2020-07-17, 07:53
Moderator
Sun Rulers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Att Sverige har misslyckats med att skydda de äldre är inte samma sak som att Tegnell eller FHM är skyldiga till detta misslyckande.

Att Tegnell använder ordet "vi" har du tolkat fel. Han menar inte han och Carlsson utan "vi" som nation. Där ingår förresten även du..

Personer som hamnar på äldreboenden i Sverige är generellt äldre än i många andra länder. De är också väldigt sköra och har många diagnoser. I andra länder skulle dessa individer säkert legat inom någon typ av sjukvård istället för äldrevård.

Problemet inom äldrevården går långt tillbaka och dessa problem skulle inte ha lösts på några veckor. Så de som ropar efter lockdown för att vinna tid borde inse att det i så fall skulle handla om några års lockdown.
Tegnell har tidigare uttalat sig om att Sverige är väl förberett för en pandemi, tog han inte äldreomsorgen i beaktande när han uttalade sig så år 2009?

Citat:
Bedömningen är att Sverige är väl rustat för en pandemi. Samordningen inom EU har börjat fungera och arbetet pågår med att förbereda sjukvården.
https://www.svd.se/sverige-val-forberett-for-pandemi
Citera
2020-07-17, 08:00
Medlem
Citat:
Att Sverige har misslyckats med att skydda de äldre är inte samma sak som att Tegnell eller FHM är skyldiga till detta misslyckande.

Att Tegnell använder ordet "vi" har du tolkat fel. Han menar inte han och Carlsson utan "vi" som nation. Där ingår förresten även du..

Personer som hamnar på äldreboenden i Sverige är generellt äldre än i många andra länder. De är också väldigt sköra och har många diagnoser. I andra länder skulle dessa individer säkert legat inom någon typ av sjukvård istället för äldrevård.

Problemet inom äldrevården går långt tillbaka och dessa problem skulle inte ha lösts på några veckor. Så de som ropar efter lockdown för att vinna tid borde inse att det i så fall skulle handla om några års lockdown.

Självklart är Tegnell och FHM ansvariga, maken till otydliga riktlinjer av sällan skådat slag. När utländsk media ställer frågor angående Sveriges "misslyckade" strategi så är det bara konstant försvarsställning, "We believe in social distancing".

Aftonbladet råkade publicera en liknande artikel att FHM har konstaterat språkbrister i äldreomsorgen som man tog bort ganska omgående, det klingar väl inte med deras/Sveriges ideologi.

https://ka.se/2018/06/12/stora-sprakproblem-i-aldreomsorgen/

Verklighetsfrånvaron är påtaglig, samt en tydlig fingervisning varför vi inte kan hantera en pandemi.
Citera
2020-07-17, 08:03
Medlem
"Invånarna i Lombardiet kräver rättslig prövning: ”Äldre behandlades som andra klassens medborgare”.

I Lombardiet kokar ilskan bland anhöriga till döda i covid-19. Nu kräver de att hanteringen av pandemin prövas rättsligt. Det handlar bland annat om att Bergamo stängde över två veckor efter att det första fallet i covid-19 bekräftats i Codogno, Lombardiet. Ett beslut som kostade liv, tror Stefano Fusco. Här var överdödligheten över 560 procent i mars jämfört med de senaste fyra åren.

Samtidigt anklagas ålderdomshemmen för en ”tyst massaker” där de boende lämnades att dö utan att få någon vård. Nyligen framkom att två tredjedelar av personalen var frånvarande från jobbet när pandemin pågick som värst på ålderdomshemmet Pio Albergo Trivulzio i Milano, ett av de största och mest omskrivna i Italien.

– Hela idén med hemmen har blivit att göra vinst. Det vill vi få ett stopp på. Deras besparingar ledde till död, säger Fabio Scotta.

Anhöriga anser att de regionala politikerna har agerat för långsamt, att de har negligerat de äldre och att de har prioriterat ekonomi framför liv.

Vi vill ha rättvisa och vi vill att sanningen kommer fram. Dessutom är det här något som håller mig upptagen. När jag ska sova är det svårare, då kommer ångesten. Men vi måste fortsätta kämpa.

Stefano Fabuiolo, sjukhuschef på Papa Giovanni XXIII i Bergamo dit Cristina Longhinis pappa togs, förstår att folk är upprörda.

– När någon du älskar äter middag med dig ena kvällen för att nästa kväll åka till sjukhuset och två veckor senare dö måste du rikta ilskan mot någon.

Men han är rädd för att skulden i slutändan hamnar på vårdpersonalen, i stället för politikerna.

– Om de lägger in en anmälan om oväntad död så kommer det till sist hamna hos läkarna, som har slitit livet ur sig. Åklagaren kommer ringa mig och mina kollegor, lägga ytterligare börda på oss som har kämpat i ett akut läge. Det är fel.

