Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-03-03, 19:54
  #1
Medlem
Ettsjutrettons avatar
Den 22 maj 2006 hittades Tönis Helmut Kolk, f. i Estland 1940, ihjälslagen på en byggarbetsplats vid Fittja centrum. Det var en arbetare som hittade Kolks kropp, inslagen i en presenning, bakom en transformatorstation.
Det var en otäck upptäckt. Kolk hade gått en ytterst våldsam död till mötes. Han hade fått skallen krossad, ett öra avslitet, och kroppen tycktes ha blivit släpad efter en bil. Mordvapnet skall ha varit ett järnrör. Kolk var sedan tidigare känd av polisen.

Efter två dagar anhölls en 71-årig man och delgavs misstanke om mordet. Kolk skall, på egen hand eller tillsammans med 71-åringen, genom en bedräglig fastighetsaffär ha kommit över drygt två miljoner kr.
Efter bedrägeriet bestämde Kolk och 71-åringen träff bakom transformatorstationen i Fittja. Därpå skall 71-åringen, enligt polisens misstankar, ha slagit ihjäl Kolk för att komma över pengarna. Efter Kolks död bokade 71-åringen en resa till Thailand men hann gripas innan han lämnade Sverige. 71-åringen erkände att mötet ägt rum, men nekade till att ha mördat Kolk.
71-åringen var likt Kolk sedan tidigare känd av polisen. Han var dömd för ekonomisk brottslighet, hade flera konkurser bakom sig och stora skulder hos Kronofogden.

Fredagen den 17 november 2006 åtalades 71-åringen vid Huddinge tingsrätt för mordet på Kolk. Inför tingsrätten berättade 71-åringen att hon och Kolk begett sig till transformatorstationen för att gräva upp en lägenhetsnyckel som de hade gömt. 71-åringen gick vid ett tillfälle ut i skogen för att kissa, och hörde då en bil som stannade till samt ett skrik. När han kom tillbaka låg Kolk ihjälslagen på marken.
Tingsrätten trodde inte på 71-åringen och dömde honom till tio års fängelse för mord. Hovrätten valde dock att fria, då de ansåg att det inte kunde ställas utom all rimlig tvivel, att någon annan kommit till platsen och bragt Kolk om livet.
Den friade 71-åringen fick sedermera ett skadestånd på 400 000 kr för den tid han suttit häktad.

Kolk förekommer i boken Bombmannens testamente (Piratförlaget, 2014), skriven av Lena Ebervall och Per E. Samuelsson. Enligt boken var Kolk under 1980-talet ett känt ansikte i Stockholms undre värld. Från sin lägenhet sålde han amfetamin, och var enligt författarna en av Stockholms större inom "branschen". Han var populär eftersom han inte bara tog emot kontant betalning. Prylar som intresserade Kolk kunde många gånger gå lika bra som bytesvara.
I december 1985 säljer, eller byter, Kolk ett parti amfetamin mot en silverfärgad revolver, ett samlarexemplar tillverkad i begränsad upplaga. Denna revolver hade kommit till Sverige genom en svensk illegal vapenhandlare, "Henry", bosatt i Miami. Vem som i sin tur köpt revolvern av "Henry", och bytt den mot amfetamin med Kolk, framgår inte i boken.

I mellandagarna kommer en man kallad "Kalle P" på besök hos Kolk. Enligt Bombmannens testamente är denne "Kalle P" en "legendar" i den undre världen. Han har genom åren rånat ett stort antal banker och postkontor. Han är också mycket vapenintresserad.
"Kalle P" vill köpa revolvern av Kolk. Han får då förklarat för sig att revolvern redan är såld, till Christer Pettersson. Den insinueras alltså att den silverfärgade revolvern från Florida skulle vara den s. k. "Palme-revolvern". Bokens tes går i övrigt ut på att Pettersson mördade Palme på order av "Bombmannen", Lars Tingström.

Vapenhandlaren "Henry" kom att försvinna spårlöst hösten 1998 och hade då boken skrevs (2014) ännu inte återfunnits. Kolk blev som bekant ihjälslagen i Fittja våren 2006, men boken får det att framstå som mer mystiskt än vad det är. Författarna nämner inte 71-åringen som satt häktad och dömdes i tingsrätten. Förmodligen för att få det att framstå som att båda händelserna skulle ha samband med mordet på Olof Palme?

Är det någon annan som vet något om mordet på Kolk? Stämmer det som Ebervall/Samuelsson skriver i sin bok, att han var stor i den undre världen? Var den åtalade 71-åringen också en "kändis" i dessa kretsar? Vet någon vem denne "Henry" var, eller är?

