2020-07-14, 15:54
Medlem
AnnaDeas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TonyDR
Ja det hände samtidigt, då blev alla siffror plötsligt mycket mindre, även worldometers började rapportera mindre siffror som du vet och där rapporterar man knappt Sverige längre.

Regeringen håller kanske på eftersläpningen för att förbättra siffrorna för varje vecka?
Genom att hålla på eftersläpningen och bara rapportera låga siffror försöker regeringen ljugande påstå att situationen är bättre än vad den är så att Sverige inte ska få kritik för sin strategi och att svenskar ska släppas in i andra länder.
Kan det vara så illa? Skulle inte förvåna mig vad regeringen sysslar med.

Det är noll transparens från Staten.

Plus att det är Löfven som styr, inte så konstigt att man kommer fram till dessa slutsatser med tanke på dennes historik.

Men som sagt tidigare, om det framkommer att de manipulerar datan så kommer det framkomma förr eller senare.

Viruset bryr sig knappast om hur Sverige väljer att presentera läget.

Nog spelar säsongen och semester in med fallande siffror, men inte magiskt som FHM vill och speciellt i samma läge där hela världen började extremt kritisera Sveriges val av väg.

Men sedan så har vi inte alls några problem med invandringen i Sverige heller. De slutade våldta efter vi började dela ut armband med texten "jag vill inte bli våldtagen".

I Sverige ska man inte ifrågasätta auktoriteten.

Att svenskar är världskända för att vara socialt efterblivna samt extremt regimtrogna är ingen nytt under solen.

Det är ju samma folk som tror att FHM har gjort rätt som antar att det är ett stabilt läge i Sverige.

Samma folk som sitter inne hela dagarna och bygger sin världsbild på luftslott.
Citera
2020-07-14, 15:56
Moderator
Chantres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TonyDR
Ja det hände samtidigt, då blev alla siffror plötsligt mycket mindre, även worldometers började rapportera mindre siffror som du vet och där rapporterar man knappt Sverige längre.

Regeringen håller kanske på eftersläpningen för att förbättra siffrorna för varje vecka?
Genom att hålla på eftersläpningen och bara rapportera låga siffror försöker regeringen ljugande påstå att situationen är bättre än vad den är så att Sverige inte ska få kritik för sin strategi och att svenskar ska släppas in i andra länder.
Kan det vara så illa? Skulle inte förvåna mig vad regeringen sysslar med.
Måste bli svårt för de anhöriga att göra en bouppteckning på någon som myndigheterna inte har registrerat som avliden.
Citera
2020-07-14, 16:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Men skolan är inte en smitthärd för dödlig sjukdom. Det är större risk att barnet dör på vägen till skolan, än av covid-19.
I nuläget ser det ut att stämma.
I början var det mer osäkert.
Oavsett så är det ett helt galet argument att barn i allmänhet ska gå i skolan för att ett fåtal har svåra förhållande hemma.
Citera
2020-07-14, 16:02
Medlem
AnnaDeas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chantre
Måste bli svårt för de anhöriga att göra en bouppteckning på någon som myndigheterna inte har registrerat som avliden.

Efter 30 dagar så registreras du inte som Covid19 även om du har haft det.

Sedan vart kan vi se vilka som har blivit registrerade som döda av Covid19 och de med covi19, och hur kom de fram till slutsatsen? Jag vet att Belgien tog med alla oavsett och det är därför deras siffra är hög.

SCB registrerar inte dödsorsak t ex.

Läkare väljer själva vad de vill sätta som dödsorsak plus 30 dagar så blir du automatiskt inte med.

Nu när staten har mörkat uppgifter från både äldrevården och sjukvården så vad är det man ska gå efter egentligen?

Det är som sagt extrem blind tro på att siffror som redovisas är korrekta.

Vänd på det hela så tillåter inte staten att vi i befolkningen ska ta del av uppgifter, och varför är det kan man fråga sig?
Citera
2020-07-14, 16:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Testonio
Är så irriterad att jag glömde det uppenbara motargumentet.

En skola är en skola. De har ju kapitalt missuppfattat sitt uppdrag om de tror att de är en socialförvaltning. Finns andra myndigheter som har uppdraget att ta hand om "utsatta barn". Inte skolornas uppdrag över huvud taget (mer än att göra en orosanmälan).