– De anhöriga har goda avsikter, men risken är att fel människor får betala priset och det gör mig ledsen.

https://www.dn.se/nyheter/varlden/invanarna-i-lombardiet-kraver-rattslig-provning-aldre-behandlades-som-andra-klassens-medborgare/
Citera
2020-07-17, 08:10
Moderator
Sun Rulers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Märkligt att Olsen uttrycker sig på det sättet. Den där artikeln stöttar ju inte direkt det du påstår att han sagt.

Dessutom såg man ju T-minnesceller mot SARS, så det vore ju inte omöjligt att man utvecklar T-minnesceller (CD4+ och CD8+) mot SARS-CoV-2.
Finns det studier som visar att hälften av de smittade inte har antikroppar men T-minnesceller?
Citera
2020-07-17, 08:14
Moderator
Sun Rulers avatar
Smittspridningen i Skåne minskar också drastiskt, har de också uppnått en immunitet trots att smittspridningen där inte är i paritet med den i Stockholm?
Citera
2020-07-17, 08:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sun Ruler
Finns det studier som visar att hälften av de smittade inte har antikroppar men T-minnesceller?
Nej visst, för SARS-CoV-2 kanske det inte finns ännu men mot SARS-CoV finns det studier på att konvalescenter uppvisade T-minnesceller.

Jag tror inte man ska stirra sig blind på T-celler iofs. NK-celler och neutrofiler verkar ju däremot vara väldigt verksamma vid covid-19,
Citera
2020-07-17, 08:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sun Ruler
Smittspridningen i Skåne minskar också drastiskt, har de också uppnått en immunitet trots att smittspridningen där inte är i paritet med den i Stockholm?
De har sannolikt upppnått flockimmunitet i Skåne, något som vi har haft i Stockholm sedan maj månad.

17. apr
Tegnell: – Det kan bli flokkimmunitet i Stockholm i mai

Sveriges statsepidemiolog Anders Tegnell sier at mye tyder på at de vil oppnå flokkimmunitet mot korona i Stockholm i løpet av mai.

– Våre matematiske modeller indikerer at det kan bli flokkimmunitet i Stockholm i løpet av mai, sier Anders Tegnell fra Folkhälsomyndigheten til NRK.
https://www.nrk.no/urix/tegnell_-_-det-kan-bli-flokkimmunitet-i-stockholm-i-mai-1.14984679

Sarkasm
Citera
2020-07-17, 08:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gary-loomis
Självklart är Tegnell och FHM ansvariga, maken till otydliga riktlinjer av sällan skådat slag. När utländsk media ställer frågor angående Sveriges "misslyckade" strategi så är det bara konstant försvarsställning, "We believe in social distancing".

Aftonbladet råkade publicera en liknande artikel att FHM har konstaterat språkbrister i äldreomsorgen som man tog bort ganska omgående, det klingar väl inte med deras/Sveriges ideologi.

https://ka.se/2018/06/12/stora-sprakproblem-i-aldreomsorgen/

Verklighetsfrånvaron är påtaglig, samt en tydlig fingervisning varför vi inte kan hantera en pandemi.

FHM har tvärtom påtalat bristerna i äldreomsorgen i åratals. Det är dock inte deras ansvar att anställa folk med tillräckliga språk- eller hygienkunskaper. Någon måtta måste det väl också finnas hur mycket ansvar man försöker lägga på EN myndighet och särskilt en tjänsteman.

Det står ju klart och tydligt i artikeln du själv länkade till. Svenskarna vill inte jobba inom äldreomsorgen och de enda som vill det - duger inte. Men de får jobba ändå för annars skulle äldreomsorgen stå utan personal.

Brukarna bli äldre och sjukare och fler. Men antalet ansökningar för att ta hand om dessa personer blir färre. Det är i princip ifall man inte kan få något annat jobb som man tar en anställning inom äldreomsorgen.

Och för de svenskarna som fortfarande jobbar där blir arbetet tyngre och tyngre varje dag som går. För de är de enda läs- och skrivkunniga på hela stället. Vem ska beställa mat till brukarna om inte de?

67.000 fler anställda i äldreomsorgen fram till år 2026 behövs..

Om man ändå anställde så många att dessa utan språkkunskaper kunde stå i disken och städa istället. Men när man vill spara då sätts de istället att göra sysslor de inte klarar av.
Citera
2020-07-17, 08:22
Medlem
Sharm0tas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trumpetfanfar
Det handlar inte om några "rabiata moståndare". Jag har inga problem att sätta på mig ett munskydd i en specifik miljö om det skulle krävas.

Vad jag (och många i tråden) är motståndare mot är dig och dina kamraters oändliga tjat om krav på munskydd för alla hela tiden oavsett vad.

