2020-07-16, 11:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Det faktum att vi har ett virus med en ännu ej helt klarlagt förlopp där i allvarliga fall det slutar med cytokinstorm vilket rent allmänt inte är helt förstått gör att vi bör avhålla oss från att påstå något som faktum.

Särskilt i det här fallet där nu två studier vi har tagit upp i tråden här i veckan avhandlar dysfunktionellt immunförsvar som orsak. I den ena studien inte ADE enl. den utan IgG-antikroppar mot S.proteinet som inte fungerar som de ska, och i den andra med varning för ADE.

Vi får dock hoppas på konvalescentplasma som behandlingsalternativ.
Den största flaskhalsen är nog tillgången på blodplasma för ändamålet.

Kineserna använde den här metoden redan i mars, vill jag minnas. Med goda resultat.

Sedan stämmer det inte att vi inte vet någonting om viruset. Det produceras forskning i snabb takt nu och så har det varit ganska länge.

Men visst, mitt ursprungsinlägg var litet provokativt . . .
Citera
2020-07-16, 11:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av berenpxx
Då är det ju otur att det inte används allmänt och vi skulle eliminera SARS-CoV-2 i ett huj.
Hur vet du att det inte görs?
Citera
2020-07-16, 11:06
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Den största flaskhalsen är nog tillgången på blodplasma för ändamålet.

Kineserna använde den här metoden redan i mars, vill jag minnas. Med goda resultat.

Sedan stämmer det inte att vi inte vet någonting om viruset. Det produceras forskning i snabb takt nu och så har det varit ganska länge.

Men visst, mitt ursprungsinlägg var litet provokativt . . .
Jo jag säger precis det. Det finns en enorm mängd ny information men tyvärr inte så många vetenskapliga sanningar.
Citera
2020-07-16, 11:06
Medlem
Citat:
Om du ens läst mina inlägg så återvänder jag till det i nästan varje inlägg jag gör och har hela tiden hävdat.

Här i tråden är man dock helt säkra på att munskydd inte fungerar, i Stockholm har man nu flockimmunitet med hjälp av T-celler, barn smittar inte osv.

Men kunskapsläget är inte magert. Det finns bra mycket där ute nu men några vetenskapliga sanningar är det sämre med.

Vi har dock observationer och en av dem är att en försvarlig del av de insjuknade hamnar i hyperinflammation och cytokinstorm. Där förstår vi inte ens mekanismerna bakom det helt än mindre varför COVID19 utlöser det. Men vi har ganska många belägg för att det antagligen handlar om ett dysfunktionellt immunförsvar. Bara genom det ska man alltså vara försiktig när man pratar om flockimmunitet, vaccin och nu senast konvalescensplasma.

Cecilia Naucler sa ju det i sin intervju alldeles nyligen att de studier som finns angående barn och smitta så är det VÄLDIGT få barn som smittar.

Men hon stannar inte där utan lägger till att i HENNES BEKANTSKAPSKRETS finns det ändå flera fall där man kan härleda smittan till just barn. Ibland har familjemedlemmarna blivit svårt sjuka ibland förblivit symptomfria.

Därför borde Sverige stänga alla skolorna i höst. För man kan ju inte lita på vetenskapen när vi har Cecilia Nauclers bekantskapskrets som referens..

Jag tror mig ana varför Tegnell slängde luren i örat på den här damen..
Citera
2020-07-16, 11:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Om kirurgen riskerar giljotinering ifall patienten dör, då är det bättre att vägra operation överhuvudtaget. Att patienten då också dör är inte kirurgens huvudbry.

Det blir nog mer mänskligt på det sättet. Åtminstone för kirurgen..

Dåligt exempel, Helge.

Ingen riskerar giljotinering, det är en del av problemet, tjänstemannaansvaret togs bort på 70-talet. FHM kunde ha rekommenderat att folk skulle tvätta fötterna i 10 sekunder och inte äta varmkorv på fastande mage och vår regering hade accepterat det som en rimlig strategi.

---

"Det blir obligatoriskt att bära munskydd i Frankrike inomhus på allmän plats från nästa vecka, meddelar regeringen. Beskedet kommer som en följd av att antalet covidfall har ökat i landet."

AB
Citera
2020-07-16, 11:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Cecilia Naucler sa ju det i sin intervju alldeles nyligen att de studier som finns angående barn och smitta så är det VÄLDIGT få barn som smittar.

Men hon stannar inte där utan lägger till att i HENNES BEKANTSKAPSKRETS finns det ändå flera fall där man kan härleda smittan till just barn. Ibland har familjemedlemmarna blivit svårt sjuka ibland förblivit symptomfria.

Därför borde Sverige stänga alla skolorna i höst. För man kan ju inte lita på vetenskapen när vi har Cecilia Nauclers bekantskapskrets som referens..

Jag tror mig ana varför Tegnell slängde luren i örat på den här damen..

Efter Pandemrix-skandalen så undrar man varför det är Tegnell som slänger luren i örat på någon öht. Han borde förpassats till arkivtjänst för länge sedan.

