2020-07-16, 12:40
Avstängd
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flugpappa
Det är inte luftburen smitta , då skulle inte visir fungera som det skyddar personalen på avdelningen som inte jobbar med andningsskydd. Det är en luftvägsinfektion som tar fäster sig i de receptorer som sitter strax under struphuvudet .

Suck. Det är en definitionsfråga. Det är luftburet, det är bara att den traditionella tolkningen av ett luftburet virus kräver en mindre aerosolstorlek än den storlek som gäller för SARS-2, vilket ledde till en idiotisk diskussion hela våren om huruvida det smittade via luften eller inte. Idag är det ingen diskussion om att det är luftburet, det är bara att det inte är lika luftburet som de typiska luftburna virusen.

Det är fastställt att det är smittsamt i luften efter mer än 30 minuter efter att personen passerat. Det skulle det inte göra om det inte var luftburet.
Citera
2020-07-16, 12:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tjallepetter
This is not the end, this is not even the beginning of the end but it may be the end of the beginning.

Så skulle jag beskriva hur vi ligger till i denna pandemi.
Det finns så många faktorer som pekar på att denna pandemi kommer att skada vår värld tiofalt eller till och med hundrafalt än de vi upplever idag.

Dr Michael Osterholm, professor i infektionssjukdomar vid universitet i Minnesota, har varit flera steg före de flesta vetenskapsmän sen denna cirkus startade.
Han och hans team publicerade en handling i mitten på januari där de räknade ut att viruset i Kina skulle utvecklas till en pandemi som skulle slå till i västvärlden sista veckan i februari/första veckan i mars.

Jag såg den handlingen då och trodde det var bullshit men ack så fel jag hade. Har sedan dess endast lyssnat på honom och han har haft rätt hela tiden. Han har varit med i många poddar (Joe Rogan t.ex), nyhetskanaler, föreläsningar vid universitet och enskilda intervjuer.

Från podden jag fick höra igår tar jag med mig följande:

- Immuniteten i USA och världen är låg. Alltför låg för att kunna hoppas på någon flockimmunitet av något slag.
- Att ta fram ett vaccin är mer komplicerat än vad gemene man tror. Ett vaccin ser vi tidigaste om 16-18 månader (inklusive distribution). Att medier rapporterar om vaccin efter årsskiftet eller till och med i höst är endast för att lugna en orolig befolkning.
- Immuniteten ser inte ut att vara bestående för alla. Studien från Imperial visar på att immuniteten endast varar i några månader. Den stora frågan blir ju då, kommer man behöva ta det eventuella vaccinet i perioder?
- Viruset är mer smittsamt än influensaviruset 1918. Anledningen till detta är coronavirusets benägenhet att bilda aerosoler.
- Viruset är dock mindre dödligt än influensaviruset 1918 (dock forfarande på en oacceptabel nivå).
- Asymptomatisk smittspridning förekommer i ca 45 % av all smittspridning och det är därför viruset sprids väldigt fort.
- Coronaviruset har en benägenhet att skada inre organ, även för folk med en mild variant av sjukdomen.

Med all ovanstående info bör det vara glasklart att detta inte kommer vara över imorgon och jag rekommenderar därför er alla att dra en koppling mellan ovanstående och ekonomin. All energi bör läggas på att förbereda sig ekonomiskt på vad som komma skall.

Tack för mig.

Tack! Otroligt bra och viktig information mitt i pågående informationskrig. Dr Michael Osterholm och hans team helt klart värda att lyssna på.
Citera
2020-07-16, 12:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Jag länkade också den här i samma post:

https://www.vox.com/2020/5/8/21251899/coronavirus-long-term-effects-symptoms

En kinesisk studie hävdar att 95% har skador från C-19, inkl. asymtomatiska fall.
Nej. Studien är här: https://pubs.rsna.org/doi/full/10.1148/radiol.2020200843

Den ger bara vid handen att man kan se förändringar i lungorna. Något som man även ser vid influensa, av någon dignitet f.ö.
Citera
2020-07-16, 12:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trumpetfanfar
Jaha, FHM och Tegnell vill ha smitta i Sverige, det är ju raka motsatsen mot vad de säger och vad de gör? Dina grafer du länkade till verkligen bevisar detta, Chockerande!

