2020-07-15, 08:18
Medlem
Lund anses väl inte som tråkig? De är väl hög status att bo i Lund?
Citera
2020-07-15, 08:46
Medlem
VitMan40Pluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sorgensvart
Har man familj med tre barn, är mindre städer ofta attraktiva eftersom boendekostnaderna är lägre. Barnen har kanske aktiviteter som fotboll, ishockey, simning, eller ridning som intressen, och på mindre orter är ofta sportföreningar aktiva. Föräldrarna har fullt upp med barnen, villan och är kanske själva engagerade i något av barnens idrottsförening. Dessutom är bilintresset stort på vissa mindre orter. Då behöver man utrymme för bilarna och kan hyra någon lada hos närmaste bonde. Alla gillar inte att gå på krogen, springa på utställningar, gå på teater, shoppa eller trängas i kollektivtrafiken. Jag har själv förmånen att bo både i en "håla" och i Stockholm. Jag ser fördelar med båda ställena. Stort vackert hus med fin trädgård, som omöjligtvis skulle kunna finansieras i Stockholms närförorter. Vad är det du själv söker att göra och som intresserar dig?
Vid resor genom Sverige har jag sett väldigt få fina hus och ännu färre fina trädgårdar. Det existerar inte. Sjabbig modulhus och unkna kåkar med trädgårdar anlagda av ostrukturerade amatörer som är krönta med studsmatta och badtunna finns det både i förorterna till Stockholm såväl ute på landet.
Om du har minsta anlag för det intellektuella, klarar svårare arbeten och inte gillar sport så är storstäderna, trots sina brister, det enda alternativet för att kunna behålla sitt förstånd.
Citera
2020-07-15, 08:48
Medlem
edfelpost
Senast redigerad av Cpt.Kirk 2020-07-15 kl. 08:50.
Citera
2020-07-15, 08:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av saso
en fråga till er som föredrar natur och växter osv
hur ofta är ni ute i skogen och hur länge är ni där?

ont: personligen gillar jag stora städer

Bor i skogen mer eller mindre, så jag är där så fort jag kliver utanför dörren. Började morgonen med en kaffe nere vid sjön. Kör bil till jobbet. Tar ca 30 min. Passerar en stor älv som ligger spegelblank, hagar med kor och hästar. Ingen trafik överhuvudtaget. När jag kommer hem ska jag och frugan bada bastu, grilla nån hamburgare och bada lite. Till helgen ska vi åka med båten till andra änden av sjön och fiska och övernatta i tältet. Jag har bott i flera storstäder bla Malmö och Göteborg, London och Miami. Tycker fortfarande mycket om att besöka städer, med aldrig aldrig att jag skulle byta ut det mot livskvaliteten här.
Citera
2020-07-15, 08:50
Medlem
Ja, jag säger väl som de flesta andra i tråden att man söker olika saker i livet. Att fler saker "händer" i storstäderna är väl sant men om man inte är intresserad av det som händer så är bara dyrt och krångligt att bo på det sättet.

Bott i Sthlm i många år och tog aldrig del av utelivet, var på restaurang kanske 2 gånger, var aldrig på nåt café eller liknande utan betalade bara för dubbla levnadskostnader och levde i ständig oro för att tonårsbarnen skulle bli rånade (hände 3 gånger).
Citera
2020-07-15, 08:54
Medlem
Citat:

Ser till att vara ute i skogen/naturen åtminstone en timme varje dag. Den rena känslan behöver jag för att få energi till annat som är nödvändigt att få gjort. Att göra motsvarande i en storstad (dvs ta en timmes promenad varje dag) på fulla trottoarer, bullrande trafik, backande lastbilar och jalla jalla dränerade mig på all energi. Så stor skillnad för mig. Kul att du trivs!
Citera
2020-07-15, 09:02
Medlem
sasos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skogshuvvet12
Bor i skogen mer eller mindre, så jag är där så fort jag kliver utanför dörren. Började morgonen med en kaffe nere vid sjön. Kör bil till jobbet. Tar ca 30 min. Passerar en stor älv som ligger spegelblank, hagar med kor och hästar. Ingen trafik överhuvudtaget. När jag kommer hem ska jag och frugan bada bastu, grilla nån hamburgare och bada lite. Till helgen ska vi åka med båten till andra änden av sjön och fiska och övernatta i tältet. Jag har bott i flera storstäder bla Malmö och Göteborg, London och Miami. Tycker fortfarande mycket om att besöka städer, med aldrig aldrig att jag skulle byta ut det mot livskvaliteten här.

