2020-07-15, 22:48
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Jag har redan skrivit flera gånger hur jag räknat.
Ledsen, jag måste ha missat din uträkning. Kan du ge en länk? Tråden är lång och du har många inlägg. Tack på förhand.
Senast redigerad av outoftheblue 2020-07-15 kl. 23:27.
Citera
2020-07-15, 22:50
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Testonio
Senaste hypotesen går ut på att antikroppar snarare underlättar för viruset att få fäste en andra gång.
Vaccin skulle i själva verket få effekten att viruset får en expressled in och personen åker på en riktigt komplicerad infektion.

Vi är så jävla rökta...

Som jag har sagt förut, vi vet nästan inget om COVID-19 och forskningen kommer ständigt på nya saker angående denna Tegnell influensa!
Citera
2020-07-15, 22:52
Avstängd
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av David86
”Allvarlig influensasäsong”, jag såg inte någon förespråka lockdown och munskydd 2018 för att rädda våra äldre då? Kostade flera tusen liv, men nu är det tydligen total katastrof.

Förövrigt intressant data, 5 st barn i åldern 0-14 dog av svininfluensan 2016. I covid-19 har ett barn i den ålderskategorin dött hitills. Var var lockdownen och munskydden för att rädda de barnen?

Men herregud. Runt hälften av alla smittade har långtidsskador eller permanenta skador. Vi kommer att ha en hel befolkning snart som går runt som förtidspensionärer. Du vill ha bort pensionärsköttberget för att tillverka ett till?
Citera
2020-07-15, 22:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Men herregud. Runt hälften av alla smittade har långtidsskador eller permanenta skador. Vi kommer att ha en hel befolkning snart som går runt som förtidspensionärer. Du vill ha bort pensionärsköttberget för att tillverka ett till?
Finns det såna här med långtidsskador utomlands också eller bara i Sverige? Hur många sjukdagar hade dessa innan pandemin?
Citera
2020-07-15, 22:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Tittade lite på hur de mest framgångsrika länderna gjort. De är samtliga i ostasien, Thailand, Taiwan, Sydkorea, Japan, Vietnam. Gemensamma nämnare:
- munskydd är nyckeln. Utan det funkar ingen strategi.
- appar, spårning, temperaturmätning.

Dessa länders ekonomier har klarat sig mycket väl (förutom förlorade turistintäkter). Dessa länder, med många hundra miljoner invånare har färre totala dödstal än Sverige.

Hur utvärderar vi svenska FHM's insats?

Vet inte ens hur man ska bemöta det där tramset. Ekonomin går åt h-e för de länderna, precis som med alla andra länder. Har du helt missat det?

Thailand går på knäna och förväntar sig att det tar minst 2år för dem att återgå till pre-corona nivå. Det förutsatt att turismen skulle komma igång igen.

Sydkorea upplever sin värsta period sedan 2009, där man bara nu i juni fick minst 300,000 arbetslösa.

Japans ekonomi förväntas krympa med minst 5%

"Tittade lite på hur de mest framgångsrika länderna gjort"
Vart titta du då, i din kaffekopp?

Om munskydd nu är nyckeln, hur kommer det sig då att viruset spreds med rekordfart i Wuhan, en stad där munskydd är praxis? Hur kommer det sig att det sprider sig i länder där munskydd faktiskt används ganska frenetiskt?
Citera
2020-07-15, 22:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738

Du är helt från vettet om du på allvar tror att hälften av alla med påvisad Covid-19 kommer ha skador som påverkar dem resten av sitt liv.
Vad har du för källor för detta påstående egentligen?
Citera
2020-07-15, 23:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Nu vet jag inte om du är ironisk, men svaret blir likafullt seriöst från min sida: nej han hade inte gjort någon skillnad.

Vad som däremot hade gjort skillnad är om det varit bättre beredskap och kapacitet i vården och högre kunskapsnivå i omsorgen. C-19 är inte värre än att adekvat vård hade kunnat nedbringa dödssiffrorna rejält. Det var det som fanns 1958 och 1969 när viruspandemierna härjade. Då fanns det överkapacitet inom vården och omsorgen drevs i samma regi.

Med tanke på hur uselt samhället var rustat inför C-19 är det bara att tacka och ta emot att det inte var ett värre virus.

Vi har en sjukvård som i åratal mer eller mindre konstant legat i stabsläge, politikerna har i åratal totalt misshandlat en sådan extremt viktig samhällsbärande funktion.

Däremot så ska man ge all heder till vår sjukvårdspersonal och vissa regionala politiker, för att de har mer eller mindre utfört ett mirakel. Att ändå kunna hantera trycket så som de gjorde, när det var som värst, med tanke på förutsättningarna.
Citera
2020-07-15, 23:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sir89
Finns det såna här med långtidsskador utomlands också eller bara i Sverige? Hur många sjukdagar hade dessa innan pandemin?

Jag förstår inte hur man kan konstatera PERMANENTA skador av ett virus som knappt funnits i ett halvår.
Citera
2020-07-15, 23:03
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Det är inte ens värt att gå in på.

Taiwan har haft 55 inhemska fall. Antalet smittotillfällen som stoppats av ansiktsmasker går att räkna på händerna.

Ansiktsmasker får ner R talet vilket är det viktiga. Om man förstår hur en exponentiell tillväxt fungerar så inser man att även med 55 fall var det viktigt att ha R tal under 1.

Länken jag postade visar att du har helt fel.
Citera
2020-07-15, 23:04
Avstängd
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sir89

Vad är det du inte begriper? Att vi behöver begränsa spridningen av viruset? Du tänker att det är ett virus som man blir lite sjuk av och sen blir frisk och kan lalla runt som om du är immun utan skador på kroppen? Det är inte ett respiratoriskt virus, det är ett blodvirus som angriper kroppens organ som hjärta, lungor, lever, njurar, hjärna etc.

Det är lågsäsong för viruset nu i Sverige eftersom folk inte hänger inomhus så mycket. Det ändras om ett par veckor och då kommer samhället garanterat stängas ner, i synnerhet när det börjar dyka upp fler studier på långtidseffekter samt återinsjuknande (personer som ex. var inlagda på sjukhus för C-19 i vintras och nu återinsjuknat).
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hor-Ulla
Enligt text-tv så tvingas nu Spanien att återigen stänga ner ( efter att precis öppnat upp)

Detta visar att en lockdown är totalt meningslöst.

Sverige har gjort helt rätt och alla alarmisters våta dröm med en redig lockdown visar sig vara TOTALT fel ute.

Tack Anders, tack Sverige.

Nedstängning har räddat liv och inte belastat sjukvården. Man vill inte landets sjukvård ska kollapsa eller hur????
Citera
Avstängd
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AusnahmeMensch
Jag förstår inte hur man kan konstatera PERMANENTA skador av ett virus som knappt funnits i ett halvår.

Genom att göra analyser av organen som blivit förstörda.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in