2020-07-14, 00:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av xw
Antar att detta enbart gäller vid långvarigt missbruk av alkohol då jag får motsatta effekten efter ett par långhylsor.
Osäker på detta. Alla B-vitaminer är vattenlösliga och lagras inte i kroppen så de måste tillföras rätt kontinuerligt. Men jag tror allvarlig brist visar sej endast vid långvarligt missbruk där man endast äter "bukfylla" och inte bryr sej. Några dagars supperioder tror jag inte har någon negativ effekt.
Citera
2020-07-14, 00:39
Medlem
DrunkenZealots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaffemedaffe
Inget av det dör man av när man svälter.
Jodå, det gör man.

Och nu har jag svarat själv på min fråga. Det är B1 brist man dör av:
https://lakartidningen.se/lt-debatt/...ever-utan-mat/
Citera
2020-07-14, 01:12
Medlem
SvartaBjorns avatar
Trådar sammanfogade samt justering av rubrik till att avspegla den senast aktiva tråden.

/Moderator
Citera
2020-07-14, 11:42
Ca 18-20 öl (33 cl starköl) innehåller ett dagsbehov av kallorier.

Dricker någon mindre än så per dag så går de ner i vikt tills de svälter ihjäl om de inte kompleterar med mat.

Och dricker de så mycket varje dag lever de inte länge av andra orsaker.

Så nog äter de vanlig mat alltid.
Citera
2020-07-14, 12:47
Medlem
Zcapegoats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Byxbensgubben
Vilken grej! Långt värre än mig när jag drack som mest. Skönt att läsa att du känner att du mår bättre när du slutat.

Vad jobbade du med när du höll på som värst?
Olika lågkvalificerade jobb, typ snabbmatsrestauranger. När det var som värst blev jag av med ett par jobb för att jag helt enkelt söp längre än jag planerat och låg avdäckad i sängen hemma och sov bort arbetspassen jag egentligen skulle gå till. Inget jag är stolt över, och nu som nykter har jag en jävla pliktkänsla och tar det här med att sköta jobbet på stort allvar. Som tur är bor jag i en storstad där det var lätt att få jobb igen och börja om, så det var bara att ställa sig och steka burgare igen när jag slutat dricka för att sedan jobba sig uppåt. Har idag ett lite bättre jobb som jag tycker är helt ok.
Citera
2020-07-14, 15:38
Medlem
Man bör nog skilja på alkoholister och A-lagare och deras matvanor. Jag är själv alkoholist sedan mer är 40 år, men det är få som vet om mina dryckesvanor. När jag var gift så tog vi ofta varsitt glas vin till maten (bara ett eller möjligen två till vardags men lite mer på helgerna). Vad frugan inte visste vara att jag hade alltid en ”egen” flaska vin i garaget. Nu är det enklare, eftersom vi skilde oss för ca 15 år sedan av andra orsaker än mitt hemliga drickande.
Idag dricker jag en flaska vin om dagen (1 ltr) och fördelar inköpen på fyra olika systembolag.
Dricker aldrig före kl. 16 då första glaset töms medan jag förbereder och lagar maten. Alltså riktig mat som lagas från grunden med grönsaker och andra tillbehör. Jag mår otroligt bra av att slappna av med mitt vin.
På söndagarna går jag oftast på restaurang och dricker vin till maten och ibland en aperitif före och en grogg efter. (Dricker vanligen inte sprit).
Sitter aldrig på några parkbänkar eller umgås med A-lagare. Min alkoholism är en del av mitt privata liv som jag inte vill dela med någon. Duschar varje morgon och klär mig propert, min hemlighet syns inte.
Är frisk och vid god vigör förutom lätt åldersdiabetes som jag håller i schack med motion och lämplig kost.
Jag tror att det finns många i min situation och vi är förmodligen många fler än dom som sitter på parkbänkarna runt om i landet. Många av oss har skött krävande arbeten med bravur. Man har av kunder och samarbetspartners såväl nationellt som internationellt ansetts vara både trevlig, social och kunnig.
Jag är en 73 år gammal pensionär, en s.k. lyxalkis och håller mig borta från sunkiga pizzerior och pissluktande lodisar.
Citera
2020-07-14, 16:58
Medlem
Kaffemedaffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrunkenZealot
Jodå, det gör man.

Och nu har jag svarat själv på min fråga. Det är B1 brist man dör av:
https://lakartidningen.se/lt-debatt/...ever-utan-mat/
Jag håller inte med författaren.

