2020-07-17, 08:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sun Ruler
Precis!

Jag misstänker snarare att det finns en rad konvergerande faktorer som bidrar till att smittspridningen minskar;

* Årstiden
* Skolor stängda
* Färre på kontor och arbetsplatser
* Umgås och rör sig mer utomhus
* Smittan sprids i klusterTack för informationen!
Hittade igen en studie jag läste för några veckor sedan, angående SARS-CoV och T-Minnesceller:

(Min fetning.)

Citat:
The role of cell-mediated immunity in human SARS-CoV infection is still not well understood. In this study, we found that memory T-cell responses against the spike (S) protein were persistent for more than 1 year after SARS-CoV infection by detecting the production of IFN-γ using ELISA and ELISpot assays. Flow cytometric analysis showed that both CD4+ and CD8+ T cells were involved in cellular responses against SARS-CoV infection. Interestingly, most of SARS-CoV S-specific memory CD4+ T cells were central memory cells expressing CD45RO+ CCR7+ CD62L−. However, the majority of memory CD8+ T cells revealed effector memory phenotype expressing CD45RO− CCR7− CD62L−. Thus, our study provides the evidence that SARS-CoV infection in humans can induce cellular immune response that is persistent for a long period of time. These data may have an important implication in the possibility of designing effective vaccine against SARS-CoV infection, specifically in defining T-cell populations that are implicated in protective immunity.
Citera
2020-07-17, 08:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Det gör den väl. Inget i Natures artikel säger att det är fastställt att det är så. Att det kan finnas och bör utredas är en annan sak. Och det är väl vad Björn Olsen säger i princip. T-cells-immunitet i det här avseende är fortfarande spekulativt. Och vad jag förstår i allra högsta grad.
Nja som sagt såga man T-cellsvar vid SARS-CoV vilket kvarstod över tid. Det finns ju inget som motsäger att det ska vara annorlunda för SARS-CoV-2.

Någonting måste ju eliminera virus hos konvalescenter. Men viss bevis finns kanske inte ännu. Det är ganska svårt (men inte omöjligt) att detektera T-celler.

EDIT: Artikeln från nature diskuterar ju mest bara behovet av forskning vad gäller T-cellmedierad korsimmunitet mot SARS-CoV-2 förvärvad från liknande coronavirus, vad jag förstod.
Senast redigerad av NurseRatched 2020-07-17 kl. 08:41. Anledning: Tillägg
Citera
2020-07-17, 08:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gary-loomis
Ahhh. ok, man var medveten om att det fanns språkbrist, därav kunde man inte säkra?
Man kan inte ge tydliga riktlinjer dom ansvariga inom äldrevården oavsett språkbrist?

Gällande äldrevården så är det väl för fa.. upp till Sverige att göra jobbet mera attraktivt, det har inget med att man desperat försöker få in nyinkomna i arbetsmarknaden för att snygga till siffrorna?

Exakt. Det är upp till Sverige och Sveriges politiker att omforma äldreomsorgen så att den både är attraktiv ur den anställdes synvinkel och brukarens. Inte en "sluss till samhället" för de outbildade utan språkkunskaper.

Men här tycks det glömmas bort att detta inte är ett jobb för varken FHM eller Tegnell.

Problemet tycks dock vara internationellt. I Lombardiet tycks de ha samma problematik. Där skyller de anhöriga på privatiseringen.

Om lönen och utbildningskraven skulle höjas ordentligt då skulle säkert nivån på den givna vården också höjas. Men då har ju Sverige fortfarande det problemet att alla raketforskare är utan sysselsättning och drar benen efter sig samt kostar en massa bidrag.

78% av alla utlänningar utan jobb i Sverige var de som kom utanför EU.
Citera
2020-07-17, 08:41
Medlem
Är det något annat land än Sverige som starkt tror på T-cellerna?
Citera
2020-07-17, 08:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Almanacka2018
Är det något annat land än Sverige som starkt tror på T-cellerna?
Ja.
Citera
2020-07-17, 08:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Exakt. Det är upp till Sverige och Sveriges politiker att omforma äldreomsorgen så att den både är attraktiv ur den anställdes synvinkel och brukarens. Inte en "sluss till samhället" för de outbildade utan språkkunskaper.

Men här tycks det glömmas bort att detta inte är ett jobb för varken FHM eller Tegnell.

Problemet tycks dock vara internationellt. I Lombardiet tycks de ha samma problematik. Där skyller de anhöriga på privatiseringen.

Om lönen och utbildningskraven skulle höjas ordentligt då skulle säkert nivån på den givna vården också höjas. Men då har ju Sverige fortfarande det problemet att alla raketforskare är utan sysselsättning och drar benen efter sig samt kostar en massa bidrag.

78% av alla utlänningar utan jobb i Sverige var de som kom utanför EU.

Precis, väl sagt.
Citera
2020-07-17, 08:43
Moderator
Sun Rulers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Hittade igen en studie jag läste för några veckor sedan, angående SARS-CoV och T-Minnesceller:

(Min fetning.)
Tack igen för intressant information!