Källor:
Aftonbladet: "71-åring åtalad för mord i Fittja" 2006-11-17 http://www.aftonbladet.se/nyheter/article10997559.ab
Expressen: "Hittade mördad man - med ett avslitet öra" 2006-05-23 http://www.expressen.se/nyheter/hitt...-avslitet-ora/, "Skulle fly till Thailand efter mordet" 2006-11-17 http://www.expressen.se/nyheter/skul...-efter-mordet/
Svenska Dagbladet: "71-åring friad från mord i Fittja" https://www.svd.se/71-aring-friad-fran-mord-i-fittja
Sveriges dödbok 1901-2013
SVT: "Efter dom för Fittjamord: Friad får 400 000 i skadestånd" 2008-05-01 http://www.svt.se/nyheter/lokalt/sto...0-i-skadestand
__________________
Senast redigerad av Ettsjutretton 2017-03-03 kl. 20:18.
Citera
2017-03-04, 16:42
  #2
Medlem
Tack för intressant läsning.
Onekligen pigga och aktiva "pensionärer" de här herrarna.
Jag vet inget direkt nytt om Kolk , "71 åringen" och "Henry" .
Däremot läste jag om Kolk i en annan tråd här på FB om Palmemordet, där skribenten antyder att Kolks mord eventuellt kan vara ett del av ett "villospår" för att dölja identiteter etc.

(FB) Mordet på Olof Palme - 28 februari 1986

Vapenhandlaren "Henry" verkar , enligt Palme tråden, vara en av två bröder - de svenska vapenhandlarbröderna Kjellberg i USA.

(FB) Tråden om mordet på Olof Palme (Sammanfogad)
Citera
2017-03-04, 17:08
  #3
Medlem
Ettsjutrettons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enannorlundatanke
Tack för intressant läsning.
Onekligen pigga och aktiva "pensionärer" de här herrarna.
Jag vet inget direkt nytt om Kolk , "71 åringen" och "Henry" .
Däremot läste jag om Kolk i en annan tråd här på FB om Palmemordet, där skribenten antyder att Kolks mord eventuellt kan vara ett del av ett "villospår" för att dölja identiteter etc.

(FB) Mordet på Olof Palme - 28 februari 1986

Vapenhandlaren "Henry" verkar , enligt Palme tråden, vara en av två bröder - de svenska vapenhandlarbröderna Kjellberg i USA.

(FB) Tråden om mordet på Olof Palme (Sammanfogad)
Stort tack för dessa två intressanta inlägg. Kolks riktiga namn används i boken, dock bara efternamnet. Däremot säger boken felaktigt (?) att Kolk var från Ungern. Han var, enligt "dödboken", född i Estland.

Har aldrig tidigare hört talas om bröderna Kjellberg i USA. Jag undrar om "Henry" var det rätta förnamnet på den brodern som senare skall ha försvunnit spårlöst 1998?
Citera
2017-03-13, 02:53
  #4
Medlem
Tack för info. Denno Kolk hade ihop det med en släkting till mig på 70 och 80-talen. Han försvann plötsligt och utan att någon vuxen ville tala om det (själv var jag väldigt ung vid tiden) ... fortsätt gärna att fylla på med mer intressanta inlägg. Spelhålor och smuggling minns jag att det talades om, fräna bilar och ett glatt humör minns jag också.
Citera
2017-03-13, 08:43
  #5
Medlem
Ettsjutrettons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scissorhands
Tack för info. Denno Kolk hade ihop det med en släkting till mig på 70 och 80-talen. Han försvann plötsligt och utan att någon vuxen ville tala om det (själv var jag väldigt ung vid tiden) ... fortsätt gärna att fylla på med mer intressanta inlägg. Spelhålor och smuggling minns jag att det talades om, fräna bilar och ett glatt humör minns jag också.
Stort tack, scissorhands, för att du delar med dig av dessa intressanta uppgifter. Undrar varför Kolk försvann plötsligt? Fängelsevistelse? Nu kan man ju försvinna plötsligt av många anledningar, men i Kolks fall ligger fängelsestraff nära till hands?
Vet du vilket av Kolks två förnamn som var tilltalsnamnet? Eller om han hade något öknamn?

1970 var Kolk skriven hemma hos sina föräldrar i Täby. Senare verkar han, med undantag för senare år, ha uppehållit sig i Stockholms city. 1980 så bodde Kolk på Birger Jarlsgatan. Enligt Bombmannens testamente bodde han vintern 1985 på Drottninggatan. 1990 bodde han på Dalagatan. Vid sin död maj 2006 var han skriven på anrika Kärsö gård på Ekerö.
I samband med Kolks död maj 2006, började ett stuteri disponera Kärsö gårds lokaler. Vet ej om detta har något samband?

