2020-07-15, 00:27
Medlem
Jag har intresserat mig i detta fall lite på sistone. Har läst en hel del men inte allt och har därför inte alla detaljer. Ha överseende. Många här som verkar väldigt pålästa! =)

Vem är fantombilden lik? Här har det skrivits en del om en GH och en M**, är det någon av dessa?

Ingen här som vet vem GW tror är mördaren?

Vet någon om färgen på bilarna som sägs ha setts (bland annat en röd) kommer från tillförlitliga vittnen och inte är så kallade "falska spår"?

Ingen här i forumet som är från Härnösand?

Tack på förhand.

Mvh Haldur
Citera
2020-07-15, 00:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clackwell
Hoppas att Peter Sjölund har polisskydd och att han får oerhört bra betalt för att han använder sin kunskap till att jaga livsfarliga människor.

Håller med! Vad tror du, löser de detta?
Citera
2020-07-15, 01:35
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Haldur
Jag har intresserat mig i detta fall lite på sistone. Har läst en hel del men inte allt och har därför inte alla detaljer. Ha överseende. Många här som verkar väldigt pålästa! =)

Vem är fantombilden lik? Här har det skrivits en del om en GH och en M**, är det någon av dessa?

Ingen här som vet vem GW tror är mördaren?

Vet någon om färgen på bilarna som sägs ha setts (bland annat en röd) kommer från tillförlitliga vittnen och inte är så kallade "falska spår"?

Ingen här i forumet som är från Härnösand?

Tack på förhand.

Mvh Haldur

Finns troligen många falska spår i det här fallet tror jag, mördaren har förvillat polisen ett antal gånger.

Fantombilden ska vara lik en av dom före detta grannarna som inte längre bor kvar, M*x GL, kan vara ett villospår med fantombilden för att sätta dit någon annan.

Det finns en röd Volvo idag på Brattåsgården.
https://biluppgifter.se/brukare/person/0j104pBBrN/Drk1klDQO1

En röd Volvo ska ha setts under mordhelgen intill gården.
Bilen är reggad på Barbros pojkvän.

Det lustiga är att bilen genomgick ett ägarbyte några veckor före Brattåsmorden.

2005-05-10 Ägarbyte

Ett år efter Brattåsmorden är bilen återigen påställd

Trafikstatus 2006-05-16
Påställd och får användas i trafik

Den har alltså inte använts på ca 1 år efter morden.

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=110&artikel=633097
Senast redigerad av BerraSWE 2020-07-15 kl. 01:44.
Citera
2020-07-15, 09:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BerraSWE
Finns troligen många falska spår i det här fallet tror jag, mördaren har förvillat polisen ett antal gånger.

Fantombilden ska vara lik en av dom före detta grannarna som inte längre bor kvar, M*x GL, kan vara ett villospår med fantombilden för att sätta dit någon annan.

Det finns en röd Volvo idag på Brattåsgården.
https://biluppgifter.se/brukare/person/0j104pBBrN/Drk1klDQO1

En röd Volvo ska ha setts under mordhelgen intill gården.
Bilen är reggad på Barbros pojkvän.

Det lustiga är att bilen genomgick ett ägarbyte några veckor före Brattåsmorden.

2005-05-10 Ägarbyte

Ett år efter Brattåsmorden är bilen återigen påställd

Trafikstatus 2006-05-16
Påställd och får användas i trafik

Den har alltså inte använts på ca 1 år efter morden.

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=110&artikel=633097

Vad vet vi om denna M**, vad var detta för filur? Vad säger ryktet på stan eller här på forumet? Ingen här från Härnösand som vet?

Intressant med den röda bilen. Menar du att Barbros pojkvän hade en sån bil registrerad på sig under mordhelgen eller ett år senare, eller idag? Vem såldes bilen till?

Hur länge har Barbro varit tillsammans med pojkvännen du syftar på? Och hur gammal är han?
Citera
2020-07-15, 10:23
Avslutad
Citat:
Vad vet vi om denna M**, vad var detta för filur? Vad säger ryktet på stan eller här på forumet? Ingen här från Härnösand som vet?

