2020-07-10, 17:40
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Ja, om den anser Grandioso att den nog inte är helt otrolig. Faktiskt.
Tingström ska ha blivit ganska besviken över att inte CP tog kungen först. Så var det visst
planerat. Tingström var en man som tydligen höll styvt på att det skulle vara ordning och reda
med saker och ting. Var det bestämt på ett visst sätt så skulle det ske så också, men jag
tror den revanschlystne rättshaveristen kom över den där besvikelsen rätt snabbt ändå;
han fick ju ändå ett av sina största hatobjekt utplånat.

Sen vet man ju inte; kanske CP var på jakt efter ers kungliga majestät en tid innan mordet
på OP, gjorde måhända några besök vid slottet i en fåfäng förhoppning om att denne skulle
komma knallandes alldeles själv men varje gång fick vända med oförrättat ärende.
Det borde egentligen inte ha varit så mycket lättare att komma åt landets politiske ledare
än kungen, men nu var ju inte Olof Palme vilken politisk ledare som helst.
Han värdesatte att ha en viss frihet och så blev det som det blev med livvaktsskyddet;
det fanns där inte hela tiden kring honom och så uppenbarade sig detta strålande tillfälle
kvällen den 28 februari 1986 och det fick bara inte gå en ur händerna.

Och då kommer vi osökt in på vapnet som användes och om det läser jag idag detta:

https://www.expressen.se/nyheter/pettersson-ljog-for-att-skydda-vannen/

Justitieministern förresten - vem var det som var det då? Har helt glömt bort det.

Så Pelle Svensson skulle vara på väg in i demensen. Tråkigt om det är så. Dock bara alltför
vanligt att kunna drabbas av. Går allt längre ner i åldrarna också.
Har du läst det nyligen om Svensson tro?

Den man som Per E Samuelsson syftar på och menar sålde vapnet till CP är Tönis Kolk, som mördades 2006. CP dog ju 2004. Kolk frekventerade spelklubben Oxen.

(FB) Olöst mord: Tönis Helmut Kolk, Fittja, 22 maj 2006
Senast redigerad av HusvagnSvensson 2020-07-10 kl. 17:42.
Citera
2020-07-10, 18:15
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Massajen
Nja, på två punkter har han rätt. Men på övriga havererar han skändligen.
Antar att du syftar på punkterna 1. Slumpen och 3. Våldskapital gällande där Lövgren har rätt.
Sen har han alltså bara fel för sig enligt dig. Men hur då menar du?
"Havererar skändligen" - starka ord minsann!
Citera
2020-07-11, 09:47
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Nja, på två punkter har han rätt. Men på övriga havererar han skändligen.

Punkterna är alltså 1) Slumpen 2) Motiv 3) Våldskapital 4) Tillgång till vapen 5) Skjutvana 6) Utpekande. Om jag nu förmodar som Grandioso:

Jag vet att du inte ger mycket för CP: s motiv, men skulle SE: s då vara bättre? Att han var moderat?

Vad gäller skjutvana med handeleldvapen är väl SE något mer trolig även om det ligger långt bak i tiden, men i övrigt stämmer CP bättre in, även om det i sig inte behöver betyda så mycket.
Citera
2020-07-12, 19:46
Medlem
Massajens avatar
Citat:
Ja, om den anser Grandioso att den nog inte är helt otrolig. Faktiskt.
Tingström ska ha blivit ganska besviken över att inte CP tog kungen först. Så var det visst
planerat. Tingström var en man som tydligen höll styvt på att det skulle vara ordning och reda
med saker och ting. Var det bestämt på ett visst sätt så skulle det ske så också, men jag
tror den revanschlystne rättshaveristen kom över den där besvikelsen rätt snabbt ändå;
han fick ju ändå ett av sina största hatobjekt utplånat.

Sen vet man ju inte; kanske CP var på jakt efter ers kungliga majestät en tid innan mordet
på OP, gjorde måhända några besök vid slottet i en fåfäng förhoppning om att denne skulle
komma knallandes alldeles själv men varje gång fick vända med oförrättat ärende.
Det borde egentligen inte ha varit så mycket lättare att komma åt landets politiske ledare
än kungen, men nu var ju inte Olof Palme vilken politisk ledare som helst.
Han värdesatte att ha en viss frihet och så blev det som det blev med livvaktsskyddet;
det fanns där inte hela tiden kring honom och så uppenbarade sig detta strålande tillfälle
kvällen den 28 februari 1986 och det fick bara inte gå en ur händerna.

Och då kommer vi osökt in på vapnet som användes och om det läser jag idag detta:

https://www.expressen.se/nyheter/pettersson-ljog-for-att-skydda-vannen/

Justitieministern förresten - vem var det som var det då? Har helt glömt bort det.