"Det blir obligatoriskt att bära munskydd i Frankrike inomhus på allmän plats från nästa vecka, meddelar regeringen.
Beskedet kommer som en följd av att antalet covidfall har ökat i landet."
Citera
2020-07-16, 11:21
Medlem
Neroes avatar
Citat:
Om du ens läst mina inlägg så återvänder jag till det i nästan varje inlägg jag gör och har hela tiden hävdat.

Här i tråden är man dock helt säkra på att munskydd inte fungerar, i Stockholm har man nu flockimmunitet med hjälp av T-celler, barn smittar inte osv.

Men kunskapsläget är inte magert. Det finns bra mycket där ute nu men några vetenskapliga sanningar är det sämre med.

Vi har dock observationer och en av dem är att en försvarlig del av de insjuknade hamnar i hyperinflammation och cytokinstorm. Där förstår vi inte ens mekanismerna bakom det helt än mindre varför COVID19 utlöser det. Men vi har ganska många belägg för att det antagligen handlar om ett dysfunktionellt immunförsvar. Bara genom det ska man alltså vara försiktig när man pratar om flockimmunitet, vaccin och nu senast konvalescensplasma.

Fast du har inte varit försiktig i dina uttalanden. (Fram till nu då) Det är bra att du har lärt dig nu.
Citera
2020-07-16, 11:21
Medlem
arbetets avatar
Jag återvänder till att det inte finns några "vetenskapliga sanningar" speciellt inte när det gäller immunförsvaret och SARS-CoV-2. Därför bör man förhålla sig till detta. Så här säger FDA i USA i början av juli om konvalescentplasma:
The FDA is facilitating access to convalescent plasma, antibody-rich products that are collected from eligible donors who have recovered from COVID-19. Convalescent plasma has not yet been shown to be effective in COVID-19. The FDA states that it is important to determine its safety and efficacy via clinical trials before routinely administering convalescent plasma to patients with COVID-19.

The FDA has posted information for investigators wishing to study convalescent plasma for use in patients with serious or immediately life-threatening COVID-19 infections through the process of single patient emergency Investigational New Drug (IND) applications for individual patients. The FDA also is actively engaging with researchers to discuss the possibility of collaboration on the development of a master protocol for the use of convalescent plasma, with the goal of reducing duplicative efforts
https://www.medscape.com/answers/2500122-197490/what-is-the-status-of-convalescent-plasma-in-the-treatment-of-coronavirus-disease-2019-covid-19

Så man bör nog gå försiktigt fram både med behandling och presentation av resultat.
Citera
2020-07-16, 11:24
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neroe
Fast du har inte varit försiktig i dina uttalanden. (Fram till nu då) Det är bra att du har lärt dig nu.
Varför ska jag vara försiktig i mina uttalanden? Det här är ett diskussionsforum där vi tar upp våra hypoteser. Ogrundade som prövade.
Citera
2020-07-16, 11:25
Medlem
Neroes avatar
Citat:
Varför ska jag vara försiktig i mina uttalanden? Det här är ett diskussionsforum där vi tar upp våra hypoteser. Ogrundade som prövade.

Och nu säger du emot dig själv. Igen.
Citera
2020-07-16, 11:26
Medlem
Testonios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kkkrim
Fast nu är ju munskyddsanvändandet planterat och om/när spridningen tar fart så kommer det en sådan rekommendation i de miljöer de har effekt varesig Ni vill eller ej..

Vad gör Ni då?

Kollektivtrafiken är en sådan miljö, mindre butiker och offentliga lokaler är troligen sådana med och ev. kyl/fryslager med mycket personal.

Att det kommer en rekommendation om spridningen tar fart är klart, det är VAR som återstår att fastställa.

Att Ni bär mask skyddar mig och min mask skyddar Er där vi inte kan hålla ett säkert avstånd, detta avstånd är beroende av plats och folktäta små lokaler/utrymmen är sådana där avståndet behöve vara större än det man kan hålla, ute är detta inget större problem om nu folk bara håller distansen då...

Själv hoppas jag på turen att det inte blir ökad spridning men tror jag kan ha fel så jag tar det försiktigt och avvaktar för att inte vara en del av problemet utan en del av lösningen.

Det är precis vad som håller på att hända.
Media håller sakta på att preppa allmänheten för att munskydd kommer behövas till hösten.

Fåren behöver lite tid på sig för att vänja sig vid tanken.
Citera
2020-07-16, 11:27
Medlem
På många håll i världen stiger nu antalet döda. Och antalet smittade, men det är ju svårt att dra några slutsatser av antalet smittade, eftersom det beror på hur mycket man testar och vilka man testar.

Ser här i tråden att Frankrike kommer införa obligatoriskt munskydd när man vistas inomhus i offentliga lokaler. Alltså butiker m.fl. Deras siffror är svagt stigande när det gäller antalet smittade. Så jag antar det är en förebyggande åtgärd, så dom inte drabbas så hårt om /när det kommer tillbaka.

Så bör ju man göra. Ligga ett steg före. Vara förutseende.

Jag ser att antalet döda i Sverige igår var 27 - så det är en mycket högre siffra än vi haft på sista tiden. Är också vi på väg in i en ny omgång smitta nu?

Var hittar man bra källor till statistik?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in