2019-12-19, 09:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Expeis
Vi brukar sikta på 100 flak var, jag och en kompis och det brukar ofta bli lite tugg... Du får ju handla för dej och din familj, så att jag och kärringen hinkar 50 flak var varje år går knappast att motbevisa. Hälsosamt? Knappast, olagligt? Tveksamt...
Det känns som att de viktigaste är att hålla lugnet och argumentera sakligt. För att tullen ska ta någon krävs klara bevis, typ beställningslistor, mystiska insättningar på konton, väldigt låg inkomst osv. Som sagt, det är inte olagligt att ha sjuka dryckesvanor!

Shit va har du för bil om du får in 200 flak?
Man tar ju inte in några beställningar eller insättningar på kontot innan man åker, man använder kreditkort och har en månad på sig få in lite deg som så att säga finansierar resan. Kanske inte går om man har låg inkomst och bara gör detta för förtjänst.
Citera
2019-12-19, 23:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jonass7
Shit va har du för bil om du får in 200 flak?
Man tar ju inte in några beställningar eller insättningar på kontot innan man åker, man använder kreditkort och har en månad på sig få in lite deg som så att säga finansierar resan. Kanske inte går om man har låg inkomst och bara gör detta för förtjänst.

Vi brukar köra med släpvagn... 200 flak a 8kg st ställer till det. Finns en uppsjö vagnar med totalvikt 2000-2700 kg som du får lasta 1500-2000kg på.
Citera
2020-01-26, 16:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Expeis
Vi brukar köra med släpvagn... 200 flak a 8kg st ställer till det. Finns en uppsjö vagnar med totalvikt 2000-2700 kg som du får lasta 1500-2000kg på.

Måste ta ett E kort

Någon som vet ifall man kan ta med en eu pall och "byta" med den som lastar så han kan ställa pallen i bilen eller på släpet direkt?
Citera
2020-01-26, 17:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jonass7
Måste ta ett E kort

Någon som vet ifall man kan ta med en eu pall och "byta" med den som lastar så han kan ställa pallen i bilen eller på släpet direkt?

Behöver du ställa en sådan fråga? Självklart kan du byta en pall! Problemet är snarare att få in den mängden in i Sverige då tullen har blivit mycket tuffare både på bron och i Helsingborg enligt sådana som åker ofta. Kamerorna som registrerar resor både på bron och i Helsingborg hjälper ju inte de som åker frekvent heller precis.
Citera
2020-01-27, 15:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anywhan
Behöver du ställa en sådan fråga? Självklart kan du byta en pall! Problemet är snarare att få in den mängden in i Sverige då tullen har blivit mycket tuffare både på bron och i Helsingborg enligt sådana som åker ofta. Kamerorna som registrerar resor både på bron och i Helsingborg hjälper ju inte de som åker frekvent heller precis.

Egentligen inte men ville mest bara vara säker så de inte har några specialregler mot att byta pall.
Nu är det väl främst en dryg pall jag funderar på att hämta i så fall och ja jag känner till Tullens hårda approach då jag blev utskälld efter noter innan jul
Citera
2020-03-10, 10:22
Medlem
Någon som gjort en resa nyligen? Är det full kontroll på alla fordon?
Citera
2020-03-14, 23:39
Medlem
XtraXs avatar
Hur funkar det nu när Danmark stängt sin gränser? Spritresa till Tyskland kan väl knappast anses som skäl nog att passera...
Citera
2020-03-15, 07:22
Medlem
borrizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XtraX
Hur funkar det nu när Danmark stängt sin gränser? Spritresa till Tyskland kan väl knappast anses som skäl nog att passera...
Tyskland har (ännu inte) stängt sina gränser, så att du kan ju ta en lämplig färja. Glöm inte heller bort att även Polen har trevliga alkoholskatter och ett gott öl.

Frågan är bara hur lämpligt det är att lämna Sverige i dagsläget. Risken finns ju alltid att även dessa gränser stängs och blir du isolerad. Skulle man dessutom vilja isolera dig, så får du en dyr hotel räkning som dessert.

Glöm inte heller bort att du inte kan räkna med någon som helst konsulär hjälp, om det skulle strula till sig på något sätt.
Senast redigerad av borriz 2020-03-15 kl. 07:27.
Citera
2020-03-15, 14:04
Medlem
XtraXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av borriz
Tyskland har (ännu inte) stängt sina gränser, så att du kan ju ta en lämplig färja. Glöm inte heller bort att även Polen har trevliga alkoholskatter och ett gott öl.

Frågan är bara hur lämpligt det är att lämna Sverige i dagsläget. Risken finns ju alltid att även dessa gränser stängs och blir du isolerad. Skulle man dessutom vilja isolera dig, så får du en dyr hotel räkning som dessert.

Glöm inte heller bort att du inte kan räkna med någon som helst konsulär hjälp, om det skulle strula till sig på något sätt.

Jag var iväg den 3/3 så jag har mitt på det torra, tänkt mer allmänt. =)
Citera
2020-03-15, 15:35
Medlem
Då har Tyskland stängt sina gränser. Hur ska det gå för Calles mfl? Konkurs?
Citera
2020-03-15, 15:52
Medlem
borrizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stato
Gränsen stängs först 08:00 imorgon måndag, då du har drygt 16 timmar på dig att shoppa!
Det kommer att bli intressant att se hur det går för gränsshoppingen, vad jag vet är detta den första krisen sedan Sverige gick med i Eu.
Senast redigerad av borriz 2020-03-15 kl. 15:55.
Citera
2020-03-15, 19:09
Medlem
Sculleys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stato

Tror inte Calles mfl har så många kunder från Frankrike, Österrike och Sveits
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in