Citat:
Spelar roll. Mänskliga relationer utvecklas i när vi umgås med varandra. Umgås vi inte med våra barn utan låter någon annan ta hand om dem/låter dem att ta hand om sig själva - då har vi ingen relation med våra barn. Vi förblir främlingar inför varandra oavsett boende under samma tak.
Jag kan ta Amelia Adamo som ett exempel. Hon som också är väldigt "osvensk".
Hon gjorde karriär när barnen var små. Hon prioriterade bort ungarna gentemot pengar och berömmelse och möjlighet till karriärmässig utveckling.
Hon trodde att hon hade varit en "väldigt bra mamma" tills hon som nybliven pensionär råkade pratade med sina egna barn. Efter det gick de i familjeterapi. Nuförtiden tror hon sig ha varit endast "bra mamma". En liten utveckling i självkritik går alltså att skönja.
Under Corona-tiden har hennes ögon öppnats. Innan dess tänkte hon sig kunna köpa omsorg. Nu inser hon att Sverige där hon har "betalat så mycket skatt i" har svikit de äldre. Därför vill hon inte längre lita på att någon utomstående kommer att ta hand om henne den dagen när hon inte längre klarar av det själv.
Därför vill hon ha "generationsboende" på äldre dagar.
Det är så dags nu som 74-åring att inse vad som är det viktigaste i livet. Bättre sent än aldrig.
Eller låt oss säga "det viktigaste för henne själv - NU". För fortfarande talar hon endast om sig själv som mottagare när hon pratar om generationsboende. Det skulle alltså vara för hennes skull - inte för barnens eller barnbarnens.. Jag vet inte om hon ens ha tänkt tanken vad sönerna och svärdöttrarna skulle vinna på den lösningen..
Behöver jag ens nämnda att Adamo är en 40-talist? En generation som har lärt sig att tänka "me, my self and I".
Jag misstänker att de som gråter högst här i tråden angående hur emotionellt kalla ens släktingar är och hur barnen utan att blinka lämnar sina gamla föräldrar att DÖ på äldreboenden har väl ungefär likadana relationer till sina barn som Adamo har eller hade innan de gick till en psykolog för att reda ut härvan.
Senast redigerad av sno 2020-07-13 kl. 07:58.
Senast redigerad av sno 2020-07-13 kl. 07:58.