2020-07-16, 23:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Givetvis står hoppet till vaccin som sannolikt börjar distribueras vid årsskiftet. Turismnäringen kommer givetvis att återhämta sig mycket snart, så fort rädslan släpper. Sverige däremot kommer nog få leva med sitt skamfilade rykte under åratal framöver. Precis på samma sätt som Tyskland fick göra efter förintelsen. Vissa vägrar fortfarande förlåta och gå vidare.

Vi får väl se helt enkelt. Sverige kommer klara sig lugnt. När detta är över kommer man inse att det var världens överreaktion.
Citera
2020-07-16, 23:04
Medlem
Citat:
De har aldrig ens försökt. Men i andra länder verkar det fungera. Som i Nya Zeeland som utrotat smittan helt. Det är fantastiskt bra skött. Stor kontrast mot hur man hanterat pandemin i Sverige.

https://ourworldindata.org/grapher/total-covid-deaths-per-million?tab=chart&country=DNK~EST~FIN~DEU~LVA~LTU~ NOR~POL~RUS~SWE

Vilka är alla dessa andra länder som lyckats "utrota smittan helt"?

När ska ni alla inse att det kommer (tyvärr) blomma upp igen i varenda land, även i våra grannländer.
Det har ju redan börjat i flertalet länder som via lockdown tillfälligt lyckades få ner spridningen.

Hong Kong, Australien, USA, Spanien, Serbien, Iran, Sydafrika, Tjeckien, Österrike, Singapore för att nämna några.

Det är inte hållbart att köra en ny lockdown varje gång en ny spridning tar fart, och ni kommer att få se detta själva framöver. Människor kommer att tröttna och regeringar kommer att inse att det inte är ekonomiskt försvarbart.

Just detta bygger Sveriges taktik på, långsiktighet. Att kunna hålla samhället igång och att sjukvården inte kollapsar.

Nya Zeeland är en jävla isolerad ö, om de inte för alltid vill stänga världen ute så har de tyvärr samma öde.

Vaccin... Alla skriker efter ett vaccin. Jag kan ge min högra stortå på att när det väl kommer, så kommer folk va extremt skeptiska mot vaccinet. Riskgrupper kommer säkerligen ta det men absolut inte den stora massan.
Citera
2020-07-16, 23:05
Medlem
Testonios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av termozen
Eftersom strategin redan var klar i februari tror jag det uttalandet från Tegnell enbart var för att inte sprida panik. De hade full koll att smittan skulle komma hit nån gång.

FHM för ljög sina uppdragsgivare mao.
Citera
Medlem
Flugpappas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Testonio

Snälla beskriv verkligheten. Upplys mig.

I min verklighet finns det ett gäng butthurt individer som behöver acceptera att deras intellekt inte var så skarpt som de trodde och att deras idol Tegnell har haft fel hela tiden.

Måste tära något fruktansvärt på självkänslan. Räknar inte att någon i den skaran öppet kommer erkänna att flockimmunitetens fiasko är ett faktum.
Nja verkligheten är att det i Sverige finns ungefär 40 000 läkare/forskare som jobbar dagligen utan att skrika om att allt är fel utan vänta med att sumers detta då det värsta blåst över. Sedan finns det 22 st som skriker i media. På FB tror de flesta blint på de 22. Jag litar personligen mer på de övriga 40 000
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trumpetfanfar
ehhh, vad pratar du om? Sverige har inte bytt någon strategi, Sverige har tillämpat olika metoder vid olika tidpunkter beroende på situationen. Att ständigt anpassa regleringar och taktiker, efter rådande situation, har de vart öppna med från första början.

Med det resonemanget så har ju lock-down länder bytt strategi, då de börjat öppna upp?

Att man testar ofantligt mycket fler nu handlar endast om att det nu finns resurser och test-kit att faktiskt göra det.

Att det inte fanns resurser är jag helt enig om men jag tycker retoriken har förändrats markant av FHM den senaste tiden. Planen har alltid varit att hålla smittan på en "lagom" nivå, "platta kurvan inom sjukvården" och att "skydda riskgrupperna" men jag har aldrig fått intrycket att FHM velat få bort smittan helt från samhället. Man ville helt enkelt att rätt folk skulle bli exponerade. Nu tycker jag dock att retoriken gör gällande att smittan ska elimineras helt och att det ska göras genom ökad smittspårning och testning.
Citera
2020-07-16, 23:06
Medlem
Testonios avatar
Citat:
Bara i Måndags så redovisade man 900 nya smittade, hundratals nya redovisas varje dag. Vem tänker du ska genomföra ett smittspårningsarbete runt dessa individer? Ska vi anställa tiotusentals myndighetspersoner som ska förhöra och kartlägga varje individ och kontakta eventuella personer de vart i kontakt med?

WHO, är det ens någon som lyssnar på de hycklarna längre?

Och vems fel är det att vi har så många smittade?

FHM och regeringen kanske?
Citera
2020-07-16, 23:10
Medlem
Testonios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av urgt
Region Norrbotten verkar ha varit ärliga med det i alla fall.

