2020-07-15, 17:44
Medlem
sasos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GlennvonGoteborg
Du läste inte vad jag skrev uppenbarligen.
660.000 har redan förlorat sina arbeten. Det är redan högre än antalet arbetslösa under 90-tals krisen. 540.000 är eller ha varit permitterade sedan april.
Världsekonomin är totalt lamslagen.
Sverige är extremt exportberoende och till höst när folk kommer tillbaka från senester och räknar med orderböckerna börjat fyllas på igen...blir dem besvikna.
Sverige har dessutom en förskjutning i nedgången till följd av de faktorer jag nämnt i tidigare inlägg.
Dessutom är chansen stor att en andra lockdown sker till hösten.
Hur NÅGON kan tro att allt är ok är enormt naivt.

vi är fler idag än på 90-talet
Citera
2020-07-15, 17:53
Medlem
GlennvonGoteborgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AusnahmeMensch
Allt kommer avgöras om det blir en ny lockdown eller inte. Kinesiska ekonomin återhämtade sig rätt så omedelbart efter att lockdown släpptes. Nu kommer det visa sig om Europas regeringar bryr sig om sitt folk hälsa på riktigt eller om populism. Jag är rädd att vissa stater väljer det sistnämnda samtidigt som jag är oerhört överraskad att vår stat bryr sig om folks hälsa, på riktigt.

Kinesiska ekonomin är beroende av Västvärldens konsumtion.
De orders som lägg till Kina är orders som gjordes flera månader innan. Så att Kima kom igång igen i våras är irrelevant. Kinas siffror för aug-okt är det som kommer bli intressant.
USA och resten av Europas ekonomier är totalt i kollaps.
Detta är ALLVARLIGT. Som jag mfl redan skrivit så är det death by thousand cuts, speciellt för svensk ekonomi då vi har fördelaktiga permitteringar och a-kassa. Men nästa sommar har merparten av oss förlorat sina jobb eller fått gå ner i tid och lön. Eller sparkat merparten av sina anställda om man är egen företagare.
Citera
2020-07-15, 20:33
Medlem
Citat:
De orders som lägg till Kina är orders som gjordes flera månader innan. Så att Kima kom igång igen i våras är irrelevant. Kinas siffror för aug-okt är det som kommer bli intressant.
Detta är ALLVARLIGT. Som jag mfl redan skrivit så är det death by thousand cuts, speciellt för svensk ekonomi då vi har fördelaktiga permitteringar och a-kassa. Men nästa sommar har merparten av oss förlorat sina jobb eller fått gå ner i tid och lön. Eller sparkat merparten av sina anställda om man är egen företagare.

Det är absolut inte irrelevant. Det är Kina som handlar från omvärlden. I princip alla fordonstillverkare säljer rekordstora volymer till Kina de senaste 4 månaderna.
Citera
2020-07-15, 21:06
Medlem
GlennvonGoteborgs avatar
Citat:
Det är absolut inte irrelevant. Det är Kina som handlar från omvärlden. I princip alla fordonstillverkare säljer rekordstora volymer till Kina de senaste 4 månaderna.

Om du tror att bubbelekonomin som Kina är kan upprätthålla/ta efter Väst konsumtion är du enormt naiv och okunnig.
Citera
2020-07-15, 21:14
Medlem
ErikAnderzohns avatar
Otydligt mening, korrigering krävdes.

Citat:
Ursprungligen postat av nykines
Svenska ekonomin kommer vara åt helvete till slutet av 2021.
Minst...Kommer säkert behövas fler lån...Lockdown eller inte...Får hoppas kreditförlusterna inte blir för stora efter Corona bara.

Citat:
Nu kommer det visa sig om Europas regeringar bryr sig om sitt folk hälsa på riktigt eller om populism.
Att det skulle vara populärt att ha i sönder sin befolkning låter lite vrickat. Du tror väl ändå inte att lösningen på detta skulle vara att man satte alla arbetslösa på golvet så att dem kan spika ihop lite självkörande bilar åt kineserna?
Senast redigerad av ErikAnderzohn 2020-07-15 kl. 21:45. Anledning: Felstavning
Citera
2020-07-15, 21:44
Medlem
Citat:
Om du tror att bubbelekonomin som Kina är kan upprätthålla/ta efter Väst konsumtion är du enormt naiv och okunnig.

Bättre kan du Glenn. Du verkar inte ens läsa mina inlägg. Det jag hävdar är att konsumtionen har gått ner pågrund av lockdown, och såfort lockdown släpps så återgår konsumtionen rätt så omedelbart. Och Kina är ett mycket bra exempel.
Citera
2020-07-15, 22:17
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ErikAnderzohn
Minst...Kommer säkert behövas fler lån...Lockdown eller inte...Får hoppas kreditförlusterna inte blir för stora efter Corona bara.
SHB rapporterade idag. Vad var det för anmärkningsvärt med deras krediförluster?

Citat:
Att det skulle vara populärt att ha i sönder sin befolkning låter lite vrickat.
Vet inte någon regim som vill det. Skulle väl möjligen vara de som startat krig då. Fast de har egentligen andra strävanden.

Citat:
Du tror väl ändå inte att lösningen på detta skulle vara att man satte alla arbetslösa på golvet så att dem kan spika ihop lite självkörande bilar åt kineserna?
Man får ta bort hindren för en fri arbetsmarknad. Då kommer folk i arbete som de klarar av.
Citera
2020-07-15, 22:30
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Du har rätt i att Kina har export. Men du verkar underskatta den egna ekonomin. Den är inte så stor per person. Men sammantaget.

Kina är den enskilt största region vad gäller mobilabonnemang.

Nordamerika däremot är världens minsta region. Afrika är större.

Om jag kommer ihåg rätt så har utländska leverantörer ca 10% av Kinas marknad för basstationer till mobilnäten. Resten, 90%, levereras av inhemska leverantörer.
Och Kina är den region i världen där det installeras flest basstationer.

Kina är helt enkelt en väldigt stor marknad. Och med de liberaliseringar som gjorts är den en av de mest marknadsliberala i världen och växer därför i raketfart.

USA's käppar i hjulen kommer dämpa tillväxten tillfälligt. Men sedan är USA bara en förlorare. Pga befolkning kommer Kina att köra förbi. Och de företag som ställt sig på USA's sida kommer vara utestängda.

Även om Kina i år får en dämpat tillväxt så kryper de närmare och närmare. Europa/USA för en kraftigare dämpning.
Citera
2020-07-16, 14:47
Medlem
Citat:

Kina har varldens storsta marknad. Kina klarar sig bra. Sverige gar at helvete i host. Enjoy sossejavel!
Citera
2020-07-16, 16:18
Medlem
GlennvonGoteborgs avatar
Citat:
Kina har varldens storsta marknad. Kina klarar sig bra. Sverige gar at helvete i host. Enjoy sossejavel!

Har jag skrivit att Sveriges klarar sig din idiot!
Kina kommer inte heller rida ut den här nedgången.
Citera
2020-07-16, 16:21
Medlem
Citat:
Har jag skrivit att Sveriges klarar sig din idiot!
Kina kommer inte heller rida ut den här nedgången.

Jo Kina ar tillbaka och ar helt normalt. Varldens starkaste bors 2020.
Citera
2020-07-16, 17:45
Medlem
Citat:
Jo Kina ar tillbaka och ar helt normalt. Varldens starkaste bors 2020.

So what? Det säger ingenting om framtiden. Det är rätt självklart att det borde vara så efter förutsättningarna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in