2020-07-17, 10:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Det är en annan sak. Det finns inga bevis för motsatsen heller.
Haha, den var bra, tack för lite humor i eländet!
Citera
2020-07-17, 10:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hanna-Wigh
Inom vetenskap gäller det att bevisa det man påstår.

Annars vet man noll om förteelsen.
Javisst men normalt utvecklar man en T-cells-respons mot antigen. Det är vetenskap. Påstår man att man inte gör det måste man visa vilka mekanismer som leder till detta.

Dessutom invände jag bara mot att T-celler skulle vara någon teori i största allmänhet men alla med friska immunförsvar har T-celler.
Citera
2020-07-17, 10:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av givemeyourmoney
Haha, den var bra, tack för lite humor i eländet!
Som jag skrev i en annan post: Alla med ett friskt immunförsvar har T-celler. Det är ingen teori.
Citera
2020-07-17, 10:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av siljaeuropa94
Färre dör per dag nu. Är det ett tecken på att Tegnell ändå hade rätt? Att strategin och planen leder till mindre antal döda så småningom?

Att Sverige är i andra halvlek av coronapandemin kan vi nog vara ganska säkra på. Vilken strategi som varit rätt kan diskuteras i all evighet. Vissa länder som haft lockdown kommer ha lyckats bättre än Sverige, som de andra nordiska länderna. Andra länder som haft lockdown har lyckats sämre än Sverige, t.ex. Belgien.
Citera
2020-07-17, 10:13
Medlem
Citat:
Javisst men normalt utvecklar man en T-cells-respons mot antigen. Det är vetenskap. Påstår man att man inte gör det måste man visa vilka mekanismer som leder till detta.

Dessutom invände jag bara mot att T-celler skulle vara någon teori i största allmänhet men alla med friska immunförsvar har T-celler.
Från ecdc.europa
It is currently unknown whether antibody responses or T-cell responses in infected people confer protective immunity

The detection of antibodies to SARS-CoV-2 does not indicate directly protective immunity and correlates of protection for COVID-19 have not yet been established.

Reinfections with all seasonal coronaviruses occur in nature, usually within three years [20]. However, the elapsed time between infections does not mean that the protective immunity lasted for the same period of time,
https://www.ecdc.europa.eu/en/covid-19/latest-evidence/immune-responses
Citera
2020-07-17, 10:14
Medlem
siljaeuropa94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jenlov
Vissa länder som haft lockdown kommer ha lyckats bättre än Sverige, som de andra nordiska länderna. Andra länder som haft lockdown har lyckats sämre än Sverige, t.ex. Belgien.
De hittills lyckats bättre med lockdown kommer att "hinna ifatt" Sverige i höst bemöts ofta den kritiken med. Tror den invändningen är befogad så länge ett vaccin inte finns tillgänglig.
Citera
2020-07-17, 10:16
Medlem
Citat:
Som jag skrev i en annan post: Alla med ett friskt immunförsvar har T-celler. Det är ingen teori.
Och åter igen,det är en teori att en stor del av befolkningen skulle ha T-cells immunitet mot corona.
Citera
2020-07-17, 10:18
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rezpekt1057
Denna sommaren har hittills varit som mars. Med regn och 14 grader. Väldigt få människor är ute. Iallafall i min stad.

Då undrar man ju lite var du bor. Här har det varit uteväder de flesta dagarna.
Citera
2020-07-17, 10:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hanna-Wigh
Från ecdc.europa
It is currently unknown whether antibody responses or T-cell responses in infected people confer protective immunity

The detection of antibodies to SARS-CoV-2 does not indicate directly protective immunity and correlates of protection for COVID-19 have not yet been established.

Reinfections with all seasonal coronaviruses occur in nature, usually within three years [20]. However, the elapsed time between infections does not mean that the protective immunity lasted for the same period of time,
https://www.ecdc.europa.eu/en/covid-19/latest-evidence/immune-responses
Ja precis det är inte visat än men det betyder ju inte att man kan slå fast att den inte finns.
Citera
2020-07-17, 10:21
Medlem
Citat:
De hittills lyckats bättre med lockdown kommer att "hinna ifatt" Sverige i höst bemöts ofta den kritiken med. Tror den invändningen är befogad så länge ett vaccin inte finns tillgänglig.

Jag är enormt kritisk till tegnell-hatarna i tråden, men tror faktiskt de har rätt att de nordiska länderna kommer klara sig bättre än Sverige, är extremt få fall där, särskilt i Norge och Finland, där är det väldigt få fall nu, och osannolikt att det blir en omfattande spridning. Andra länder som också haft lockdown helt eller delvis kommer ha lyckats sämre än Sverige, som Italien, Spanien, Belgien. Tror också USA kommer landa på fler döda per capita än Sverige.
Citera
2020-07-17, 10:23
Medlem
Citat:

Förutsatt att andra länder kör Sverigestilen och kör öppet i höst. Jag kan tänka mig att andra länder bevakar minska ökning och inför restriktioner så fort det börjar gå åt fel håll. I Sverige bryr vi oss inte lika mycket, och många regioner har inte blivit lika drabbade som Stockholm vilket gör att risken för en andra våg är hög eftersom vi ska köra helöppet i höst. Så mest sannolika scenario är att vi drar ifrån ännu mer till hösten
Citera
2020-07-17, 10:23
Medlem
Testonios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Om man ska prata om flockimmunitet så måste man till att börja med prata om sjukdomar som kroppen läker ut, och som genererar immunitet på individnivå.

Och Covid är en sådan sjukdom?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in