Citat:
Ursprungligen postat av
Testonio
Studie visar att temperatur och latitud saknar betydelse för pandemispridningen:
https://medicalxpress.com/news/2020-05-canadian-temperature-latitude-covid-.html
Men nu rör ju Kanadickerna till det rejält:
1: Det är känt sen tidigare att Covid-19 är mycket mer robust mot höga temperaturer. Fransmännen klantade sig när det räknade på vilken temp som fick C19 att dö, de trodde efter gamla mallar från andra virus att det skulle räcka med +70 i 15 min för att få log6, det visade sig att Covid-19 behöver hela +92 under 15min. Alltså är Covid-19 mycket robustare och här stämmer utsagan....
MEN....
2: Alla virussorter har 2 stora fiender, UvB/UvC strålning från solen samt ozon. Just nu har vi sommar på norra halvklotet vilket innebär höga UvB/UvC nivåer från solen, och mycket höga ozonhalter i luften, speciellt så kallad marknära ozon. Ozonet har dock en fiende-avgaser från trafik som sänker ozonnivåerna i vissa stadsområden typ trafikleder och industrier.
Som tidigare känt så dör de flesta virus ut på försommaren och kommer tillbaka på hösten igen, det blir samma sak här med Covid-19, men inte beroende på högre temperaturer utan kombon av strålning och Ozon. Tror det är detta som rör till hela debatten om Coronan då alla stirrar sig blint på enbart temperaturer. Jag är mest förvånad att ett gäng vetenskapsmän inte ens tar med så vitala detaljer...