2020-07-03, 22:55
Medlem
neuron-drones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ganglere2
Det är absolut omöjligt att Sverige som enda land i världen inte skulle kunna stänga. Lagar går att ändra, allt möjligt kan göras. Jag är säker på att det inte är juridiska skäl bakom.

Är man inte nära ett val så är det rätt svårt att ändra en grundlag eftersom den måste godkännas både före och efter ett val.

Jag tror inte att man kunde stänga Sverige pga lagen, men ingen nämnde det, inte i början iallafall, tror inte de ville skrämmas med att det inte gick, utan det lät bättre att allting var så avsiktligt. Sedan så ville ju inte FHM stänga, så de hade inget emot den lagen iallafall. Men nu styr ju faktiskt inte FHM Sverige som man skulle kunna tro, regeringen hade kunnat gå emot. Och hade de velat stänga så hade det blivit problem.

Men som jag sa, det passade FHM utmärkt! Tror inte att regeringen ens ville tänka på att gå emot FHM, eftersom de då skulle behöva en plan för att stänga Sverige utan en formell lockdown. Tror det kan ha bidragit till att regeringen blint litade på FHM. Typ att kör vi på FHM:s råd så slipper vi strul.

Men hade regeringen tänkt själva, istället för låtit FHM ta över styret av Sverige i hela coronafrågan, så tror jag att de visst kunnat stänga Sverige, fast lite soft. Finns alltid kryphål i lagar. Och det mesta hade gått att köra på rekommendationer.

Det förbryllar mig att regeringen föll så pladask för FHM:s råd, de bara vek sig och lät dem köra. OK att regeringen knappast hade en uppfattning om viruset när det var nytt, men lite kan man väl tänka själv? Många sittande regeringar har gått emot FHM i andra frågor, drogfrågan är väl mest känd där FHM och alla partier har olika åsikter.
Citera
2020-07-03, 23:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svartheden
Carlson och Tegnell har ju flera gånger sagt att om viruset bara drabbade ett avgränsat område skulle dom använda smittskyddslagen men nu är det kört, tåget har lämnat perrongen, etc etc. Frågan är bara varför dom inte gick all in redan i vecka 9-10. Dom skulle stänga. Men något kom i vägen, frågan är vad?

Högt uppsatta inom den politiska sfären som ville åka skidor i alperna under sportlovet, förmodligen.

Det fanns röster inom smittskyddsverksamheten i regionerna som tyckte vi borde ta det säkra före det osäkra. Det sattes dock stopp för alla tankar av utfärdande av reseavrådan under sportloven, kontroll och krav på självisolering av återvändande någon gång v8/v9 på riksplanet (som jag förstår det).

Dock tror jag aldrig att någon kommer peka ur vilket / vilka högdjur som faktiskt sänkte idéerna pga de politiska riskerna involverade.
Senast redigerad av itazon 2020-07-03 kl. 23:38.
Citera
2020-07-03, 23:04
Medlem
Sooks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Apropå utlandsresorna osv. Jag har alltid varit en entusiastisk utlandsresenär. Dock detta år känner jag att det är totalt oviktigt...

För mig handlar det om nåt helt annat, att vi blir "portade" från en hel del länder, pga covid och att vi ej tycks ha kontroll över det. Det blir en skam för mig, en skam över vårt land. Att vi inte kan sköta vårt land, som alla bör göra under en pandemi. Jag tror skammen ökas på, av att vi är ett i-land, med dessutom ett enormt skattetryck. Det är flerdubbelt pinsamt, att vi har en okontrollerad smitta, i landet. Och att vi dessutom "låtit' så många dö..

Det är det som det kokar ner till för mig just nu. Den enorma skammen. Utlandsresorna struntar jag högaktningsfullt i, just nu...
Skämtar du? Skäms du? Du ska vara stolt att du bor i ett så fantastiskt land som dels inte mörkar verkligheten och som prioriterar sina egna åsikter framför hur man upplevs i övriga världen.

