• 1
  • 2
2020-07-16, 07:36
Medlem
MissDecibellas avatar
Hoppas att jag lägger frågan rätt nu, annars får mod gärna lägga den rätt..🙏🏼

Har fått frågan av en vän som ska flytta nu den 1/8, h*n kan tydligen inte stå skriven på den nya adressen, varför vet jag inte, och vill således skriva sig hos mig med ”särskild postadress”.

Är dock inte så pigg på idén.
Vad innebär det för mig som äger en bostadsrätt om h*n då skriver sig här?

Har googlat men blir inte klok på om personen måste bo här eller ej?

Tacksam för svar 🙂
Citera
2020-07-16, 07:46
Medlem
NissanMicra1988K10s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MissDecibella

Har fått frågan av en vän som ska flytta nu den 1/8, h*n kan tydligen inte stå skriven på den nya adressen, varför vet jag inte, och vill således skriva sig hos mig med ”särskild postadress”.

Tacksam för svar 🙂

Händer ingenting, och det kan inte hända något heller om du tror att KF, polisen eller någon annan dum myndighet ska komma och knacka på dörr och fråga vart är den personen.

Om din kompis har anmärkningar osv så kommmer personen få en massa post hela jävla tiden.

Om det är en god vän så ställer du upp👍
Citera
2020-07-16, 07:46
Medlem
Citat:

Tacksam för svar 🙂
Nej. Säg nej. Låter skumt. Man ska vara skriven där man bor. Personen måste tydligt kunna förklara sig.

Jag läste om en kriminell som skrev. ”Det första som gäller för en person som vill hålla sig undan (rättvisan) är att inte vara skriven där man bor.

Så ännu en gång. Tacka nej till detta ”erbjudande”.

Om han är skriven där kan han kräva att låset bytes ut med hjälp av låssmed. Han är då på samma nivå som dig. Man bör också kolla om någon är skriven på ens lägenhet redan nu via skatteverkets sida eller hitta.se.
Senast redigerad av Bill-N 2020-07-16 kl. 07:53.
Citera
2020-07-16, 07:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NissanMicra1988K10
Händer ingenting, och det kan inte hända något heller om du tror att KF, polisen eller någon annan dum myndighet ska komma och knacka på dörr och fråga vart är den personen.

Om din kompis har anmärkningar osv så kommmer personen få en massa post hela jävla tiden.

Om det är en god vän så ställer du upp👍
Nej, sådana vänner är inte goda vänner. Man ska inte stödja skumma typer.
Citera
2020-07-16, 08:05
Medlem
Citat:

Tacksam för svar 🙂

Nu vet jag inte riktigt hur du registrerar dig för att få en säskilld postadress, men vet några som har det.
Då handar det om att oficiella dokument och kontakter skall gå till en adress där du inte bor.
Vanligt för personer som har en god man. Eller saknar boende de kan vara skrivna på.
Däremot om din vän ny skriver sig hos dig som en särskilld postadress kommer den inte att kunna hävda besittningrätt eller få en låssmed att agera. Dessutom kommer du inte ha några bekymmer med hyresvärd eller brf.
Däremot möjligen myndigheter som om de vill ha kontakt med personen kommer att vända sig till din adress.
Citera
2020-07-16, 09:00
Avstängd
321js avatar
Ta reda på varför hen inte kan skriva sig på den nya adressen.
Citera
2020-07-16, 10:17
Medlem
Citat:

Tacksam för svar 🙂

Ska försöka svara.

Du säger skriva sig. Förmodligen menar du folkbokföra sig.
Folkbokföra sig, det är lagkravet att uppge sin verkliga bostadsadress till Skatteverket.
Att folkbokföra sig på en annan adress än den som som man bor på är straffbart numera.

