2020-07-16, 10:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kkkrim
Av vilken anedning skulle ett virus premieras att utvecklas mot ett elakare håll för man trycker ner det?
Är uppriktigt nyfiken på detta så det vore intessant att få ett svar!

Om något så är fri spridning ett sätt att tillåta viruset att utvecklas åt vilket håll som helst, sedan tar åtgärderna och begränsar de som utvecklats åt det elakare hållet då de blir ett problem och de mildare får då ökad chans att spridas.

Att trycka ner gör ingen skillnad i sak utan bara hur stor spridnng och därmed mölighet att mutera viruset får, om något så premierar det pre/asymptomatiska förlopp eller riktigt lång inkubationstid då det är bästa möjligheten att spridas genom "flykt" ur karantän.

Det som tillåter ett elakare virus att utvecklas och spridas är att tillåta viruset att spridas utan åtgärd, tar man hårdare åtgärd mot viruset premieras ett snällare virus då ju elakare det är desto hårdare blir åtgärderna, en typ gain of funktion i verkliga livet.

Så, hur premieras elakare virus i ett virusnedtryckande samhälle?
Är tvungen att åter ställa frågan så Ni förstår att svara på just den i första hand.
Alla organismer muteras slumpmässigt i alla riktningar samtidigt. Det som styr dess utveckling är enbart miljön. Det är evolutionsteorin.

Om det inte finns någon i miljön som premierar en viss mutation, så är viruset stabilt, och ändrar inte karaktär. Mutationer sker, men de dör ut, eller förblir lokala.

När jag menar ”elakare” så behöver inte det betyda att dödligheten ökar. Jag menar bara att virusets gynnas av egenskaper som gör det svårare att stoppa med nuvarande metoder. Om du frågar mig är att det nog mer sannolikt att SARS-CoV-2 kommer bli mer smittsamt med tiden, än att det blir mer farligt.
Citera
2020-07-16, 10:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av santos_deville
Även om Tegnell eller Löfven har munskydd kommer svensken ändå inte bära det. Varför fortsätter folk i tråden att älta denna jävla munskydd-propaganda.

I Norden har vi inte Munskydd, punkt slut. Det finns ingen myndighet som förespråkar munskydd i Norden därför kommer vi inte ha munskydd, punkt.

Däremot tycker jag att alla som är i riskgrupper ska bära mask när dom är ute så att vi som inte bär mask vet vilka man ska hålla extra avstånd ifrån. Där tycker jag munskydd är bra, att man tar extra avstånd från personer med munskydd

Fast nu är ju munskyddsanvändandet planterat och om/när spridningen tar fart så kommer det en sådan rekommendation i de miljöer de har effekt varesig Ni vill eller ej..

Vad gör Ni då?

Kollektivtrafiken är en sådan miljö, mindre butiker och offentliga lokaler är troligen sådana med och ev. kyl/fryslager med mycket personal.

Att det kommer en rekommendation om spridningen tar fart är klart, det är VAR som återstår att fastställa.

Att Ni bär mask skyddar mig och min mask skyddar Er där vi inte kan hålla ett säkert avstånd, detta avstånd är beroende av plats och folktäta små lokaler/utrymmen är sådana där avståndet behöve vara större än det man kan hålla, ute är detta inget större problem om nu folk bara håller distansen då...

Själv hoppas jag på turen att det inte blir ökad spridning men tror jag kan ha fel så jag tar det försiktigt och avvaktar för att inte vara en del av problemet utan en del av lösningen.
Citera
2020-07-16, 10:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Fast det är väl det Olsen inte gör när han upphöjer Fauci till sin förebild.

seeing Anthony Fauci, the director of the U.S. National Institute of Allergy and Infectious Diseases, wearing a face mask sends “a very clear signal.

Snacka om att fokusera på person!

Försök hålla två tankar i huvudet samtidigt. Olsen kan givetvis kommentera Fauci:s beteenden och roll som förebild. Det är ju rätt väsensskilt från vår svenske motsvarighet som hellre dricker öl på Stureplan än använder munskydd och tar semester mitt i Pandemin.

I grunden handlar det om huruvida myndigheter väljer att ta till sig forskning eller inte. Det FHM gör är ren och skär cherry-picking när man vägrar att acceptera resultat som inte stämmer med deras världsbild, men i andra fall så hänvisar man både till ditt och datt.

Asymptomatisk smitta, munskydd och nu senast antikroppar.

Vi får väl se hur FHM kommer att bete sig nu när forskning visat att antikroppsnivån klingar av snabbare än förväntat och efter bara 3 månader har antikroppsnivån sjunkit signifikant.

