2020-07-16, 19:24
Medlem
Merrybums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kungenslillapiga
Undrar hur det kommer att gå för den äldre av barnen? Var kommer han att hamna för han kommer väl inte att kunna bo med R? Hur kommer han att bli som vuxen efter allt detta, att veta att föräldrarna upprepat misshandlat psykiskt/fysiskt sin lillasyster och sedermera dödade henne? Verkar inte finnas några andra släktingar som kan ta hand om honom, lider verkligen med denna grabb
Jag tyckte det var synd att han och lillebror inte fick placeras på samma familjehem. De hade en god relation står det tidigt i Fup. Han bad om någon snuttefilt till lillebror. De hade nog verkligen behövt varandra efter det de varit med om. Stackarn, blev placerad på ett hvb-hem. Där finns bara personal och det är inte lika mycket på riktigt som i ett hem. Det tycker jag var okänsligt av kommunen och jag hoppas att de blir placerade tillsammans i framtiden. Killen kan ju inte växa upp på på ett hvb. Man måste väl tänka familjehem.
Att det skulle finnas någon i nätverket är jag dock mycket tveksam till.
Citera
2020-07-16, 20:10
Medlem
Pandalina4s avatar
Citat:
Undrar hur det kommer att gå för den äldre av barnen? Var kommer han att hamna för han kommer väl inte att kunna bo med R? Hur kommer han att bli som vuxen efter allt detta, att veta att föräldrarna upprepat misshandlat psykiskt/fysiskt sin lillasyster och sedermera dödade henne? Verkar inte finnas några andra släktingar som kan ta hand om honom, lider verkligen med denna grabb

Med så lagen ser ut idag kan R få tillbaka vårdnaden efter uppvisat skötsamt levande drogfri. Förhoppningsvis sker en lagändring snart, initierad pga just ödet för R egen dotter.
Citera
2020-07-16, 20:36
Medlem
OroligLantiss avatar
Citat:

Icke att förglömma så har även den äldste sonen blivit fysiskt och psykiskt misshandlad, bortvald och förnedrad.

Han har oddsen emot sig, men jag hoppas att han får all hjälp han kan få och att han får en chans till ett normalt liv.
Citera
2020-07-16, 20:45
Medlem
Du kan ju vara århundradets troll.
De här sk. föräldrarna hade för länge sen förbrukat all ”rätt” de nånsin haft till stackars E. (Varit påtända på förlossningen, lämnat spädbarnet abstinent för att sticka iväg och knarka? Vem GÖR så och kallar sig föräldrar?)
De här två var ett par knarkande rättshaverister med allt annat än barnets bästa för näsan.
Så glöm ”knasiga vuxna” och ”utdragna återföreningar”, ”Familjevård” (wtf???), det batikhäxemantrat kan du intala dig och övriga kring kaffebordet på den socialförvaltning du förmodligen jobbar på..

Citat:
Ursprungligen postat av Parasolltroll
Allt måste förhindras, för det kommer att hända om och om igen! Om det sedan är bioföräldear eller i fosterhem som barn blir misshandlade och missbehandlade, det spelar mindre roll. Vi kommer aldrig att få en perfekt värld med uteslutande älskande, kloka och ansvarsfulla vuxna. Barnen måste ha egna rättigheter att skyddas från knasiga vuxna. Och vuxna som tror att de är friska nu, måste bevisa det innan de får ta ansvar. Återföreningar borde alltid ta lång tid, innebära sakta ökande umgänge under bevakning. Det ska finnas familjevård där hela familjen får stöd tills man vet att allt fungerar för barnen. Och beslut måste kunna omprövas.
Citera
2020-07-16, 21:28
Medlem
OroligLantiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av neonforest
Du kan ju vara århundradets troll.
De här sk. föräldrarna hade för länge sen förbrukat all ”rätt” de nånsin haft till stackars E. (Varit påtända på förlossningen, lämnat spädbarnet abstinent för att sticka iväg och knarka? Vem GÖR så och kallar sig föräldrar?)
De här två var ett par knarkande rättshaverister med allt annat än barnets bästa för näsan.
Så glöm ”knasiga vuxna” och ”utdragna återföreningar”, ”Familjevård” (wtf???), det batikhäxemantrat kan du intala dig och övriga kring kaffebordet på den socialförvaltning du förmodligen jobbar på..

Oj, vad olika vi läste hens inlägg. Jag uppfattade det som att hen menar i allmänhet, och alltså inte just detta specifika fall.

Fakta visar på att barn löper större risk att utsättas för våld/förnedring (t.o.m död tror jag) om de växer upp i fosterhem.
Att just Lilla Hjärtat skulle haft det ungefär en miljon gånger bättre i sin fosterfamilj vet vi alla, men i allmänhet mår barn bäst av att vara tillsammans med sin biologiska familj.

För att det hände en gång, eller hundra, betyder det inte att statistiken visar att barn i allmänhet är säkrare av att bo med andra än sin bio-familj.
I många fall blir ett LVU ett uppvaknande för föräldrarna, de skärper till sig o bättrar sig.
På något obegripligt sätt lyckades R och P (och kanske ffa Oehme) lura i kammarrätten att även de hade ändrat sig.
Citera
2020-07-16, 21:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OroligLantis
Detta! ☝🏻👏🏻

Ääääh! Han dog inte av brustet hjärta! Han var ett monster och älskade ingenting högre än knark. Rebecka och S kom väl på en andra plats.
E och A kom nog långt ned på listan.