Vi skickar ut turister som gnäller på maten. Bra. Det visar ju att vi är friska och att vårt fokus ligger på vår turistupplevelse och inte på en överdriven panik hos grekerna. Inte kutar vi omkring med munskydd och handskar på våra egna restauranger. Men grekerna tror att det är en bra ide. Nu visar vi de byrackorna var skåpet ska stå. Så vi gnäller på servicen, vi gnäller på maten. Men vi gnäller inte på deras överdrivna panik.

Vi är precis helt vanliga turister som vill äta god mat. För världen är som vanligt för oss.
Citera
2020-07-03, 23:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Apropå utlandsresorna osv. Jag har alltid varit en entusiastisk utlandsresenär. Dock detta år känner jag att det är totalt oviktigt...

För mig handlar det om nåt helt annat, att vi blir "portade" från en hel del länder, pga covid och att vi ej tycks ha kontroll över det. Det blir en skam för mig, en skam över vårt land. Att vi inte kan sköta vårt land, som alla bör göra under en pandemi. Jag tror skammen ökas på, av att vi är ett i-land, med dessutom ett enormt skattetryck. Det är flerdubbelt pinsamt, att vi har en okontrollerad smitta, i landet. Och att vi dessutom "låtit' så många dö..

Det är det som det kokar ner till för mig just nu. Den enorma skammen. Utlandsresorna struntar jag högaktningsfullt i, just nu...
. Det är facinerande hur extremt många grinollar det finns på FB. Trodde inte det från början men många agerar verkligen som hormonstinna tonårsflickor här på Flashback. Det är ett enda långt långbord av gnäll och gråtande av "Sverigebilden"." Buhu, utländska medier skriver dåligt om Sverige.. Jag känner sån skam!:" Troligen har man väl inte speciellt mycket amnat för sig om man går runt och känner skamkänslor kring detta i vardagen. Patetiskt.
Citera
2020-07-03, 23:05
Medlem
Sooks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ganglere2
Nja. Jämför med omvärlden. Finland, Norge, nästan vilket land som helst.
Vadå? De turister som åkte till grekland var samtliga friska. Så det är svårt att vara friskare.
Citera
2020-07-03, 23:07
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av neuron-drone
Är man inte nära ett val så är det rätt svårt att ändra en grundlag eftersom den måste godkännas både före och efter ett val.

Jag tror inte att man kunde stänga Sverige pga lagen, men ingen nämnde det, inte i början iallafall, tror inte de ville skrämmas med att det inte gick, utan det lät bättre att allting var så avsiktligt. Sedan så ville ju inte FHM stänga, så de hade inget emot den lagen iallafall. Men nu styr ju faktiskt inte FHM Sverige som man skulle kunna tro, regeringen hade kunnat gå emot. Och hade de velat stänga så hade det blivit problem.

Men som jag sa, det passade FHM utmärkt! Tror inte att regeringen ens ville tänka på att gå emot FHM, eftersom de då skulle behöva en plan för att stänga Sverige utan en formell lockdown. Tror det kan ha bidragit till att regeringen blint litade på FHM. Typ att kör vi på FHM:s råd så slipper vi strul.

Men hade regeringen tänkt själva, istället för låtit FHM ta över styret av Sverige i hela coronafrågan, så tror jag att de visst kunnat stänga Sverige, fast lite soft. Finns alltid kryphål i lagar. Och det mesta hade gått att köra på rekommendationer.

Det förbryllar mig att regeringen föll så pladask för FHM:s råd, de bara vek sig och lät dem köra. OK att regeringen knappast hade en uppfattning om viruset när det var nytt, men lite kan man väl tänka själv? Många sittande regeringar har gått emot FHM i andra frågor, drogfrågan är väl mest känd där FHM och alla partier har olika åsikter.

Så slipper de strul. Så slipper de fatta beslut. Så slipper de ta ansvar.
Genom att följa, lyda FHM så slipper de styrande och Lövet ansvar, klander och att ställas till svars efteråt. De kan bara skylla på FHM.
Citera
2020-07-03, 23:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
Sverige och dom flesta länder har gjort sådana avväganden.

Vad tror du det är som gjort att det i stort sett överallt varit möjligt att handla livsmedel och gå ut med hundar, som exempel?

Jo, det är för att dom konsekvenser som det fått om detta inte fungerat hade varit orimliga och ohållbara.