Önskar, precis som du, också mer uppgifter om detta intressanta fall.
Citera
2017-03-14, 22:30
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ettsjutretton
Stort tack, scissorhands, för att du delar med dig av dessa intressanta uppgifter. Undrar varför Kolk försvann plötsligt? Fängelsevistelse? Nu kan man ju försvinna plötsligt av många anledningar, men i Kolks fall ligger fängelsestraff nära till hands?
Vet du vilket av Kolks två förnamn som var tilltalsnamnet? Eller om han hade något öknamn?

1970 var Kolk skriven hemma hos sina föräldrar i Täby. Senare verkar han, med undantag för senare år, ha uppehållit sig i Stockholms city. 1980 så bodde Kolk på Birger Jarlsgatan. Enligt Bombmannens testamente bodde han vintern 1985 på Drottninggatan. 1990 bodde han på Dalagatan. Vid sin död maj 2006 var han skriven på anrika Kärsö gård på Ekerö.
I samband med Kolks död maj 2006, började ett stuteri disponera Kärsö gårds lokaler. Vet ej om detta har något samband?

Önskar, precis som du, också mer uppgifter om detta intressanta fall.

Han kallade sig för Denno, så Tönis var antagligen tilltalsnamn. Hörde dock aldrig honom kallas något annat än Denno. Fyll på tråden med mer info ni som kan, tack.
__________________
Senast redigerad av scissorhands 2017-03-14 kl. 22:51.
Citera
2017-03-14, 23:34
  #7
Medlem
Ettsjutrettons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scissorhands
Han kallade sig för Denno, så Tönis var antagligen tilltalsnamn. Hörde dock aldrig honom kallas något annat än Denno. Fyll på tråden med mer info ni som kan, tack.
Tack för dessa uppgifter ang. namnet. Enligt Bombmannens testamente lär Denno ha varit en trogen stamgäst på restaurang Tennstopet i Vasastan. Ett populärt tillhåll för vissa av dåtidens "kändisar". Kanske tillhörde några av dessa Dennos bekantskapskrets?
Citera
2017-03-17, 09:01
  #8
Medlem
Ettsjutrettons avatar
Ge*rg F*rsberg (o), f. 1935, dömdes vid tingsrätten till tio års fängelse för mordet på Tönis Kolk. Han friades senare av hovrätten.

TR-dom och stämningsansökan: https://minfil.org/T0Fax2b5b4/toniskolktr.pdf
__________________
Senast redigerad av Ettsjutretton 2017-03-17 kl. 09:05.
Citera
2018-03-07, 15:18
  #9
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ettsjutretton
Stort tack för dessa två intressanta inlägg. Kolks riktiga namn används i boken, dock bara efternamnet. Däremot säger boken felaktigt (?) att Kolk var från Ungern. Han var, enligt "dödboken", född i Estland.

Har aldrig tidigare hört talas om bröderna Kjellberg i USA. Jag undrar om "Henry" var det rätta förnamnet på den brodern som senare skall ha försvunnit spårlöst 1998?

Tyvärr så har jag hjälpt till att sprida förvirring här. Jag har av någon anledning döpt om vapenhandlarbröderna till Kjellberg, men deras rätta namn är Kjellgren.

Om jag nu fått saker och ting rätt för mig skall bröderna Kjellgren vara söner till den i militära kretsar välkände tidigare regementchefen för Västernorrlands regemente I 21, Anders Kjellgren (1913-2006).

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Anders_Kjellgren

De är alltså tre bröder, varav den yngste är pensionerad militär boende i Borås. De andra bröderna är Anders, född 1940, och Göran, född 1943. Det är de som emigrerade till USA och blev vapenhandlare och i alla fall i brodern Görans fall välkänd vapentillverkare, något de redan tidigare sysslat med i Sverige.

Göran Kjellgren byter i USA så småningom namn till George Kellgren och är idag mycket välkänd som vapentillverkare, vapenhandlare och vapenkonstruktör under detta namn. Det går att hitta mycket om honom på nätet.

