Citat:
Ursprungligen postat av
oscvic
Har skrivit i denna tråd tidigare men vill göra ett nytt försök och rådfråga er.
Kör just nu Elvanse 50mg på morgonen + 50mg till lunch. Tycker den ger någon form av effekt men inte så mycket som jag önskat. Vet inte om det är jag som har för höga förväntningar kring medicinen men börjar bli orolig över vad som komma skall på mitt kommande läkarbesök i augusti.
Jag har tidigare nämnt till min doktor att jag inte är helt nöjd med effekten av Elvansen, vilket vi då har provat att höja dosen till den jag har nu (100mg per dag). Min läkare uppger att han ej kan gå mycket högre i dos pga att jag inte är tidigare missbrukare och att Concerta ej är ett alternativ för att den klingar av snabbare och har hårdare avtändning. Håller ni med min läkares motivering kring Concerta?
Vad skulle kunna finnas för andra alternativ om ej Elvanse eller concerta är aktuellt? Ökad dos elvanse trots allt? Strattera eller nån annan CNS-stimulerande medicin?
Konstig läkare, egentligen får han/hon inte ens skriva ut Elvanse med förmån utan att du först provat Concerta. Självklart reagerar inte alla på samma sätt av mediciner, det är därför det finns olika preparat och olika styrkor, din läkare kan inte gissa hur det kommer fungera för just dig.
Så tycker absolut att du ska testa Concerta, motiveringen håller inte heller då det är individuellt hur länge den verkar och vilken avtändning det blir. Har oftare kännbar avtändning på Elvanse än på Concerta.
Hade väl varit rimligare att bara testa 70 mg på morgonen snarare än 50 + 50 men du skulle ju kunna testa 100mg på morgonen...
Du kan även prova att kombinera med Intuniv eller Strattera men skulle testa Concerta först.