Skolor skall bedriva undervisning inget annat. Om lärarna gjorde sitt jobb istället för att leka soctant skulle förmodligen Sveriges PISA-resultat vara avsevärt bättre.

Min och alla andras hälsa är i fara. Sluta sprida desinformation.

Jag har i dagsläget tre bekanta som är inne på sin elfte vecka med feber och sjukdomskänsla.
30-40 åringar. Friska som nötkärnor innan. Idrottar osv. En arbetskamrat i samma ålder har varit "frisk" i två månader men hon låter fortfarande som om hon rökt tre pack Marlboro utan filter om dagen i 30 år.

Kom inte och tala om för mig att min hälsa inte är i fara... Då har du inte fattat någonting om sjukdomen.
Det är mycket allvarligare att hoppa av skolan än att vara hes i halsen. Dina bekanta kommer överleva, och lägga det här bakom sig. Inte ens om de skulle få permanent heshet eller smakbortfall så är det lika allvarligt. Att hoppa av grundskolan minskar din förväntade livslängd med 6 år, och är förknippad med livslång försämring av din ekonomi, ditt välmående och din allmänhälsa.

Om du vill ha en skola som bara undervisar så bor du i fel land. Svensk skola har ett uppdrag som går långt bortom undervisning, och inkluderar uppfostran och en omsorg för barnet när föräldrarna är på jobbet.
Citera
2020-07-14, 16:05
Medlem
"Tyskland avskaffar kravet på 14 dagars karantän för personer som reser från Sverige till Tyskland, skriver tyska utrikesdepartementet på sin sajt.

“Inresa till Tyskland från Sverige är möjlig för alla resenärer på alla rutter och utan välgrundad anledning”, skriver tyska UD."

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/3Jgxj9/senaste-nytt-om-coronaviruset

Skönt. Mot bordershop.
Citera
2020-07-14, 16:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av taenok
I nuläget ser det ut att stämma.
I början var det mer osäkert.
Oavsett så är det ett helt galet argument att barn i allmänhet ska gå i skolan för att ett fåtal har svåra förhållande hemma.
Det är ett ännu mer galet argument att barn ska vara hemma från skolan för att inte gamla människor ska få corona.

Det är som att förbjuda alla människor att ha sex, för att det dyker upp en könssjukdom som kan vara farlig för 70+.
Citera
2020-07-14, 16:10
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Woods
Tycker nog inte att tråden "hållit samman". Visst har det väl förekommit olika åsikter här?

Det har varit samma nivå, men det som var profetior då har nu förgrenat sig till att försöka påstå att det egentligen är värre än statistiken visar. Väldig många alarmister är i grunden extremt kritiska till regeringen och låter det ta överhanden i kritiken.

Citat:
Själv gissade jag på cirka 15 000 corona-döda innan årsskiftet, och lyckligtvis ser det ut att bli betydligt färre än så.
Jag tycker egentligen att dödssiffrorna är tveksamma som måttstock eftersom man bör se dessa i relief mot att det dör ganska många alltid. Vad menar du med 15000, menar du då 15000 netto? Det vill säga att det ska landa på omkring 105000 döda i Sverige totalt för 2020?

Citat:
Däremot har folk fått ganska allvarliga komplikationer, det kan du väl inte förneka?

Det beror på vad du lägger för mängd i begreppet folk.

Citat:
Jag har anhöriga i närmaste familjen som fortfarande inte är återställda efter fem månader, det har rapporterats om att räddningsdykare som fått skiten har dykförbud för att lungorna ser konstiga ut osv..

Tidigt i tråden delade jag med mig egna erfarenheter från lunginflammation och kikhosta. Det tog vid vardera tillfälle cirka sex månader innan jag var återställd. Komplikationer i de nedre luftvägarna kan ibland bli väldigt långvarig.

Citat:
Nog är det en lömsk sjukdom, men som tur är verkar viruset ha muterat till att passa människan bättre och inte orsaka lika allvarlig sjukdom längre, eller har jag fått det om bakfoten?

Vet inte vad du menar med lömsk. Det har i alla fall inte lett till massdöd om man med massdöd menar extremt många fler döda än normalt. Jag skulle säga att om det är 105000 döda i Sverige 2020, varav 15000 är C-19, då har det varit allvarligt. Hittills tyder inget på det.

