2020-07-16, 12:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr F
Det borde nästan finnas någonting i straffet som tar hänsyn till om den åtalade uppenbarligen ljuger.

Jag vet att det inte finns i dagsläget men man blir ju förbannad när det i nästan varje fall som tas upp i rättegångspodden eller rättegången på youtube är en MGM som sitter och blåljuger i rätten.

"Du döms till 12 år för mord, men eftersom du har suttit och ljugit hela rättegången så lägger vi på 5 år, så totalt 18 år"

Blir man dömd så är man ju skyldig, har man då inte erkännt så betyder ju det att man ljugit.

Hur gör jag för att få till den lagändringen? :-)

Eftersom både svenska brottsbalken och dom grundläggande mänskliga rättigheterna säger att "förbud mot självkriminalisering" skall gälla. Dvs du behöver inte ange dig själv, du behöver inte bidraga till din egen utredning, du har rätt att tiga och du har rätt att ljuga. Europarätten säger tom att ju grövre brott du är misstänkt för, desto större anledning har du att ljuga.

Jag har också tre frågor, ang. hur detta skulle gå till i praktiken:

1. Hur bevisar man en lögn? Hela rättegångs-väsendet bygger ju på att det skall finnas "skälig misstanke", "sannolika skäl" och/eller "ställt utom rimligt tvivel". Finns INGENTING som säger att det skall vara "sant"?

2. Hur skall det gå till? Räcker det med att man nekar till brott - Men fälls, för att det skall räcka för att anses vara lögn och därmed bli straffhöjande?

3. Om X är misstänkt för t ex Grov misshandel och i rättegången säger att han erkänner brott, men inte Grov misshandel, eftersom han anser att det rör sig om en Misshandel av normalgraden. Om X då fälls för Grov misshandel anser du att han ljugit då???
Citera
2020-07-16, 12:36
Medlem
En fråga jag tänkt på (vet ej om det tagits upp i tråden).

Om den här personen får livstid och han rimligtvis kommer ut efter 6-8 år (svenska mått mätt om man ser till livstid): det måste förefalla ganska hög risk att det kommer bli ”skottpengar” på honom eller?

Har svårt att tro att han kommer gå säker någonstans i Sverige när alla vet vem det är. Skulle krävas att han både byter identitet samt drastiskt förändrats sitt utseende (plastikoperationer) för att han ska gå någorlunda säker efter han avtjänat sitt straff.

Vet någon hur detta fungerar? Har livstidsdömda som kommer ut rätten att skaffa sig ny identitet etc?
Citera
2020-07-16, 12:52
Medlem
siisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StrenghtCoach
En fråga jag tänkt på (vet ej om det tagits upp i tråden).

Om den här personen får livstid och han rimligtvis kommer ut efter 6-8 år (svenska mått mätt om man ser till livstid): det måste förefalla ganska hög risk att det kommer bli ”skottpengar” på honom eller?

Har svårt att tro att han kommer gå säker någonstans i Sverige när alla vet vem det är. Skulle krävas att han både byter identitet samt drastiskt förändrats sitt utseende (plastikoperationer) för att han ska gå någorlunda säker efter han avtjänat sitt straff.

Vet någon hur detta fungerar? Har livstidsdömda som kommer ut rätten att skaffa sig ny identitet etc?

Varför skulle just Tishko vara i riskzonen? Det hör inte till vanligheterna att familjemedlemmar eller medborgare hämnas ett mord
Citera
2020-07-16, 13:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av siister
Varför skulle just Tishko vara i riskzonen? Det hör inte till vanligheterna att familjemedlemmar eller medborgare hämnas ett mord

Tänker främst på hur hatad han skulle vara av hela samhället.

Vill minnas att när Hagamannen frigavs efter ett par år så blev han misshandlad med en golfklubba men jag kanske minns fel...
Citera
2020-07-16, 13:41
Medlem
Citat:
Tänker främst på hur hatad han skulle vara av hela samhället.

Vill minnas att när Hagamannen frigavs efter ett par år så blev han misshandlad med en golfklubba men jag kanske minns fel...
Jo, sånt händer absolut. Det återstår ju att se vad som händer. Både i fängelset och ute i samhället finns människor som inte drar sig för att hämnas ett sådant här brott. I detta fall ser jag risken/chansen väldigt hög att Tishko åker på rejält med stryk var han än är.
Citera
2020-07-16, 13:42
Medlem
Novotars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 8711
I fall där det är självklart att personen vet vad han gjort som i det här fallet med Wilma, där stark bevisning finns, där kropp saknas som personen vet var den är. Eller där medgärningsmän är kompisar och liknande så ska det naturligtvis fram.

Då bör man få ta i med hårdare tag, man bör få vinkla och ljuga/skrämmas så han pratar om var Wilmas kropp i det här fallet finns.
Precis, under dessa villkor.
Citera
2020-07-16, 13:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Jo, sånt händer absolut. Det återstår ju att se vad som händer. Både i fängelset och ute i samhället finns människor som inte drar sig för att hämnas ett sådant här brott. I detta fall ser jag risken/chansen väldigt hög att Tishko åker på rejält med stryk var han än är.