Att man direkt spjärnar emot och nu börjar hänvisa till T-celler istället, som är högst osäkra kort, är rätt talande för deras inställning. Man lyckas alltid hitta på någon ursäkt när fakta inte stämmer med kartan.
Citera
2020-07-16, 10:35
Medlem
Beaver14s avatar
USA drämmer till med 71000 fall igår och åter över 1000 rapporterade döda. Nytt rekord för fall, dödstalet ligger en bit under när det var åt helvete i New York.

Florida, Texas och Californien är epicentrum i USA nu och enligt Fauci är det definitivt ökad smitta, inte bara ökad testning. Andel positiva prov ökar och sjukhusinläggningar ökar.

https://youtu.be/WmEXBVKCI6w

Hur ska dessa stater, särskilt Texas och Florida, hantera detta? Deras guvernörer har fått beröm av Trump för att de öppnade upp tidigt och inte fick någon spridning. Nu är den där, kan de stänga ner igen?
Senast redigerad av Beaver14 2020-07-16 kl. 10:38.
Citera
2020-07-16, 10:37
Medlem
Citat:
... seeing Anthony Fauci, the director of the U.S. National Institute of Allergy and Infectious Diseases, wearing a face mask sends “a very clear signal...

Tycks bara bekräfta att munskydd är en visuell signal och symbol mer än någonting annat!

Skönt att åtminstone FHM inte låter sig luras in i ett sånt tänkande, bara gnälliga Olsen. Men för honom handlar det också mest om att synas.

Samtidigt gnäller alarmisterna i tråden över den visuella signalen som munskyddet skickar. Märkligt nog tolkar de det som så att andra människor "blänger" på dem och "tror att de är sjuka". Vet ej hur de kan läsa andra människors tankar, men tydligen går det finfint.

De väljer alltså att INTE tolka de eventuella (eller inbillade) blickarna som något positivt: "titta där är det en som bryr sig om andra och vill inte sprida smittan vidare". Nä. Det är enbart negativa tankar vi andra har om dem.

Personligen tror jag inte att någon överhuvudtaget bryr sig. Alla har fullt upp med sitt.

Angående Olsen tycks han tillhöra dem som vill kritisera de fattade besluten i efterskott när man väl har facit i handen. Han kritiserade FHM när Tegnell fattade beslutet om massvaccineringen. Tänk så många vaccindoser som Sverige köpte helt i onödan. Han kritiserade också Sveriges satsning på Tamiflu.

Jag skulle förstå om Olsen kritiserade Japan för överanvändning av Tamiflu, eftersom där behandlas en tredjedel av alla influensapatienter med Tamiflu (trots att de bär munskydd hela tiden..).

I Sverige skrivs det till riskgrupper. Inte som en allmän behandling när man har lite snuva.
Senast redigerad av sno 2020-07-16 kl. 11:12.
Citera
2020-07-16, 10:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av berenpxx
Det finns fler och fler tecken på att Folkhälsomyndigheten inte längre drivs av vetenskap och beprövad erfarenhet utan av prestige, tjurskallighet och ”killgissningar”

https://ledarsidorna.se/2020/07/folkhalsomyndigheten-fhm-rad-om-munskydd-mot-covid-19-saknar-evidens/

Absolut, och det är dessvärre betydligt mer än några tecken vid det här laget. Att man killgissat torde vara bevisat bortom rimligt tvivel när man jämför dödstalen i Norden. Men FHM blir vid sin läst och med en dåres envishet så hävdar man fortfarande att operationen var lyckad trots att patienten dog. Man måste vara väldigt mycket Macchiarini i huvet om man skall ha mage att hävda en sådan sak med alla fakta på bordet. Bara att hoppas på att Corona-kommissionen gör sitt jobb.
Citera
2020-07-16, 10:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Alla organismer muteras slumpmässigt i alla riktningar samtidigt. Det som styr dess utveckling är enbart miljön. Det är evolutionsteorin.

Om det inte finns någon i miljön som premierar en viss mutation, så är viruset stabilt, och ändrar inte karaktär. Mutationer sker, men de dör ut, eller förblir lokala.

När jag menar ”elakare” så behöver inte det betyda att dödligheten ökar. Jag menar bara att virusets gynnas av egenskaper som gör det svårare att stoppa med nuvarande metoder. Om du frågar mig är att det nog mer sannolikt att SARS-CoV-2 kommer bli mer smittsamt med tiden, än att det blir mer farligt.

Så, det blir alltså inte elakare i ett virusnedtryckande samhälle nu, har jag förstått Er rätt?
Det var den frågan Ni svarade på?

