• 1
  • 2
2020-06-30, 21:49
Medlem
Luftgevars avatar
Hej!

Har tyvärr fått tag i en kattunge ikväll som jag måste ta hand om för att modern har dött.
Vad äter en kattunge på fyra veckor samt hur mycket ska dom ha? Har gjort välling nu enligt detta receptet:
Anderssons välling -
Koka ihop 5 dl standard mjölk, 1-2 msk
maizena och 1 msk druvsocker och låt detta svalna.
Genom kokningen bryts laktosen ner.
Låt svalna och tillsätt därefter 1 msk smör och en äggula.

Det här är vad man använde innan det fanns mjölkersättning att köpa.
Jag har använt den med bra resultat

Vad mer kan man ge den?
Senast redigerad av Luftgevar 2020-06-30 kl. 21:58.
Citera
2020-06-30, 21:58
Medlem
Hittade en på 5 v för ett tag sen den kunde äta själv så den fick mosad, kattmat utspädd med lite ersättning o vatten tänkte så de inte blev så starkt för magen. Sen kan man ge rå köttfärs, små potioner, men ofta även på natten.
Citera
2020-06-30, 23:21
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Nu ikväll funkar vällingen men det finns modersmjölksersättning för katt att köpa på apotek och hos veterinär. Kanske den är stor nog för lite våtfoder för kattunge, men man brukar inte börja ge det förrän vid 5 veckor.

Det är ett drygt jobb att föda upp en ensam kattunge, den ska ha mat dygnet runt. Hur ofta kan jag inte säga. För nyfödda kattungar är det var 3:e timme.

Men det är inte bara matningen. En kissunge som får växa upp ensam blir otrygg och kanske "knäpp", bitig, skygg osv. De behöver andra katter för att utvecklas normalt.

Det bästa vore om du kunde få tag i en fostermor. Möjligt att ungen är för gammal för att bli accepterad men det kan vara värt ett försök. Kolla med lokala katthemmet och veterinären. Testa Facebook.
Citera
2020-06-30, 23:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SmurfSmurf
Nu ikväll funkar vällingen men det finns modersmjölksersättning för katt att köpa på apotek och hos veterinär. Kanske den är stor nog för lite våtfoder för kattunge, men man brukar inte börja ge det förrän vid 5 veckor.

Det är ett drygt jobb att föda upp en ensam kattunge, den ska ha mat dygnet runt. Hur ofta kan jag inte säga. För nyfödda kattungar är det var 3:e timme.

Men det är inte bara matningen. En kissunge som får växa upp ensam blir otrygg och kanske "knäpp", bitig, skygg osv. De behöver andra katter för att utvecklas normalt.

Det bästa vore om du kunde få tag i en fostermor. Möjligt att ungen är för gammal för att bli accepterad men det kan vara värt ett försök. Kolla med lokala katthemmet och veterinären. Testa Facebook.
Ja dumma idéer att inte gå raka vägen och köpa ersättning. Kattungen får man bära nära sig. Går att göra om en t-shirt till ungefär bärsjal. Så jobbigt är det inte att uppfostra en kattunge normal, det har jag gjort några gånger och ändå haft någon annan som varit knepig. Det blir de oftast av inavel, normala ägare får inte knäppa djur om det inte är medfött även om personligheterna kan variera mellan hur reserverade till extroverta de är mot människor. En kattunge på 4 veckor är inte något större problem, däremot ska de givetvis helst ha modern tills de är 12 veckor. Katter som människor ersätter mödrarna för, blir snarare mer uppbundna till människor. En katt som kanske gör behoven bredvid lådan sedan, har inte något gigantiskt problem men det är sannolikt oftare pga inavel eller något som gått fel tidigt.
Citera
2020-06-30, 23:31
Medlem
systems avatar
Citat:
Tvärtom.

Jag/vi i familjen har tagit hand om katter i alla åldrar. Jag vet mycket väl vad som normalt sägs om ungar som tas omhand då de är för unga. Det mesta är skitsnack.

Min erfarenhet till ett hundra procent är att kattungar som av människor fostras i ”för ung” ålder blir extra trevliga och keliga till människor. Inte tappar de heller den naturliga instinkten att jaga.

Ge mjölkersättning, det finns goda alternativ på närmaste Ica.
Ge lek och kärlek.

Du har en drömkisse framför dig.

Edit: du får fostra. Visa vad som är rätt eller fel. Kattungar tar det bättre än människobarn. De fattar att ditt tillrättaläggande var där och då. Allt är glömt 2 min senare.

Ge kärlek.
Senast redigerad av system 2020-06-30 kl. 23:37.
Citera
2020-07-01, 06:20
Medlem
scoremaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av system
Tvärtom.

Jag/vi i familjen har tagit hand om katter i alla åldrar. Jag vet mycket väl vad som normalt sägs om ungar som tas omhand då de är för unga. Det mesta är skitsnack.

Min erfarenhet till ett hundra procent är att kattungar som av människor fostras i ”för ung” ålder blir extra trevliga och keliga till människor. Inte tappar de heller den naturliga instinkten att jaga.

Ge lek och kärlek.

Edit: du får fostra. Visa vad som är rätt eller fel. Kattungar tar det bättre än människobarn. De fattar att ditt tillrättaläggande var där och då. Allt är glömt 2 min senare.

