2020-07-16, 12:25
Medlem
tjallepetters avatar
This is not the end, this is not even the beginning of the end but it may be the end of the beginning.

Så skulle jag beskriva hur vi ligger till i denna pandemi.
Det finns så många faktorer som pekar på att denna pandemi kommer att skada vår värld tiofalt eller till och med hundrafalt än de vi upplever idag.

Dr Michael Osterholm, professor i infektionssjukdomar vid universitet i Minnesota, har varit flera steg före de flesta vetenskapsmän sen denna cirkus startade.
Han och hans team publicerade en handling i mitten på januari där de räknade ut att viruset i Kina skulle utvecklas till en pandemi som skulle slå till i västvärlden sista veckan i februari/första veckan i mars.

Jag såg den handlingen då och trodde det var bullshit men ack så fel jag hade. Har sedan dess endast lyssnat på honom och han har haft rätt hela tiden. Han har varit med i många poddar (Joe Rogan t.ex), nyhetskanaler, föreläsningar vid universitet och enskilda intervjuer.

Från podden jag fick höra igår tar jag med mig följande:

- Immuniteten i USA och världen är låg. Alltför låg för att kunna hoppas på någon flockimmunitet av något slag.
- Att ta fram ett vaccin är mer komplicerat än vad gemene man tror. Ett vaccin ser vi tidigaste om 16-18 månader (inklusive distribution). Att medier rapporterar om vaccin efter årsskiftet eller till och med i höst är endast för att lugna en orolig befolkning.
- Immuniteten ser inte ut att vara bestående för alla. Studien från Imperial visar på att immuniteten endast varar i några månader. Den stora frågan blir ju då, kommer man behöva ta det eventuella vaccinet i perioder?
- Viruset är mer smittsamt än influensaviruset 1918. Anledningen till detta är coronavirusets benägenhet att bilda aerosoler.
- Viruset är dock mindre dödligt än influensaviruset 1918 (dock forfarande på en oacceptabel nivå).
- Asymptomatisk smittspridning förekommer i ca 45 % av all smittspridning och det är därför viruset sprids väldigt fort.
- Coronaviruset har en benägenhet att skada inre organ, även för folk med en mild variant av sjukdomen.

Med all ovanstående info bör det vara glasklart att detta inte kommer vara över imorgon och jag rekommenderar därför er alla att dra en koppling mellan ovanstående och ekonomin. All energi bör läggas på att förbereda sig ekonomiskt på vad som komma skall.

Tack för mig.
Citera
2020-07-16, 12:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Neroe

Jag fullkomligt avskyr människor som drar slutsatser av data från en specifik dag och inte kollar på trender eller dylikt. Är utbildningsnivån så låg i denna tråden?

Du efterfrågar bra källor till statistik. Jag föreslår att du sätter dig i skolbänken igen och det menar jag med all välmening.

Du drar nog lite förhastade slutsatser om mig.. Jag har följt denna (och andra) pandemier detaljerat, och länge - innan den ens var en tråd här på flashback.
Jag frågade efter källor för jag ville få tips på fler källor än dom jag använder hittills.
Jag har inte dragit någon slutsats. Jag fullständigt avskyr när folk (som du) drar förhastade slutsatser!
Har du något att bidra med så gör det. (Annars.. knip()
Citera
2020-07-16, 12:29
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
Självfallet hoppas jag att dom allvarliga lungförändringar som vi sett hittills inte är kroniska, men tyvärr ser dom ut att vara det.

Vilken infektionsklinik är du överläkare på?

Eller du kanske bara är en plockande alarmist på FB som ivrigt söker på nätet efter allt som kan tolkas som att det är enormt farligt?

Dina utsagor och dina länkar ger jag inte ett vitten för.
Senast redigerad av HerrGickhan 2020-07-16 kl. 12:31.
Citera
2020-07-16, 12:29
Medlem
qwerty-66s avatar
FHM säger numera att vi är långt ifrån Flockimmunitet. Har Tengele fortfarande möjlighet att få tillräckligt många smittade innan vaccin är klart?

https://omni.se/tegmark-wisell-vi-ar-langt-fran-att-na-flockimmunitet/a/qL2pjo

https://emanuelkarlsten.se/tegnell-jag-tror-vi-uppnar-flockimmunitet-innan-vaccin/

Vaccin går framåt och moderna's variant tex visar ju positiva resultat i fas 2
https://www.youtube.com/watch?v=kk7KNBak-i0
Citera
2020-07-16, 12:30
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sir89
Finns det såna här med långtidsskador utomlands också eller bara i Sverige? Hur många sjukdagar hade dessa innan pandemin?
De finns över hela världen.

https://www.bbc.com/news/uk-england-south-yorkshire-53084368
Citera
2020-07-16, 12:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AusnahmeMensch
Inte ens KI, hennes arbetsgivare,,verkar tycka att den där haggan har en plats bland Corona-resursgrupper.

https://medarbetare.ki.se/ki-etablerar-resursgrupper-for-stod-under-covid-19-pandemin?_ga=2.137336562.37786619.1594892465-9266 55030.1594892465

Det kanske är henne det är fel på? Hon kanske kan sluta vara en rabiat kärring?