Vid extremt stora fettdepåer och fri tillgång på vatten så kan man diskutera vilken vitamin eller annan substans som avgör överlevnaden, kanske tiamin, kanske något annat.

Vid normal utgångsvikt och fri tillgång på vatten är det bristen på energisubstrat, inte tiamin, som dödar dig.
Citera
2020-07-14, 17:10
Medlem
DrunkenZealots avatar
Citat:
Jag håller inte med författaren.

Vid extremt stora fettdepåer och fri tillgång på vatten så kan man diskutera vilken vitamin eller annan substans som avgör överlevnaden, kanske tiamin, kanske något annat.

Vid normal utgångsvikt och fri tillgång på vatten är det bristen på energisubstrat, inte tiamin, som dödar dig.
Varför har de energidepåer kvar när de dör i så fall? Du menar att IRA gubbarna var feta som stryk?

Du jämför nog med de fall när man får i se föda, men inte i tillräcklig mängd. Då räcker nog tiaminet, men fettreserverna tar slut och dödar. Tar det helt stopp, så kan nog tiaminet vara det som dödar, detta beroende på hur fet man är. Tiaminet lagras i muskler.
Citera
2020-07-14, 17:29
Medlem
Kaffemedaffes avatar
Citat:
Varför har de energidepåer kvar när de dör i så fall? Du menar att IRA gubbarna var feta som stryk?

Du jämför nog med de fall när man får i se föda, men inte i tillräcklig mängd. Då räcker nog tiaminet, men fettreserverna tar slut och dödar. Tar det helt stopp, så kan nog tiaminet vara det som dödar, detta beroende på hur fet man är. Tiaminet lagras i muskler.
Nej jag jämför inte med någon utan jag säger att om man är extremt fet kan man dö av vitaminbrist men är man normalviktig dör man av brist på energisubstrat.
Citera
2020-07-14, 17:32
Medlem
DrunkenZealots avatar
Citat:
Inget av det dör man av när man svälter.

Citat:
Nej jag jämför inte med någon utan jag säger att om man är extremt fet kan man dö av vitaminbrist men är man normalviktig dör man av brist på energisubstrat.

Nåja, du har vandrat lite i frågan, men det ligger i ytterkanten på att vara OT, så vi låter detta var. Ha det fint.
Citera
2020-07-14, 17:39
Medlem
Kaffemedaffes avatar
Citat:
Nåja, du har vandrat lite i frågan, men det ligger i ytterkanten på att vara OT, så vi låter detta var. Ha det fint.
Nej jag står exakt där jag började och något annat är i så fall ett uttryck för din oförmåga.
Citera
2020-07-14, 20:27
Medlem
Blingons avatar
Citat:
Nej jag står exakt där jag började och något annat är i så fall ett uttryck för din oförmåga.

Varför har du alltid så svårt att hålla dig till topic?

I tråd efter tråd dyker du upp, och mönstret är alltid detsamma; du för aldrig trådens kärnämne vidare, utan du börjar tjafsa om någon ovidkommande detalj som har nämts i tråden och biter dig sedan fast vid detta, Du skapar alltid en pseudodiskussion som inte för trådens topic eller kärnämne vidare.

Här har vi nu en mycket intressant tråd som skiljer ut sig från mängden. Flera användare skriver välformulerade inlägg om deras liv. Många gånger både gripande och rörande. Sånt som är relevant för trådens ämne.

Men så dyker DU upp och väljer att tugga sönder och spamma tråden med detaljerat tjafs om... drumroll... denna gång vitaminer. Är det något tics du har? Att tjafsa sönder trådar med ickerelevant autistiskt skit och aldrig ge dig? Du saknar helt förmågan att ta till dig trådens diskussionsinriktning och driva den framåt. Trist.

För att själv föregå med gott exempel, blir mitt inlägg, att jag inte har reflekterat över TS fråga tidigare, men konstaterar nu att den är relevant. Man ser alkisarna alla andra dagar under veckan men inte just på söndagar.

Vad gäller matvanor, så kommer jag fortfarande ihåg en händelse för ca 30 år sedan, just för att den var så udda, var en fullblodsalkis som precis gick ut från vår lokala lilla butik med en hel näve dill. Han stannade till några sekunder och käkade upp alltihop på stående fot. Sedan gick han vidare.

Tyckte det var ganska vettigt, säkert en massa nyttigheter för en billig peng.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in