2020-07-17, 09:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Parasolltroll
[spoiler]
Nu har jag kollat och dubbelkollat på plats. Nej, Valdemarsbergsvägen 8 finns inte. Vissa kartor vill tydlgen vara hjälpsamma och försöker hitta adressen mellan 6 och 10, men det stämmer inte. Det är GPSen i Hemtjänstbilen som är källan, en sökning på karta ger nr 8, som inte finns. Gps koordinaterna leder till ”stumpen” där Valdemarsbergsvägen korsar Oljehamnsvägen. Vi ska förstå att där stod bilen i drygt 18 minuter efter kl 9 på måndagsmorgonen den 18e. Han kan ha burit en eller flera säckar en bit in i området. Nu är det väldigt grönt där men detta skedde i november.
Har det varit sök där nån som vet
Citera
2020-07-17, 10:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tavelramskrok
På Salberga sitter väl Warsame som var en av flera skjutglada gossar som sköt inne i restaurangen på vårväderstorget. Mark Saliba som tillsammans med sin bror sköt tre i Uddevalla, sitter/satt väl där också ?
Möjligen har någon av dessa förflyttats ?

Hamnar Tishko i någon utav ovan nämnda sällskap., så ska han nog passa sig för att vara för stor i käften.
Min gissning är att han i möjligaste mån försöker att passa in och därför ändrar på dom historier han dragit för polisen. För se var Tishko än befinner sig så försöker han att passa in. Så även i ett mördargäng på kåken.

Mörkrädde Tishko lär fortsatt sova med lampan tänd och med musik i lurarna.
Inte så konstigt med tanke på vad gossen faktiskt gjort

Du nämner två stycken som dels är Fenixplacerade och sedan inte ens sitter på Salberga (Fenix finns på Kumla, Hall och Saltvik) så den delen vet jag inte varför du ens tar upp då den inte är så relevant i sammanhanget. Tishko kommer placeras på en anstalt av normalgraden och på en avdelning för personer som har ett visst behov av skydd. Han kommer inte kunna sitta på en helt vanlig avdelning.
Citera
2020-07-17, 10:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av johannajack
Förstår inte ens hur han kan klassas som medel intelliget! Historiens mest korkade brott, med helt otroliga utsvävningar. Ton av bevisning, klantigt utförda städnings försök, vandrande på motorvägen, huvud i garderoben! Han har inte sagt ETT smart ord för att försöka bevisa sig oskyldig. Ja börjar undra om han ville åka fast egentligen, eller om han kanske va i ngn psykos pga av cannabis, ser inga förklaringar till hans agerande alls. Hade han bevisats låg intelligent (som ett barn) hade ja förstått mer. Jag förstår diagnosen mkt väl, och han kommer få ett helvete på kåken! Dessa Narcisister kan inte dansa efter andras pipor och anpassa sig. De första månaderna kmr dem ta ner han kraftigt på jorden!

Narcissism kan få personer att framstå som korkade då de är otroligt jag-fokuserade. Att han begått detta brott har ju inte så mycket med intelligens att göra utan mer med impuls och sedan har han ju i och med sin narcissism löst ut efterarbetet på ett svag sätt. Han har ju nästan klarat att undanröja henne, men jag menar att hans problem han skapat för sig själv under häktningen har ju förstärkts av hans narcissistiska dragning.
Citera
2020-07-17, 10:11
Medlem
Pandalina4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dogeatingadog
Kurdiska delen av Irak*
Tack för rättelse.
För sent att editera mitt inlägg. Men skulle givetvis stått Irak.
Citera
2020-07-17, 10:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
Eftersom både svenska brottsbalken och dom grundläggande mänskliga rättigheterna säger att "förbud mot självkriminalisering" skall gälla. Dvs du behöver inte ange dig själv, du behöver inte bidraga till din egen utredning, du har rätt att tiga och du har rätt att ljuga. Europarätten säger tom att ju grövre brott du är misstänkt för, desto större anledning har du att ljuga.

