2020-07-15, 21:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sharm0ta
Munskydd lär vara en vital del av den lyckade helheten. Varför låter ni vägrare som om munskydd skulle vara den enda åtgärden, ett one-shot-kill mot coronan? Munskydd i kombination med andra åtgärder lär vara vad alla förespråkar men det låtsas ni vägrare inte om. Det verkar som att man medvetet måste fördumma sig för att kunna argumentera mot munskydd. Är det så du/ni funkar?
Om man ger folk två regler, som fyller samma syfte, så kommer de inte följa båda reglerna lika slaviskt som om man bara gav dem en regel.

Om man tror nåt annat så överskattar man människor, grovt.
Citera
2020-07-15, 21:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trumpetfanfar
"Skitig remiss", remisser har digitaliserats sen 2007 typ...

Det finns INGA direktiv om att munskydd INTE ska användas inom vården.

Är du jävligt rädd för att smittas så ta på dig ett munskydd som skyddar dig?
Be henne sprita dig och sina händer, så svårt är det väl inte?

Många här beter sig som att de är 14år gamla, totalt handlingsförlamade om inga klara regleringar eller lagar gäller. Börja ta ansvar över era egna liv. Säg ifrån om en person står för nära dig i kön. Säg ifrån om en sjukvårdsanställd är nära dig utan skydd. Knyt inte näven i fickan för att sen gå hem och skriva ut på FB hur elak stora otäcka världen är och att vi behöver mer krav och lagar.

Tråkigt att du befinner dig i riskgrupp, det är du inte ensam om.

Jag får en remiss hemskickad via snail-mail som jag ska presentera i pappersformat på lab. Då är den för henne "skitig", således inte virus eller bakteriefri. Frågor på det?

Vad spelar det för roll att sjukvården inte är förhindrade att använda skyddsutrustning? När de inte är tvungna är det självfallet enklare att låta bli.

Be henne sprita sina händer? Varför skulle hon gå med på den saken, när hon vägrade (!) ta på munskydd, visir och handskar...? Jag frågade faktiskt...! Dessa skitgrisar är inte alls ovanliga för oss stamkunder vad gäller sjukvård, och de blir inte mera renliga pga Corona, om de inte riskerar att anmälas.

Jag tycker faktiskt att Du argumenterar som en fullfjädrad fjortis. Jag sitter dock t ex vid provtagningar i ett rejält underläge, och kan inte be kärringen dra åt helv**e, då jag måste presentera blodprover för mina läkare om jag ska beviljas vård. Det går inte att vid telefontid då säga att jag vet inte hur mina värden ligger nu, för de på provtagningen hade inte ens vett att hålla normal hygien, så då gick jag hem!

Tro inte att alla andra är kompletta idioter. Vissa av oss här har faktiskt praktisk erfarenhet av vad FHM:s besked och brist på besked innebär rent praktiskt för oss som patienter. Och ja, jag har vidtagit mått och steg själv för att försöka skydda mig, men när den av Dig så omhuldade sjukvården just nu för mig är den absolut största smittkällan är jag inte precis glad. T o m ICA fixar smittskyddet bättre än vad sjukvården gör. Och de borde skämmas, även om de nu hyllar FHM.
Citera
2020-07-15, 21:43
Medlem
.Dostoj.s avatar
Ja nu gäller det att ha starkt immunförsvar! För nu pekar nya forskningsstudier mot att antikropparna mot covid-19 kan börja avta redan efter 60 till 90 dagar, skriver NBC i en längre artikel.

Precis som jag skrev för någon månad sedan.

Två stora problem om det är på detta vis: För det första kan mänskligheten glömma konceptet om flockimmunitet och för det andra kan det innebära att inte heller ett framtida vaccin ger ett långvarigt skydd.
Citera
2020-07-15, 21:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Och vad har du för underlag till det påståendet?

Masks and medical care: Two keys to Taiwan's success in preventing COVID-19 spread

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC7270822/
Det är inte ens värt att gå in på.

Taiwan har haft 55 inhemska fall. Antalet smittotillfällen som stoppats av ansiktsmasker går att räkna på händerna.
Citera
2020-07-15, 21:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jacques13
Jag får en remiss hemskickad via snail-mail som jag ska presentera i pappersformat på lab. Då är den för henne "skitig", således inte virus eller bakteriefri. Frågor på det?

Vad spelar det för roll att sjukvården inte är förhindrade att använda skyddsutrustning? När de inte är tvungna är det självfallet enklare att låta bli.

Be henne sprita sina händer? Varför skulle hon gå med på den saken, när hon vägrade (!) ta på munskydd, visir och handskar...? Jag frågade faktiskt...! Dessa skitgrisar är inte alls ovanliga för oss stamkunder vad gäller sjukvård, och de blir inte mera renliga pga Corona, om de inte riskerar att anmälas.

Jag tycker faktiskt att Du argumenterar som en fullfjädrad fjortis. Jag sitter dock t ex vid provtagningar i ett rejält underläge, och kan inte be kärringen dra åt helv**e, då jag måste presentera blodprover för mina läkare om jag ska beviljas vård. Det går inte att vid telefontid då säga att jag vet inte hur mina värden ligger nu, för de på provtagningen hade inte ens vett att hålla normal hygien, så då gick jag hem!

