2020-07-14, 23:09
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av trumpetfanfar
Fast det förfaller sig ju helt orimligt att en sån relativ stor andel människor i en geografisk liten del i Italien skulle insjukna obemärkt, för att sedan återigen insjukna ännu värre två månader senare...

Du anklagade mig i ett tidigare inlägg för att sakna praktiskt erfarenhet (något du beslutat dig för helt enkelt med absolut noll i kunskap om vem jag är), medans du och dina kamrater här spinner iväg fullständigt med absurda teoretiska antaganden.

Ni dammsuger nätet efter diverse diffusa rapporter, drar saker ur sin kontext och bygger en teori som alla utom ni själva ser är fullständigt (per definition) galen.

Er summering landar sedan alltid i tre saker:

1. Världen kommer att gå under
2. Sverige och Svenskarna är inkompetenta
3. Tegnell är en elak rackare

Kritiskt tänkande och rapporter som hävdar motsatsen är ni dock immuna mot. En immunitet som bräcker alla världens vacciner ihopslaget.

Mycket vettigt inlägg. Just bristen på kritiskt objektivt tänkande är ju skrämmande på FB och i synnerhet i denna tråd. Folk avfärdar Tegnell och FHM oavsett vad som sägs, medan man tar första bästa idiotklipp på Youtube eller Twitterinlägg som sanning utan minsta ifrågasättande.
Citera
2020-07-14, 23:18
Medlem
AndersTengells avatar
asymptomatiska bärare av covid-19 får skador inuti kroppen

https://www.nature.com/articles/s41591-020-0965-6

Upon admission, chest computed tomography (CT) scans showed focal ground-glass opacities in 29.7% of asymptomatic individuals and stripe shadows and/or diffuse consolidation in 27.0%

Abnormal radiological findings confined to one lung were identified in 66.7% of the asymptomatic individuals, whereas 33.3% had abnormalities in both lungs.

så om vi har otur får vi en våg av "asymptomatiska fall" kommande år som övergår i sjukdom och besvär när dom härjat för länge i kroppen..

det märks kanske inte "idag" men det kommer förkorta ditt liv och sänka din livskvalitet sakta men säkert
Citera
2020-07-14, 23:21
Medlem
Amazing-Graces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av neuron-drone
Både SARS och MERS ger värre återinfektioner. Så du tycker inte ens den möjligheten ska undersökas, för då blir du på dåligt humör?

Detta virus är skapt som det är, och dina önskedrömmar kan inte ändra på det. Vi måste forska på alla helt nya smittor som kommer, eller ska man strunta i det och bara vara dumglad?

Covid har i inget land försvunnit av sig själv utan ingripande, men just i Sverige kommer det hända av någon mystisk anledning.

Klart det finns missnöje när strategin var att smitta ner oss.

Det är svårt att tro på domedagsteorierna, och jag väljer att ta till mig av det som sker i verkligheten. Självklart ska man forska på nya smittor - lika självklart som att man måste sålla bland allt skit som skrivs.

"Utan ingripande"? Det är ju inte så att vi haft noll restriktioner och åtgärder. Jag har arbetat med covid-sjuka under denna vår, så kalla mig inte "dumglad". Det har varit oerhört slitsamt och inte en särskild enkel period vare sig i mitt arbetsliv eller privatliv. Jag vill nu efter denna tid kunna känna lättnad och en viss glädje över att siffrorna går ner, och ser ingen poäng med att söka upp och oroa mig kring alla dessa teorier om ond bråd död i höst, återinsjuknande osv.
Citera
2020-07-14, 23:25
Medlem
AndersTengells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Amazing-Grace
Det är svårt att tro på domedagsteorierna, och jag väljer att ta till mig av det som sker i verkligheten. Självklart ska man forska på nya smittor - lika självklart som att man måste sålla bland allt skit som skrivs.

"Utan ingripande"? Det är ju inte så att vi haft noll restriktioner och åtgärder. Jag har arbetat med covid-sjuka under denna vår, så kalla mig inte "dumglad". Det har varit oerhört slitsamt och inte en särskild enkel period vare sig i mitt arbetsliv eller privatliv. Jag vill nu efter denna tid kunna känna lättnad och en viss glädje över att siffrorna går ner, och ser ingen poäng med att söka upp och oroa mig kring alla dessa teorier om ond bråd död i höst, återinsjuknande osv.

låter bra, du kör samma taktik som tegnell.. "inte särskilt troligt att smittan kommer utanför kina" "inte troligt att vi får spridning i sverige, kanske ett enstaka fall"..

själv föredrar jag att stirra döden i vitögat så jag är förberedd och kan agera om det värsta tänkbara inträffar

men alla är olika, så jag unnar dig din lättnad och glädje så länge den gör dig gott
Citera
2020-07-14, 23:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Nej, det skulle inte påverka dem ett piss. Det handlar om att hela tiden söka nya syndabockar och fel.

Vad detta virus dock har visat är att ingen vet någonting. Det finns ingen samsyn och så kallade experter har olika ansatser och ändrar sig själva fram och tillbaka. Det är en bunt lallare i en lallarvärld och då blir det så här. Alla springer runt och påstår, men ingen vet.

Ärligt talat så tror jag att många individer mår dåligt, haft en vardag och ett liv som känts meningslöst. Arbetslöshet och utsatthet. Ett liv som vart jobbigt, saknat mening och där man hyser förakt mot samhället och övriga som ju verkar ha ett så bra liv. "Det är ju alla andras fel att man har det som man har det."

Helt plötsligt kommer ett virus, en ny pandemi som drabbar alla. Känslan av att alla helt plötsligt sitter i samma sorgliga båt ger plötsligt en ny livskraft. Tanken om ett söderfallet samhälle känns bisarrt nog lockande, då ens egna liv och tillvaro redan ju är förfallet.