Ert inlägg jag svarade på var ett försök att förminska riskerna med fri spridning och att varna för att stänga in smittan då det skulle utvecklas åt det elakare hållet och det är direkt felaktigt, fri spridning premierar mutation åt alla inklusive elakare håll och åtgärderna bestämmer vilket som blir dominerande medans isolation premierar åt mildare eller lång inkubation så det kan ta sig vidare, om något så ger fri spridning ökad risk för en mutation åt "världsdödarhåll" samtidigt som isolation premierar "förkylning".

Att Ni nu håller på att trassla in Er i det felaktiga resonemanget är talande och man kan helt bortse från grundpåståendet och sannolikt en stor del av allt Ni skriver då Ni verkar ha en politisk agenda med Era inlägg.
Citera
2020-07-16, 10:50
Moderator
Sun Rulers avatar
En studie på hur barn drabbades av corona.

Citat:
Of 171 COVID+ children in this study (median age 7) 42% had fever; 33% w/features of sick lungs/signs of viral pneumonia; 6 w/low white blood count; 3 placed on ventilation (had pre-existing condition); one died.
https://www.nejm.org/doi/full/10.1056/NEJMc2005073#article_citing_articles
Citera
2020-07-16, 10:52
Medlem
Citat:
Fast det är väl det Olsen inte gör när han upphöjer Fauci till sin förebild.

seeing Anthony Fauci, the director of the U.S. National Institute of Allergy and Infectious Diseases, wearing a face mask sends “a very clear signal.

Snacka om att fokusera på person!

Vi vet ju inte ens varför Fauci bär mask. Han kanske lider av ovanligt äcklig andedräkt? Alternativt skäms för sina tänder?

I England skulle säkert många med dåliga tänder få bättre service ifall de använde mask.
Citera
2020-07-16, 10:54
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Det är ju inte bara i Sthlm man sett att plasma från konvalescenter är verksamt.

EDIT: Det faktum att folk tillfrisknar visar ju också att immunförsvaret oftast tar kål på viruset.
Det faktum att vi har ett virus med en ännu ej helt klarlagt förlopp där i allvarliga fall det slutar med cytokinstorm vilket rent allmänt inte är helt förstått gör att vi bör avhålla oss från att påstå något som faktum.

Särskilt i det här fallet där nu två studier vi har tagit upp i tråden här i veckan avhandlar dysfunktionellt immunförsvar som orsak. I den ena studien inte ADE enl. den utan IgG-antikroppar mot S.proteinet som inte fungerar som de ska, och i den andra med varning för ADE.

Vi får dock hoppas på konvalescentplasma som behandlingsalternativ.
Citera
2020-07-16, 11:01
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neroe
Ojdå. Det sistnämnda kom ju verkligen från rätt person med tanke på din historik.

Men det är bra att du har blivit klokare - det får man ge dig.
Om du ens läst mina inlägg så återvänder jag till det i nästan varje inlägg jag gör och har hela tiden hävdat.

Här i tråden är man dock helt säkra på att munskydd inte fungerar, i Stockholm har man nu flockimmunitet med hjälp av T-celler, barn smittar inte osv.

Men kunskapsläget är inte magert. Det finns bra mycket där ute nu men några vetenskapliga sanningar är det sämre med.

Vi har dock observationer och en av dem är att en försvarlig del av de insjuknade hamnar i hyperinflammation och cytokinstorm. Där förstår vi inte ens mekanismerna bakom det helt än mindre varför COVID19 utlöser det. Men vi har ganska många belägg för att det antagligen handlar om ett dysfunktionellt immunförsvar. Bara genom det ska man alltså vara försiktig när man pratar om flockimmunitet, vaccin och nu senast konvalescensplasma.
Citera
2020-07-16, 11:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Absolut, och det är dessvärre betydligt mer än några tecken vid det här laget. Att man killgissat torde vara bevisat bortom rimligt tvivel när man jämför dödstalen i Norden. Men FHM blir vid sin läst och med en dåres envishet så hävdar man fortfarande att operationen var lyckad trots att patienten dog. Man måste vara väldigt mycket Macchiarini i huvet om man skall ha mage att hävda en sådan sak med alla fakta på bordet. Bara att hoppas på att Corona-kommissionen gör sitt jobb.

Om kirurgen riskerar giljotinering ifall patienten dör, då är det bättre att vägra operation överhuvudtaget. Att patienten då också dör är inte kirurgens huvudbry.

Det blir nog mer mänskligt på det sättet. Åtminstone för kirurgen..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in