Ge kärlek.

precis.
Jag tror han förväxlar med hundar?
Citera
2020-07-01, 07:21
Det vore bra om det finns vuxna katter som kan tvätta kattunge och simulera bajs.
Efterlys om kattmamman lr vuxna katter på Facebook då de hjälper med kattunge.
Människor kommer inte ha tid med kattunge, tvätta och simulera bajs.

Denna kattunge beter sig fast "baby" i vuxen och "ammar"-sakna efter kattmamman...
Människa kan inte bryta mönster. Vuxna katter kan bryta mönster hos babybeteende...
Citera
2020-07-01, 10:59
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scoremax

Hundar ska man ta från mamman vid 8 veckor för att de ska präglas på människor.

Katter ska enligt lag stanna hos mamman till 12 veckor och enligt nya bestämmelser även ha möjlighet att leka med andra katter under uppväxten. Det är för att kattungar behöver andra katter under uppväxten för att utvecklas normalt. Därför tycker jag att man i första hand borde försöka hitta en fostermoder, men en snäll vuxen katt kan duga. Ungen bör i vart fall inte vara ensam med människor som enda sällskap.
Citera
2020-07-16, 00:07
Medlem
morozzs avatar
Maizena? Är katten vegetarian?

Ge den en fågel eller något annat köttigt.
Citera
2020-07-16, 00:21
Medlem
Getmjölk skall gå bra, om du får tag i det. Används ganska mycket av katträddare tex i USA...

Människomjölkersättningsmedel går bra i nödfall, men späd ut mindre.

Anderssons blandning - JAG litar inte på den, men tydligen skall den funka... Använd full fet mjölk.
Kan du få tag i opastöriserad komjölk, tex av en bonde i närheten, så är den säkrare än köpemjölk.
Opastörisörad innehåller en del laktosnedbrytande enzymer.

Mängder frågar du. Det är ca 25ml / 100 gram / dygn utav kattungemjölkersättningsmedel eller getmjölk. Mer om kattungen vill, det är OK, men inte gärna mycket mindre.

Säg att din kattunge väger 400 gram. Den bör då ha ca 100 ml av ovannämnda drycker per dag..
Jag antar att Anderssons välling är motsvarande.

Säg varannan eller var tredje timme. Om kattungen är mycket svag och inte orkar mycket, ge oftare eftersom det är mindre per gång.

Men du kan börja försöka med tex våtmat för katter. Tex att den får slicka av fingret.

Håll den varm om det behövs.
Citera
2020-07-16, 00:29
Medlem
morozzs avatar
Svårt att få tag på getmjölk?
Kanske finns det vid hembygdsföreningen eller något?
I så fall kan man ju smita in där på natten och tjuvmjölka getterna.

Annars så funkar getmjölk bra till människobäbisar också om morsan har slut på mjölk eller försvunnit.
Citera
2020-08-07, 17:47
Medlem
Luftgevars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onyxer
Hittade en på 5 v för ett tag sen den kunde äta själv så den fick mosad, kattmat utspädd med lite ersättning o vatten tänkte så de inte blev så starkt för magen. Sen kan man ge rå köttfärs, små potioner, men ofta även på natten.

Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av Vasterasaren1
Ja dumma idéer att inte gå raka vägen och köpa ersättning. Kattungen får man bära nära sig. Går att göra om en t-shirt till ungefär bärsjal. Så jobbigt är det inte att uppfostra en kattunge normal, det har jag gjort några gånger och ändå haft någon annan som varit knepig. Det blir de oftast av inavel, normala ägare får inte knäppa djur om det inte är medfött även om personligheterna kan variera mellan hur reserverade till extroverta de är mot människor. En kattunge på 4 veckor är inte något större problem, däremot ska de givetvis helst ha modern tills de är 12 veckor. Katter som människor ersätter mödrarna för, blir snarare mer uppbundna till människor. En katt som kanske gör behoven bredvid lådan sedan, har inte något gigantiskt problem men det är sannolikt oftare pga inavel eller något som gått fel tidigt.

Citat:
Ursprungligen postat av system
Tvärtom.

Ge lek och kärlek.

Ge kärlek.

Citat:
Ursprungligen postat av scoremax
precis.

Citat:
Ursprungligen postat av AcS
Getmjölk skall gå bra, om du får tag i det. Används ganska mycket av katträddare tex i USA...

Människomjölkersättningsmedel går bra i nödfall, men späd ut mindre.

Anderssons blandning - JAG litar inte på den, men tydligen skall den funka... Använd full fet mjölk.
Kan du få tag i opastöriserad komjölk, tex av en bonde i närheten, så är den säkrare än köpemjölk.
Opastörisörad innehåller en del laktosnedbrytande enzymer.

Mängder frågar du. Det är ca 25ml / 100 gram / dygn utav kattungemjölkersättningsmedel eller getmjölk. Mer om kattungen vill, det är OK, men inte gärna mycket mindre.

Säg att din kattunge väger 400 gram. Den bör då ha ca 100 ml av ovannämnda drycker per dag..
Jag antar att Anderssons välling är motsvarande.

Säg varannan eller var tredje timme. Om kattungen är mycket svag och inte orkar mycket, ge oftare eftersom det är mindre per gång.

Men du kan börja försöka med tex våtmat för katter. Tex att den får slicka av fingret.

Håll den varm om det behövs.
UPDATE!
Kattungen mår jättebra idag, den är en riktig slagskämpe som älskar att klättra upp för bara ben, bita i händer/fötter och äta Andersson välling
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in