Däremot är jag lite orolig för framtiden och vad som ska ske vid kommande virusutbrott, för sådana kommer. Samhället verkar helt sakna förmåga att balansera händelser och situationer. Till del beror det på att det finns för låg beredskap, men till del beror det på att samhället helt enkelt inte har anpassningsförmåga till det som avviker från det normala. Varför i helvete har vi fortfarande ointressanta TV-sända presskonferenser exempelvis? Bli bättre på att kommunicera konkret.
Citera
2020-07-14, 16:13
Medlem
Citat:
Det är ett ännu mer galet argument att barn ska vara hemma från skolan för att inte gamla människor ska få corona.

Det är som att förbjuda alla människor att ha sex, för att det dyker upp en könssjukdom som kan vara farlig för 70+.
Nu blandar du ihop saker.
Likt du gör när du rör ihop dåliga hemförhållanden med smittskydd.
Jag säger att detta är 2 separata saker som ska hanteras åtskillit med lämpliga åtgärder.
Om farlig smitta bryter ut på skolan ska vi inte, likt du vill, skicka alla barn dit pga någon har olämpliga föräldrar.
Citera
2020-07-14, 16:14
Medlem
Citat:
Det är mycket allvarligare att hoppa av skolan än att vara hes i halsen. Dina bekanta kommer överleva, och lägga det här bakom sig. Inte ens om de skulle få permanent heshet eller smakbortfall så är det lika allvarligt. Att hoppa av grundskolan minskar din förväntade livslängd med 6 år, och är förknippad med livslång försämring av din ekonomi, ditt välmående och din allmänhälsa.

Om du vill ha en skola som bara undervisar så bor du i fel land. Svensk skola har ett uppdrag som går långt bortom undervisning, och inkluderar uppfostran och en omsorg för barnet när föräldrarna är på jobbet.

Och många äldre har bara gått grundskola(folkskola) 6 el 7 år..inte vet jag om de blivit dummare i huvudet för de?
Citera
2020-07-14, 16:15
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Kabiner är mumma för virus. Återcirkulerande luft dessutom. Mängder av passagerare blev smittande på sina flygresor till Alperna under sportlovet. Folk som sedan smittar andra som i sin tur smittar andra. Alla tusentals som dött i Sverige hade inte valet att låta bli att flyga för de har blivit smittade av personer som tänker som dig.
Tror inte folk blev smittade på själva flygresan utan snarare under vistelsen i Alperna. Läste du vad jag sa om att flygplan filtrerar luften de återcirkulerar? Så här beskriver Norwegian sina plan:

Our aircraft across all our modern fleet are fitted with the latest air filtration technology. The HEPA filters are effective at capturing close to 100% of airborne microbes – including bacteria and viruses – and have similar performance to those used in hospital operating rooms.

https://www.norwegian.com/se/flygstatus/updates/

Duger det, tro?
Citera
2020-07-14, 16:16
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AttCza
Jag tycker också att det är bättre att de är sysselsatta. Dock borde statistiken visa arbetslöshet och sysselsättning separat.

Ja det var ju det jag skrev i mitt första svar.

Citat:
Onödigt prat. Alla som betalar skatt i Sverige borde ha rätt till vård. Det spelar ingen roll hur gammal man är eller var man bor någonstans.

Onödigt prat? Jag relaterar bara till hur det är och har varit i snart 30 år sedan kommunerna tog över äldreomsorgen från landstingen (dagens regioner). Jag tycker också att alla med vårdbehov borde få adekvat vård. Så har det dock inte varit på många år. Det dör årligen 4000 för att de inte får vård eller blir felbehandlade.

Citat:
Med tanke på att få länder vill snygga till sin coronastatistik med många coviddödsfall är det osannolikt att man registrerar någon som en människa som har dött i covid om det inte är bevisat att människan i fråga har dött på grund av covid.

Det som talar emot det är att det är en kedja med många inblandade när det gäller att registrera dödsfall. Att alla i den kedjan skulle ingå i någon sorts komplott tror jag inte ett ögonblick på. Den svenska statistiken är tillförlitlig därvidlag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in