Jag har också tre frågor, ang. hur detta skulle gå till i praktiken:

1. Hur bevisar man en lögn? Hela rättegångs-väsendet bygger ju på att det skall finnas "skälig misstanke", "sannolika skäl" och/eller "ställt utom rimligt tvivel". Finns INGENTING som säger att det skall vara "sant"?

2. Hur skall det gå till? Räcker det med att man nekar till brott - Men fälls, för att det skall räcka för att anses vara lögn och därmed bli straffhöjande?

3. Om X är misstänkt för t ex Grov misshandel och i rättegången säger att han erkänner brott, men inte Grov misshandel, eftersom han anser att det rör sig om en Misshandel av normalgraden. Om X då fälls för Grov misshandel anser du att han ljugit då???

Jag är medveten om att det aldrig kommer att bli verklighet.

Men låt säga att du döms till livstids fängelse och får ett alternativ att om du erkänner och förklarar ditt brott så blir det istället tidsbestämt till 18 år. Hur många skulle nappa på det?
Citera
2020-07-17, 10:45
Medlem
JustLikeMoneys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr F

Men låt säga att du döms till livstids fängelse och får ett alternativ att om du erkänner och förklarar ditt brott så blir det istället tidsbestämt till 18 år. Hur många skulle nappa på det?
Det är inte så "rakt av" nu, men det ska vägas in till din fördel i påföljden om du varit behjälplig (där borde även erkännande väga in), om man minskar utredningstiden. Så på sätt och vis om han sjungit ut direkt (alltså redan när Wilma eftersöktes) kanske han hade haft en rimlig chans till tidsbestämt straff.

I andra fall är det kanske mer att det står och väger, men i vissa fall finns ingen annan rimlig påföljd än livstid och då bör inte "rabatten" kunna nyttjas.
Citera
2020-07-17, 10:52
Medlem
JustLikeMoneys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Parasolltroll
[spoiler]
Nu har jag kollat och dubbelkollat på plats. Nej, Valdemarsbergsvägen 8 finns inte. Vissa kartor vill tydlgen vara hjälpsamma och försöker hitta adressen mellan 6 och 10, men det stämmer inte. Det är GPSen i Hemtjänstbilen som är källan, en sökning på karta ger nr 8, som inte finns. Gps koordinaterna leder till ”stumpen” där Valdemarsbergsvägen korsar Oljehamnsvägen. Vi ska förstå att där stod bilen i drygt 18 minuter efter kl 9 på måndagsmorgonen den 18e. Han kan ha burit en eller flera säckar en bit in i området. Nu är det väldigt grönt där men detta skedde i november.
Tack för denna spaning och klargörande. Det är alltså nära cisternerna och masten bilen stått?
Citera
2020-07-17, 10:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JustLikeMoney
Det är inte så "rakt av" nu, men det ska vägas in till din fördel i påföljden om du varit behjälplig (där borde även erkännande väga in), om man minskar utredningstiden. Så på sätt och vis om han sjungit ut direkt (alltså redan när Wilma eftersöktes) kanske han hade haft en rimlig chans till tidsbestämt straff.

I andra fall är det kanske mer att det står och väger, men i vissa fall finns ingen annan rimlig påföljd än livstid och då bör inte "rabatten" kunna nyttjas.

Under resans gång, alltså rättegången, så förstår jag om den som är åtalad försöker komma undan straff genom att ljuga eller inte säga sanningen.
Låt säga att du blir dömd, mot ditt nekande, till livstids fängelse, även efter ett överklagande.
Du vet alltså att du kommer sitta i fängelse större delen av ditt liv.
Om det då skulle finnas ett alternativ att dom du erkänner och förklarar precis hur det gick till så blir istället straffet tidsbestämt till 18 år.

Tror ni ändå att den åtalade tar sitt straff? Vad kan det bli, 10 extra år eller att säga sanningen?
Citera
2020-07-17, 12:08
Medlem
Citat:

Alldeles för rättsosäkert enligt min mening! Då kommer det ju bli kohandel och rena förhandlingar för att slippa dömas till livstid? Risken kommer också finnas att oskyldiga erkänner brott, dom inte gjort sig skyldiga till, för att slippa livstidsstraff.

