2020-07-14, 18:41
Medlem
AnnaDeas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trumpetfanfar
Har du dyslexi? Har du problem att läsa eller är du bara utvecklingsstörd?

"Backa upp dina påståenden"

Jag skrev ju förfan att de SA DET PÅ DAGENS PRESSKONFERENS, är du verkligen såhär korkad?

Gå in på webbadressen www.svtplay.se, där finns dagens presskonferens fortfarande tillgänglig. Eller jag rekommenderar att du ber din målsman eller din skötare att göra det åt dig.

Jag efterfrågar deras källa, ditt dumma jävla fanskap.
Citera
2020-07-14, 18:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaDea
Jag efterfrågar deras källa, ditt dumma jävla fanskap.
Ta ut pinnen nu- vad är sakfrågan?
Citera
2020-07-14, 18:47
Medlem
Testonios avatar
Citat:
Sverige och Finland är två av väldigt få länder som har förbud mot ministerstyre.
FHM, likt alla andra myndigheter, är således i praktiken politiskt obundna.

Sedan kan du såklart ta på dig din foliehatt och hävda att Steffe i praktiken styr alla myndigheter bakom ridån, svårt att argumentera mot sånt.

Jag är dock jävligt glad över att bo i ett land där ministerstyre är förbjudet. Du kanske hellre hade velat se att någon inröstad tomte från MP, via ministerstyre, hade detaljstyrt Sverige genom olika kriser?

Lite roligt att du kritiserar någon att vara dåligt påläst, när du själv verkar ha väldigt bristande koll...

Då har du säkert även koll på Insynsråd...

Till sitt stöd har generaldirektören (gd) ett insynsråd med högst tio ledamöter utsedda av regeringen. Rådet utövar insyn i verksamheten och ger gd råd. Gd är ordförande i insynsrådet. Rådet har inte några beslutsbefogenheter. Regeringen har förordnat ledamöter i Folkhälsomyndighetens insynsråd från och med den 1 juni 2020 till och med den 31 december 2020.

Jag kan lova dig att dom "råden" som Insynsrådet ger gd är; gör som vi säger om du vill behålla jobbet...

Alla myndighetsstyrelser och råd är politiskt tillsatta. Behövs inget ministerstyre när man kan låta sina hantlangare sköta skitgörat...
Citera
2020-07-14, 18:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hanna-Wigh
Fakta
Med ministerstyre menas i Sverige också om regeringen överträder sina befogenheter när det gäller myndigheternas handläggning av enskilda ärenden som rör enskilda personer. Regeringsformen, 11 kap. 3 §. och 12 kap. 2 § och 3 § stadgar att regering och riksdag inte får bestämma hur en myndighet ska besluta sådana fall.

I övrigt har regeringen laglig rätt att diktera hur myndigheterna ska utföra sina arbetsuppgifter, liksom att inrätta eller avskaffa myndigheter som inte finns reglerade i lag stiftad av riksdagen eller som har egna poster i statsbudgeten. I praktiken brukar dock regeringen ge myndigheterna under sig ett stort handlingsutrymme. Ibland tolkas detta som att regeringen inte skulle ha laglig rätt att detaljstyra myndigheternas verksamhet, men så är inte fallet enligt lagtexten.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Ministerstyre

Fattar du?

Fattar vadå?

I Sverige har vi förbud mot ministerstyre

I Sverige har vi tradition av att låta myndigheterna detaljstyra.

Någon som blivit rätt så tydligt i denna kris.
Citera
2020-07-14, 18:52
Medlem
GaretheGOLFERbales avatar
Thailand stoppar allt inkommande flyg igen

En egyptisk medborgare gjorde en "Ann Linde" och betedde sig arrogant på svenskt vis när han besökte Thailand.

Thailändarna kokar och har stoppat allt flyg.

Citat:
Thailand has suspended all inbound flights after an Egyptian soldier skipped self-quarantine and went to a shopping mall before testing positive for coronavirus.
The kingdom has not recorded a domestic case of the virus for 50 days, winning praise for its strict lockdown which has so far controlled infections.
The country had been gingerly reopening its airspace, hoping to use the low virus rates to tease back visitors to an economy flatlined by the collapse of tourism.
But all inbound flights will be stopped after a group of Egyptian soldiers entered via the military-controlled U-Tapao airport, in Rayong province, without any virus screening.
They were meant to self-quarantine at a hotel before flying out the next day but instead went to a nearby shopping mall. One soldier in the group later tested positive for the disease.
Authorities are scrambling to trace about 1,700 people at the mall and the surrounding area.
Prime minister Prayut Chan-O-Cha said he took “all responsibility” for the oversight and issued a rare apology for undermining the public’s “confidence and safety”.
“It happened because people did not respect the rules,” he said during a televised address. “All inbound flights are halted – there are no more approvals until we can solve the problem.”
Citera
2020-07-14, 18:52
Moderator
Chantres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaDea
Vad baserar socialstyrelsen 6 månaders immunitet på.

