Citat:
Det borde nästan finnas någonting i straffet som tar hänsyn till om den åtalade uppenbarligen ljuger.
Jag vet att det inte finns i dagsläget men man blir ju förbannad när det i nästan varje fall som tas upp i rättegångspodden eller rättegången på youtube är en MGM som sitter och blåljuger i rätten.
"Du döms till 12 år för mord, men eftersom du har suttit och ljugit hela rättegången så lägger vi på 5 år, så totalt 18 år"
Blir man dömd så är man ju skyldig, har man då inte erkännt så betyder ju det att man ljugit.
Hur gör jag för att få till den lagändringen? :-)
Jag vet att det inte finns i dagsläget men man blir ju förbannad när det i nästan varje fall som tas upp i rättegångspodden eller rättegången på youtube är en MGM som sitter och blåljuger i rätten.
"Du döms till 12 år för mord, men eftersom du har suttit och ljugit hela rättegången så lägger vi på 5 år, så totalt 18 år"
Blir man dömd så är man ju skyldig, har man då inte erkännt så betyder ju det att man ljugit.
Hur gör jag för att få till den lagändringen? :-)
Eftersom både svenska brottsbalken och dom grundläggande mänskliga rättigheterna säger att "förbud mot självkriminalisering" skall gälla. Dvs du behöver inte ange dig själv, du behöver inte bidraga till din egen utredning, du har rätt att tiga och du har rätt att ljuga. Europarätten säger tom att ju grövre brott du är misstänkt för, desto större anledning har du att ljuga.
Jag har också tre frågor, ang. hur detta skulle gå till i praktiken:
1. Hur bevisar man en lögn? Hela rättegångs-väsendet bygger ju på att det skall finnas "skälig misstanke", "sannolika skäl" och/eller "ställt utom rimligt tvivel". Finns INGENTING som säger att det skall vara "sant"?
2. Hur skall det gå till? Räcker det med att man nekar till brott - Men fälls, för att det skall räcka för att anses vara lögn och därmed bli straffhöjande?
3. Om X är misstänkt för t ex Grov misshandel och i rättegången säger att han erkänner brott, men inte Grov misshandel, eftersom han anser att det rör sig om en Misshandel av normalgraden. Om X då fälls för Grov misshandel anser du att han ljugit då???