst tror jag inte vi behöver vara rädda för att Liberalerna ska klara sig. Det är inte partiledaren som är problemet.

Det är väl rätt troligt att L får stödröster från C eller S och klarar spärren nästa val, eller?
2020-07-17, 17:05
  #90090
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trollmongot
Det är väl rätt troligt att L får stödröster från C eller S och klarar spärren nästa val, eller?
Svårt att säga. Om L går till val på att vara regeringsunderlag till en S-regering så kan de få stödröster, men det vill de inte göra. Halva partiet, inklusive partiledaren, var motståndare till Jöken och har bara lovat att respektera det beslutet under en mandatperiod.

Dock kan det bli så att L knappast har något annat val, därför att SD inte släpper in dem i högerblocket. Min gissning idag är i alla fall att L får lämna men det är inte skrivet i sten.
2020-07-17, 17:09
  #90091
Medlem
Tercios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Friherr
Svårt att säga. Om L går till val på att vara regeringsunderlag till en S-regering så kan de få stödröster, men det vill de inte göra. Halva partiet, inklusive partiledaren, var motståndare till Jöken och har bara lovat att respektera det beslutet under en mandatperiod.

Dock kan det bli så att L knappast har något annat val, därför att SD inte släpper in dem i högerblocket. Min gissning idag är i alla fall att L får lämna men det är inte skrivet i sten.

Den visan har vi ju sjungit förr om man säger så, men visst chansen att vi blir av med dem är bättre än nånsin. Ingetdera block har ju någon anledning att stödrösta på L, det är för osäkert vilket block de stödjer helt enkelt.
2020-07-17, 17:39
  #90092
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Friherr
Svårt att säga. Om L går till val på att vara regeringsunderlag till en S-regering så kan de få stödröster, men det vill de inte göra. Halva partiet, inklusive partiledaren, var motståndare till Jöken och har bara lovat att respektera det beslutet under en mandatperiod.

Dock kan det bli så att L knappast har något annat val, därför att SD inte släpper in dem i högerblocket. Min gissning idag är i alla fall att L får lämna men det är inte skrivet i sten.

Att L får lämna vadå ?

Dom unga som kommer i framtiden tar del av nyheter och kultur via internet och reser mer
speciellt dom unga männen verkar rösta på SD, och dom ser vilken rabiat vänsterfeministisk
aktivism dom kvinnliga klasskompisarna håller på med.
Dom är medvetna om aktivisternas metoder vilket dom över 65 inte är som ofta gift sej tidigt
och inte ens tågluffat, och nyheter på nätet tar dom inte heller del av heller.
Vi får hoppas på det, men jag tror att dom konservativa förlorar nästa val tyvärr.

Går det räkna ut hur många sossar som hinner avlida till nästa val och hur många procent det
utgör.
2020-07-17, 21:47
  #90093
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Utflyttad
Självklart, om man biter sig fast i ankdammen Sverige så är det nog så som du skriver.
Men, om man istället tog en titt utanför ankdammen så fanns det tidigt en uppsjö med skickliga forskare och experter som övriga länders politiker lyssnade på.
Tidigt så fick "utlandet" upp ögonen för det Svenska vansinnet.

Att SD inte har tillgång till departementen är allt en fånig ursäkt, men om det nu är så att du inbitet försöker att försvara SD (till varje pris) så låt gå för det.

Men i resten av världen så fanns det fortlöpande en hel del information att hämta, bara man ville. Det krävs bara lite mod, politisk moral och en vilja att lyfta blicken från naveln.

Coronat är skit samma.
SD hade inte löst det bättre än någon annan.
Nä, SD röstar folk på av en anledning: invandringsproblem. Något annat ska SD nog inte satsa på, även om det förstås inte är fel kritisera S agerande.
2020-07-18, 00:07
  #90094
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grelin1999
Coronat är skit samma.
SD hade inte löst det bättre än någon annan.
Nä, SD röstar folk på av en anledning: invandringsproblem. Något annat ska SD nog inte satsa på, även om det förstås inte är fel kritisera S agerande.

S gjorde tvärt i mot alla andra och de hade inte SD gjort, så SD hade klarat de bättre.
Sossarna gör alltid allting tvärt i mot alla andra, och det blir skit.
Det finns ett konstant ointresse hos dom att lära sej av andra länder speciellt våra
nordiska grannländer.
Dom lät ju smittan sprida sej med flit, inga andra gjorde så, hur dum får man vara?
Det är inte svårt för SD att vara bättre eller lika bra dom andra partierna saknar ju
helt vanligt förnuft.
2020-07-18, 00:42
  #90095
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Friherr
Svårt att säga. Om L går till val på att vara regeringsunderlag till en S-regering så kan de få stödröster, men det vill de inte göra. Halva partiet, inklusive partiledaren, var motståndare till Jöken och har bara lovat att respektera det beslutet under en mandatperiod.

Dock kan det bli så att L knappast har något annat val, därför att SD inte släpper in dem i högerblocket. Min gissning idag är i alla fall att L får lämna men det är inte skrivet i sten.

Om L vägrar lämna besked i regeringsfrågan före valet är det mycket goda chanser att de åker ut eftersom de då inte kommer få en enda stödröst.

Om L tar ställning för S blir det också svettigt eftersom stödrösterna från den sidan då ska räcka till både L och MP.

Om L tar ställning för M ökar det dels chanserna att vi slipper en S-ledd regering (även om L blir en trist belastning) och dels kan stödröstande moderater bidra till att M inte lyckas bli större än SD.

Win - win - win
2020-07-18, 02:02
  #90096
Bannlyst
Detta är mitt förslag till en fördelning på ministerposterna vid en M/KD/SD koalition. Detta oavsett om M eller SD är störst.

Moderaterna: Statsminister, finansminister, utrikesminister, finansmarknadsminister, arbetsmarknadsminister, näringsminister, EU-minister, utbildningsminister, högskole-forskningsminister, IT-minister.

Sverigedemokraterna: Vice statsminister, justitieminister, försvarsminister, energiminister, migrationsminister, integrationsminister, jordbruksminister, landsbygdsminister, kulturminister, bostadsminister

Kristdemokraterna: Socialminister, socialförsäkringsminister, minister för nordiskt samarbete, jämställdhetsminister, miljöminister, infrastrukturminister, civilminister, biståndsminister, handelsminister, regionminister.

Så här bör balansen se ut. Det låter rimligt sett till vilka frågor partierna är profilerade inom och storleken på partierna.

Det är viktigt att SD inte gör samma misstag som Dansk folkeparti gjorde genom att vara en slags "kontrollant" till en M/KD regering. SD kommer förlora på det i längden. Det är viktigt att SD etablerar sig som maktparti på riktigt,, tar kontroll över departement och bygger en statsmannamässig partibas för att inte försvinna som en i mängden vilket blev Dansk folkepartis öde.
__________________
Senast redigerad av kajhahne 2020-07-18 kl. 02:05.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in