Det är en stor skillnad
Jag tjatar inte hela tiden. Jag gör ett inspel varenda gång ni fobiker går i självspinn över munskydden, vilket ni gör stup i ett av nån märklig anledning. Jag har sagt det förut och säger det igen, ni borde vara ute i friska luften och njuta av den utan munskydd istället för att sitta i den här tråden dygnet runt och förklara hur underbart det är ute.
Citera
2020-07-17, 08:25
Moderator
Sun Rulers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hanna-Wigh
De har sannolikt upppnått flockimmunitet i Skåne, något som vi har haft i Stockholm sedan maj månad.

17. apr
Tegnell: – Det kan bli flokkimmunitet i Stockholm i mai

Sveriges statsepidemiolog Anders Tegnell sier at mye tyder på at de vil oppnå flokkimmunitet mot korona i Stockholm i løpet av mai.

– Våre matematiske modeller indikerer at det kan bli flokkimmunitet i Stockholm i løpet av mai, sier Anders Tegnell fra Folkhälsomyndigheten til NRK.
https://www.nrk.no/urix/tegnell_-_-det-kan-bli-flokkimmunitet-i-stockholm-i-mai-1.14984679

Sarkasm
Precis!

Jag misstänker snarare att det finns en rad konvergerande faktorer som bidrar till att smittspridningen minskar;

* Årstiden
* Skolor stängda
* Färre på kontor och arbetsplatser
* Umgås och rör sig mer utomhus
* Smittan sprids i kluster
Citat:
Nej visst, för SARS-CoV-2 kanske det inte finns ännu men mot SARS-CoV finns det studier på att konvalescenter uppvisade T-minnesceller.

Jag tror inte man ska stirra sig blind på T-celler iofs. NK-celler och neutrofiler verkar ju däremot vara väldigt verksamma vid covid-19,
Tack för informationen!
Citera
2020-07-17, 08:29
Medlem
Citat:
FHM har tvärtom påtalat bristerna i äldreomsorgen i åratals. Det är dock inte deras ansvar att anställa folk med tillräckliga språk- eller hygienkunskaper. Någon måtta måste det väl också finnas hur mycket ansvar man försöker lägga på EN myndighet och särskilt en tjänsteman.

Det står ju klart och tydligt i artikeln du själv länkade till. Svenskarna vill inte jobba inom äldreomsorgen och de enda som vill det - duger inte. Men de får jobba ändå för annars skulle äldreomsorgen stå utan personal.

Brukarna bli äldre och sjukare och fler. Men antalet ansökningar för att ta hand om dessa personer blir färre. Det är i princip ifall man inte kan få något annat jobb som man tar en anställning inom äldreomsorgen.

Och för de svenskarna som fortfarande jobbar där blir arbetet tyngre och tyngre varje dag som går. För de är de enda läs- och skrivkunniga på hela stället. Vem ska beställa mat till brukarna om inte de?

67.000 fler anställda i äldreomsorgen fram till år 2026 behövs..

Om man ändå anställde så många att dessa utan språkkunskaper kunde stå i disken och städa istället. Men när man vill spara då sätts de istället att göra sysslor de inte klarar av.

Ahhh. ok, man var medveten om att det fanns språkbrist, därav kunde man inte säkra?
Man kan inte ge tydliga riktlinjer dom ansvariga inom äldrevården oavsett språkbrist?

Gällande äldrevården så är det väl för fa.. upp till Sverige att göra jobbet mera attraktivt, det har inget med att man desperat försöker få in nyinkomna i arbetsmarknaden för att snygga till siffrorna?
Citera
2020-07-17, 08:33
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Märkligt att Olsen uttrycker sig på det sättet. Den där artikeln stöttar ju inte direkt det du påstår att han sagt.

Dessutom såg man ju T-minnesceller mot SARS, så det vore ju inte omöjligt att man utvecklar T-minnesceller (CD4+ och CD8+) mot SARS-CoV-2.
Det gör den väl. Inget i Natures artikel säger att det är fastställt att det är så. Att det kan finnas och bör utredas är en annan sak. Och det är väl vad Björn Olsen säger i princip. T-cells-immunitet i det här avseende är fortfarande spekulativt. Och vad jag förstår i allra högsta grad.

Och jag är inte emot att spekulera kring det. Det är väldigt intressant och kan förklara en hel del. Inte riktigt det andra påstår men det finns andra saker som är intressanta i sammanhanget. Vad jag säger är att det är högst olämpligt att den högste ansvarige hela tiden återvänder till detta i offentliga uttalanden där man kan fråga sig om det också ligger till grund för beslut.

Jag trodde Johan Carlson hade skärpt till det på den punkten när han avvisade det i senaste PK:n men uppenbarligen hänger man kvar på flockimmunitetsperspektivet om än implicit.
Senast redigerad av arbetet 2020-07-17 kl. 08:37.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in