Särskild postadress är ett sätt att få sin myndighetspost till en annan adress än den man är folkbokförd på.
https://skatteverket.se/privat/folkb...845873561.html

Notera att Särskild postadress börjar lite förlora sin betydelse nu när det går att skaffa digital brevlåda hos Kivra. https://kivra.se/sv/privat/sa-funkar...yndighetspost?

Jag gissar att vännen ska bo svart i andra/tredje hand och därför inte vill folkbokföra sig på adressen.
Att låta någon folkbokföra sig i din lägenhet utan att bo där, är inte utan risker och kan medföra problem. Det skulle vara vara en ytterst god vän i fall jag själv skulle tänka tanken.

Att låta någon ha särskild postadress är inte lika riskabelt. Du behöver hantera post som kommer. Kom dock ihåg att du själv inte kan avsluta den Särskilda postadressen utan det är upp till den person som har beställt detta. Så om det exempel är en person med många skulder, så kan det rasa in kravbrev under många år framåt. Väntetiden för en utredning hos Skatteverket för ett sånt ärende är flera år.

Sammanfattning: Säg nej till folkbokföring hos dig och gällande myndighetspost be vännen skaffa sig en digital brevlåda.
Citera
2020-07-16, 10:34
Medlem
zuperzums avatar
Särskild postadress betyder att du tar hand om posten, inget annat. All viktig post går inte att förutse och/eller få digitalt. Att ni orkar.
Citera
2020-07-16, 10:48
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 460430-0014
Ska försöka svara.

Du säger skriva sig. Förmodligen menar du folkbokföra sig.
Folkbokföra sig, det är lagkravet att uppge sin verkliga bostadsadress till Skatteverket.
Att folkbokföra sig på en annan adress än den som som man bor på är straffbart numera.

Särskild postadress är ett sätt att få sin myndighetspost till en annan adress än den man är folkbokförd på.
https://skatteverket.se/privat/folkb...845873561.html

Notera att Särskild postadress börjar lite förlora sin betydelse nu när det går att skaffa digital brevlåda hos Kivra. https://kivra.se/sv/privat/sa-funkar...yndighetspost?

Jag gissar att vännen ska bo svart i andra/tredje hand och därför inte vill folkbokföra sig på adressen.
Att låta någon folkbokföra sig i din lägenhet utan att bo där, är inte utan risker och kan medföra problem. Det skulle vara vara en ytterst god vän i fall jag själv skulle tänka tanken.

Att låta någon ha särskild postadress är inte lika riskabelt. Du behöver hantera post som kommer. Kom dock ihåg att du själv inte kan avsluta den Särskilda postadressen utan det är upp till den person som har beställt detta. Så om det exempel är en person med många skulder, så kan det rasa in kravbrev under många år framåt. Väntetiden för en utredning hos Skatteverket för ett sånt ärende är flera år.

Sammanfattning: Säg nej till folkbokföring hos dig och gällande myndighetspost be vännen skaffa sig en digital brevlåda.

"Väntetiden för en utredning hos Skatteverket för ett sånt ärende är flera år"

Hur har du kommit fram till det?
Citera
2020-07-16, 10:56
Medlem
Jag körde med Poste Restante när jag var inneboende och fick således posten till ett Postkontor

https://www.postnord.se/ta-emot/hant...poste-restante

kanske kan funka för din vän?
Citera
2020-07-16, 12:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trottwell
"Väntetiden för en utredning hos Skatteverket för ett sånt ärende är flera år"
Hur har du kommit fram till det?

Av egen erfarenhet vet jag att en person som för några år sen blev själaglad för att att ha fått ett förstahandskontrakt hos allmännyttan efter många års köande för en lägenhet. Ett problem visade sig snart och det var att den nya lägenheten visade sig medföra en sambo. Detta i form av en person som skrivit sig i denna lägenhet, några år tidigare och sen aldrig anmält sin flytt till Skatteverket.

