2020-07-07, 11:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AusnahmeMensch
Den ekonomiska nedgången beror knappast på att det finns ett för 99% av befolkningen harmlöst förkylningsvirus utan alla huvudlösa åtgärder som stater runtom i världen har tagit. När stater åter öppnar upp går försäljningen upp kraftigt. Volvo har slagit försäljningsrekord med 14-20% varje månad sedan april i Kina. I Kina är nu all förlust utraderad. I USA slog man försäljningsrekord i juni med 3%. Och i länderna som öppnar upp i Europa finns en tydlig återhämtning.

Hade varit kul med lite källor här. För vad jag ser så har Volvo gått dåligt även i maj. Men du kanske menar att försäljningen ökade med 14-20% jämfört med april... Att du ens nämner USA säger också en del. Men ser gärna källa på den också.
Citera
2020-07-07, 11:43
Medlem
Unisertits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mottin
Hade varit kul med lite källor här. För vad jag ser så har Volvo gått dåligt även i maj. Men du kanske menar att försäljningen ökade med 14-20% jämfört med april... Att du ens nämner USA säger också en del. Men ser gärna källa på den också.
Källor är bra, men det han eller hon skriver om är inte den globala försäljningen utan specifikt Kina.
Citera
2020-07-07, 12:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mottin

Försäljningen gick upp 20% i april 2020 och maj 2020 i Kina jämfört med samma månader 2019. I juni var motsvarande siffra 14%.

I USA gick försäljningen upp 3% jämfört med 2019 och är volvos starkaste juni där sen 2006.

Den globala försäljningen är ner 20% jämfört med 2019. Prognoserna just nu är runt -10% för hela året. Det är klart godkänt med tanke på att 2019 var ett rekordår och rådande omständigheter.

https://www.dn.se/ekonomi/volvo-cars-spar-snabbare-aterhamtning-an-beraknat/
Senast redigerad av AusnahmeMensch 2020-07-07 kl. 12:23.
Citera
2020-07-07, 12:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Unisertit
Källor är bra, men det han eller hon skriver om är inte den globala försäljningen utan specifikt Kina.

Det är rimligt att jämföra med Kina för det är ett av få länder som släppt på den dumma lockdownen.
Citera
2020-07-07, 14:23
Medlem
ErikAnderzohns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av groovesnus
Nu var det ju inte aktieindex som nämndes, utan hur många bilar som säljs. Och ja, det är jobbskapande
Ett exempel gavs, varpå jag gav ett bättre exempel, var det verkligen så svårt att se? Sen kanske du ska lära dig att läsa det finstilta, för all ekonomisk vinst går knappast tillbaka till jobbskapande eller expandering; vilket de miljarders giljarders ziljarder kronor som ligger inlåsta i banksilon på skatteparadisen borde tala om för dig.
Citera
2020-07-07, 21:12
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av saso
det startas få nya företag men detta är tillfälligt
kommer ordna sig
Vem skall starta de?

De driftiga som gjort det, men som nu konkat har varken kapital eller ork.

Ska du få några andra till det måste du nog sänka kapitalskatterna. Och det ser jag inte riktigt några planer på.
Citera
2020-07-15, 08:18
Medlem
GlennvonGoteborgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RealRoastBeef
Kan det bero på stödpaketen att företag som skulle konkat håller näsan över vattenytan? Detsamma bör gälla permitteringar och varsel. De som blivit uppsagda och har a-kassa uppbär väl detta ett år. Vi kan mycket väl se en fördröjd effekt 2021.

Exakt så är det. Alla krogar på min gata var 2 veckor från att konka innan staten gick in och räddade dem.
Har flera bekanta som varslats och permitterats. Högavlönade akademiker.
Allt som allt är över 660.000 svenskar arbetslösa nu. Kommer vara 1 miljon i slutet av året och över 540.000 har varit eller är permitterade sedan april i år...och kalaset har inte ens börjat. Folk förstår inte vad som väntar dem.
Detta har en självklar fördröjningseffekt i Sverige då vi precis som du skriver har A-kassa.
Så nästa sommar har vi en arbetslöshet på 1,4-1,8 miljoner. Hugget i sten.
Senast redigerad av GlennvonGoteborg 2020-07-15 kl. 08:24.
Citera
2020-07-15, 14:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AusnahmeMensch
Den ekonomiska nedgången beror knappast på att det finns ett för 99% av befolkningen harmlöst förkylningsvirus utan alla huvudlösa åtgärder som stater runtom i världen har tagit. När stater åter öppnar upp går försäljningen upp kraftigt. Volvo har slagit försäljningsrekord med 14-20% varje månad sedan april i Kina. I Kina är nu all förlust utraderad. I USA slog man försäljningsrekord i juni med 3%. Och i länderna som öppnar upp i Europa finns en tydlig återhämtning.

Såfort länderna slutar leka armageddon och låter sitt folk leva så kommer den ekonomiska aktiviteten återgå till det normala.

