2020-07-14, 15:11
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sook
Det går inte att ha det så om flyget ska vara lönsamt.

I så fall är detta ett läge, där flygbolagen skulle tvingas till det ändå, alternativt inte få flyga. Och där staten i så fall skulle kunna kompensera för en del av de förlorade intäkterna.
Citera
2020-07-14, 15:12
Medlem
Meeis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Tråden har hållit samma nivå sedan mars. Yra höns har ivrigt hackat ut skräckbilder om att det nu är kört, att unga människor kommer att dö knall fall, att 40000 kommer att dö i Sverige till juni och att det är bäst att skrubba allt man ska vidröra med rotborste och desinfektionsmedel.

Ju mindre verkligheten har motsvarat de dystopiska inläggen, desto mer har dessa övergått till att förmedla bilden om att det som kommuniceras är falskt, att det kommer att bli värre och att det finns mängder med människor som nu ådragit sig allvarliga kroniska komplikationer för all framtid.

De borde satt munskydd på tangentbordet.

Om det är något jag är orolig över så är det hur aktiva vissa personer i tråden är. Jag kollar in lite då och då och är samma nyckelpersoner som skriver på sida efter sida. Kan inte vara sunt att vara så besatt av något att man googlar artiklar och diskuterar det 24/7 i flera veckor.

Hade dom lämnat tråden och gjort något annat i några dagar hade dom nog fått en mycket sundare bild.
Citera
2020-07-14, 15:13
Medlem
One graphic explains why Americans are facing an EU travel ban
https://edition.cnn.com/2020/06/30/europe/european-union-travel-us-graphic-intl/index.html
The two curves clearly show the EU and US heading in opposite directions in dealing with the Covid-19 outbreak. New confirmed daily cases in the EU peaked around mid-March and are on a clear downward trend, with cases below 10,000 for more than a month. In the US, new cases are on a steep upward trajectory.
Citera
2020-07-14, 15:14
Medlem
AreYouBacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trazke
Inte särskilt konstigt då smutskastningen av Sverige varit massiv internationellt. Det vore såklart en katastrof för styrande i andra länder om Sveriges strategi visar sig fungera. Till hösten bör vi ha svar.

Det är ert ända hopp för att rädda ert ansikte.
Citera
2020-07-14, 15:16
Medlem
trickydicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harald.Guldhatt
Verkar i alla fall finnas munskydd att köpa nu, kollade på Apotea.

På mitt apotek (apoteket) så var dom dyra som fan. 20:- för tandläkarskydd dvs en pappbit framför munnen.
Citera
2020-07-14, 15:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Jag har ingen statistik eller studie att hänvisa till. Endast en tidningsartikel där några finska överläkare konstaterade att skolstängning var ett riktigt dåligt beslut som inte kommer att upprepas i höst om Finland drabbas av andra vågen.
Det gäller ju att göra det i rätt ordning och inte som Sverige chansa på att uppgifter från Kina stämmer som FMH gjorde i början på pandemin.
Citera
2020-07-14, 15:19
Medlem
Testonios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Men ge dig. Din hälsa är inte i fara. För alla utom äldre-äldre är riskbilden marginellt förändrad.

Är så irriterad att jag glömde det uppenbara motargumentet.

En skola är en skola. De har ju kapitalt missuppfattat sitt uppdrag om de tror att de är en socialförvaltning. Finns andra myndigheter som har uppdraget att ta hand om "utsatta barn". Inte skolornas uppdrag över huvud taget (mer än att göra en orosanmälan).

Skolor skall bedriva undervisning inget annat. Om lärarna gjorde sitt jobb istället för att leka soctant skulle förmodligen Sveriges PISA-resultat vara avsevärt bättre.

Min och alla andras hälsa är i fara. Sluta sprida desinformation.