Bra att veta är att terroristen Rakhmat Akilov skulle fått 18 års fängelse istället för livstids fängelse, om ditt systemet hade använts. Eftersom han erkänt från dag 1 och inte ertappats med några direkta lögner.
Även Anders Eklund som mördade Engla och Pernilla hade fått ett 18-årigt fängelsestraff.
Tycker du det hade känts bra?

Men bra att veta är att vi idag har ett system där detta KAN vara en förmildrande omständighet, enligt 29:5 brottsbalken:
"Den tilltalade har efter förmåga försökt förebygga, avhjälpa eller begränsa skadliga verkningar av brottet" samt "Den tilltalade har frivilligt angett sig eller lämnat uppgifter av betydelse för utredningen".
Dock brukar detta isåfall ge minimal lindring på straffet.
Citera
2020-07-17, 12:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NoF8
Narcissism kan få personer att framstå som korkade då de är otroligt jag-fokuserade. Att han begått detta brott har ju inte så mycket med intelligens att göra utan mer med impuls och sedan har han ju i och med sin narcissism löst ut efterarbetet på ett svag sätt. Han har ju nästan klarat att undanröja henne, men jag menar att hans problem han skapat för sig själv under häktningen har ju förstärkts av hans narcissistiska dragning.
Självklart va det ett impuls brott. Han har nästan röjt kroppen ja, men vad vet vi, han kanske aldrig tänkte röja huvudet? Han va kanske så korkad att han inte trodde på en husis?! Att de skulle köpa hans historia om att hon dratt självmant o låta honom va. Så dum är han! Dagarna efter mordet och under rättegången beter han sig fruktansvärt ointelligent.
Citera
2020-07-17, 12:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av johannajack
Självklart va det ett impuls brott. Han har nästan röjt kroppen ja, men vad vet vi, han kanske aldrig tänkte röja huvudet? Han va kanske så korkad att han inte trodde på en husis?! Att de skulle köpa hans historia om att hon dratt självmant o låta honom va. Så dum är han! Dagarna efter mordet och under rättegången beter han sig fruktansvärt ointelligent.

Ja han är korkad det håller jag med om men känns lite långsökt att han inte skulle tro att det blir husis. Det blir det ju till och med i en BOs bostad men som sagt man vet ju inte.

Att huvudet var kvar blir ju märkligt minst sagt. Det mest troliga var väl att han på något sätt hindrades att göra sig av med det men det borde ju inte vara svårare än att stoppa i en soppåse men som sagt, märkligt det där.

Kanske skulle han göra en Ed Kemper och gå runt med det på kuken? Han är hur som helst körd nu och det är bra. Han kommer må skit på kåken om några år. Får hoppas på självmord även om jag inte tror att han går så långt.
Citera
2020-07-17, 12:17
Medlem
Citat:
Under resans gång, alltså rättegången, så förstår jag om den som är åtalad försöker komma undan straff genom att ljuga eller inte säga sanningen.
Låt säga att du blir dömd, mot ditt nekande, till livstids fängelse, även efter ett överklagande.
Du vet alltså att du kommer sitta i fängelse större delen av ditt liv.
Om det då skulle finnas ett alternativ att dom du erkänner och förklarar precis hur det gick till så blir istället straffet tidsbestämt till 18 år.

Tror ni ändå att den åtalade tar sitt straff? Vad kan det bli, 10 extra år eller att säga sanningen?

Men denna "öppningen" kan ju isåfall inte bara finnas i frågan om livstidsstraff. Utan den måste isåfall finnas vid alla brott och påföljder. Hur gör man då om en person döms för ett Mord med ett straffvärde av 10 år och erkänner brottet. Då skall man enligt ditt system gå ned till typ 6-8 års fängelse. Då är man 2-4 år under minimistraffet för Mord. Ja, du är t o m nere på straffsatsen för Dråp, som är ett lindrigare brott. Tycker inte du detta blir lite konstigt?
...Och hur gör man om det rör sig om ett mindre bötesbrott som erkänns? Blir det ännu lägre böter då, eller ingen böter alls??
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in