Och butiker var dödsdömda långt innan Fake-vid-19.

Du är en idiot. Anledning till att den Kinesiska marknaden går bra är just för att de tog till drastiska åtgärder direkt. Sverige och andra idiotländer som UK och USA kommer att dras med sviterna länge. Svenska ekonomin kommer vara åt helvete till slutet av 2021.
Citera
2020-07-15, 15:08
Medlem
flukkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GlennvonGoteborg
Ja under mars månad mestadels de grupper som du nämnde.
Samt restaurangägare själva såklart.

Men under april,om detta fortsätter, kommer IT-och tillverkningsindustrin få rejäla problem.
Så som konsulter och underleverantörer på våra stora bolag som Volvo cars, AB Volvo, Scania, ABB och SKF.
Flera tusen konsulter har redan varslats men under april kommer detta bara öka.
Massvis med underleverantörer sitter nu och bara hoppas på att ovannämnda bolag startar snart igen. Annars är det kört.

Se det så här; 1 anställd på ett av dessa storbolag generar 5 andra arbetstillfällen i Sverige. Så som jurister, it-konsulter, underleverantörer m m.
Förlorar 1 person sitt arbete förlorar 5 andra personer sina arbeten.

I maj och juni börjar alltså merparten av den svenska medelklassen få se sina arbeten försvinna.
Det kommer bli en katastrof vi aldrig någonsin upplevt.

Här var det inte många rätt som tur är.
Ekonomin ser ut att tuffa på hyfsat. Fick en av mina semesterveckor indragen nu pga för mycket att göra på jobbet. Och vi lyckas fortfarande inte rekrytera tillräckligt med personal i Stockholm.

Men den som lever får se, kanske fördjupas krisen om några månader, men någon majoritet som förlorat sina arbeten är vi än så länge väldigt långt ifrån.
Citera
2020-07-15, 17:09
Medlem
GlennvonGoteborgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flukke
Här var det inte många rätt som tur är.
Ekonomin ser ut att tuffa på hyfsat. Fick en av mina semesterveckor indragen nu pga för mycket att göra på jobbet. Och vi lyckas fortfarande inte rekrytera tillräckligt med personal i Stockholm.

Men den som lever får se, kanske fördjupas krisen om några månader, men någon majoritet som förlorat sina arbeten är vi än så länge väldigt långt ifrån.

Du läste inte vad jag skrev uppenbarligen.
660.000 har redan förlorat sina arbeten. Det är redan högre än antalet arbetslösa under 90-tals krisen. 540.000 är eller ha varit permitterade sedan april.
Världsekonomin är totalt lamslagen.
Sverige är extremt exportberoende och till höst när folk kommer tillbaka från senester och räknar med orderböckerna börjat fyllas på igen...blir dem besvikna.
Sverige har dessutom en förskjutning i nedgången till följd av de faktorer jag nämnt i tidigare inlägg.
Dessutom är chansen stor att en andra lockdown sker till hösten.
Hur NÅGON kan tro att allt är ok är enormt naivt.
Citera
2020-07-15, 17:20
Medlem
Citat:
Du läste inte vad jag skrev uppenbarligen.
660.000 har redan förlorat sina arbeten. Det är redan högre än antalet arbetslösa under 90-tals krisen. 540.000 är eller ha varit permitterade sedan april.
Världsekonomin är totalt lamslagen.
Sverige är extremt exportberoende och till höst när folk kommer tillbaka från senester och räknar med orderböckerna börjat fyllas på igen...blir dem besvikna.
Sverige har dessutom en förskjutning i nedgången till följd av de faktorer jag nämnt i tidigare inlägg.
Dessutom är chansen stor att en andra lockdown sker till hösten.
Hur NÅGON kan tro att allt är ok är enormt naivt.

Allt kommer avgöras om det blir en ny lockdown eller inte. Kinesiska ekonomin återhämtade sig rätt så omedelbart efter att lockdown släpptes. Nu kommer det visa sig om Europas regeringar bryr sig om sitt folk hälsa på riktigt eller om populism. Jag är rädd att vissa stater väljer det sistnämnda samtidigt som jag är oerhört överraskad att vår stat bryr sig om folks hälsa, på riktigt.
Citera
2020-07-15, 17:28
Avstängd
DrunkenZealots avatar
Citat:
Exakt så är det. Alla krogar på min gata var 2 veckor från att konka innan staten gick in och räddade dem.
Har flera bekanta som varslats och permitterats. Högavlönade akademiker.
Allt som allt är över 660.000 svenskar arbetslösa nu. Kommer vara 1 miljon i slutet av året och över 540.000 har varit eller är permitterade sedan april i år...och kalaset har inte ens börjat. Folk förstår inte vad som väntar dem.
Detta har en självklar fördröjningseffekt i Sverige då vi precis som du skriver har A-kassa.
Så nästa sommar har vi en arbetslöshet på 1,4-1,8 miljoner. Hugget i sten.
Hur räddade staten krogarna?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in