Citat:
Ursprungligen postat av
Heymid
Lika många röstade på GH som på Stig Engström. Med tanke på den massiva kritik som framförts mot slutsatsen att det var Engström som låg bakom mordet, och med tanke på att GH sköt sig själv sommaren 2008 när polisen knackade på hans dörr, är det då inte troligare att det var GH som gjorde det?
Ja och nej. Anser personligen att
Christer Andersson är den enda ensamma galningen med någon form av substans. Saknat vapen, bodde i området, någon form av motivbild. Man kan pressa ner honom på Sveavägen och man behöver inte skratta åt scenariot i alla fall, som man gör med Pettersson eller Engström. Finns maskade bilder på honom iförd sin karaktäristiska rock. Mörk, tunt material, slutar mellan midja och knä.
Verkar vara en intelligent kille, samhällsintresserad och analyserande men utan någon form av kontroll över sig själv. Svårt att hålla ihop vardagen. Han vet mycket väl att det är ett vapen av hans typ som är aktuellt, ändå harvar han bort det i undre världen innan polisen får möjligheten att kolla det. Han har sett Holmér hålla upp hans vapen i TV och han har fått en kallelse, ändå gör han det. Själva berättelsen om vapenförsäljningen är diffus och han slingrar sig
rejält när det kommer till konditoriet vid mordplatsen. Kan vara så att han mycket riktigt firar mordet, dock behöver han inte vara gärningsmannen för det. Bara lokal Palmehatare med en förkärlek för bakverk.
Detaljen med brorsan är intressant. Andersson menar själv att han var ensam under mordkvällen men plötsligt rycker hans bror in med ett alibi, de ska ha flyttat en spegel tillsammans. GH själv har inget minne av det. Eventuellt försöker brodern ge honom ett falskt alibi, kanske bara för att utredningen ska sluta trakassera honom, men utan att ha synkat detta ordentligt. Blir också mot min vilja nyfiken på om han och
Carl-Gustaf Östling kan ha känt varandra, eventuellt finns det kopplingar genom en skjutbana i Grimsta.
Finns dock ett par uppgifter om honom jag inte köper. Han kan inte ha blivit helt utblottad vid börsraset vilket exempelvis Paul Smith menar, han köper en ny hyresrätt 1987. Det framläggs ofta som att han sköt sig själv när polisen knackade på dörren. Tanken är att han insåg att spelet var slut, polisen är där på grund av Palme. Istället var det hans bror som, efter ett samtal, blev oroad över att han höll på att begå självmord och ringde polisen. När de knackar skjuter han sig innan de hinner stoppa honom. Viss skillnad.
Det jag noterar är också hur länge utredningen harvade med honom. Förhören med honom pågår under
tretton år. Kan tänka mig att en oskyldig GH blev ordentligt trött på detta genom åren vilket motiverar hans minst sagt syrliga ton i förhören. Om utredningen inte har någonting att göra kan de alltid pressa GH lite för att se om detta är året han knackar ihop. Föreställer mig att detta var föremål för viss vadslagning inom polishuset.
Mitt främsta problem med GH är dock detsamma som alla andra ensamma gärningsmän. De har ingen kapacitet att räta ut de stora frågetecknen inom Palmemordet: Övervakningen, den styrda utredningen och tecknen på desinformation. Krävs mer än en hetsig daytrader som gillade tårta för att förklara dessa.