Och vad exakt är det som våra grannländer har gjort som inte Sverige har gjort, och som skulle räddat alla liv?
Övriga norden har velat stoppa Corona, det har inte Sverige det är ju därför det är mer smitta här än idag.

Sverige har exempel nästan 90 gånger mer +fall än Finland sen juli startade!

Sverige +fall juli
+7032

Norge +fall juli
+132

Finland +fall juli
+79

Danmark +fall juli
+324
Citera
2020-07-16, 12:47
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Jag länkade också den här i samma post:

https://www.vox.com/2020/5/8/21251899/coronavirus-long-term-effects-symptoms

En kinesisk studie hävdar att 95% har skador från C-19, inkl. asymtomatiska fall.

Frågan är hur stor andel som läker/inte läker ut

"95 percent also had evidence of these ground-glass opacities in their lungs"

"On CT scans, while normal lungs appear black, Covid-19 patients’ lungs frequently have lighter gray patches, called “ground-glass opacities” — which may not heal."
Citera
2020-07-16, 12:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Frågan är hur stor andel som läker/inte läker ut

"95 percent also had evidence of these ground-glass opacities in their lungs"

"On CT scans, while normal lungs appear black, Covid-19 patients’ lungs frequently have lighter gray patches, called “ground-glass opacities” — which may not heal."
Det är ju för tidigt att säga men som sagt ser man sådant även vid influensa eller bakteriologiska lunginflammationer.

Den springande och fruktansvärda punkten är istället cytiókinstormar som skadar lungorna allvarligt.
Citera
2020-07-16, 12:51
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TonyDR
Övriga norden har velat stoppa Corona, det har inte Sverige det är ju därför det är mer smitta här än idag.

Sverige har exempel nästan 90 gånger mer +fall än Finland sen juli startade!

Sverige +fall juli
+7032

Norge +fall juli
+132

Finland +fall juli
+79

Danmark +fall juli
+324

Sverige hade alltså lika många fall i Juli som Finland har haft under hela pandemin.
Citera
2020-07-16, 12:51
Medlem
Citat:
Suck. Det är en definitionsfråga. Det är luftburet, det är bara att den traditionella tolkningen av ett luftburet virus kräver en mindre aerosolstorlek än den storlek som gäller för SARS-2, vilket ledde till en idiotisk diskussion hela våren om huruvida det smittade via luften eller inte. Idag är det ingen diskussion om att det är luftburet, det är bara att det inte är lika luftburet som de typiska luftburna virusen.

Det är fastställt att det är smittsamt i luften efter mer än 30 minuter efter att personen passerat. Det skulle det inte göra om det inte var luftburet.
Vill veta mer.
Citera
2020-07-16, 12:53
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chantre
Hur ska man tolka detta - ny variant som gör att man blir sjuk flera gånger av sig själv?

https://www.sydsvenskan.se/2020-07-16/bolsonaro-fortsatt-coronapositiv
Nej. Han hade hoppats på ett negativt resultat ( vilken idiot, efter bara en vecka ) för att då kunna återgå till sitt arbete. Så fattar jag det.
Citera
2020-07-16, 12:54
Medlem
Varför är Sverige ett av få länder i världen som inte har någon siffra över friskförklarade?
Citera
2020-07-16, 12:55
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Det är ju för tidigt att säga men som sagt ser man sådant även vid influensa eller bakteriologiska lunginflammationer.

Den springande och fruktansvärda punkten är istället cytiókinstormar som skadar lungorna allvarligt.

Såg ett förslag på behandling att byta ut blodplasma hos patienter för att få ner antalet "ultra-large VWF" i blodet. https://www.youtube.com/watch?v=kk7KNBak-i0
Citera
2020-07-16, 12:56
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slacker-
Varför är Sverige ett av få länder i världen som inte har någon siffra över friskförklarade?

Om man inte räknar de som blir friska så slipper vi redovisa hur många som är sjuka just nu. Smart av FHM!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in