...och på tal om T-minnesceller:

Citat:
Oxford vaccine Phase 1 data to be published on Lancet on Monday. Early reports indicate that the candidate vaccine developed by Dr Sarah Gilbert offers 'double protection' from COVID19 by recruiting both antibodies (short term immunity) and Killer T-cells (long term immunity).
https://twitter.com/coronaviruscare/status/1283940653836075013
Det är en lång väg kvar men jag är en obotlig optimist.
Citera
2020-07-17, 08:47
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Nej visst, för SARS-CoV-2 kanske det inte finns ännu men mot SARS-CoV finns det studier på att konvalescenter uppvisade T-minnesceller.

Jag tror inte man ska stirra sig blind på T-celler iofs. NK-celler och neutrofiler verkar ju däremot vara väldigt verksamma vid covid-19,

Läste en studie där man återinfekterade testpersoner med ett vanligt förkylningsvirus efter 1 år. Trots tidigare infektion så kan en del bli smittade o sprida smittan ett år senare. Dock med lättare symptom o färre smittade.

T celler finns ju kvar i decennier så frågan är ju vad som krävs av immunförsvaret för att undvika smitta samt för att ge ett snällare förlopp? Hade t celler varit 100 procentigt skydd så borde vi inte bli förkylda så ofta som vi blir?

Sådana där påståenden av FHM att 40 procent kan vara immuna låter som aggressiv/oseriös reklam för flockimmunitetsstrategin. Har inte sett någon studie vad som krävs av immunförsvaret för att förhindra att bli smittad ännu.

Sen har ju äldre personer ofta sämre funktion på t celler mm så frågan är om skyddet är sämre hos dem.
Citera
2020-07-17, 08:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sun Ruler
Tack igen för intressant information!

...och på tal om T-minnesceller:

Det är en lång väg kvar men jag är en obotlig optimist.
Ja jag är också optimist.

Tyvärr har alldeles för många gamla avlidit redan.
Citera
2020-07-17, 08:48
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Nja som sagt såga man T-cellsvar vid SARS-CoV vilket kvarstod över tid. Det finns ju inget som motsäger att det ska vara annorlunda för SARS-CoV-2.

Någonting måste ju eliminera virus hos konvalescenter. Men viss bevis finns kanske inte ännu. Det är ganska svårt (men inte omöjligt) att detektera T-celler.

EDIT: Artikeln från nature diskuterar ju mest bara behovet av forskning vad gäller T-cellmedierad korsimmunitet mot SARS-CoV-2 förvärvad från liknande coronavirus, vad jag förstod.
Men jag har inget emot artikeln i Nature; jag tycker den är jätteintressant. Se min edit i mitt förra inlägg.

Det jag vänder mig emot är att Johan Carlson refererar till det när han uttrycker sin uppfattning om immunitetsläget i Stockholm.

Det gör att jag tror att man trots allt inte har släppt det där med flockimmunitet. Alternativt försöker positionera sig inför framtida resultat av den utredning som nu går igång. Men mest oroande är om beslut fortfarande bygger på felaktiga antaganden:
/.../Med den minskade smittspridningen kommer frågan upp om hur stor immuniteten är bland befolkningen. Enligt Folkhälsomyndighetens generaldirektör Johan Carlson kan andelen personer med antikroppar i Stockholm ligga på mellan 17,5 och 20 procent, och studier kring T-cellers effekt på immuniteten talar för att den andelen kan vara lika stor. I övriga landet ligger den generellt på mindre än hälften.

– Det är naturligtvis väldigt positivt. Det ger rätt höga immunitetsvärden, där vi kanske har upp emot 40 procents immunitet i Stockholm, vilket är viktigt för att slå av på spridningstakten. Det finns mycket som talar för att det är på det viset, säger Johan Carlson.
https://www.dn.se/nyheter/sverige/fhm-stockholm-kan-ha-40-procents-immunitet/
Citera
2020-07-17, 08:52
Medlem
Japps, "the herd" verkar fortfarande vara en grej. Är det dock så att folk som återinfekteras kan bli mycket mer allvarligt sjuka, vilket man sett tecken på, borde de vara försiktiga med att klappa sig själva på axeln. Men jag tror det är stora ryggdunkningar som pågår tyvärr
Citera
2020-07-17, 08:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Läste en studie där man återinfekterade testpersoner med ett vanligt förkylningsvirus efter 1 år. Trots tidigare infektion så kan en del bli smittade o sprida smittan ett år senare. Dock med lättare symptom o färre smittade.

T celler finns ju kvar i decennier så frågan är ju vad som krävs av immunförsvaret för att undvika smitta samt för att ge ett snällare förlopp? Hade t celler varit 100 procentigt skydd så borde vi inte bli förkylda så ofta som vi blir?

Sådana där påståenden av FHM att 40 procent kan vara immuna låter som aggressiv/oseriös reklam för flockimmunitetsstrategin. Har inte sett någon studie vad som krävs av immunförsvaret för att förhindra att bli smittad ännu.

Sen har ju äldre personer ofta sämre funktion på t celler mm så frågan är om skyddet är sämre hos dem.
Jag har inga politiska input i den här tråden så frågan om FHM driver någon agenda för flockimmunitet tänker jag inte beröra mer än att flockimmunitet snarare är ett resultat av en ohämmad epidemi än ett sätt att hantera samma epidemi.

Angående T-celler: Vid SARS-CoV såg man reaktiva T-minnesceller hos konvalescenter sex år efter genomliden infektion. Det är iofs troligt att de finns kvar mycket längre men sex år är alltså det längsta jag sett bevis för.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in