2020-07-16, 22:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av karlkula12
Det blir allt mer tydligt att FHM redan bytt strategi. Vi testar 80 000 och har inlett ett smittspårnings-arbete i många regioner. Det intressanta är dock hur man gör det. Exempelvis så förväntas man ta eget ansvar kring att kontakta anhöriga och arbetskollegor man träffat att man har testat positivt för Covid-19. Man ska sedan kryssa i en ruta på 1177 vårdguiden. Görs det inte får man ett argt samtal som tjatar om jag förstått det rätt.
FHM vill "stampa ut den sista smittan" som kärringen på PK:n sa här om dagen. Något som inte var på tapeten alls i Mars eller April. Det är lite smått underligt att hela "byt-strategi!- rörelsen verkar utgå från lockdowns och att låsa in människor, dessa individer verkar inte noterat att vi i Sverige redan har bytt strategi. Det är extremt tydligt om man bara väljer att titta lite extra.

ehhh, vad pratar du om? Sverige har inte bytt någon strategi, Sverige har tillämpat olika metoder vid olika tidpunkter beroende på situationen. Att ständigt anpassa regleringar och taktiker, efter rådande situation, har de vart öppna med från första början.

Med det resonemanget så har ju lock-down länder bytt strategi, då de börjat öppna upp?

Att man testar ofantligt mycket fler nu handlar endast om att det nu finns resurser och test-kit att faktiskt göra det.
Citera
2020-07-16, 22:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AndersTengell
WHO är ju extremt tydliga med att vi måste smittspåra. dom upprepar det hela tiden.

är det inte konstigt att sverige lagt smittspårningsansvaret på individen?

hur många kommer ringa alla man träffat och sina kollegor?

Jag hoppas inte regionerna tar creds för smittspårande, det borde förtydligas att de endast har frivillig smittspårning individen ansvarar för
Citera
2020-07-16, 22:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AndersTengell
WHO är ju extremt tydliga med att vi måste smittspåra. dom upprepar det hela tiden.

är det inte konstigt att sverige lagt smittspårningsansvaret på individen?

hur många kommer ringa alla man träffat och sina kollegor?

Bara i Måndags så redovisade man 900 nya smittade, hundratals nya redovisas varje dag. Vem tänker du ska genomföra ett smittspårningsarbete runt dessa individer? Ska vi anställa tiotusentals myndighetspersoner som ska förhöra och kartlägga varje individ och kontakta eventuella personer de vart i kontakt med?

WHO, är det ens någon som lyssnar på de hycklarna längre?
Citera
2020-07-16, 22:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
De har aldrig ens försökt. Men i andra länder verkar det fungera. Som i Nya Zeeland som utrotat smittan helt. Det är fantastiskt bra skött. Stor kontrast mot hur man hanterat pandemin i Sverige.

https://ourworldindata.org/grapher/total-covid-deaths-per-million?tab=chart&country=DNK~EST~FIN~DEU~LVA~LTU~ NOR~POL~RUS~SWE

Jag tippar att NZ kommer var de som skötte det sämst när allt är över. Förstörde hela turismen för flera år framåt. Och ingen immunitet. Kommer så småningom in i landet och så börjar det om. Hoppet är ju så klart ett vaccin som fungerar i riskgrupper, vilket är jäkligt osäker. Då de knappt idag klarar vaccin mot influensan.
Citera
2020-07-16, 22:54
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av termozen
Jag tippar att NZ kommer var de som skötte det sämst när allt är över. Förstörde hela turismen för flera år framåt. Och ingen immunitet. Kommer så småningom in i landet och så börjar det om. Hoppet är ju så klart ett vaccin som fungerar i riskgrupper, vilket är jäkligt osäker. Då de knappt idag klarar vaccin mot influensan.

Givetvis står hoppet till vaccin som sannolikt börjar distribueras vid årsskiftet. Turismnäringen kommer givetvis att återhämta sig mycket snart, så fort rädslan släpper. Sverige däremot kommer nog få leva med sitt skamfilade rykte under åratal framöver. Precis på samma sätt som Tyskland fick göra efter förintelsen. Vissa vägrar fortfarande förlåta och gå vidare.
Citera
2020-07-16, 22:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trumpetfanfar
Bara i Måndags så redovisade man 900 nya smittade, hundratals nya redovisas varje dag. Vem tänker du ska genomföra ett smittspårningsarbete runt dessa individer? Ska vi anställa tiotusentals myndighetspersoner som ska förhöra och kartlägga varje individ och kontakta eventuella personer de vart i kontakt med?

WHO, är det ens någon som lyssnar på de hycklarna längre?
Svar ja, vi anställer de som behövs för att göra jobbet.

Med inräknade permiteringar skulle jag tro att en omkring en femdel av den arbetsföra befolkningen finns att tillgå.
och
Pengar finns.

