"Invånarna i Lombardiet kräver rättslig prövning: ”Äldre behandlades som andra klassens medborgare”.
I Lombardiet kokar ilskan bland anhöriga till döda i covid-19.
Nu kräver de att hanteringen av pandemin prövas rättsligt. Det handlar bland annat om att Bergamo stängde över två veckor efter att det första fallet i covid-19 bekräftats i Codogno, Lombardiet. Ett beslut som kostade liv, tror Stefano Fusco. Här var överdödligheten över 560 procent i mars jämfört med de senaste fyra åren.
Samtidigt anklagas
ålderdomshemmen för en ”tyst massaker” där
de boende lämnades att dö utan att få någon vård. Nyligen framkom att
två tredjedelar av personalen var frånvarande från jobbet när pandemin pågick som värst på ålderdomshemmet Pio Albergo Trivulzio i Milano, ett av de största och mest omskrivna i Italien.
– Hela idén med hemmen har blivit att göra vinst. Det vill vi få ett stopp på. Deras besparingar ledde till död, säger Fabio Scotta.
Anhöriga anser att de regionala
politikerna har agerat för långsamt, att de har negligerat de äldre och att de har
prioriterat ekonomi framför liv.
Vi vill ha rättvisa och vi vill att sanningen kommer fram.
Dessutom är det här något som håller mig upptagen. När jag ska sova är det svårare, då kommer ångesten. Men vi måste fortsätta kämpa.
Stefano Fabuiolo, sjukhuschef på Papa Giovanni XXIII i Bergamo dit Cristina Longhinis pappa togs, förstår att folk är upprörda.
– När någon du älskar äter middag med dig ena kvällen för att nästa kväll åka till sjukhuset och två veckor senare dö
måste du rikta ilskan mot någon.
Men han är rädd för att skulden i slutändan hamnar på vårdpersonalen, i stället för politikerna.
– Om de lägger in
en anmälan om oväntad död så kommer det till sist
hamna hos läkarna,
som har slitit livet ur sig. Åklagaren kommer ringa mig och mina kollegor, lägga
ytterligare börda på oss som har kämpat i ett akut läge. Det är fel.
– De anhöriga har goda avsikter, men risken är att fel människor får betala priset och det gör mig ledsen.
https://www.dn.se/nyheter/varlden/invanarna-i-lombardiet-kraver-rattslig-provning-aldre-behandlades-som-andra-klassens-medborgare/