2020-07-14, 17:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GaretheGOLFERbale
Tegnells vårdslösa experiment med svenska folket som försökskaniner för att uppnå flockimmunitet är dödförklarat.

Coronoviruset är något som vi kommer att få varje år. Om och om igen.

If you get coronavirus, your immunity could wear off in months, study finds

källa cnn

Man skulle behöva göra något storskaligt för att bli av med viruset, liknande earth day fast större och längre. T.ex. Att alla länder stänger ner helt i två veckor för att försöka minska smittspridningen. Sedan upprepa detta varje säsong i ett år. Eller något i den stilen, för att försöka utplåna viruset.
Citera
2020-07-14, 17:29
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Det har varit samma nivå, men det som var profetior då har nu förgrenat sig till att försöka påstå att det egentligen är värre än statistiken visar. Väldig många alarmister är i grunden extremt kritiska till regeringen och låter det ta överhanden i kritiken.

Jag tycker egentligen att dödssiffrorna är tveksamma som måttstock eftersom man bör se dessa i relief mot att det dör ganska många alltid. Vad menar du med 15000, menar du då 15000 netto? Det vill säga att det ska landa på omkring 105000 döda i Sverige totalt för 2020?

Det beror på vad du lägger för mängd i begreppet folk.

Tidigt i tråden delade jag med mig egna erfarenheter från lunginflammation och kikhosta. Det tog vid vardera tillfälle cirka sex månader innan jag var återställd. Komplikationer i de nedre luftvägarna kan ibland bli väldigt långvarig.

Vet inte vad du menar med lömsk. Det har i alla fall inte lett till massdöd om man med massdöd menar extremt många fler döda än normalt. Jag skulle säga att om det är 105000 döda i Sverige 2020, varav 15000 är C-19, då har det varit allvarligt. Hittills tyder inget på det.

Däremot är jag lite orolig för framtiden och vad som ska ske vid kommande virusutbrott, för sådana kommer. Samhället verkar helt sakna förmåga att balansera händelser och situationer. Till del beror det på att det finns för låg beredskap, men till del beror det på att samhället helt enkelt inte har anpassningsförmåga till det som avviker från det normala. Varför i helvete har vi fortfarande ointressanta TV-sända presskonferenser exempelvis? Bli bättre på att kommunicera konkret.
Vi får helt enkelt se vad som händer framöver och utvärdera i efterhand.

Sverige har valt väg, och det är för sent att ändra sig nu.

Jag hoppas att vi gjorde rätt!
Citera
2020-07-14, 17:30
Medlem
arbetets avatar
Om ni trodde det är illa nog i USA: It has only just started!:

Squirrel tests positive for the bubonic plague in Colorado
Symptoms of plague include sudden high fever, chills, headache, and nausea.

Public health officials have announced that a squirrel in Colorado has tested positive for the bubonic plague.

The town of Morrison, Colorado, in Jefferson County, which is just west of Denver, made the startling announcement saying that the squirrel is the first case of plague in the county.

“Plague is an infectious disease caused by the bacteria Yersinia pestis, and can be contracted by humans and household animals if proper precautions are not taken,” officials from Jefferson County Public Health (JCPH) said in a statement released to the public.
https://abcnews.go.com/US/squirrel-tests-positive-bubonic-plague-colorado/story?id=71769840&cid=social_twitter_abcn

Allvarligt talat, har vi inte hört en hel del om detta på sistone?
Citera
2020-07-14, 17:33
Medlem
Hawxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet

Symptoms of plague include sudden high fever, chills, headache, and nausea.

Public health officials have announced that a squirrel in Colorado has tested positive for the bubonic plague.

The town of Morrison, Colorado, in Jefferson County, which is just west of Denver, made the startling announcement saying that the squirrel is the first case of plague in the county.

“Plague is an infectious disease caused by the bacteria Yersinia pestis, and can be contracted by humans and household animals if proper precautions are not taken,” officials from Jefferson County Public Health (JCPH) said in a statement released to the public.
https://abcnews.go.com/US/squirrel-tests-positive-bubonic-plague-colorado/story?id=71769840&cid=social_twitter_abcn

Inget nytt, kommer små utbrott med jämna mellanrum.
Citera
2020-07-14, 17:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jettz
Man skulle behöva göra något storskaligt för att bli av med viruset, liknande earth day fast större och längre. T.ex. Att alla länder stänger ner helt i två veckor för att försöka minska smittspridningen. Sedan upprepa detta varje säsong i ett år. Eller något i den stilen, för att försöka utplåna viruset.

Vi kommer aldrig bli av med det, det är bara att inse, det kommer cirkulera runt jorden fram tills vaccin eller mutation till lindrigare variant.