Stefan Löfven
Brist på pengar får inte, ska inte och kommer inte vara ett hinder för att begränsa smittspridningen eller vårda sjuka.
https://www.facebook.com/stefanlofven/posts/4025311670843030/
Citera
2020-07-16, 22:58
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av termozen
Eftersom strategin redan var klar i februari tror jag det uttalandet från Tegnell enbart var för att inte sprida panik. De hade full koll att smittan skulle komma hit nån gång.

Nej det är att vara för snäll. Först sa Tegnell att smittan inte kommer till Europa. Sen när Italien drabbades i slutet av februari så sa han att den inte kommer till Sverige.

Det hade inte blivit panik om han bara sagt det som alla tänkande visste, att den skulle komma hit förr eller senare. Han trodde helt enkelt att den inte skulle det.
Citera
2020-07-16, 22:58
Medlem
Testonios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Jag ger bara dig svar på tal och några goda råd.

Det var inget jag kommenterade i mitt inlägg.

Förresten jag ska berätta en sak för dig som du kanske har glömt. Hur mycket än du och dina snurriga gelikar skriver, klipper och klistrar här i tråden så kommer verkligheten att se ut som den gör. Ingen kommer att lyssna på er.

Ta på dig dina munskydd och håll dig inne. Där mår både du och din omgivning bäst.

Snälla beskriv verkligheten. Upplys mig.

I min verklighet finns det ett gäng butthurt individer som behöver acceptera att deras intellekt inte var så skarpt som de trodde och att deras idol Tegnell har haft fel hela tiden.

Måste tära något fruktansvärt på självkänslan. Räknar inte att någon i den skaran öppet kommer erkänna att flockimmunitetens fiasko är ett faktum.
Citera
2020-07-16, 22:59
Medlem
Testonios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
De har aldrig ens försökt. Men i andra länder verkar det fungera. Som i Nya Zeeland som utrotat smittan helt. Det är fantastiskt bra skött. Stor kontrast mot hur man hanterat pandemin i Sverige.

https://ourworldindata.org/grapher/total-covid-deaths-per-million?tab=chart&country=DNK~EST~FIN~DEU~LVA~LTU~ NOR~POL~RUS~SWE

Dom har inte ens försökt för flockimmunitet var målet.

Nu sitter dom med skägget i brevlådan...
Citera
2020-07-16, 23:02
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jacques13
Hej där!!! JAAAG förlitar mig inte ett skit på Myndigheter och lagar och regleringar! Jag vidtager mått och steg helt utifrån att jag är totalt ensam i dessa ting. Jag skulle inte drömma om att sätta mig på röven och räkna med att andra skulle ta ansvar för mig!

Mitt problem är dock att många människor gör just så. Det räcker med att doktor T i en liten bisats talar om att vi har någon kurva på väg ner, så är det fritt fram igen, och allt korkas igen av turister som ger blanka f*n i både avstånd och annat. Och sjukhuspersonalen tycks tro att är det inget som är ett krav uppifrån ("Använd munskydd annars får du sparken!"), då gör man inte det, utan töffar på som man alltid gjort, Corona eller inte. Det är DÄRFÖR som jag vill se att t ex doktor T fastställer att nu ska det användas munskydd. För DÅ skulle jag kunna kräva den saken som patient, när jag t ex kommer till ett besök på ett sjukhus (ett besök som jag inte kan strunta i om jag vill ha fortsatt vård..) och säga; SÄTT PÅ MUNSKYDD! Och jag skulle slippa behöva be och böna, krypa och vädja, och ändå få svaret att "Nä, det är inte ett krav att vi ska ha munskydd, visir, handskar, handsprit..."

Självfallet har jag själv godkänt munskydd (FFP3 CE), men då man nu också sett att Corona-viruset sannolikt också är aerosolt och kanske inte bara droppsmitta, räcker det kanske inte. Och speciellt inte om sjukhuspersonalen är helt (!) ointresserade av att skydda sina patienter.

Bätte att ha ett munskydd än inget alls!
Citera
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Nej det är att vara för snäll. Först sa Tegnell att smittan inte kommer till Europa. Sen när Italien drabbades i slutet av februari så sa han att den inte kommer till Sverige.

Det hade inte blivit panik om han bara sagt det som alla tänkande visste, att den skulle komma hit förr eller senare. Han trodde helt enkelt att den inte skulle det.

”Panik” är väl ett något överdrivet ordval? Vi snackar ändå om några tomma dasspappershyllor...
Citera
Medlem
urgts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Testonio
Dom har inte ens försökt för flockimmunitet var målet.

Nu sitter dom med skägget i brevlådan...

Region Norrbotten verkar ha varit ärliga med det i alla fall.

Den här gamla Tegnell-dängaren är fin också. Inget flockimmunitetsmål här inte.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in