Intressant med den röda bilen. Menar du att Barbros pojkvän hade en sån bil registrerad på sig under mordhelgen eller ett år senare, eller idag? Vem såldes bilen till?

Hur länge har Barbro varit tillsammans med pojkvännen du syftar på? Och hur gammal är han?

Bilen har bytt ägare flera gånger, lite olustigt är det trots allt men kan inte se vem som var ägare 2005 bara att den bytte ägare någon vecka före morden för att sedan inte vara påställd förrän 2006.
Citera
2020-07-15, 10:52
Medlem
Hade du svaret på mina andra frågor BerraSwe?
Citera
2020-07-15, 16:09
Avslutad
Citat:
Hade du svaret på mina andra frågor BerraSwe?

M*x var en granne som bråkade med Tor om en pir och båthus nere vid stranden som han byggt olovligt. Vet inte mycket mer om honom annat än att han var en av Tors många fiender.
Citera
2020-07-15, 19:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fredrik
Max hade ju först nekat dna topsning, vilket är lite skumt när grannen är mördad.
Men sen när han blev utpekad så gick han med på det.

Fredrik, är du fortfarande intresserad och aktiv här vad gäller Brattåsmorden?
Citera
2020-07-15, 19:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Itchii
Jag tror GM har missat pengarna för att denna inte är en van "rånare" det är kanske inte där man misstänker att pengar finns i ett par byxor på en säng. En van rånmördare som du beskriver skulle aldrig missat pengarna.

Hur vet du att polisen avskrivit Max? Varför vägrar Max att topsa sig om han har rent mjöl i påsen? Varför pekar Barbro ut honom som skrämmande lik fantonbilden? Varför syns hans blåa volvo upp vid Tors gård i samband med mordet?

Jag tror helt enkelt man har kört fast i bevisningen man har inte lyckats hitta den röda volvon och vet inte om man försökt undersöka i efterhand den blåa volvon.

Angående Yxan man vet inte hur många yxor Tor hade så helt omöjligt att veta om någon är försvunnen men man har sagt att mordvapnet är troligtvis baksidan på en yxa.

Itschii, är du fortsatt intresserad av fallet?
Mvh Haldur
Citera
2020-07-15, 22:19
Avslutad
Tror aldrig mördarna var ute efter pengar, snarare arv eller en skuld till Tor som man ville få eller bli av med. Man kanske hittade dessa dokument i portföljen som man tömde på baksidan av gården, en väg som bara någon med lokalsinne hade känt till. Tror även mördarna kom tillbaka ett par gånger under helgen, man planterade ut villospår med mera.
Citera
2020-07-15, 22:51
Medlem
Är det ingen här som vet hur mycket polisen undersökt exempelvis G.H och M.L? Gud så intressant det hade varit och ta del av förundersökningen. Tror vi exempelvis att polisen har kollat upp en sån enkel sak som skostorleken på deras fruar alternativt barn eller andra släktingar?

Hade M.L en röd bil, vet vi det?
Citera
2020-07-15, 22:56
Avslutad
Citat:
Är det ingen här som vet hur mycket polisen undersökt exempelvis G.H och M.L? Gud så intressant det hade varit och ta del av förundersökningen. Tror vi exempelvis att polisen har kollat upp en sån enkel sak som skostorleken på deras fruar alternativt barn eller andra släktingar?

Hade M.L en röd bil, vet vi det?

Enligt podcasten var det en av poliserna/utredarna som sa att man aldrig ens hade kollat alla gårdarna runt Brattås, detta var flera år efter morden. Kommer inte ihåg när podcasten gick, tror det var 5 år sedan nu.

https://www.allehanda.se/artikel/podcast-i-brottets-spar-hor-berattelsen-om-brattas-morden

Polisen var ute och cyklade i Brattåsfallet redan från början istället för att undersöka i närområdet. Man ville helt klart inte tro att det var någon från Härnösand som var skyldig.
Senast redigerad av BerraSWE 2020-07-15 kl. 22:59.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in