2020-07-14, 16:23
Medlem
BlondinBalles avatar
Restriktioner för inresa i Tyskland hävda!
https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=7514935

Jävlar vilken trafik det kommer bli till spritbutikera.
Citera
2020-07-14, 16:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BlondinBalle
Restriktioner för inresa i Tyskland hävda!
https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=7514935

Jävlar vilken trafik det kommer bli till spritbutikera.
Man kommer väl fortfarande inte in i Danmark?
Citera
2020-07-14, 16:34
Medlem
BlondinBalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stato

Sant, trängseln blir väl istället på färjorna Travemünde, Rostock, Sassnitz, Kiel.
Citera
2020-07-14, 16:45
Medlem
BlondinBalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stato

Verkar ju gå om jag inte missförstår danskan
https://politi.dk/coronavirus-i-danmark/rejser/for-transitrejsende

"For transitrejsende
Du må rejse gennem Danmark (transit) med et anerkendelsesværdigt formål uden for Danmark eller for at tage på ferie. Dette gælder, uanset hvor du har bopæl, og uanset hvilket transportmiddel du rejser med."

min översättning

För transitresande
Du får resa genom Danmark (transit) om skälet du åker till finns utanför Danmark eller du ska på semester. Detta gäller oavsett var du bor och oavsett vilket transportmedel du reser med.
Senast redigerad av BlondinBalle 2020-07-14 kl. 16:47.
Citera
2020-07-15, 19:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BlondinBalle
Verkar ju gå om jag inte missförstår danskan
https://politi.dk/coronavirus-i-danmark/rejser/for-transitrejsende

"For transitrejsende
Du må rejse gennem Danmark (transit) med et anerkendelsesværdigt formål uden for Danmark eller for at tage på ferie. Dette gælder, uanset hvor du har bopæl, og uanset hvilket transportmiddel du rejser med."

min översättning

För transitresande
Du får resa genom Danmark (transit) om skälet du åker till finns utanför Danmark eller du ska på semester. Detta gäller oavsett var du bor och oavsett vilket transportmedel du reser med.
För att det ska räknas som transit får det inte vara en spontan resa utan man behöver nog kunna visa upp att man har en hotellbokning i Tyskland eller viktigt ärende där.
Citera
2020-07-17, 22:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snorkherren
För att det ska räknas som transit får det inte vara en spontan resa utan man behöver nog kunna visa upp att man har en hotellbokning i Tyskland eller viktigt ärende där.

Räcker med att du har en båtresa bokad till Tyskland som du kan visa för Danska tullen.

När du kommer över gränsen Tyskland - Danmark på hemvägen kan du bara hävda att du är påväg hem till Sverige (vilket du är) och eftersom du har svenskt pass ska det inte vara några problem.

Vill man vara på säkra sidan dvs skippa dansken kan man alltid ta Trelleborg - Rostock färjan.
Citera
2020-07-20, 01:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mistercool275
Räcker med att du har en båtresa bokad till Tyskland som du kan visa för Danska tullen.

Är det någon som provat detta eller är det bara ett antagande?
Citera
2020-07-20, 01:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Medinaoy
Är det någon som provat detta eller är det bara ett antagande?
Jag kommer prova i slutet av denna vecka som nyss börjat.
Det står klart och tydligt på danska polisens sida att du får åka till din semester genom Danmark utan onödiga stopp och du ska visa upp att du har en bokning till t e x ett hotell i ett annat land.
Citera
2020-07-20, 01:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JockeJon
Det står klart och tydligt på danska polisens sida att du får åka till din semester genom Danmark utan onödiga stopp och du ska visa upp att du har en bokning till t e x ett hotell i ett annat land.

Härligt, hoppas också kunna åka på söndag! Återkoppla gärna. Läser här på danska polisens sida att man få komma in i danmark med giltigt skäl, "You transit through Denmark and you have a worthy purpose outside Denmark". Hoppas sprithandel är worthy nog..
Citera
2020-07-20, 08:37
Medlem
Citat:

Jag följer med spänning..

Dick
Citera
2020-07-20, 09:17
Medlem
Citat:
Eftersom UD avråder för resor till Danmark är det nog bra om du kollar dina försäkringar. Om du skulle bli sjuk i Danmark kan du få en hemsk ekonomisk smäll om dina försäkringar inte gäller eftersom UD avråder.
Citera
2020-07-20, 16:21
Medlem
Danska polisen la idag till en ny text på sin hemsida, den lyder:

Transit through Denmark for the purpose of cross-border shopping in Germany is not considered a worthy purpose for persons resident outside the border regions (Scania, Halland, Blekinge and Norway)

Källa: https://politi.dk/en/coronavirus-in-denmark/travelling-in-or-out-of-denmark/persons-in-transit
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in