2020-07-16, 04:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HG
Vi får väl se vad som händer i längden!
Vi kan redan nu veta att viruset i sig inte skadar organen utan att det krävs att infektionen blir systemisk för att komplikationer ska uppstå.
Citera
2020-07-16, 04:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trumpetfanfar
Sveriges sjukvård kollapsade inte.

Däremot så kollapsade bl.a. NYC sjukvård, trots lockdown.

Även Belgiens sjukvård kollapsade till viss mån trots lockdown.

Italiens sjukvård fortsatte att va kollapsad trots lockdown.

Storbritanniens sjukvård var på bristningsgränsen trots lockdown.

Verkligheten är inte så enkel att en "lockdown" hade "räddat" allt.

Varför har ex. Skåne och Malmö klarat sig mer eller mindre bättre än grannstaden Köpenhamn? Trotts att Malmö inte körde någon lockdown och befann sig inom Sveriges gränser?

Skrämmande retarderad.
Snälla TÄNK!!!
Citera
2020-07-16, 04:39
Medlem
okok1s avatar
Citat:
For those who have been waiting for data before adopting the practice, this paper makes it clear: Masks work.
Citat:
Boston, MA — In March of 2020, Mass General Brigham implemented a new policy: everyone working at the hospitals would be required to wear a surgical mask. At the time, the concept of universal masking was new and its potential effectiveness unclear. But now, a new study led by investigators from Brigham and Women’s Hospital and published in JAMA makes it clear: after universal masking was implemented at Mass General Brigham, the rate of COVID-19 infection among health care workers dropped significantly.
https://www.brighamandwomens.org/about-bwh/newsroom/press-releases-detail?id=3608

Nu finns det bevisat genom en studie. Vad gör Sverige nu när det finns bevis?
Citera
2020-07-16, 05:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Finns flera läkare som påstår det. Den här artikeln säger 1 av 5 vilket är lite mindre:
https://www.newscientist.com/article/2247086-the-coronavirus-is-leaving-some-people-with-permanent-lung-damage/

Det finns dock mängder med läkare som påstår att de sett organskador på patienter med milda infektioner och även vid många asymtomatiska fall:

https://www.vox.com/2020/5/8/21251899/coronavirus-long-term-effects-symptoms
Det där är ju långt ifrån hälften vilket du påstod. Dessutom är det där något man även kan se vid lunginflammationer eller influensa.
Citera
2020-07-16, 06:34
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HG
Speciellt bör man köra en lockdown när man inte vet vad man skall möta och ingen expert i Sverige kan ju säga att de kände till vad COVID-19 var för något.
Till och med sade Tegnell att det bara var en förkylning som en influensa som skulle komma till Sverige.
Även att besluten till vårt agerande måste byggt på lögnen om vår beredskap som inte var anpassad för en pandemi. En lockdown kunde gett oss tid att få lite bättre ordning på sjukvård utan mängder med sjuka som skulle tas om hand.
Citera
2020-07-16, 06:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jacques13
Tja, för min del är det inte pisstest utan blodprov för att mäta hur min cancer utvecklar sig. Och ramlar jag ur systemet genom att inte ha varit på provtagning har jag inte styr på vart sjukdomen är på väg, och kan då rita mig operation, strålning och cellgifter. Inte för att jag trånar över dessa, men min familj vill ha mig levande ett tag till.
FFP3 tar möjligen en del av virus om den sitter ordentligt tätt. Men skyddet blir självfallet högre om båda har munskydd. Risken med att få med sig virus hem är ju högt nog ändå med tanke på att viruset sannolikt är aerosolt, och hamnar på kläder mm, som man sedan sätter i bilen osv.

Att ha missbruksproblem kan dock inte vara så lätt, så jag förstår Dig helt hundra! Dock är det alltså för min del cancer som gäller. Bl a.

Du tar inte av dig kläderna och stoppar dem i en plastsäck för att skydda dem mot kontaminering? Kallingarna kan man ha på - och kasta efter besöket.

Det gör jag och det skulle jag rekommendera dig också att göra. Så onödigt att lita på FHM:s rekommendationer och låta sjukvårdspersonalen bestämma över ens död.

Jag visste inte att munskydd är effektivare än FFP3, men om du säger det är jag benägen att tro på dig.

Säkert därför Tegnele inte vill tillåta just munskydd. Det skulle överleva alldeles för många om han tillät dem och det passar inte i hans beräkningar. Man måste ju rensa i befolkningen så att det går att ta in fler så att Sveriges rykte som humanitär stormakt inte går till spillo.
Citera
2020-07-16, 06:53
Avslutad
Jag har haft några funderingar kring det här med mutationer och vaccin sedan pandemin startade.

Man har ju hela tiden varit orolig för en andravåg där viruset muterar kraftigt och blir mycket dödligare a la spanska sjukan. Vad är det som hindrar en vanlig influensa från att mutera på samma sätt? Beror det på att vi haft den så länge nu och den muterat så många gånger så att det är osannolikt? Men är det omöjligt?

Vad gäller vaccin har ett återkommande tema varit att det är svårt att ta fram ett vaccin pga virusets mutationer. Hur fungerar framställan av vaccin när det kommer till influensan? Utgår man från tidigare vaccin och gör mindre justeringar för att klara av mutationerna?
Citera
2020-07-16, 07:00
Medlem
Man är inte skyddad ens i livmodern.