På samma sätt var den med dagis och låg-/mellan-stadieskolor i Sverige. Hade dom stängts hade en stor del av personal inom vården inte kunnat komma till jobbet.

På samma sätt var det med allmänna kommunikationsmedel. Om dom hade stängt hade en stor del av vårdpersonalen inte kunnat komma till jobbet.

Allt detta har alla utan skygglappar observerat och förstått.

Hade du hellre velat stänga all sjukvård?

Otroligt att du inte fattat att just detta har fungerat alldeles utmärkt i de länder som stängde ner. Tex Norge. Eller har du hört om obemannade sjukhus?
Citera
2020-07-03, 23:15
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
Sverige och dom flesta länder har gjort sådana avväganden.

Vad tror du det är som gjort att det i stort sett överallt varit möjligt att handla livsmedel och gå ut med hundar, som exempel?

Jo, det är för att dom konsekvenser som det fått om detta inte fungerat hade varit orimliga och ohållbara.

På samma sätt var den med dagis och låg-/mellan-stadieskolor i Sverige. Hade dom stängts hade en stor del av personal inom vården inte kunnat komma till jobbet.

På samma sätt var det med allmänna kommunikationsmedel. Om dom hade stängt hade en stor del av vårdpersonalen inte kunnat komma till jobbet.

Allt detta har alla utan skygglappar observerat och förstått.

Hade du hellre velat stänga all sjukvård?

Länder runt om i världen har stängt. Givetvis är det fullt möjligt även i Sverige.
Citera
2020-07-03, 23:16
Medlem
Scamps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av noreplies
Det mest idiotiska är att de trodde det skulle vara som vanligt.
Ja hur är man egentligen funtad då? Det går över mitt förstånd, dessutom att man utsätter sina barn för det.
Citera
2020-07-03, 23:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Jag är lika frågande som du. Jag minns när regeringen gick in på en helg för att inkludera SARS-CoV-2 i smittskyddslagen. Då tänkte jag att "Nu blir det verkstad". Det blev det inte . . .

Jag har flera gånger skrivit att jag tycker att
FHM och andra myndigheter varit allt för saktfärdiga i den här epidemin.

EDIT: Lagen: https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/smittskyddslag-2004168_sfs-2004-168

Det verkade ju ett tag som att sverige skulle stänga skolor, stänga ner verksamheter osv. Man gjorde ju t.ex. en krislag så man snabbt skulle kunna ta beslut, samt förberedde vilka grupper skulle kunna fortsätta ha barn i skolan (vårdpersonal osv).

Men sen hände ingenting, det verkar ju som att något kom ivägen och hindrade Sverige att följa våra grannländers strategi.

Jag skulle chansa på att FHM var inkompetenta, trodde de visste mer än de egentligen gjorde om viruset. Och att sveriges regering vågade inte ta några egna beslut utan litade blint på FHM.
Citera
2020-07-03, 23:26
Medlem
PaoloRobertos avatar
Tycker vi borde gå in i en LOCKDOWN asap.
Skiten verkar ju aldrig ta slut, vi kommer aldrig nå peak såhär.
Citera
2020-07-03, 23:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av noreplies
Idrottsklubbar är något helt annat och det förstår nog du också.

Så om tex svenska Microsoft skulle gå ut och säga att de måste stänga det svenska kontoret pga corona så ska vi tycka synd om Microsoft? Som inte har pengar menar du?

Birka ägs av rederiaktiebolaget Eckerö. Eckerökoncernen är en åländsk rederikoncern som utgörs av moderbolaget Rederiaktiebolaget Eckerö och fem dotterbolag. Bolagets hemort är Eckerö och dess huvudkontor finns i Mariehamn. Koncernen bedriver färje- och kryssningstrafik på Ålands hav och Finska viken samt frakttrafik från Finland och Sverige ut i Europa

Du tror på fullaste allvar att de sliter som djur? Nej, de gjorde sig av med den delen som inte var lönsam. Det gör alla företag mer eller mindre, även utan corona.

Nu tar du upp det extrema fåtal stora företag.
De flesta företag är småföretag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in