Har någon någonsin dött av brustet hjärta? Om han mot förmodan skulle ha gjort det, så vore det pga att han saknade sitt knark o sin flickvän - inte av skuld för vad de gjort mot E.
Det var ironi. Eftersom det verkar svårt o komma till vf han dog, spinner man iväg på de mest osannolika.
Citera
2020-07-16, 22:19
Medlem
kungenslillapigas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merrybum
Jag tyckte det var synd att han och lillebror inte fick placeras på samma familjehem. De hade en god relation står det tidigt i Fup. Han bad om någon snuttefilt till lillebror. De hade nog verkligen behövt varandra efter det de varit med om. Stackarn, blev placerad på ett hvb-hem. Där finns bara personal och det är inte lika mycket på riktigt som i ett hem. Det tycker jag var okänsligt av kommunen och jag hoppas att de blir placerade tillsammans i framtiden. Killen kan ju inte växa upp på på ett hvb. Man måste väl tänka familjehem.
Att det skulle finnas någon i nätverket är jag dock mycket tveksam till.
Det är så sorgligt med dessa barn. Den äldre pojken har ju sett så mycket med dessa föräldrar, minnen som aldrig går att radera. Jag hoppas innerligt att han inte kommer dyka upp i en egen tråd här i framtiden.

Citat:
Icke att förglömma så har även den äldste sonen blivit fysiskt och psykiskt misshandlad, bortvald och förnedrad.

Han har oddsen emot sig, men jag hoppas att han får all hjälp han kan få och att han får en chans till ett normalt liv.
jag hoppas också att han får all hjälp som finns att få. Många barn som levt under svåra förhållanden har ändå starka band till föräldrarna. Undrar om R kommer få besöka honom i närtid? Hon verkar ju vara mycket manipulativ och har ju inget kvar nu mer än drogerna förstås.
Citera
2020-07-16, 22:20
Medlem
kungenslillapigas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pandalina4
Med så lagen ser ut idag kan R få tillbaka vårdnaden efter uppvisat skötsamt levande drogfri. Förhoppningsvis sker en lagändring snart, initierad pga just ödet för R egen dotter.
Systemet är alldeles för naivt. Det måste självklart utgå från barnets bästa och inte från föräldrarnas intressen.
Citera
2020-07-16, 22:47
Medlem
Men det är väl alldeles orimligt att tänka att R kommer i närheten av de överlevande barnen igen? Socialtjänsten måste ju ha öppnat ögonen vid det här laget?
Citera
2020-07-16, 22:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Marimekko74
Men det är väl alldeles orimligt att tänka att R kommer i närheten av de överlevande barnen igen? Socialtjänsten måste ju ha öppnat ögonen vid det här laget?
Det är en domstol som bestämmer. Socialtjänsten kommer nog att försöka hålla emot så mycket det går. Men det mest sannolika är att sönerna kommer att bo hos sin biologiska mamma framöver.
Citera
2020-07-16, 23:55
Medlem
Citat:
Detta! ☝🏻👏🏻
Ääääh! Han dog inte av brustet hjärta! Han var ett monster och älskade ingenting högre än knark. Rebecka och S kom väl på en andra plats.
E och A kom nog långt ned på listan.

Har någon någonsin dött av brustet hjärta? Om han mot förmodan skulle ha gjort det, så vore det pga att han saknade sitt knark o sin flickvän - inte av skuld för vad de gjort mot E.

Nej, brustet hjärta? Jag har sett det nämnas tidigare men här på slutet har det spårat såpass att det knappast är värt att bemöta. Det mest sannolika scenariot här är att P inte fått trappa ner sina Benzodiazepiner på ett adekvat sätt. Han har enbart uppgett att han tagit sin förskrivna dos Sertralin vilket han får fortsätta med i häkte enl journalutdrag i FUP. De grips den 30:e januari och provsvaren ser ut att vara klara den 3:e februari och först då torde det bli uppenbart vilken omfattning och vilka preparat de båda missbrukat. R har Stesolid som stående medicinering och får detta även i häkte och drabbas inte av abstinens på samma sätt som P. Benzo är inget man bara sätter ut utan att trappa ner, just på grund av att det är hälsovådligt.
Citera
2020-07-17, 06:07
Medlem
OroligLantiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av abigaille
Nej, brustet hjärta? Jag har sett det nämnas tidigare men här på slutet har det spårat såpass att det knappast är värt att bemöta. Det mest sannolika scenariot här är att P inte fått trappa ner sina Benzodiazepiner på ett adekvat sätt. Han har enbart uppgett att han tagit sin förskrivna dos Sertralin vilket han får fortsätta med i häkte enl journalutdrag i FUP. De grips den 30:e januari och provsvaren ser ut att vara klara den 3:e februari och först då torde det bli uppenbart vilken omfattning och vilka preparat de båda missbrukat. R har Stesolid som stående medicinering och får detta även i häkte och drabbas inte av abstinens på samma sätt som P. Benzo är inget man bara sätter ut utan att trappa ner, just på grund av att det är hälsovådligt.

Det började nog nämnas i februari.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in