Nu låter jag hemsk (iaf om man är socialdemokrat, Vänsterpartist eller miljöpartist och läser detta) men det tycker jag inte är mer än rätt att han får!
Citera
2020-07-16, 13:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 8711
Det finns inget annat än livstids fängelse som kan anses som rimligt för detta kräk.

Man borde TVINGA honom att berätta. Man borde hota och skrämma honom angående hans omgivning och annat tills han pratar.
Vore det helt omöjligt att ljuga för honom och erbjuda straffrabatt? T.ex säga att han får 10 år istället för livstid om han berättar allt. Han kanske inte är så dum så att han går på det men det är värt ett försök.
Citera
2020-07-16, 13:47
Medlem
Citat:
Nu låter jag hemsk (iaf om man är socialdemokrat, Vänsterpartist eller miljöpartist och läser detta) men det tycker jag inte är mer än rätt att han får!
Jag tror de flesta håller med dig.
Citera
2020-07-16, 14:27
Medlem
Har tagit del av den rättspsykiatriska utlåtandet som Uddevalla Tingsrätt samtidigt skickade ut till media. Vissa delar är sekretess, men inte allt.

Ahmed förnekade att han begått åtalade gärningar och att förhållandet med målsägande varit
präglat av svartsjuka, konflikter och våld. Han uppgav att han från kvällen den 14 till 17
november 2019 rökte cannabis dagligen och att han varit påverkad. Personlighetsmässigt
uppvisade Ahmed en självbild och beteenderepertoar präglad av förhöjd självbild och ett
ytligt och onyanserat känsloliv. Ahmeds psykiska tillstånd uppfyller kriterier för
diagnoserna ospecificerat personlighetssyndrom med narcissistiska drag och cannabismissbruk. Ahmeds ålder och missbrukets möjliga påverkan på personlighetsutvecklingen
medför att personlighetsdiagnostiken vid säkerställd drogfrihet och stigande ålder behöver
omprövas.

Åtalade gärningar kan möjligen förstås som en konsekvens av Ahmeds personlighetsfungerande i kombination med missbruk och olyckliga sammanträffanden om vilka
kännedom saknas.

Ahmed har muntligen delgivits den rättspsykiatriska bedömningen. Han delar teamets uppfattning om att han inte har en allvarlig psykisk störning men accepterar inte bedömningen om ospecificerat personlighetssyndrom med narcissistiska drag
Senast redigerad av xXz9 2020-07-16 kl. 14:30.
Citera
2020-07-16, 14:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av xXz9
Har tagit del av den rättspsykiatriska utlåtandet som Uddevalla Tingsrätt samtidigt skickade ut till media. Vissa delar är sekretess, men inte allt.

Ahmed förnekade att han begått åtalade gärningar och att förhållandet med målsägande varit
präglat av svartsjuka, konflikter och våld. Han uppgav att han från kvällen den 14 till 17
november 2019 rökte cannabis dagligen och att han varit påverkad. Personlighetsmässigt
uppvisade Ahmed en självbild och beteenderepertoar präglad av förhöjd självbild och ett
ytligt och onyanserat känsloliv. Ahmeds psykiska tillstånd uppfyller kriterier för
diagnoserna ospecificerat personlighetssyndrom med narcissistiska drag och cannabismissbruk. Ahmeds ålder och missbrukets möjliga påverkan på personlighetsutvecklingen
medför att personlighetsdiagnostiken vid säkerställd drogfrihet och stigande ålder behöver
omprövas.

Åtalade gärningar kan möjligen förstås som en konsekvens av Ahmeds personlighetsfungerande i kombination med missbruk och olyckliga sammanträffanden om vilka
kännedom saknas.

Ahmed har muntligen delgivits den rättspsykiatriska bedömningen. Han delar teamets uppfattning om att han inte har en allvarlig psykisk störning men accepterar inte bedömningen om ospecificerat personlighetssyndrom med narcissistiska drag
Tack. Intressant. Narcissism minsann. Jo, det har vi begripit. Han har en grandios självbild. Och hans cannabismissbruk har gjort att hans mentala mognad avstannat eller förlångsammats. Det är ju väl känt att sådant missbruk påverkar mognaden på unga människor, där hjärnan inte är färdigutvecklad.
Citera
2020-07-16, 14:51
Medlem
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/GGoGMq/psykundersokning-wilmas-mordare-lider-av-narcissistiska-drag

Han kommer att dömas för att mördat 17-åriga Wilma.

Tishko Ahmed, 23, anses inte lida av någon allvarlig psykisk störning men har narcissistiska drag.

– Han uppvisar en grandiost infärgad självbild utan uppenbar täckning i vad han åstadkommit i livet, skriver läkarna i utlåtandet som nu blivit offentligt.

Det fetade var ganska insiktsfullt :-)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in