Dåren skriker att de sa det på pk, men jag efterfrågar källa på vad de baserar deras uttalande på.
Här utvecklar hon sig.

https://www.expressen.se/tv/nyheter/coronaviruset/socialstyrelsens-nya-riktlinjer-kan-medfora-oro-for-de-aldre/
Citera
2020-07-14, 18:55
Medlem
Drygt en halv promille av människorna i Sverige har avlidit. Men smittspridningen har så gott som avstannat i bl.a Stockholm och Östergötland, och vi ser inga tecken på en andra våg just nu. Återstår att se vad som händer i höst.

Jag tror faktiskt inte det blir någon ny enorm smittvåg. Sista steget i "trappan" är att öppna upp stora evenemang - då kommer oundvikligen en viss puckel. Det måste dock få vara värt besväret om vi någonsin vill återuppta våra liv. Jag tror inte det blir någon ny massvaccinering a'la svininfluensan.

I framtiden kommer smittspridningen handla om sekluderade kluster. Det blir svårt att stoppa klusterutbrott när folk väl sänkt garden, särskilt eftersom de flesta fall av Corona går obemärkt förbi.
Citera
2020-07-14, 18:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Testonio
Då har du säkert även koll på Insynsråd...

Till sitt stöd har generaldirektören (gd) ett insynsråd med högst tio ledamöter utsedda av regeringen. Rådet utövar insyn i verksamheten och ger gd råd. Gd är ordförande i insynsrådet. Rådet har inte några beslutsbefogenheter. Regeringen har förordnat ledamöter i Folkhälsomyndighetens insynsråd från och med den 1 juni 2020 till och med den 31 december 2020.

Jag kan lova dig att dom "råden" som Insynsrådet ger gd är; gör som vi säger om du vill behålla jobbet...

Alla myndighetsstyrelser och råd är politiskt tillsatta. Behövs inget ministerstyre när man kan låta sina hantlangare sköta skitgörat...

Nu svamlar du rätt ordentligt och greppar efter konspirationsteorier...

Rådet har inte några beslutsbefogenheter

Stäng av datorn, kliv upp från din källare och gå ut i verkligheten lite, jag tror du tittat för mycket på film.

Tror du i övrigt seriöst att "gör som vi säger annars sparkar vi dig" biter på välutbildade tjänstemän? Tror du det biter på någon överhuvudtaget? Eventuellt på någon obildad fabriksknegare i någon utdöende ort som aldrig skulle hitta ett nytt jobb.
Citera
2020-07-14, 18:58
Medlem
Citat:
Nu svamlar du rätt ordentligt och greppar efter konspirationsteorier...

Rådet har inte några beslutsbefogenheter

Stäng av datorn, kliv upp från din källare och gå ut i verkligheten lite, jag tror du tittat för mycket på film.

Tror du i övrigt seriöst att "gör som vi säger annars sparkar vi dig" biter på välutbildade tjänstemän? Tror du det biter på någon överhuvudtaget? Eventuellt på någon obildad fabriksknegare i någon utdöende ort som aldrig skulle hitta ett nytt jobb.
Bra att veta:

Regeringen kan alltid omplacera genraldirektörer och use en mer passande.
Om elefantkyrkogården:
Hit skickas de sparkade generaldirektörerna
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/hit-omplaceras-de-sparkade-generaldirektorerna

Eller skriva en förordning som reglerar det hela:
Inom svensk statlig förvaltning avser det en bestämmelse från regeringen

Förordningar har kraft av riksdagens lagar, men är underordnade dessa.
https://sv.wikipedia.org/wiki/F%C3%B6rordning

Regeringen har makt om den vill styra upp det hela
Citera
2020-07-14, 19:01
Medlem
AnnaDeas avatar
Citat:
ungefär 5% av det du skriver är begripligt och relevant till vad vi diskuterar (om än hjärndött)
45% är svordomar och utfall, resterande är helt totalt obegripligt.

Man blir yr av att läsa det du skriver så sluta trycka på tangentbordet nu

Ingen har frågat efter din åsikt överhuvudtaget, och vem bryr sig vad du tycker?

Du bevisar som några andra i denna tråd att du antar att hela världen kretsar kring ditt känsloregister, men klarar inte för en sekund att ha en liknade självinsikt om dig själv.

Du blev genast ägd av två andra forumiter på förra sidan, men du lägger energi på att hävda dig med en massa pubertala utspel mot mig.

Citera
2020-07-14, 19:01
Medlem
Citat:
Fattar vadå?

I Sverige har vi förbud mot ministerstyre

I Sverige har vi tradition av att låta myndigheterna detaljstyra.

Någon som blivit rätt så tydligt i denna kris.
Fel av dig!

Citera gärna lagtexten som stödjer din fantasi.
Citera
2020-07-14, 19:02
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AttCza
Som jag skrev tidigare finns det flera aktörer som kan vinna på en förbättrad coronastatistik. Att man inte har rapporterat alla döda i covid har förekommit i andra länder. Det kan förekomma i Sverige också. Det är inte så att Sverige alltid gör rätt.

Vilka aktörer skulle vinna och hur ska de kunna få ett vattentätt system för att få andra aktörer att medverka i den långsökta konspirationen?

Det som förekommer i andra länder beror nog till största del på att de saknar samma upparbetade systematik som Sverige har sedan urminnes tider. Sedan finns det länder som Nordkorea och vissa nationalistiska stater som agerar som gamla Sovjet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in