2020-07-15, 01:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CardinalSin
Alltså, just minifutures har jag handlat under just de omständigheterna, och jag känner inte igen den beskrivningen. Därför frågade jag efter en källa. Att säga att MM är frånvarande är faktiskt inte ett jätteövertygande argument.

Det kommer en dag då även du sitter med darrande underläpp och undrar var köp- och säljkurserna tog vägen. Värdepappershandeln är rena vilda västern där du tar alla risker och mer därtill.

Mäklaren svarar bara att emittenten inte vill göra affärer vid kraftiga rörelser och att de kommer tillbaka när allt har lugnat sig (och man själv hamnat fett snett i en position som man fastnat i).

Har fått detta svar från en av de större mäklarna, förutom det i parentesen.
Citera
2020-07-15, 07:09
Medlem
CardinalSins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gefundenes
Man får bilda sin egen uppfattning. Tror inte nån går ut med källa och säger att "Morgan Stanley ställer inga kurser i 3 timmar i snitt varje dag", för även då kollar man upp det på egen hand. Men både Vontobel och MSI ställer kurser hela tiden i normalfallet men när volatiliteten ökar så försvinner de ganska ofta.

Citat:
Ursprungligen postat av ProPapa
Det kommer en dag då även du sitter med darrande underläpp och undrar var köp- och säljkurserna tog vägen. Värdepappershandeln är rena vilda västern där du tar alla risker och mer därtill.

Mäklaren svarar bara att emittenten inte vill göra affärer vid kraftiga rörelser och att de kommer tillbaka när allt har lugnat sig (och man själv hamnat fett snett i en position som man fastnat i).

Har fått detta svar från en av de större mäklarna, förutom det i parentesen.

Så ingen källa, utan nån kille på Internet säger att det är så? Tack, då vet jag hur jag ska värdera påståendet. Om detta nu hänt så bör det rimligtvis finnas källor på det.

EDIT: För att klargöra, jag är väl medveten om den motpartsrisk som man utsätter sig för vid handel av olika instrument av de här kategorierna men det är inte samma sak.
Senast redigerad av CardinalSin 2020-07-15 kl. 07:12.
Citera
2020-07-15, 09:13
Medlem
Köper HM vid öppning. Lite chansning men jag tror om börsen fortsätter uppåt så kommer det ske en sektorrotation och HM gå upp till 160-180 igen
Citera
2020-07-15, 09:19
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skogshuggar3n
Tror du något om våra Millicom? Jag börjar tröttna. Men vet inte vad jag borde köpa istället.

Millicom går något bättre idag, åtminstone i öppningen. Noterade att den var topp 10 över högst avkastning just nu tillsammans med det urtrista bolaget Byggmax som jag också har en post i sedan 30 juni.

Noterade också en övre gap för Klövern B igår som möjligtvis kan vara intressant för någon som söker något att gå in i, la det på min egna lista över saker under bevakning.
Senast redigerad av sinewave 2020-07-15 kl. 09:44.
Citera
2020-07-15, 09:37
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CardinalSin
Alltså, just minifutures har jag handlat under just de omständigheterna, och jag känner inte igen den beskrivningen. Därför frågade jag efter en källa. Att säga att MM är frånvarande är faktiskt inte ett jätteövertygande argument.

Mja, för 35 minuter sedan (kl. 09:02) stod min position i Byggmax på +203% varpå MM givetvis gick upp i rök (aktien BMAX stod på ca +9%). Att MM råkar "försvinna" när volatiliteten är hög är väldigt sant om man handlar MS produkter (dvs allt 'AVA').

Minifutures och andra roliga instrument passar inte riktigt snabbare affärer eller köp/sälj vid spikar av olika slag. Jag hade givetvis önskat att kunna sälja fort vid över +200% avkastning och sedan köpa in mig när den uppenbara rekylen nedåt var över (en diff på runt 50% för den future jag handlar....).

Ganska givet är det så att man alltid har MM mot sig, MM är inte en kompis utan har givetvis endast som mål att tjäna pengar, inte att förlora pengar.
Senast redigerad av sinewave 2020-07-15 kl. 09:43.
Citera
2020-07-15, 09:57
Medlem
sinewaves avatar
Klövern B börjar se intressant ut som jag skrev längre upp:

- Övre gap högre upp, dessa fylls i regel eller agerar "dammsugare" för priset (dvs att priset "sugs" uppåt i detta fall; lite flummigt -- googla det)
- EMA10 och 21 har ändrat riktning på 30 minuter och EMA10 kommer korsa EMA21 om det fortsätter (varpå man vill köpa innan detta sker...)
- Vändning för MACD på 30min
- RSI som trendar uppåt
- MFI (Money Flow Index) trendar också uppåt

Skärmdump med övre 'gap' utritad osv:
https://imgur.com/a/XRmC8iA

-

Värt hålla koll på 30min och sedan bekräfta på 1h eller gå in nu och se om bekräftelse kommer på 1h (och gå ut om så inte är fallet).