Men så bra att Tegnells kompis Johan Giesecke trots sin begynnande kognitiva svikt har kvalificerade sig för att sitta med i KI:s "Resursgrupp för kvalitetssäkring av information avseende covid-19". Han lyckades dock inte kravla upp sig i den viktigaste kärngruppen kallad "Covid-19-expertgrupp" så man får väl anta att folk inom KI hoppas bli av med gubben inom snar framtid men tvingas släpa med honom och betala för hans "insatser" eftersom han lyckas rekommendera sig själv som en expert till alla möjliga corona sammanhang, mot betalning förstås. Och när man känner till det svenska konsensusbaserade beslutsfattadet så kan en enda person faktisk göra mycket skada och sabotera arbetet genom att envist inte hålla med andra och istället hamra med sina egna besser wisser sanningar. Funkade för Tegnell, funkar säkert även för Giesecke ett tag till.
Senast redigerad av Frederica 2020-07-16 kl. 12:33.
Citera
2020-07-16, 12:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frederica
Men så bra att Tegnells kompis Johan Giesecke trots sin begynnande demens har kvalificerade sig för att sitta med i KI:s "Resursgrupp för kvalitetssäkring av information avseende covid-19". Han lyckades dock inte kravla upp sig i den viktigaste kärngruppen kallad "Covid-19-expertgrupp" så man får väl anta att folk inom KI hoppas bli av med gubben inom snar framtid men tvingas släpa med honom och betala för hans "insatser" eftersom han lyckas rekommendera sig själv som en expert till alla möjliga corona sammanhang, mot betalning förstås. Och när man känner till det svenska konsensusbaserade beslutsfattadet så kan en enda person faktisk göra mycket skada och sabotera arbetet genom att envist inte hålla med andra och istället hamra med sina egna besser wisser sanningar. Funkade för Tegnell, funkar säkert även för Giesecke ett tag till.

Oj vad du tolkar en massa.

Faktum kvarstår. Naucler är för dålig för att av sin egna arbetsgivare vara en av runt 30 (!!!) namn som nämns som Corona-resurs. Alltså det hade varit en grej om det var typ en handfull experter, men nu är det väldigt många och inte ens då platsar hon.
Citera
2020-07-16, 12:35
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka

Du noterade kanske orden with some patients i det du länkar. Det betyder att det kan vara några som drabbats så. Det är precis som med alla andra sjukdomar att ett litet litet fåtal, alltså some patients, får följdeffekter på sin sjukdom.

I den här tråden ser alarmisterna some patients som liktydigt med majoriteten. I det verkliga livet är some patients någonstans i marginalen och kanske handlar om en på tusen.
Citera
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chantre
Vet inte i vilket land du vistas i, men i det här landet har vädret gjort att folk hållit sig inomhus på varuhus och museer de senaste veckorna. Det borde ju ha märkts i en ökning av antalet fall vid det här laget.
Grundskolorna gick på sommarlov.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka

Däremot står det ju i din länk:

Citat:
About 19 out of 20 patients with coronavirus have recovered without being admitted to hospital.

Så det gäller ju inte speciellt många patienter. Några procent på sin höjd.
Citera
2020-07-16, 12:37
Avstängd
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Det är alltså 20% av dem som kräver intensivvård för sin covid -19 som får skador.

Jag länkade också den här i samma post:

https://www.vox.com/2020/5/8/21251899/coronavirus-long-term-effects-symptoms

En kinesisk studie hävdar att 95% har skador från C-19, inkl. asymtomatiska fall.
Citera
2020-07-16, 12:38
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
COVID-19 är en allvarlig sjukdom – Varför vifta bort det?
Militären i USA tar inte in rekryter som haft COVID-19.

https://www.militarytimes.com/news/your-military/2020/05/06/coronavirus-survivors-banned-from-joining-the-military/

Tycker du att man kan vifta bort det som "inget att dra några slutsatser från"?

Självfallet hoppas jag att dom allvarliga lungförändringar som vi sett hittills inte är kroniska, men tyvärr ser dom ut att vara det.

Det måste tas på allvar.

På vilket sätt hjälper det alla som fått eller kommer att få, vad som troligen är bestående reducerad lungkapacitet, att dom flesta som haft COVID-19 har haft milda besvär?

Vi vet inte, men så här kan det komma att se ut om något eller ett par år:
– 60% av Jordens befolkning har haft COVID-19.
– 4% av dessa har blivit allvarligt sjuka och har behövt sjukhusvård.
– 50% av dessa har fått påtagliga kroniska lungskador.

Det blir i så fall, personer med reducerad lungkapacitet, ett icke obetydligt handikapp:
– I Världen: 100 miljoner.
– I USA: 4 miljoner.
– I Sverige: 120 tusen.

Jag tror att mina uppskattningar ovan om hur många, statistiskt sett, som blir allvarligt sjuka kan vara optimistiska. Det kan bli värre. Jag hoppas naturligtvis på motsatsen.

Inga siffror men intressant. Börjar myntas ett begrepp.. "post-COVID lung disease"

https://www.businessinsider.com/head-icu-bergamo-italy-epicentre-lifelong-damage-recovered-covid-patients-2020-7?r=US&IR=T
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in