Man får helt plötsligt en ny mening i sin annars trista vardag. Man tillåts diskutera potentiella morbida slutscenarion med likasinnade, och får en tillfredsställelse av de ryggdunkar man får. Man får möjlighet att skrika ur sig sin frustration man så länge byggt upp mot samhället, en möjlighet att få känna "hämnd".

När verkligheten successivt visar att deras morbida scenarion aldrig kommer att slå in, så greppar de efter allt de kan. Allt för att få förlänga känslan av att va mitt i krisen, att för en stund få en falsk känsla av att alla befinner sig och kommer befinna sig i samma misär som en själv.

Det obotliga hatet mot Tegnell bottnar i individens uppbyggda hat mot samhället i stort, som i sin tur bottnar i en bitterhet över att individen har ett ganska sorgligt liv.

Det är bara sorgligt och när samhället framöver återgår till det normala, så hamnar dessa individer återigen i sin meningslösa tillvaro.
Citera
2020-07-14, 23:28
Medlem
Citat:
Ärligt talat så tror jag att många individer mår dåligt, haft en vardag och ett liv som känts meningslöst. Arbetslöshet och utsatthet. Ett liv som vart jobbigt, saknat mening och där man hyser förakt mot samhället och övriga som ju verkar ha ett så bra liv. "Det är ju alla andras fel att man har det som man har det."

Helt plötsligt kommer ett virus, en ny pandemi som drabbar alla. Känslan av att alla helt plötsligt sitter i samma sorgliga båt ger plötsligt en ny livskraft. Tanken om ett söderfallet samhälle känns bisarrt nog lockande, då ens egna liv och tillvaro redan ju är förfallet.

Man får helt plötsligt en ny mening i sin annars trista vardag. Man tillåts diskutera potentiella morbida slutscenarion med likasinnade, och får en tillfredsställelse av de ryggdunkar man får. Man får möjlighet att skrika ur sig sin frustration man så länge byggt upp mot samhället, en möjlighet att få känna "hämnd".

När verkligheten successivt visar att deras morbida scenarion aldrig kommer att slå in, så greppar de efter allt de kan. Allt för att få förlänga känslan av att va mitt i krisen, att för en stund få en falsk känsla av att alla befinner sig och kommer befinna sig i samma misär som en själv.

Det obotliga hatet mot Tegnell bottnar i individens uppbyggda hat mot samhället i stort, som i sin tur bottnar i en bitterhet över att individen har ett ganska sorgligt liv.

Det är bara sorgligt och när samhället framöver återgår till det normala, så hamnar dessa individer återigen i sin meningslösa tillvaro.

Bra analys. Tror det finns en del sanning här. Och när siffrorna inte går som som tänkt, ja, då börjar man greppa efter att FHM mörkar. Siffrorna stämmer inte. Vi kommer alla dö.
Citera
2020-07-14, 23:28
Medlem
madchances avatar
På söndag passerar Sverige Italiens dödssiffror om inget händer. Sedan tar det 1-2 veckor innan det är rapporterat.

Fiaskot är till slut fulländat.
Citera
2020-07-14, 23:29
Medlem
Amazing-Graces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AndersTengell
låter bra, du kör samma taktik som tegnell.. "inte särskilt troligt att smittan kommer utanför kina" "inte troligt att vi får spridning i sverige, kanske ett enstaka fall"..

själv föredrar jag att stirra döden i vitögat så jag är förberedd och kan agera om det värsta tänkbara inträffar

men alla är olika, så jag unnar dig din lättnad och glädje så länge den gör dig gott

Jag tycker din väg verkar mycket påfrestande. Att stirra döden i vitögat känns inte särskilt sunt.
Citera
2020-07-14, 23:39
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Inte enligt FHM.

FHM bestämmer inte. Om hela familjen är sjuk i covid så kommer ingen lärare protestera om man håller ungen hemma. Sluta vara så autistisk, eller missförstå grejer med flit.
Citera
2020-07-14, 23:44
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ärligt talat så tror jag att många individer mår dåligt,...

En hel del förstår inte ens att de mår dåligt.

Citat:

Visst, men i ärlighetens namn är ju naturligtvis alla officiella aktörer i detta mindre skickliga på att skapa förtroende på ett välgrundat sätt. Det verkar vara en häxkittel som puttrar mellan så kallade experter inom mikrobiologi, epidemiologi, virologi och bakteriologi. Det var det andra delen i mitt inlägg åsyftade.

Citat:

För rättshaverister och alarmister finns alltid något att hänga upp sig på och kanalisera sin vrede mot.
Citera
2020-07-14, 23:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av madchance
På söndag passerar Sverige Italiens dödssiffror om inget händer. Sedan tar det 1-2 veckor innan det är rapporterat.

Fiaskot är till slut fulländat.

Kolla överdödlighet istället. Italien har 40% mer döda än vad de rapporterar i covid-19. Så, endera har massa fler dött i covid-19 eller så har lockdown genererat massa mer dödsfall. Jag tror på första alternativet. Sveriges siffror är 100%. Snarare att vi överrapporterar om du jämför FHM med socialstyrelsen.
Citera
2020-07-14, 23:52
Medlem
AttCzas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av termozen
Kolla överdödlighet istället. Italien har 40% mer döda än vad de rapporterar i covid-19. Så, endera har massa fler dött i covid-19 eller så har lockdown genererat massa mer dödsfall. Jag tror på första alternativet. Sveriges siffror är 100%. Snarare att vi överrapporterar om du jämför FHM med socialstyrelsen.

Källa på det?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in