2020-07-16, 14:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Jag vet inte. Möjligen borde man vänta till 1 sep och köra lockdown till 1 okt. Då har man chansen att bringa ned smittan till hanterbar nivå och börja smittspåra.

Varför 1 september när skolorna börjar i augusti?
Citera
2020-07-16, 14:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ursula45
Ja, vad för annan anledningen kan dom ha? Dom sa ju i början att dom ville köra flockimmunitet så sa också UK men dom ändra på sig. Förutom Sverige. Inget visar att dom vill ändra sin strategi. Inga lockdowns, inga restriktioner, inga rekommendationer om munskydd osv.
Dom har ingen strategi överhuvudtaget. dom gör i stort sett ingenting.
Resurser saknades i början och kompetens saknas uppenbarligen att göra det bästa med vad man har eller att åtgärda resursbristen omgående.
Att dom pratade om flockimmunitet {och samtidigt förnekar det} är ett halmstrå dom greppade efter med hopp om att dölja inkompetensen som styr och har styrt detta område.
Citera
2020-07-16, 14:38
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Jag kan bara inte ens tänka mig hur det blir till höst när folk börjar jobba och gå till skolan igen. Jävlar vilken andra våg det lär bli.

Vad är det då som driver den vågen tror du, dvs var kommer smitta från då? Det är rätt få som tror på en andra våg. Dels för att folk inte har varit ute och rest som tidigare, dels för att viruset förmodligen muterar sig svagare med tiden.
Citera
2020-07-16, 14:39
Medlem
Citat:
Man vill flytta fokus. Även om det är illa i USA är det väl fortfarande så att det är dubbelt så illa i Sverige mätt per capita? Ingen som frågar vilka åtgärder man ämnar vidta för att få ett slut på smittan?

Hur menar du nu? Hur kan man ens jämföra läget i USA med Sverige där sjukvården är på väg att sprängas och de registrerar 70000 nya fall om dagen? Vi har 73 inläggningar på intensivvård och antalet smittade puttrar på åt rätt håll.
Dessutom kommer vi för första gången sedan mars högst troligen registrera under 100 avlidna av/med Covid-19 denna vecka.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Neroe
Så himla enkel analys från en enkel person.
Ok vad är din analys från en person som inte är enkel?
Citera
Medlem
Citat:
Vi ligger sämst till i Europa ju. Tillsammans med Rumänien.

Vi startade på usla siffror och nu är våra siffror på precis alla hålla åt rätt håll och ganska snabbt.
Jag begriper inte riktigt vad mer vi kan begära givet läget vi hamnat i.
Citera
2020-07-16, 14:40
Moderator
Chantres avatar
Ryssarna har börjat leverera en ny medicin mot Corona.

Citat:
Koronavir is one of the first drugs in the world that fights not the complications from SARS-CoV-2, but directly the virus itself
Citat:
According to the company, Koronavir effectively blocks the replication of the virus, which was proved during clinical tests.
https://tass.com/society/1179063
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Här har du lite info från Svenska YLE. De verkar ha mindre nya fall än vi har döda. Kan inte se några alls på ett tag:

https://svenska.yle.fi/artikel/2020/03/12/har-kan-du-folja-med-aktuell-coronastatistik-fran-finland-norden-och-varlden

Man ser övriga Norden också där.

Slänger in lite siffror:

Just nu 0 intensivvårdade och 7 sjukhusinlagda och har legat på den nivån ungefär denna vecka,
i Sverige är siffrorna 79 och 439.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Vad är det då som driver den vågen tror du, dvs var kommer smitta från då? Det är rätt få som tror på en andra våg. Dels för att folk inte har varit ute och rest som tidigare, dels för att viruset förmodligen muterar sig svagare med tiden.
För att folk går tillbaka till jobbet och skolan där dom är instängda i rum i flera timmar
Citera
2020-07-16, 14:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av farfar
Slänger in lite siffror:

Just nu 0 intensivvårdade och 7 sjukhusinlagda och har legat på den nivån ungefär denna vecka,
i Sverige är siffrorna 79 och 439.

Men nu får vi trots allt jämföra med hur det sett ut i Sverige tidigare gentemot nu.
Och det är endast förbättringar över hela linjen.
Citera
2020-07-16, 14:42
Medlem
Neroes avatar
Citat:
Ok vad är din analys från en person som inte är enkel?

Jag anser att vi inte kan göra en sådan analys/uttalande pga rådande kunskapsläge. Allt annat vore dumt kan jag tycka.
Citera
2020-07-16, 14:43
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
För att folk går tillbaka till jobbet och skolan där dom är instängda i rum i flera timmar

Du menar att smittan fanns där inne i rummet och väntade på dem?

Min fråga var alltså vad som driver smittan eftersom det inte alls är samma läge nu som i början på året då folk reste frekvent. Det finns inte samma grogrund för smittspridning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in