Citat:
Är man inte nära ett val så är det rätt svårt att ändra en grundlag eftersom den måste godkännas både före och efter ett val.
Jag tror inte att man kunde stänga Sverige pga lagen, men ingen nämnde det, inte i början iallafall, tror inte de ville skrämmas med att det inte gick, utan det lät bättre att allting var så avsiktligt. Sedan så ville ju inte FHM stänga, så de hade inget emot den lagen iallafall. Men nu styr ju faktiskt inte FHM Sverige som man skulle kunna tro, regeringen hade kunnat gå emot. Och hade de velat stänga så hade det blivit problem.
Men som jag sa, det passade FHM utmärkt! Tror inte att regeringen ens ville tänka på att gå emot FHM, eftersom de då skulle behöva en plan för att stänga Sverige utan en formell lockdown. Tror det kan ha bidragit till att regeringen blint litade på FHM. Typ att kör vi på FHM:s råd så slipper vi strul.
Men hade regeringen tänkt själva, istället för låtit FHM ta över styret av Sverige i hela coronafrågan, så tror jag att de visst kunnat stänga Sverige, fast lite soft. Finns alltid kryphål i lagar. Och det mesta hade gått att köra på rekommendationer.
Det förbryllar mig att regeringen föll så pladask för FHM:s råd, de bara vek sig och lät dem köra. OK att regeringen knappast hade en uppfattning om viruset när det var nytt, men lite kan man väl tänka själv? Många sittande regeringar har gått emot FHM i andra frågor, drogfrågan är väl mest känd där FHM och alla partier har olika åsikter.