Så Pelle Svensson skulle vara på väg in i demensen. Tråkigt om det är så. Dock bara alltför
vanligt att kunna drabbas av. Går allt längre ner i åldrarna också.
Har du läst det nyligen om Svensson tro?
Att du inte kom ihåg vem som var justitieminister är inget att skämmas för. Den som borde skämmas är dock Pelle Svensson eftersom han inte heller kom ihåg det när han påstod att det var Laila Freivalds som skulle mördas enligt det påstådda uppdraget från Tingström. Det står i hans "vitbok" Sanningen om mordet på Olof Palme med en bild på det tilltänkta mordoffret Laila. (Justitieministern hette Sten Wickbom när Tingström skulle ha gett uppdraget).

Fast egentligen borde Svensson inte blott skämmas utan vara genuint orolig för sin professionella legitimitet ity han lät bli att varna HKH och ministern om mordplanerna. Jag kan omöjligt föreställa mig att underlåtenhet att varna offer för konkreta mordplaner är förenlig med god advokatsed. En förklaring till att varken advokatsamfundet eller någon annan aktör vidtog några åtgärder är helt enkelt att storyn är för stollig för att någon sansad person ska ta den på allvar. Den tillhör fablernas värld.

Finns det ens belägg för att Tingström hotade/hatade Palme? Något som framkom i utredningen INNAN Crille blev känd i medierna? Att han hyste ett hat mot samhället och mot rättsapparaten i synnerhet är känt men mindre relevant.
Citera
2020-07-12, 19:58
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Den man som Per E Samuelsson syftar på och menar sålde vapnet till CP är Tönis Kolk, som mördades 2006. CP dog ju 2004. Kolk frekventerade spelklubben Oxen.

(FB) Olöst mord: Tönis Helmut Kolk, Fittja, 22 maj 2006
Tackar för den upplysningen!
Citat:
- Pettersson skaffade revolvern mellandagarna 1985, sedan Lars Tingström hade dömts till livstids fängelse. Där har vi en säker uppgift från en kille som sitter inne just nu - och som satt inne med både Tingström och Pettersson.

Den här killen som nämns ovan och satt på kåken, ska alltså då ha berättat för Samuelsson om
att denne Kolk ska ha sålt ett vapen till CP. Namnges denne i boken "Bombmannens testamente"?
Eller är man noga med hålla identiteten på denne man hemlig?
Det tycks hur som helst vara en person författarparet ifråga bedömer som högst tillförlitlig
såvitt jag kan förstå.

Harri Miekkalinna är det väl inte som det handlar om i alla fall.
Denne Harri som ju figurerat en hel del i den här historien berättar förresten detta samma
år CP gick bort:
Citat:
Harri Miekkalinna, 63, var en av Christer Petterssons närmaste vänner.
För första gången sedan Olof Palme sköts avslöjar han vad Pettersson gjorde på mordnatten.
Han flydde från mordplatsen upp till vänster mot kyrkogården, säger han.

Men det var inte som förövaren av mordet på statsminister Palme CP ska ha flytt, enligt HM:
Citat:
Men om han flydde då måste han väl han dödat Olof Palme?
– Nej, men han såg alla polisbilar och förstod att något allvarligt, som ett mord, hade hänt.
Och då sa Christer till mig att han tänkte: "De kommer att sno åt mig direkt, jag har ju dödat andra människor i samma område." Det hade han ingen lust med så han flydde.
https://www.expressen.se/nyheter/vannen-han-flydde-mot-kyrkogarden/

Tycker den här Harri har sagt så mycket genom åren så man vet inte vad ska man tro egentligen.
Citera
2020-07-12, 20:06
Medlem
Massajens avatar
Ja varför säger folk saker?
Citera
2020-07-12, 20:21
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
För övrigt: omdömeslöst att publicera en intervju med en person på väg in i demensen.
Kan du ha rätt i.
Och inte nog med att den gamle brottningsvärldsmästaren har begynnande demens, han lider
dessutom av hjärtsvikt och aggressiv cancer, läste jag igår.
Men han kämpar på i alla fall.

Och angående CP och "Bombmannen":
Citat:
- Fyra dagar efter att Palme blev skjuten ringer bombmannen upp mig från Kumlaanstalten och säger att "Chrille har tagit ut min hämnd", säger Pelle Svensson i Sundsvalls Tidning.

https://www.aftonbladet.se/sportbladet/a/wPL1Q5/pelle-svensson-om-cancern-och-demensen-inte-radd
Citera
2020-07-13, 15:35
Medlem
Massajens avatar
Citat:
Kan du ha rätt i.
Och inte nog med att den gamle brottningsvärldsmästaren har begynnande demens, han lider
dessutom av hjärtsvikt och aggressiv cancer, läste jag igår.
Men han kämpar på i alla fall.