Den här gamla Tegnell-dängaren är fin också. Inget flockimmunitetsmål här inte.

Det är faktiskt riktigt pinsamt att se alla i denna tråd som tidigare svor att flockimmunitet is the shit, men nu när det sakta börjar gå upp för folk att det hela bara var en utopi som aldrig kommer uppnås utan vaccin, så kommer allehanda skruvade bortförklaringar.
Citera
2020-07-16, 23:12
Medlem
Citat:
Givetvis står hoppet till vaccin som sannolikt börjar distribueras vid årsskiftet. Turismnäringen kommer givetvis att återhämta sig mycket snart, så fort rädslan släpper. Sverige däremot kommer nog få leva med sitt skamfilade rykte under åratal framöver. Precis på samma sätt som Tyskland fick göra efter förintelsen. Vissa vägrar fortfarande förlåta och gå vidare.
Trots det blev Tyskland världens fjärde största ekonomi, vad hemskt det var att leva med det skamfilade ryktet.
Citera
Medlem
Testonios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flugpappa
Nja verkligheten är att det i Sverige finns ungefär 40 000 läkare/forskare som jobbar dagligen utan att skrika om att allt är fel utan vänta med att sumers detta då det värsta blåst över. Sedan finns det 22 st som skriker i media. På FB tror de flesta blint på de 22. Jag litar personligen mer på de övriga 40 000

Inte dig jag pratade med men OK.

Och vad säger dessa 40000?
Gärna med källhänvisningar...
Citera
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Vilka är alla dessa andra länder som lyckats "utrota smittan helt"?

När ska ni alla inse att det kommer (tyvärr) blomma upp igen i varenda land, även i våra grannländer.
Det har ju redan börjat i flertalet länder som via lockdown tillfälligt lyckades få ner spridningen.

Hong Kong, Australien, USA, Spanien, Serbien, Iran, Sydafrika, Tjeckien, Österrike, Singapore för att nämna några.

Det är inte hållbart att köra en ny lockdown varje gång en ny spridning tar fart, och ni kommer att få se detta själva framöver. Människor kommer att tröttna och regeringar kommer att inse att det inte är ekonomiskt försvarbart.

Just detta bygger Sveriges taktik på, långsiktighet. Att kunna hålla samhället igång och att sjukvården inte kollapsar.

Nya Zeeland är en jävla isolerad ö, om de inte för alltid vill stänga världen ute så har de tyvärr samma öde.

Vaccin... Alla skriker efter ett vaccin. Jag kan ge min högra stortå på att när det väl kommer, så kommer folk va extremt skeptiska mot vaccinet. Riskgrupper kommer säkerligen ta det men absolut inte den stora massan.

Men Sverige har ju misslyckats med allt det du skriver. Vår ekonomi backar minst lika mycket om inte mer än våra grannländers. Vi har 10 gånger så många döda per capita. Vi har nåtts om rapporter där åldringar inte får vård, utan ges aktiv dödshjälp utan att ens få bedömning av läkare. Vi har fått 200 tusen i vårdkö som kommer ta åratal att ta igen. Att Nya Zeeland är en ö saknar ju helt betydelse. Tror du att smittan från Italien överfördes till Sverige genom kringresande nomadfolk som traskade över Öresundsbron? Kan upplysa dig om att den kom med flygtrafiken precis på samma sätt som den lämnade Kina. Svininfluensa-vaccinet tog 5 miljoner människor i Sverige. Vill minnas att cirka 100 personer har fått diagnosen narkolepsi efter det. Hur många tiotusental som behöver livslångt rehab-behov efter Covid 19 vet vi inte. Däremot vet vi att över 5500 personer redan fått sätta livet till under några månader. Hur det blir i höst vet vi inte, men en andra vågen känns ju inte helt otroligt nu när skolorna öppnar. Vi har redan på tog för mycket samhällsspridning.
Citera
2020-07-16, 23:13
Medlem
urgts avatar
Vad jag kan avgöra är det rättvist att säga att Norge varit öppnare än Sverige i åtminstone en månad nu. Barer och nöjesfält öppnade 1 juni, och sen 15 juni kan 200 pers samlas (fortfarande max 50 pers i Sverige).

Norge har snittat 12 bekräftade fall om dagen senaste månaden. Deras grafer ser ut så här. Finns en tidslinje över tilltag på samma sida.

Det finns en metod för att hålla smittan nere utan hårda restriktioner: smittspårning och isolering. Det var där korthuset Sveriges strategi föll helt.

Folk som snackar om att det blossar upp och grejer på diverse håll borde jämföra lite siffror förresten. Att man kan tabba sig sänker liksom inte hela liret, och man behöver inte hålla nollan.
Senast redigerad av urgt 2020-07-16 kl. 23:15.
Citera
2020-07-16, 23:14
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av David86
Trots det blev Tyskland världens fjärde största ekonomi, vad hemskt det var att leva med det skamfilade ryktet.

Det har inte varit lätt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in