Här blir han exempelvis intervjuad och kan höras i radio: https://www.talkinglead.com/2018/02/...gren-no-sweat/

https://en.m.wikipedia.org/wiki/George_Kellgren

Uppgiften att brodern Anders skulle ha försvunnit under mystiska omständigheter tycks inte alls korrekt, utan han tycks fortfarande leva och bo i Florida. Uppgiften att han är dödförklarad som nämns i ett inlägg här på Flashback verkar fel. Hans nämns nämligen som levande i samband med faderns frånfälle och det lever en Anders Kjellberg i rätt ålder i Fort Pierce, Florida.

https://publicrecords.directory/prof....15736600.html

Bröderna startade alltså en vapenfima vid namn Interdynamics tillsammans med exilkubanen Carlos Garcia i Florida 1980.

https://www.commerceflorida.com/comp...of-america-inc
Citera
2018-03-11, 15:51
  #10
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
I tillägg till mitt förra inlägg får jag lägga till att den man som Ebervall och Samuelsson kallar "Dirty Henry" menar de verkligen försvann under mystiska omständigheter 1998, enligt Bombmannens testamente.

Eftersom allt annat stämmer borde "Dirty Henry" ändå vara identisk med Anders Kjellgren. Så något verkar inte stämma. Det finns i alla fall en Anders Kjellgren man hittar vid en Google-sökning på Anders Kjellgren, Fort Pierce.

Han är född 07/05/ 1940, boende i Florida.
__________________
Senast redigerad av HusvagnSvensson 2018-03-11 kl. 15:58.
Citera
2018-03-31, 15:44
  #11
Medlem
Weissmullers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Tyvärr så har jag hjälpt till att sprida förvirring här. Jag har av någon anledning döpt om vapenhandlarbröderna till Kjellberg, men deras rätta namn är Kjellgren.

Om jag nu fått saker och ting rätt för mig skall bröderna Kjellgren vara söner till den i militära kretsar välkände tidigare regementchefen för Västernorrlands regemente I 21, Anders Kjellgren (1913-2006).

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Anders_Kjellgren

De är alltså tre bröder, varav den yngste är pensionerad militär boende i Borås. De andra bröderna är Anders, född 1940, och Göran, född 1943. Det är de som emigrerade till USA och blev vapenhandlare och i alla fall i brodern Görans fall välkänd vapentillverkare, något de redan tidigare sysslat med i Sverige.

Göran Kjellgren byter i USA så småningom namn till George Kellgren och är idag mycket välkänd som vapentillverkare, vapenhandlare och vapenkonstruktör under detta namn. Det går att hitta mycket om honom på nätet.

Här blir han exempelvis intervjuad och kan höras i radio: https://www.talkinglead.com/2018/02/...gren-no-sweat/

https://en.m.wikipedia.org/wiki/George_Kellgren

Uppgiften att brodern Anders skulle ha försvunnit under mystiska omständigheter tycks inte alls korrekt, utan han tycks fortfarande leva och bo i Florida. Uppgiften att han är dödförklarad som nämns i ett inlägg här på Flashback verkar fel. Hans nämns nämligen som levande i samband med faderns frånfälle och det lever en Anders Kjellberg i rätt ålder i Fort Pierce, Florida.

https://publicrecords.directory/prof....15736600.html

Bröderna startade alltså en vapenfima vid namn Interdynamics tillsammans med exilkubanen Carlos Garcia i Florida 1980.

https://www.commerceflorida.com/comp...of-america-inc

Anders dödförklarades i Sverige omkring 2009. Pengarna han efterlämnat (några miljoner) i Sveige togs omhand av en god man innan dödförklaringen, pengar som sedermera förskingrades av denne gode man och dömdes för det i Borås Tingsrätt (gode mannen hade även förskingrat andra personers pengar). Anders ägde ett hus i Vero Beach, inte långt från Ft Pierce. Jag kan naturligtvis inte veta huruvida han är död eller inte, men han har dödförlklarats i Sverige. Dessa uppgifter (inklusive hans försvinnande på en färja) har jag fått berättat för mig av en till honom mycket närstående person.
Citera
2018-04-01, 11:21
  #12
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Weissmuller
Anders dödförklarades i Sverige omkring 2009. Pengarna han efterlämnat (några miljoner) i Sveige togs omhand av en god man innan dödförklaringen, pengar som sedermera förskingrades av denne gode man och dömdes för det i Borås Tingsrätt (gode mannen hade även förskingrat andra personers pengar). Anders ägde ett hus i Vero Beach, inte långt från Ft Pierce. Jag kan naturligtvis inte veta huruvida han är död eller inte, men han har dödförlklarats i Sverige. Dessa uppgifter (inklusive hans försvinnande på en färja) har jag fått berättat för mig av en till honom mycket närstående person.

Tack. Ja, du har förstås rätt då. Uppgiften på nätet måste vara en gammal uppgift eller så har någon i USA missat att föra in honom som dödförklarad i registret och vid tiden för faderns död var han ännu inte dödförklarad, så han fanns med i dödsannonsen. Det måste ju vara så det ligger till.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback