Citat:
Ursprungligen postat av
tobes
Kan det inte bara vara så enkelt att de IQ-test som finns börjar bli utdaterade?
Jag tror inte folk i allmänhet har blivit mindre intelligenta, däremto tror jag personligen att vartefter teknologin går framåt kommer folk också att bli "dummare". Inte mindre intelligenta, men helt enkelt fördummade.
Om man tack vare teknologiska hjälpmedel inte längre behöver spendera någon tid på problemlösning så kommer man förstås också att sakna erfarenhet av att göra det. Det behöver dock inte innebära att man är mindre intelligent. IQ-test är egentligen ett rätt trubbigt verktyg för att mäta intelligens.
Blir också något av en filosofisk frågeställning; Hade Mozart inte varit ett musikaliskt geni om han aldrig rört ett instrument? Jag vill ju tro att han hade varit precis lika musikaliskt begåvad oavsett, men utan erfarenhet hade han ju inte kunnat bevisa det på något sätt.
Bra tänkt. IQ-tester sätter inte speciellt högt värde på förmågan att genomskåda självmotsägelser, trots att denna förmåga är mycket viktig för att tänka vetenskapligt. När jag har gjort IQ-tester så har jag fått IQ-resultat med snudd på Mensa-nivå när jag har "spelat dum" och okritiskt hållit mig till frågornas ämne, men IQ-poäng som brukar klassas som lätt utvecklingsstörda (var dock över 18 när jag gjorde det så jag fick inte diagnosen utvecklingsstörning) när jag gjorde mitt bästa för att tänka kritiskt. När jag varvade att göra mitt bästa ibland och spela dum för att bli godkänd ibland i samma proportioner som jag gjorde när jag gick i skolan fick jag IQ-resultat i spannet 105-110, strax över "normal". Med andra ord fick jag högre IQ-poäng ju mer jag spelade dum och lägre IQ-poäng ju mer jag gjorde mitt bästa!
För övrigt skapades de första civilisationerna i Mellanöstern som brukar anses ha lågt snitt-IQ, medan Nordeuropa som brukar framställas som "högintelligent" var sent ute.