2020-07-17, 13:21
Medlem
Testonios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Din jämförelse är skrattretande felaktig.

Knappast. Den enda tragikomiska är din brist på sakliga argument.

Passar inte galoscherna är du varmt välkommen att presentera en studie som hävdar motsatsen.
Citera
2020-07-17, 13:21
Moderator
Chantres avatar
Ryssarnas vaccin verkar komma ut först på marknaden. Långt tidigare än de övriga ländernas varianter. Om ett halvår räknar man med att alla ryssar har vaccinerats.

Citat:
The vaccination of Russian nationals may be completed early in 2021.

https://tass.com/world/1179505
Citera
2020-07-17, 13:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Anser du att denna utveckling är ett tecken på liv och hälsa?

https://ourworldindata.org/grapher/total-covid-deaths-per-million?tab=chart&country=DNK~EST~FIN~DEU~LVA~LTU~ NOR~POL~RUS~SWE

Är det något regeringen inte har prioriterat så är det liv och hälsa.
Du är förstås en av de personer som tror att folkhälsan skulle skadas allvarligt om man stängde ned skolorna till man fått kontroll över smittspridningen. Eller att det skulle få allvarliga effekter på folkhälsan om folk inte tilläts sitta och hinka öl på krogen, eller bli tvingade till munskydd i kollektivtrafiken och mataffärer. Att striktare krav på skyddsutrustning inom vård och omsorg skulle leda till en självmordsvåg bland vårdanställda. Tror helt ärligt att det är bättre att du berättar för läsarna vad du ser för problem med att verka för en lägre smittspridning i samhället och på vilket sätt det skulle gå ut över folkhälsan.
Tack för det icke-svaret på de frågor jag ställde. Skön debattstil! Ohyfsad är vad du är.
Citera
2020-07-17, 13:25
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Testonio
Knappast. Den enda tragikomiska är din brist på sakliga argument.

Passar inte galoscherna är du varmt välkommen att presentera en studie som hävdar motsatsen.

En studie som visar att bilen som såg ut som ett dragspel inte var orsaken?

Jag behöver inte presentera någon studie eftersom du presenterat en studie som i sig själv reserverar sig för sitt resultat. Fullt naturligt eftersom det finns alldeles för lite underlag att ta med alla nödvändiga aspekter. Således är den inte på något sätt den absoluta sanningen.
Citera
2020-07-17, 13:26
Moderator
Chantres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Almanacka2018
Verkar gå risigare för västerbotten nu 20+ nya fall tre dagar i rad, och nu en inlagd på IVA efter att ha varit 0 en stund
Lite märkligt att antalet fall går upp samtidigt som man har släppt självtester till invånarna.

Citat:
Enligt smittskyddsläkaren Gunilla Persson så beror ökning på att antalet självtester också ökar. I övrigt ligger siffrorna för länet på samma nivå som tidigare.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vasterbotten/har-kan-du-folja-det-senaste-vi-vet-om-coronalaget-i-vasterbotten
Citera
2020-07-17, 13:30
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IlDivino
Tack för det icke-svaret på de frågor jag ställde. Skön debattstil! Ohyfsad är vad du är.

Du ställer ju inga vettiga frågor utan håller bara på med trams. Känns inte som du efterfrågar någon kunskap alls.
Citera
2020-07-17, 13:35
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Nej, = och --> är absolut inte samma sak: 1 leder inte till 1, men 1 är lika med 1.

I det aktuella fallet är det absolut säkert så att Anders Nystedt menade att målet att bemästra smittan leder till flockimmunitet.
Nej, han säger - så att vi långsamt bygger upp den där flockimmuniteten. Det står textat vad han säger, flockimmunitet är MÅLET.

Vad är det du inte begriper?
Citera
2020-07-17, 13:35
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gefundenes F
Det är en sjuklig självupptagenhet men den mattas av med åren. Det kan ju vara bra att man inte bryr sig om andra på ett negativt sätt men här verkar det ju som många är intresserade av att vara anti den äldre delen av befolkningen.

Sedan undrar jag hur det står till men tänkandet när du anser att nedstängning, som jag inte förespråkar, är samhällsomstörtande? Kan det inte vara så att du är en sosse och du känner S-hegemonin hotad av kritik mot brister i systemet. Men varför ser du det som ett hot emot dig? Ett av mina barn är psykolog jag kan nog ordna in en gratis konsultation åt dig så din självinsikt ökar en aning.
Jag bryr mig inte ett jota om partipolitiken i den här frågan, så de spekulationerna kan du strunta i. En nedstängning där folk likt i UK, Italien, Spanien etc berövats friheten att vistas utanför sitt hem annat än i ytterst begränsad omfattning och ibland straffas hårt om de ändå gjort det, är en ganska allvarlig inskränkning av människors rörelsefrihet. Samma sak med försök av totalövervakning via app i mobilen eller av militär vaktade karantänhotell som i NZ. Alla kan förstå att (det uttalade) syftet är gott, men det är ett ganska hårt pris att betala för att helt strypa en smitta som de flesta klarar sig genom utan större besvär.

Jag tror ingen är anti äldre egentligen, men många tycks vara anti allt utom just de äldre, och då blir diskussionen därefter.

Så bra att ditt barn är psykolog. Jag klarar mig fint, men erbjud gärna gratiskonsultationen till någon annan i tråden. Jag har på känn att de finns som kan behöva den.
Senast redigerad av outoftheblue 2020-07-17 kl. 13:41.
Citera
2020-07-17, 13:37
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
=> betyder "leder till", = betyder "är lika med".
Ja, målet är flockimmunitet, strategin att ” bromsa på slirig väg” leder till flockimmunitet.
Citera
2020-07-17, 13:39
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Jag trodde vi var överens om att flockimmunitet inte kan vara ett mål, speciellt inte på kort sikt, oavsett vad Tegnel, Nystedt, fan och hans moster säger.
Det spelar ju ingen roll vad du eller andra säger i detta fallet! Det är ju Tegnell och FHM tillsammans med regeringen som bestämt strategin.
Citera
2020-07-17, 13:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chantre
Lite märkligt att antalet fall går upp samtidigt som man har släppt självtester till invånarna.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vasterbotten/har-kan-du-folja-det-senaste-vi-vet-om-coronalaget-i-vasterbotten

Jo, men ett nytt IVA-fall ska läggas till på det också efter att ha legat på 0 en tid.
Citera
2020-07-17, 13:41
Medlem
Testonios avatar
Citat:
En studie som visar att bilen som såg ut som ett dragspel inte var orsaken?

Jag behöver inte presentera någon studie eftersom du presenterat en studie som i sig själv reserverar sig för sitt resultat. Fullt naturligt eftersom det finns alldeles för lite underlag att ta med alla nödvändiga aspekter. Således är den inte på något sätt den absoluta sanningen.

Vissa saker är av praktiska skäl helt enkelt omöjliga att leda i bevis.
Slutsatserna väger fortfarande oerhört mycket tyngre än dina åsikter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in