2020-07-16, 13:00
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av andersaanderssona
Har inte datumen i huvudet. Tror dock att Ulla i GS var först med inlämnat vittnesmål. Utan att bli uppmärksammad då. Men det var Sk-mannen som fick Holmer att reagera.

Han är identifierad och bedömd inte tillföra något av värde för PU.
Citera
2020-07-16, 13:01
Medlem
H24s avatar
Undrar om Mattias Göransson, Thomas Pettersson och resten av Filter tänker på hur de positionerar sig rent politiskt i och med avförandet av walkie/talkie-vittnesmålen. Skalorna vrids rejält. För mig är Palmemordet ett rent kriminalfall och ens egen politiska ideologi ska inte ha någon plats i analysen överhuvudtaget. Anser personligen att walkie/talkie-männen är högintressanta, men bara för att vittnen har sett dem i området och inte beroende på hur jag röstar.

Filter har dock vissa ideologiska ställningstaganden som syns i bakgrunden. Bland annat tar Pettersson stark ställning i ubåtsfrågan samt i synen på Palmes roll i världspolitiken. Pettersson sa exempelvis i Veckans Brott att Engström har en stark motivbild, då han kommer från moderatkommunen Täby. Thomas Engström på Aftonbladet fyller på: https://www.aftonbladet.se/kultur/a/4qM3GG/vi-lever-i-efterdyningarna-av-en-fullbordad-statskupp.

Det här är narrativet man vill bygga: Det ogrundade och paranoida hatet mot Palme nådde en kritisk gräns och det blev till slut Engström som gjorde slag i saken. Han var ensam på själva brottsplatsen men rent andligt var han uppbackad av det samlade Palmehatet inom den svenska överklassen.

För personer med den här agendan i debatten blir det ju bakvänt att bortförklara walkie/talkie-vittnesmålen på ett svepande sätt. Här tar man ju sida med det polisiära och säkerhetspolitiska etablissemanget, som eventuellt skyddar högerextremister inom offenlig verksamhet som agerat helt utanför demokratisk insyn. När vanliga samhällsmedborgare kan ha sett detta blir de misstänkliggjorda och avförda. Helt rätt enligt Filter.
Citera
2020-07-16, 13:01
Medlem
andersaanderssonas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xeitum
Det blir i det närmaste helt meningslöst att läsa när i stora drag 50% är maskat, ex. förhören med Nässén, o givetvis då det som är det intressanta. Kvar blir mest meningslösa vardagsord.
Ja, det är för jävligt. Offentlighetsprincipen är mycket värd numera.
Citera
2020-07-16, 13:03
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av andersaanderssona
Det är uppgiften från Anders Jallai som är det första jag kan hitta i frågan. Han daterar det till 2010. När han hävdar att Inga-Britt Ahlenius och Thomas Pettersson hörde av sig till honom angående SB. Och om det gick att koppla ihop SE med SB. Eftersom SB har huserat i Skandias byggnad.

Sedan är det TPs egna skrivna historia som tar vid. Att han hade kontakt med Edqvist, Dag Andersson för att sedan gå på KP för att få ut sekretessbelagda handlingar. Där han fick ut den första i juli 2017.

Lars Larssons bok var säkert en katapult för TP. Men enligt AJ återigen satte detta igång redan 2010. För då verkar det som att TP bestämt sig/intresserat sig för SE som gärningsman.

Om det nu skulle finnas starka krafter bakom TP kan jag i så fall inte hitta dem. Förutom de du nu nämner. Alltså en form av journalistiskt nät med TP som spindel.

Okej, om nu storyn om TP är sann. Vilket jag starkt betvivlar. Tecken på rigg är även den betydande maskningen i förhören.

Det faktum att även AJ tycks spela en roll i detta? Plötsligt sidbyte.

När det nu börjar brännas kommer de att börja försöka misskreditera mig/oss. Ska vi betta om att nästa ord som kommer upp är "foliehatt".

Inte heller jag föddes i går. Det här släpper jag inte.
Citera
2020-07-16, 13:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeoFallmo
Han är identifierad och bedömd inte tillföra något av värde för PU.
Sorgligt men sant.
Citera
2020-07-16, 13:08
Medlem
Davys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Ja de fortsätter ljuga.

Jag börjar allvarligt fundera på hur det här egentligen gått till.

Exempel: TP säger väl att han jobbat med SE i typ 12 år?

Men 2016 kom ju Lars Larssons bok om SE och det var då allt satte igång.

Året därpå började KP prata om lösning och vi vet nu att TP sedan dess eller kanske ännu tidigare spelat en mycket aktiv roll i utredningen.

Vi ska veta att TP inte alls är någon etablerad grävande journalist. Han kommer från ett helt annat håll.

Sedan 2017 starkt uppbackad av de bland journalister hyllade grävarna på Filter och av den mest hyllade och erfarna grävaren av dem alla- Nils Hanson på Uppdrag Granskning.

Allt för att bygga trovärdighet.

TP som sagt i nära samarbete med PU och KP.

Och i samarbete med Expressen.

Tack vare 10 juni i tråden vet vi att TP även har en stark bundsförvant på Veckans brott.

Enligt mig stinker det riggad utredning lång väg. Mycket skickligare än då Ölvebro tafflade på med CP.

