2020-07-16, 15:42
Medlem
fikasugens avatar
Säg att jag har fått in lite Bitcoin eller någon annan cryptovaluta dom stödjer av någon till mitt Coinbase commerce konto. Är detta då min Wallet i Coinbase som det kallas? Det finns tydligen någon withdraws knapp där I kontot.
Men hur blir det här, växlar den cryptovalutan jag har till kronor och den för över direkt på mitt Nordea konto eller till mitt Swedbank konto. Tar banken emot dom eller har dom blockerat Coinbase?
Eller hur gör jag?
Tacksam för ett svar. Försöker ju lära mig.
Senast redigerad av fikasugen 2020-07-16 kl. 15:54.
Citera
2020-07-16, 15:54
Medlem
RaccoonWithBrooms avatar
Swedbank/Nordea (I princip vartenda bank i Sverige) har flaggat Coinbase osv, vet från egen erfarenhet. Skulle inte rekommendera det. Växla till BTC, skicka över till localbitcoins sen sälj via swish där. Riktigt smidigt, och blir inga problem.

Skulle du nu göra en överföring från Coinbase till ditt bankkonto, kommer du till att få ett samtal/brev där det står en massa skit, där dom ifrågarsätter transaktionen osv. 9/10 fall skickas betalningen tillbaks till coinbase från dom, ser dom att det kommer in igen stänger dom kontot ^^
Citera
2020-07-16, 16:06
Medlem
fikasugens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RaccoonWithBroom
Swedbank/Nordea (I princip vartenda bank i Sverige) har flaggat Coinbase osv, vet från egen erfarenhet. Skulle inte rekommendera det. Växla till BTC, skicka över till localbitcoins sen sälj via swish där. Riktigt smidigt, och blir inga problem.

Skulle du nu göra en överföring från Coinbase till ditt bankkonto, kommer du till att få ett samtal/brev där det står en massa skit, där dom ifrågarsätter transaktionen osv. 9/10 fall skickas betalningen tillbaks till coinbase från dom, ser dom att det kommer in igen stänger dom kontot ^^

Ok jag föröver dom till localbitcoins och sätter ut dom till försäljning där. Låt oss säga att summan jag får in varje gång är ca 1000 lappen i svenska kronor fast då i Bitcoin. Men hur snabbt blir man av med Bitcoin där då. Tänk om ingen vill köpa dom? Då sitter jag ju där i smeten.
Citera
2020-07-16, 17:32
Medlem
RaccoonWithBrooms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fikasugen
Ok jag föröver dom till localbitcoins och sätter ut dom till försäljning där. Låt oss säga att summan jag får in varje gång är ca 1000 lappen i svenska kronor fast då i Bitcoin. Men hur snabbt blir man av med Bitcoin där då. Tänk om ingen vill köpa dom? Då sitter jag ju där i smeten.

Jod, kan garantera dig att du får dom sålda. +-10-50kr dock.
Citera
2020-07-17, 01:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fikasugen

Säljer bitcoin på localbitcoins bär hög risk, mottagna pengar kan har kriminella ursprung, därför i princip kan man inte göra den för stora summa utan tillstånd från Finansinspektionen (Tillstånd betyder att du ska betala mycket pengar till FI och även årlig avgift och följa alla regel i penningtvättslagen, gör id kontroll för avsändaren o.s.v.)

Jag tror att en bra metod är att skaffa ett konto i någon utländska bank. T.ex. Revolut, då har du ett konto i engelska bank, pengarna kommer från USA har mindre problem att landa i UK. Och revolut kort kan du använda i hela världen, inklusive Sverige. Egentligen, jag tror att Revolut kommer att ersätta svenska bank om tillräckligt många använder de
Citera
2020-07-17, 12:29
Medlem
fikasugens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vatten2013
Säljer bitcoin på localbitcoins bär hög risk, mottagna pengar kan har kriminella ursprung, därför i princip kan man inte göra den för stora summa utan tillstånd från Finansinspektionen (Tillstånd betyder att du ska betala mycket pengar till FI och även årlig avgift och följa alla regel i penningtvättslagen, gör id kontroll för avsändaren o.s.v.)

Jag tror att en bra metod är att skaffa ett konto i någon utländska bank. T.ex. Revolut, då har du ett konto i engelska bank, pengarna kommer från USA har mindre problem att landa i UK. Och revolut kort kan du använda i hela världen, inklusive Sverige. Egentligen, jag tror att Revolut kommer att ersätta svenska bank om tillräckligt många använder de

Tack för denna. Revolut verkar intressant.
Citera
2020-07-17, 12:34
Medlem
HarryManbacks avatar
Har använt mig av Revolut i liknande syften.
Aldrig haft problem eller fått frågor.
Har rört sig om några hundra upp till en tusing per gång.

Oftast kommer det in i EUR som jag sedan växlar gratis till SEK i appen.
Använder dom sen som vanligt.
Citera
2020-07-24, 09:19
Medlem
fikasugens avatar
Har fått in lite Bitcoin på mitt Coinbase konto, men hur kan jag överföra dom till mitt Revolut konto som jag har öppnat?
Eller måste jag växla dom till kontanter först?
Citera
2020-07-24, 22:32
Medlem
Ja, växla dem till euro och gör en SEPA-överföring till Revolut.
Citera
2020-07-24, 23:11
Medlem
Om du använder vanliga coinbase kan du bara klicka på "Sell"-knappen i din bitcoin wallet så säljer du dem till EURO direkt. Det brukar ta max några sekunder/1min. Då kan du inte välja till vilket värde du vill sälja dem utan de läggs ut på marknaden för det senaste sålda värdet har jag för mig.

Använder du dock coinbase pro (kostar inget och är en del av coinbase) så kan du sätta vilket pris du vill sälja dem för och givet att någon vill betala det så får du det. Coinbase Pro fungerar precis som vilken aktiemarknad som helst (tänk avanza). Har du ett coinbase-konto kan du bara logga in på pro.coinbase.com med samma konto. Det är gratis att flytta kryptovalutor från coinbase till coinbase pro.

Gör sedan en "Withdraw" (SEPA-överföring) till ditt vanliga bankkonto. Det var längesen jag gjorde det första gången men det kan vara så att du måste göra en insättning först från din vanliga bank så att coinbase kan verifiera ditt bankkonto. Så du kan behöva sätta in typ 10 euro och sedan kan du ta ut de 10 euro plus det du sålt bitcoin för (eller andra kryptovalutor).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in