2020-07-15, 13:03
Medlem
AndersTengells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Testonio
Folk som sköter social distansering är mer intelligenta:

https://www.fastcompany.com/90527258/people-who-social-distance-may-be-more-intelligent-study-says

https://www.pnas.org/content/early/2020/07/09/2008868117

Ju lättare du har för att hantera fler saker samtidigt (mått på intelligens), desto större sannolikhet att man sköter social distansering.

Bekräftar återigen det jag redan visste. 90% av människor är idioter.

otroligt! ganska uppenbart när man tänker efter och detta har ju många i tråden redan påpekat, men kul med en studie som bekräftar det!

ett av dom bästa inläggen i den här tråden är en person som sa typ "det här är ett gigantiskt iq-test"

det är verkligen sant, covid-19 är ett iq-test där alla deltar och insatsen är våra liv
Citera
2020-07-15, 13:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hojstam
Jag tänkte svara men kom inte på något bra svar till någon som kallar mig paranoid då jag på ett sakligt sätt försöker diskutera läget i Sverige.

Ditt senare svar betydligt trevligare, tack.

Det du citerar är väl egentligen samma sak som jag skrev i första inlägget?

"Vad jag förstår är strategin långsiktig och att alla beslut som tas därför ska vara långsiktiga för samhällets och befolkningens bästa. Att stänga landet kan alltså anses som en kortsiktig lösning då det kan leda till frustration, psykisk ohälsa, ekonomisk kris och ett samhälle i kaos samtidigt som smittan ändå finns kvar då samhället öppnar igen."

Vad jag efterfrågar är att andra aktörer i samhället också förstår denna strategi och om Folkhälsomyndigheten verkligen varit så tydliga och "nått ut"?

Det är trots allt inte Folkhälsomyndigheten som kör bussar eller driver ålderdomshem. Alla måste ta sitt ansvar och då är det extremt viktigt med en strategi som alla förstår och där de som bryter mot restriktionerna exempelvis bötfälls. Inkluderar förstås även kommun och landsting och inte bara privata aktörer.

En strategi ska ju inte vara för detaljerad, och under resans gång tas nya beslut, lagar o s v. Detta virus är ju nytt och man lär hela tiden.
Citera
2020-07-15, 13:06
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Kritiken som framfördes var ju att de fick morfin i stället för syrgas.

Men det är bara en beskrivning av dödshjälpen. Vården av äldre har och hade enorma brister elementära brister som att sjuka vårdare jobbade med de gamla, att vårdare gick mellan frisk och sjuka äldre. Det verkade ju som de ansvariga inte var medvetna om att ett extra farligt virus härjade.

Eller så tänkte de som många propagandister i tråden de är så gamla de har levt tillräckligt länge.
Citera
2020-07-15, 13:07
Medlem
Så pinsamt!
Citat:
Första nya coronafallet i Vasa sjukvårdsdistrikt sedan slutet av maj – personen har smittats i Sverige
https://svenska.yle.fi/artikel/2020/07/14/forsta-nya-coronafallet-i-vasa-sjukvardsdistrikt-sedan-slutet-av-maj-personen-har
Citera
2020-07-15, 13:09
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AndersTengell
otroligt! ganska uppenbart när man tänker efter och detta har ju många i tråden redan påpekat, men kul med en studie som bekräftar det!

ett av dom bästa inläggen i den här tråden är en person som sa typ "det här är ett gigantiskt iq-test"

det är verkligen sant, covid-19 är ett iq-test där alla deltar och insatsen är våra liv

Både EQ och IQ många skiter helt enkelt i andra och distanserar sig därför inte.
Citera
2020-07-15, 13:09
Medlem
Ursprungligen postat av Urbizzo
Citat:
Jag kollade siffrorna. Det ökar i världen
Nu dör femtusen om dagen. Har inte varit så högt sen 12 maj.