Anledningen att lägenheten blev ledig berodde på att den som hade kontraktet hade missbruk och kriminalitet och till sist vräktes på grund av obetalda hyror. Den sen oönskade sambon var också kriminell, mestadels bedrägerier och ekobrott i sitt register och bekant med förre lägenhetsinnehavaren. Den oönskade sambon med stora skulder till Kronofogden och Skatteverket flydde till sitt gamla hemland och fortsatte med sina bedrägerier därifrån.

Trots intyg från hyresvärden så tog det 1½ år innan Skatteverket ens hade tid att börja utreda detta folkbokföringsärende. Problemet för Skatteverket var att de inte kunde få tag på denne oönskade sambo. Det tog hela tre år innan Skatteverket till sist överförde personen till Obefintlighetsregistret.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Obefintlig
Skatteverkets folkbokföringsenhets utredare hos Skatteverket är överbelastade med ärenden, varav de allra flesta lär ha anknytning till personer med utländsk bakgrund.

Den nya lägenheten innebar för övrigt flera besök av polis, kronofogde och delgivningsmän dessutom var det några blåsta privatpersoner som ringde på dörren. Sammanlagt kom det en halvmeter med oönskade brev under dessa tre år.

Slutade det efter tre år?
Nej det gjorde det inte. Det kommer än idag post, för bolagen i den branschen testar givetvis senaste kända adress och Postnord, går efter lägenhetsnummer.
Citera
2020-07-16, 13:45
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 460430-0014
Av egen erfarenhet vet jag att en person som för några år sen blev själaglad för att att ha fått ett förstahandskontrakt hos allmännyttan efter många års köande för en lägenhet. Ett problem visade sig snart och det var att den nya lägenheten visade sig medföra en sambo. Detta i form av en person som skrivit sig i denna lägenhet, några år tidigare och sen aldrig anmält sin flytt till Skatteverket.

Anledningen att lägenheten blev ledig berodde på att den som hade kontraktet hade missbruk och kriminalitet och till sist vräktes på grund av obetalda hyror. Den sen oönskade sambon var också kriminell, mestadels bedrägerier och ekobrott i sitt register och bekant med förre lägenhetsinnehavaren. Den oönskade sambon med stora skulder till Kronofogden och Skatteverket flydde till sitt gamla hemland och fortsatte med sina bedrägerier därifrån.

Trots intyg från hyresvärden så tog det 1½ år innan Skatteverket ens hade tid att börja utreda detta folkbokföringsärende. Problemet för Skatteverket var att de inte kunde få tag på denne oönskade sambo. Det tog hela tre år innan Skatteverket till sist överförde personen till Obefintlighetsregistret.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Obefintlig
Skatteverkets folkbokföringsenhets utredare hos Skatteverket är överbelastade med ärenden, varav de allra flesta lär ha anknytning till personer med utländsk bakgrund.

Den nya lägenheten innebar för övrigt flera besök av polis, kronofogde och delgivningsmän dessutom var det några blåsta privatpersoner som ringde på dörren. Sammanlagt kom det en halvmeter med oönskade brev under dessa tre år.

Slutade det efter tre år?
Nej det gjorde det inte. Det kommer än idag post, för bolagen i den branschen testar givetvis senaste kända adress och Postnord, går efter lägenhetsnummer.

Idag går det betydligt fortare.

"De kommande tre åren prioriteras folkbokföringen på ett tydligt sätt och vår nya organisation gör det lättare att få kraft i utvecklingsarbetet, ett arbete som redan är påbörjat, säger Karl-Johan Ekström, avdelningschef med ansvar för folkbokföringen."

https://news.cision.com/se/skattever...ionen,c2379222

https://www.skatteverket.se/omoss/pr...d7282b01d.html

"En ny digital tjänst hos Skatteverket gör det lättare för privatpersoner att se och anmäla om någon obehörig är folkbokförd på den egna adressen"
Senast redigerad av trottwell 2020-07-16 kl. 13:49.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in