Och angående CP och "Bombmannen":

https://www.aftonbladet.se/sportbladet/a/wPL1Q5/pelle-svensson-om-cancern-och-demensen-inte-radd
Med tanke på hur Pelle agerade åren efter kan han rimligen inte ha tagit samtalet på allvar? Borde journalisten ha frågat. Eller vad anser du?
Citera
2020-07-13, 19:10
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Med tanke på hur Pelle agerade åren efter kan han rimligen inte ha tagit samtalet på allvar? Borde journalisten ha frågat. Eller vad anser du?
Jo, men det tror jag väl han gjorde. Tog det på allvar alltså.
Han verkar ju ha varit övertygad om att Tingström höll sig till sanningen när denne
berättade om sin anstiftarroll, att CP utförde mordet på OP för hans räkning.
Till och med skrev en hel bok om det hela.
Så säker på att han var rätt ute med spåret Tingström & CP så han ville ha belöningen
på 50 miljoner vilket framkommer i detta drygt tre år gamla TV-inslag:
https://www.youtube.com/watch?v=nCxT1FnQR1c
Pratas här bland annat om det skulle ha gömts undan "avgörande bevisning".
"Så mycket material att ta av", heter det vidare och låter ju klart intressant.

"Hur Pelle agerade åren efter" - förstår inte riktigt vad du där menar.
Kan du förtydliga möjligen?

Nu har PS dock gjort sitt som advokat. Från den 18/2 i år framkommer följande:
Citat:
En 40-årig epok går i graven – Pelle Svenssons advokatbyrå har gått i konkurs: "Sista gången jag besöker en rättssal"
https://www.facebook.com/mediehusetST/posts/10157205318888683

Edit 1: Ah, nu fattar jag vad du syftar till.
Samtalet från LT till PS kom alltså redan efter fyra dagar efter mordet och PS var ju länge
inne på att andra krafter låg bakom. Det dröjde innan hans intresse för Tingström
väcktes i samband med dramat på Sveavägen.

Edit 2: Den där avgörande bevisningen som PS påstår man "gömt undan", vad kan den
tänkas bestå utav? Vore ju synnerligen intressant att få reda på.
Senast redigerad av Grandioso 2020-07-13 kl. 19:40.
Citera
2020-07-13, 19:55
Medlem
Massajens avatar
Citat:
Jo, men det tror jag väl han gjorde. Tog det på allvar alltså.
Han verkar ju ha varit övertygad om att Tingström höll sig till sanningen när denne
berättade om sin anstiftarroll, att CP utförde mordet på OP för hans räkning.
Till och med skrev en hel bok om det hela.
Så säker på att han var rätt ute med spåret Tingström & CP så han ville ha belöningen
på 50 miljoner vilket framkommer i detta drygt tre år gamla TV-inslag:
https://www.youtube.com/watch?v=nCxT1FnQR1c
Pratas här bland annat om det skulle ha gömts undan "avgörande bevisning".
"Så mycket material att ta av", heter det vidare och låter ju klart intressant.

"Hur Pelle agerade åren efter" - förstår inte riktigt vad du där menar.
Kan du förtydliga möjligen?

Nu har PS dock gjort sitt som advokat. Från den 18/2 i år framkommer följande:

https://www.facebook.com/mediehusetST/posts/10157205318888683

Edit 1: Ah, nu fattar jag vad du syftar till.
Samtalet från LT till PS kom alltså redan efter fyra dagar efter mordet och PS var ju länge
inne på att andra krafter låg bakom. Det dröjde innan hans intresse för Tingström
väcktes i samband med dramat på Sveavägen.

Edit 2: Den där avgörande bevisningen som PS påstår man "gömt undan", vad kan den
tänkas bestå utav? Vore ju synnerligen intressant att få reda på.
Pelle drev andra linjer under flera år. Först var det scientologerna, sedan poliser som Krantz pekat ut. 1991 kom han ut med en bok " Gripen och oskyldigt dömd" där han argumenterade för att det handlade om någon personlig ovän till Palme och att det inte var CP.

Minnet är kort hos dom flesta. Till lycka för Pelle
Citera
2020-07-14, 09:20
Medlem
andersaanderssonas avatar
Citat:
Pelle drev andra linjer under flera år. Först var det scientologerna, sedan poliser som Krantz pekat ut. 1991 kom han ut med en bok " Gripen och oskyldigt dömd" där han argumenterade för att det handlade om någon personlig ovän till Palme och att det inte var CP.

''Pelle Sving'' är någonting mycket ovanligt i Sverige. En advokat som samtidigt är en rättshaverist.

Det framgår mycket tydligt att de 50 miljonerna först betalas ut efter att en gärningsmans fällande dom har vunnit laga kraft.
Senast redigerad av andersaanderssona 2020-07-14 kl. 09:23.
Citera
2020-07-14, 19:39
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:

Pelle Svensson kanske gillade att satsa på flera hästar samtidigt och gardera sig, och det är möjligt han inte var så övertygad som han senare låter om att Lars Tingström berättat sanningen om mordet för honom, men det viktiga är fortfarande att fribrevet var äkta enligt SKL och att inget talar för annat än att Tingström 1989 berättat för Svensson att CP mördat för hans räkning.

(FB) Tråden om Christer Pettersson
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in