Doctors in France have reported what they believe to be the first proven case of Covid-19 being passed on from a pregnant woman to her baby in the womb.

The newborn boy developed inflammation in the brain within days of being born, a condition brought on after the virus crossed the placenta and established an infection prior to birth. He has since made a good recovery.

The case study, published in Nature Communications, follows the birth of a number of babies with Covid-19 who doctors suspect contracted the virus in the womb. Until now, they have not been able to rule out the possibility that the babies were infected during or soon after delivery.

https://www.theguardian.com/science/2020/jul/14/baby-boy-infected-with-coronavirus-in-womb

Baby boy infected with coronavirus in womb | Science | The Guardian
Doctors in France have reported what they believe to be the first proven case of Covid-19 being passed on from a pregnant woman to her baby in the womb.. The newborn boy developed inflammation in ...
www.theguardian.com
Citera
2020-07-16, 07:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trazke
Jag har haft några funderingar kring det här med mutationer och vaccin sedan pandemin startade.

Man har ju hela tiden varit orolig för en andravåg där viruset muterar kraftigt och blir mycket dödligare a la spanska sjukan. Vad är det som hindrar en vanlig influensa från att mutera på samma sätt? Beror det på att vi haft den så länge nu och den muterat så många gånger så att det är osannolikt? Men är det omöjligt?

Vad gäller vaccin har ett återkommande tema varit att det är svårt att ta fram ett vaccin pga virusets mutationer. Hur fungerar framställan av vaccin när det kommer till influensan? Utgår man från tidigare vaccin och gör mindre justeringar för att klara av mutationerna?
Nej, det är absolut inte omöjligt att influensa muterar till dödligare varianter.

Nu har vi iofs vaccin mot influensa, här i västvärlden så vi skulle nog klara oss skapligt.

Det var ju därför man såg så allvarligt på influensan 2009 (svininfluensan) eftersom den var av samma typ som Spanskan; A H1N1.
Citera
2020-07-16, 07:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Därför att folk dog ändå. Trots vaccin. För vaccinet skyddade inte alla. Därför.

Finland planerar nu hur det tilltänkta vaccinet ska delas bland medborgarna. Högst sannolikt är att vaccinet inte kommer att räcka för alla. Därför måste man prioritera.

Först på listan är personer som jobbar inom vården. Därefter personer som är viktiga ur samhällssynpunkt. Då pratar vi om poliser, människor som arbetar med gränsövervakning, inom handeln och trafiken.

Ingenstans på den här listan nämns multisjuka eller de äldre. Inte ens de som är djupt oroliga och har dödsångest kommer att prioriteras - helt oavsett hur många årtionden de har råkat betala skatt i Finland.

Alla är alltså inte lika inför lagen och vissa är mer betydelsefulla ur samhällssynpunkt än andra. Dit hör inte de äldre enligt finska experter.

Jag törs inte ens tänka på vilken polemik det skulle uppstå ifall FHM gick ut med liknande budskap.
Citera
2020-07-16, 07:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trazke

Vaccinet mot influensa brukar innehålla tre eller fyra olika influensatyper. Det beror på att det kan vara flera olika utbrott med olika influensavirus under ett år.

Inför varje säsong anpassas vaccinet så att det innehåller de viktigaste av de virusstammar som cirkulerar i världen. Världshälsoorganisationen, WHO, bestämmer i februari varje år hur vaccinet för kommande säsong ska sättas samman.
Citera
2020-07-16, 07:34
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Finland planerar nu hur det tilltänkta vaccinet ska delas bland medborgarna. Högst sannolikt är att vaccinet inte kommer att räcka för alla. Därför måste man prioritera.

Först på listan är personer som jobbar inom vården. Därefter personer som är viktiga ur samhällssynpunkt. Då pratar vi om poliser, människor som arbetar med gränsövervakning, inom handeln och trafiken.

Ingenstans på den här listan nämns multisjuka eller de äldre. Inte ens de som är djupt oroliga och har dödsångest kommer att prioriteras - helt oavsett hur många årtionden de har råkat betala skatt i Finland.

Alla är alltså inte lika inför lagen och vissa är mer betydelsefulla ur samhällssynpunkt än andra. Dit hör inte de äldre enligt finska experter.

Jag törs inte ens tänka på vilken polemik det skulle uppstå ifall FHM gick ut med liknande budskap.
Det kommer bli liknande här i Sverige.
Tillverkning av vaccin kommer påverkas av kapacitet och bedömningar hur många som vill vaccinera sig. Man får binda sig till hur många doser man är beredd att betala för.
Antag att Sverige förbinder sig att köpa 3 miljoner doser. Då kommer de inte räcka till alla.
Om kapacitet finns och vi köper in 10 miljoner doser och 2 miljoner vill vaccinera sig får vi kassera resten 8 miljoner doser.
Alltså svårt att avgöra hur det kommer bli,
Alla de som är emot vaccin kommer likt svininfluensan troligen vägra vaccin.
Många kommer hävda att de hellre blir sjuka då den oftast är lindrig än risken för komplikationer trots att de då är smittbärare och riskerar smitta andra.
Så därför tror jag vi inte får vaccin så det skulle räcka till alla och man kommer prioritera tilldelning till vissa grupper först.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in