Ökning sker i:
Centralamerika/Sydamerika (Argentina Colombia Bolivia Panama Honduras Guatemala )
Centralasien (Kazakhstan Kirgistan Uzbekistan)
Mellanöstern (Iran Irak Saudiarabien)
Sydafrika
USA tycks vara på väg tillbaka med nya dödsfall efter haft en bra utveckling.
Balkan (Serbien Rumänien - Lite konstigt med Serbiens nya 'puckel' på sin kurva - som är högre än den första omgången)

Är det några fler områden som det ökar i?
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Det ser inte ut att minska:

USA

3,545,077 smittade
+65,594 igår

139,143 döda
+935 igår

Brasilien

1,931,204 smittade
+43,245 igår

74,262 döda
+1,341 igår

Och som du säger så ser det dåligt ut i länder i Kaukasien. Där är tydligen gästarbetare i Ryssland på väg hem efter att ha blivit arbetslösa.

Vilken tur att vi i Sverige tar saken på allvar och stänger våra gränser om det blir kris. Så det lär väl inte påverka oss i höst. Eller?

Kaukasus: Georgien är ett land som klarat sig bäst i världen. Men ökning sker i både Azerbaijan och Armenien.
Citera
2020-07-15, 13:11
Medlem
arbetets avatar
Citat:

Kaukasus: Georgien är ett land som klarat sig bäst i världen. Men ökning sker i både Azerbaijan och Armenien.
Ja, de lär inte ha några hemvändande gästarbetare från Ryssland.
Citera
2020-07-15, 13:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TonyDR
Så pinsamt!

https://svenska.yle.fi/artikel/2020/07/14/forsta-nya-coronafallet-i-vasa-sjukvardsdistrikt-sedan-slutet-av-maj-personen-har

Vad är det för pinsamt med det?
Det är en global pandemi och smittan finns i hela världen, att personen råkade blivit smittad i Sverige har väl mer att göra med att Sverige är ett grannland med täta förbindelser till Finland.

Är det pinsamt för Italien att "de smittat ner" otroligt många turister från andra länder?
Är det pinsamt för Danmark att en stor de av den Svenska spridning kom från dem?

De enda denna pandemi är "pinsam" för är Kina, ingen annan.
Citera
2020-07-15, 13:12
Medlem
Vad kan det bli idag?
+13 döda
+3 iva
+500 fall
Citera
2020-07-15, 13:13
Medlem
arbetets avatar
Så här gör man när man är minister i Frankrike och glömt munskyddet (video):

Christer Sfeirكريستر
@ChristerSfeir
#Frankrike:s industriminister Agnès Pannier-Runacher blir smått stressad när hon råkade glömma ansiktsmasken i bilen som körde henne till Nationaldagsfirandet igår i #Paris.
https://twitter.com/ChristerSfeir/status/1283335306847105024?s=20
Citera
2020-07-15, 13:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Neverever31
En strategi ska ju inte vara för detaljerad, och under resans gång tas nya beslut, lagar o s v. Detta virus är ju nytt och man lär hela tiden.

Där håller jag med. En strategi måste anpassar efter läget.

Nu har vi levt med denna skit i fyra månader, troligtvis längre, och jag tycker att samtliga näringsidkare, kommuner och landsting bör tänka på hur de kan minimera smittspridningen. Nu har vi åtminstone fått några svar på vad som gått fel. Därav min oförståelse av apotekets kösystem där alla kunder ska trycka på samma knapp och stå i kö inomhus.
Citera
2020-07-15, 13:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trumpetfanfar
Vad är det för pinsamt med det?
Det är en global pandemi och smittan finns i hela världen, att personen råkade blivit smittad i Sverige har väl mer att göra med att Sverige är ett grannland med täta förbindelser till Finland.

Är det pinsamt för Italien att "de smittat ner" otroligt många turister från andra länder?
Är det pinsamt för Danmark att en stor de av den Svenska spridning kom från dem?

De enda denna pandemi är "pinsam" för är Kina, ingen annan.
Det som är pinsamt att Sverige smittar ner länder men att regeringen ändå kräver att svenskar ska få komma in överallt.
Det går inte när vi har så mycket smitta och därför Finland inte vill ha in svenskar i landet.

Citat:
Fortsatt stopp – svenskar släpps inte in i Finland
https://www.di.se/nyheter/fortsatt-stopp-svenskar-slapps-inte-in-i-finland/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in