Citat:
Ursprungligen postat av TodayForever
Ser till att vara ute i skogen/naturen åtminstone en timme varje dag. Den rena känslan behöver jag för att få energi till annat som är nödvändigt att få gjort. Att göra motsvarande i en storstad (dvs ta en timmes promenad varje dag) på fulla trottoarer, bullrande trafik, backande lastbilar och jalla jalla dränerade mig på all energi. Så stor skillnad för mig. Kul att du trivs!

beroende vart man vistas och bor finns fina natur miljöer överallt i sverige
men man vänjer sig var än man bor men jag ser fler möjligheter i stora städer.
Citera
2020-07-15, 09:02
Medlem
Det är ju lite olika med småstäder också.
Det finns ju städer som är på nedgång, alltså folk flyttar ut och affärer på gågatan stängs igen.
Det blir en tråkig känsla av det.
Folk minns hur det var förr.
Men så finns det småstäder där det öppnas nya affärer och befolkningsmängden håller sig kvar, på ungefär samma nivå.
Citera
2020-07-15, 09:07
Medlem
Slutsatsen:

Finns inga roliga städer, du kan ha roligare ute på landet än i Stockholm om du är kreativ! dessutom får man mer tid på dygnet man kan uttnjyttja i en mindre stad/by, då man slipper köer.
Citera
2020-07-15, 09:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JaredLeto
Jo, det gör det förvisso. Jag har bott i en av städerna jag nämnde också, i Norrland, och det hade väl sin charm men att bo där i flera år skulle jag aldrig palla. Samma sak med Stockholm. Var riktigt svårt att vänja mig vid stressen och allt buller jämt och ständigt men jag vande mig vid det.

Men att fastna på en ort likt Gävle förstår jag inte. Vad är det som motiverar folk att stanna i så tråkiga städer.

Har själv bott men framförallt jobbat i många av Sveriges större städer.
Har inget emot Gävle. Sjysst nöjesliv och lagom stort.
Vad är det du saknar där förutom ett nöjesfält?

Såg Sthlm som stressigt tills jag flyttade hit och upplever det inte alls längre.

Själva centrala Gbg känns så liten att det lika gärna kan räknas som småstad men med fler krogar. Har bott i Gbg i flera år oxå.

Kommer från en småstad och längtade alltid bort som liten.
Jag längtar iofs inte tillbaka men skulle inte ha några problem att bosätta mig i en liten stad igen.

I slutändan så blir det vad du gör det till med familj och vänner.
Citera
2020-07-15, 09:15
Medlem
flesh-flutes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JaredLeto
Jo, det gör det förvisso. Jag har bott i en av städerna jag nämnde också, i Norrland, och det hade väl sin charm men att bo där i flera år skulle jag aldrig palla. Samma sak med Stockholm. Var riktigt svårt att vänja mig vid stressen och allt buller jämt och ständigt men jag vande mig vid det.

Men att fastna på en ort likt Gävle förstår jag inte. Vad är det som motiverar folk att stanna i så tråkiga städer.

Hur gammal är du? Fru och barn?
Allt har sin tid.
Citera
2020-07-15, 09:17
Medlem
Blommetupps avatar
Citat:

ont: personligen gillar jag stora städer

Vi är ute i skogen många timmar per dag. På helger och semestrar blir det betydligt mycket mer, ofta heldagar med jakt, fiske och svampplockning.

Jag har haft några weekends i större städer i mina dagar men jag ser verkligen inte nöjet i det. Allt är samma sak, bilar lägenheter, oljud och otrevliga människor. Jag har alltid funderat vad som lockar så mycket? Jag menar har man varit på en krog/disco/restaurang så har man varit på alla. Man får inget gjort och inte blir man speciellt utvilad av det heller.

Men sen vet jag att alla är olika och att det som lockar vissa inte lockar andra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in