Att mobilisera 7 miljarder människor, att hålla sig inne och totalt isolera sig i 2 veckor kanske fungerar i ett data-spel. Men låt oss säga att du ändå hade lyckats med det, så hade du nog fått världen att kollapsa samtidigt. Tror du kriminella hade brytt sig? Personal inom vården hade fortsatt behövt arbeta, livsviktiga industrier etc. etc.

"Earth day", du menar earth hour? Klimatförändringar utgör ett betydligt större långsiktigt hot mot mänskligheten än vad Corona gör. Ändå så är det bara uppskattat 500,000 i Sverige som släcker lampan en timme under det jippot...
Citera
2020-07-14, 17:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AttCza
Varför är det så att närvaron har ökat på gymnasieskolor efter att man införde distansundervisning?
Vet inte hur närvarokontrollen fungerar, men jag har svårt att se att corona skulle göra att fler går ut med fullständiga gymnasiebetyg, om det inte beror på ökat fusk eller minskade krav.
Citera
2020-07-14, 17:40
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hagelskur
Dessutom har en del 80+ överlevt "kriget" och lever än idag. De fick tidigt lära sig ansvarstagande, vilket verkar vara större problem med de yngre idag.
Sverige drogs aldrig in i kriget.
Citera
2020-07-14, 17:41
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ipsi
Ja, oj vad jag tjatar om massinvandringen, låt mig räkna.... hela en gång har jag nämnt något om nån massinvandring och det var apropå nåt du skrev! Är du lite konstig?
Nej, är du?

Det jag skrev var att ”massinvandringen” påverkar vår ekonomi, men att nedskärningar o dyl påbörjades innan den, och att de var/är ideologiskt politiskt betingade.

För att förtydliga det så att också du förstår det: Även utan ”massinvandring” hade läget varit liknande.
Citera
2020-07-14, 17:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trumpetfanfar
Vi kommer aldrig bli av med det, det är bara att inse, det kommer cirkulera runt jorden fram tills vaccin eller mutation till lindrigare variant.

Att mobilisera 7 miljarder människor, att hålla sig inne och totalt isolera sig i 2 veckor kanske fungerar i ett data-spel. Men låt oss säga att du ändå hade lyckats med det, så hade du nog fått världen att kollapsa samtidigt. Tror du kriminella hade brytt sig? Personal inom vården hade fortsatt behövt arbeta, livsviktiga industrier etc. etc.

"Earth day", du menar earth hour? Klimatförändringar utgör ett betydligt större långsiktigt hot mot mänskligheten än vad Corona gör. Ändå så är det bara uppskattat 500,000 i Sverige som släcker lampan en timme under det jippot...

Jag skulle nog säga att viruset är en större fara. Som rapporterats idag och diskuterats här på flashback, att antikroppar kanske bara stannar ett par månader i kroppen, så tyder ju detta på att varje vinter kommer denna covid-19 situation upprepas. Ett vaccin kommer därför behöva ges till samma person kontinuerligt under året (ca 4 gånger per år om antikroppar stannar 3 månader i kroppen). Mer än 10 miljoner smittas, mer än en halv miljoner människor dör, det slår hårt på ekonomin, skolor, sjukhus osv. Det kommer ju i princip bli kaos varje vinter.

https://edition.cnn.com/2020/07/13/health/covid-immunity-antibody-response-uk-study-wellness/index.html
Senast redigerad av Jettz 2020-07-14 kl. 17:46.
Citera
2020-07-14, 17:46
Medlem
Citat:

Samtidigt hittade de hantavirus, böldpest och ett nytt svininfluensa i Kina denna våren. Alltså, detta kan inte vara en tillfällighet, det måste vara något i atmosfären som gynner dessa mikrober just nu.
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaDea
Man är som sagt halvt efterbliven om man fortfarande inte har insett att Löfven och Tegnell baserar sin strategi på politik åskådning istället för vetenskaplig fakta.

Men det är sådant som inte framkommer till sådana som dig som istället bara klarar av att skita ur sig ad hominiden argument när du inte har något annat att komma med.

Sverige som är det enda landet där politikerna lämnade över rodret till experterna är alltså det land som hanterat pandemin med politik istället för vetenskap? Så dom länder där politiker gått emot sitt eget smittskydds rekommendationer är alltså dom som baserat sin strategi på vetenskap?

Jag är ledsen att säga det men dina hysteriska inlägg om vänster/höger är så substanslösa så det är svårt att inte fokusera på din person.
Citera
Medlem
Citat:
Precis, och så länge vi inte har någon förklaring så kan spekulationerna gå åt alla håll. Men det kom jävligt lägligt i samband med omvärldens reaktioner, tycker man.
Som vi trodde..
Citat:
Tyskland slopar reserestriktioner för svenskar
"Antalet nyinfektioner minskar."
https://www.friatider.se/tyskland-slopar-reserestriktioner-svenskar
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in