Tro inte att alla andra är kompletta idioter. Vissa av oss här har faktiskt praktisk erfarenhet av vad FHM:s besked och brist på besked innebär rent praktiskt för oss som patienter. Och ja, jag har vidtagit mått och steg själv för att försöka skydda mig, men när den av Dig så omhuldade sjukvården just nu för mig är den absolut största smittkällan är jag inte precis glad. T o m ICA fixar smittskyddet bättre än vad sjukvården gör. Och de borde skämmas, även om de nu hyllar FHM.

Det kan ju vara så att hon fått riktlinjer att inte använda det pga att sprit/munskydd etc ska sparas på till annat. Fast då hade hon kunnat säga det. Särskilt patientsäkert är det dock inte, minska smittspridningen gör det inte heller
Citera
2020-07-15, 21:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Almanacka2018
Man vet inte hur fuskgranskningen har varit heller, på t.ex universiteten hade fusket ökat markant

Vad finns det för tentamensvakter om man tenterar hemifrån? ;-)
Citera
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .Dostoj.
Ja nu gäller det att ha starkt immunförsvar! För nu pekar nya forskningsstudier mot att antikropparna mot covid-19 kan börja avta redan efter 60 till 90 dagar, skriver NBC i en längre artikel.

Två stora problem om det är på detta vis: För det första kan mänskligheten glömma konceptet om flockimmunitet och för det andra kan det innebära att inte heller ett framtida vaccin ger ett långvarigt skydd.

Influensavaccin måste ju tas varje år så vad skulle det vara för speciellt med det fetmarkerade?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jacques13

Jag förstår att det är ett jobbigt dilemma för dig.

Men, återigen:

Använd ditt munskydd, sprita och tvätta dina händer så är risken att du smittas minimal.
Ska du bygga ditt liv på att endast förlita dig på myndigheter, lagar och regleringar så kommer du förr eller senare åka på problem ändå.
Citera
Medlem
senapslamms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .Dostoj.

Ett mardrömsscenario infinner sig långsamt.

1. De starka o friska, kommer således återinfekteras gång på gång. Kanske bli allt svagare och sjukare efter varje tillfälle och tillsist avlida.

2. Vi kommer få leva med obligatoriskt munskydd de närmaste 5-10 åren. Resor blir uteslutet.
Citera
2020-07-15, 21:51
Medlem
Har ni hopp om att ett vaccin kommer att funka?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Tänk. Samma hände mig..

När jag igårkväll vaknade på IVA och såg att syrrorna inte hade några munskydd på sig för att Tegnell inte hade givit dem direktiv, då bad jag dem på mina bara knän att de skulle tänka på mig och de andra patienterna, men de vägrade. Så länge svetsaren eller Tegnell inte krävde det av dem personligen tänkte de fullständigt strunta i min säkerhet.

Själv tänker jag kontakta Expressen och Aftonbladt för att få någon ordning på detta. Eventuellt tänkte jag också kontakta de 11.023 forskare som har skrivit under protestlistan och krävt Tegnells avgång.

Önskar Dig lycka till! Jag tror dock inte det hjälper att Dr Tengele avgår, då felet sitter högre upp i hierarkin. Och det som slår mig hårdast är att inte ens sjukhusfolk som nu ska ha hjälte-status har förmågan att tänka. Jag blev på ögonakuten (med remiss akut från ögonläkare för akut kirurgi) stoppad i dörren. Jag hade munskydd. Jag fick redogöra för vad jag hade där att göra, och varför jag hade munskydd, och sköterskan (utan munskydd etc) sa med en ryckning på axlarna: Jasså, det är bara för din EGEN skull som du har munskydd...!? Minst 3 personer till (2 SSKr och en ögonkirurg) satt därefter ca 20 cm från mitt ansikte UTAN munskydd. Och svaret jag fick när jag bad dem att åtminstone sätta på sig ett sådant var att "Sådant använder vi inte här..."
Citera
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlkula12
Strategin var i början precis som Anders Nystedt säger i klippet. Man ville ha lagom smittspridning för att bygga upp en immunitet. I teorin låter det intressant. I praktiken visade det sig dock att viruset spreds för långsamt för att det skulle vara möjligt.
Det är rätt fult av FHM att nu säga att det aldrig varit en del av strategin vi använt oss av när precis alla som bott i vårt land rimligtvis reflekterat över att så var fallet i Mars och April. Vi ville på intet sätt eliminera viruset i samhället vilket framgick tydligt på diverse presskonferenser. Vi testade inte människor i samhället och det fanns inte en ansats till att vi skulle börja göra det.
Vi ville rätt folk skulle genomgå infektionen och att smittan skulle spridas.
Nu verkar dock FHM rätt tydligt mena på att vi ska eliminera viruset. Kärringen på gårdagens PK menade på att det nu var "dags att stampa ut den sista smittspridningen" och vi har stegrat upp testningen å det grövsta.
D.vs Sverige har uppenbart bytt strategi redan.
Med det sagt är jag dock fullständigt övertygad om att den immunitet vi nu upplever i Göteborg och Stockholm kommer hjälpa regionerna väldigt mycket. Kan exempelvis tänka mig att stora delar av Stockholms förort redan är immuniserade.

Men i antikroppstesterna är det ju en försvinnande liten del som bär på antikroppar. Förefaller onekligen som att FHM gjort grava felskattningar. Man har överskattat smittsamheten och underskattat skadlighet och dödlighet samt långtidsverkningar. Att bygga flockimmunitet genom nedsmittning med Covid 19 är ungefär lika begåvat som att göra det med HTLV3.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in