Uppenbar risk som finns är att priset fortsätter i riktningen (nedåt) som gjorde att priset ligger på nuvarande nivå. Om jag skulle gått in nu skulle jag gått ur vid stängning under EMA10 på 30 minuter och/eller om det går under EMA10 på 30 min bara avvakta och fortsätta hålla koll på vad som händer.
Senast redigerad av sinewave 2020-07-15 kl. 10:10.
Citera
2020-07-15, 09:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sinewave
Millicom går något bättre idag, åtminstone i öppningen. Noterade att den var topp 10 över högst avkastning just nu tillsammans med det urtrista bolaget Byggmax som jag också har en post i sedan 30 juni.

Noterade också en övre gap för Klövern B igår som möjligtvis kan vara intressant för någon som söker något att gå in i, la det på min egna lista över saker under bevakning.
Millicom hakar väl på Tele2s rapport, men samtidigt är det ganska olika marknader, Tele2 har ju många fasta kunder som betalar abonnemang med långa bindningstider, Millicom verkar leva på kontantkort...
Citera
2020-07-15, 10:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kooomplexen
Jag köpte Tele2 B för 127 för ett tag sedan, tyckte det var ett bra pris men kursen har fallit sen dess.
Jag tycker fortfarande den är billig, har tankat på som fan och sitter nu med 18% Tele 2 B i portföljen med GAV 125.62

Inväntar rapport på Onsdag, Q1 rapport såg finfin ut med extrautdelning som hägrar. Tror Q2 rapport kommer vara bra och räknar med att vara på plus rätt snart.

Vi får se!

Tele 2 B upp mer än 8% sen jag skrev det här, dvs för två dagar sen.
Min position är + men jag HODLar på, 6.25 kronor per aktie i utdelning att hämta senare i år.

Sålde en ETF och tankade Kinnevik idag också.
Citera
2020-07-15, 10:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av David86
Millicom hakar väl på Tele2s rapport, men samtidigt är det ganska olika marknader, Tele2 har ju många fasta kunder som betalar abonnemang med långa bindningstider, Millicom verkar leva på kontantkort...

Känns verkligen som att Millicom kan gå vilket håll som helst vid rapport. Vill egentligen fylla på mitt innehav men avvaktar nog lite.
Citera
2020-07-15, 10:09
Medlem
sinewaves avatar
Citat:

Har svårt att se att Millicom skulle påverkas särskilt av Tele2 då dessa är så olika (som du själv säger). Millicom påverkas mer av att haft låga värden för oscillatorer som RSI, MACD etc samtidigt som telekom fortfarande är en sektor som är 'översåld' sett till RSI.

Här är annars en uppdaterad lista över svenska branschindex sorterat på RSI14 (lågt > högt) med 1 veckas intervall:
https://i.imgur.com/vJdVVzj.png

Jag har positioner i både Millicom och Telia, men dessa är långa (tidsmässigt) och därför ganska tråkiga att skriva om.
Citera
2020-07-15, 10:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sinewave
Har svårt att se att Millicom skulle påverkas särskilt av Tele2 då dessa är så olika (som du själv säger). Millicom påverkas mer av att haft låga värden för oscillatorer som RSI, MACD etc samtidigt som telekom fortfarande är en sektor som är 'översåld' sett till RSI.

Här är annars en uppdaterad lista över svenska branschindex sorterat på RSI14 (lågt > högt) med 1 veckas intervall:
https://i.imgur.com/vJdVVzj.png

Jag har positioner i både Millicom och Telia, men dessa är långa (tidsmässigt) och därför ganska tråkiga att skriva om.
Nu behöver ju inte marknaden vara rationell eller logisk, men det är ju ganska tydligt att Millicom steg ca 4,3% nu idag efter en tids nedgång, på samma dag som Tele2 släpper en bra rapport och även den gick upp ca 4%, känns ju som en klar koppling där mellan, men det kan ju helt enkelt vara ett sammanträffande
Citera
2020-07-15, 10:31
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Nu behöver ju inte marknaden vara rationell eller logisk, men det är ju ganska tydligt att Millicom steg ca 4,3% nu idag efter en tids nedgång, på samma dag som Tele2 släpper en bra rapport och även den gick upp ca 4%, känns ju som en klar koppling där mellan, men det kan ju helt enkelt vara ett sammanträffande

Ja, jo. Förmodligen sant.

Jag har dock väntat på att Telekom ska hänga med resten av marknaden ett ganska bra tag nu så därför är det inte så förvånande när värdena börjar ändras. Tele2:s rapport kan givetvis vara en trigger för att det sker just idag dock. På samma vis som Corona var en trigger som i sin tur utlöste en marknad som var väldigt överbelånad som i sin tur utlöste att ...

Alla kriser har ju någon form av trigger likväl som triggers inom hela sektorer är vanliga, "Skotten i Sarajevo" känner väl alla till (hoppas jag).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in