När sedan hela den samlade expertisen på Palmemordet går i taket och fakta läggs på bordet tycks KP/TP ha en PR-strategi även för det vilket vi ser i alla hopplösa fake news-debatter lite varstans.

Nej, det här är riggat med KP som general. Jag tror inte TP jobbat med SE i 12 år. Jag tror han kopplades in när det behövdes en oförarglig skyltdocka som skulle mörka riggen.

Bra beskrivning som jag ställer mig bakom.

Jag sa igår att jag TROR att detta även är förankrat och fått godkännande av regeringen, RÅ och Mårten Palme. Därav KP:s briefing innan till dessa parter. Man har helt enkelt enats om att en gång för alla få ett slut på detta. Sen enas man om att bara bita ihop och ta skiten i 6-12 månader från allmänheten, privatutredare, jurister, viss media.

Man offrar SE. Ett nödvändigt ont, för landets bästa. Ingen fru och inga barn. Så inte så farligt. KP blir säkerligen belönad på något sätt tack vare sin stora gärning för landet och staten.

Konpirationen blir nu alltså likadan som en eventuell konspiration för att mörda Palme var.

En liten grupp som beslutar att strunta i alla lagar och göra det som de tycker är det bästa för nationen.
Citera
2020-07-16, 13:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Okej, om nu storyn om TP är sann. Vilket jag starkt betvivlar. Tecken på rigg är även den betydande maskningen i förhören.

Det faktum att även AJ tycks spela en roll i detta? Plötsligt sidbyte.

När det nu börjar brännas kommer de att börja försöka misskreditera mig/oss. Ska vi betta om att nästa ord som kommer upp är "foliehatt".

Inte heller jag föddes i går. Det här släpper jag inte.
Jo, som jag skrivit tidigare. Vi vet inte om TP ljuger eller skarvar. Ingenting går att bevisa i dagsläget. Men varför pekar han/man ut KP för att läcka sekretesshandlingar om han inte gjort det? Varför ska han misskrediteras om det hela är en setup? Är han/man inte nöjda med att SE pekas ut?

Jag personligen tror att Thomas berättelse i det stora hela är korrekt. Men jag kan ha fel.

Vi får avvakta och se om det kommer fram någonting nytt.
Citera
2020-07-16, 13:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SigersonHolmes
Så, nu fick jag lite mer tid.
Vi har 4 misstankegrader i vårt land.

1. Kan misstänkas
2. Skäligen misstänkt
3. På sannolika skäl misstänkt
4. Tillräckliga skäl för åtal.

Intressant här är att redan på nivå 2, så behövs konkreta och objektiv underbyggda omständigheter för det misstänkta brottet.
Nivå 1 är skäl för fler förhör, säkert tuffare förhör.

Det är här vad gäller nivå 2 jag vill mena att KP går bet för det finns inget objektivt. Det som finns är skäl att för 34 år sedan ha gjort mer för att inte ha lämnat frågetecken kvar. Det misstaget borde inte projiceras på en formellt sett oskyldig.
Men det är extremt olyckligt att inte vissa frågor ställdes till SE då för 34 år sedan. Det kan nog var och en tycka oavsett vad man tror om SE.

Tack för inlägget... man kan ha åsikt om KP’s ”skäligen misstänkt”.. jag är inte så insatt i det juridiska; möjligen måste KP ha den nivån eftersom han gör bedömningen att SE skulle häktas utifrån de indicier som finns. Vilket jag håller med om, då VG häktades på ungefär likvärdiga indicier. Dvs man kan kanske inte häktas på nivå 1?

Oavsett vilket så kunde KP haft den goda smaken att understryka med emfas att ”skäligen misstänkt” inte innebär att SE är GM, och även nämnt VG som exempel på en som har varit skäligen misstänkt och häktad på indicier och som blev friad. Vilket även resultatet kunde blivit för SE
Citera
2020-07-16, 13:40
Medlem
HAARPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xeitum
Jag tycker iofs inte heller CPs gångstil stämmer så bra in på begreppet haltande. Finns ju en del filmsekvenser på honom o tycker det mer kan beskrivas som åt er bonnigt lufsande. Återigen subjektivt.

Rör sig som en elefant .. långa steg ... breda klumpiga steg... svängande armar ... går framåtlutad..

Jag ser något helt annat framför mig än CP:s gångstil .
Citera
2020-07-16, 13:58
Medlem
Vi har egentligen löst det. Det var GH som gjorde det. Jag menar, varför skulle han annars skjuta sig själv när polisen dök upp i hans hem?
Citera
2020-07-16, 14:04
Medlem
Gothuss avatar
Olof Palme got killed by a Yugoslavian Hitman Dragan Joksovic, The complot is described but hidden in the Stieg Larsson Trilogy.

Jag har personligen inte läst Stiegs trilogi men nu börjar det likna något.
Citera
2020-07-16, 14:55
Medlem
Gothuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gothus
Olof Palme got killed by a Yugoslavian Hitman Dragan Joksovic, The complot is described but hidden in the Stieg Larsson Trilogy.

Jag har personligen inte läst Stiegs trilogi men nu börjar det likna något.
Tilläggas ska att Joksovic arbetade under Sadik Kauklija.
Men även för UDBA.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in