Jag har i dagsläget tre bekanta som är inne på sin elfte vecka med feber och sjukdomskänsla.
30-40 åringar. Friska som nötkärnor innan. Idrottar osv. En arbetskamrat i samma ålder har varit "frisk" i två månader men hon låter fortfarande som om hon rökt tre pack Marlboro utan filter om dagen i 30 år.

Kom inte och tala om för mig att min hälsa inte är i fara... Då har du inte fattat någonting om sjukdomen.
Senast redigerad av Testonio 2020-07-14 kl. 15:29.
Citera
2020-07-14, 15:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Men det kom jävligt lägligt i samband med omvärldens reaktioner, tycker man.
Ja det hände samtidigt, då blev alla siffror plötsligt mycket mindre, även worldometers började rapportera mindre siffror som du vet och där rapporterar man knappt Sverige längre.

Regeringen håller kanske på eftersläpningen för att förbättra siffrorna för varje vecka?
Genom att hålla på eftersläpningen och bara rapportera låga siffror försöker regeringen ljugande påstå att situationen är bättre än vad den är så att Sverige inte ska få kritik för sin strategi och att svenskar ska släppas in i andra länder.
Kan det vara så illa? Skulle inte förvåna mig vad regeringen sysslar med.
Citera
2020-07-14, 15:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trickydick
På mitt apotek (apoteket) så var dom dyra som fan. 20:- för tandläkarskydd dvs en pappbit framför munnen.
https://www.apotea.se/andningsskydd-ffp2-mask-2-pack

Själv har jag FFP3, men dessa skulle jag köpa i nödfall
Citera
2020-07-14, 15:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AreYouBack
I Schweiz är det numera obligatoriskt med munskydd ändå ser man ignoranta människor som inte bär. Jag fattar inte heller inte varför ni i Sverige bara skiter i munskydd om inte staten säger till er att ha masker. Ni fattar inte hur omvärlden ser ner på Sverige för tillfället.
Folkhälsomyndigheten kommer tillslut öppna upp sig det lär nog bli munskydd i vissa situationer.
Citera
2020-07-14, 15:32
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Tråden har hållit samma nivå sedan mars. Yra höns har ivrigt hackat ut skräckbilder om att det nu är kört, att unga människor kommer att dö knall fall, att 40000 kommer att dö i Sverige till juni och att det är bäst att skrubba allt man ska vidröra med rotborste och desinfektionsmedel.

Ju mindre verkligheten har motsvarat de dystopiska inläggen, desto mer har dessa övergått till att förmedla bilden om att det som kommuniceras är falskt, att det kommer att bli värre och att det finns mängder med människor som nu ådragit sig allvarliga kroniska komplikationer för all framtid.

De borde satt munskydd på tangentbordet.
Tycker nog inte att tråden "hållit samman". Visst har det väl förekommit olika åsikter här?
Själv gissade jag på cirka 15 000 corona-döda innan årsskiftet, och lyckligtvis ser det ut att bli betydligt färre än så.
Däremot har folk fått ganska allvarliga komplikationer, det kan du väl inte förneka?
Jag har anhöriga i närmaste familjen som fortfarande inte är återställda efter fem månader, det har rapporterats om att räddningsdykare som fått skiten har dykförbud för att lungorna ser konstiga ut osv..

Nog är det en lömsk sjukdom, men som tur är verkar viruset ha muterat till att passa människan bättre och inte orsaka lika allvarlig sjukdom längre, eller har jag fått det om bakfoten?
Citera
2020-07-14, 15:35
Medlem
AttCzas avatar
Citat:
Det viktigaste är att man inte sitter hemma, att man är sysselsatt alltså.

Många inom äldreomsorgen får inte vård. Det är nämligen en skillnad på vård och omsorg. Detta är tyvärr något som alltid gällt. Äldre har dött inom äldreomsorgen för att de inte fått vård.

Att registrera en dödsorsak är däremot något helt annat. Det är relativt sett väldigt få som dör utan att någon uppmärksammat personen och en dödsorsak fastställs alltid. Jag påstår att det du funderar på försvinner i marginalen.

Det har jag gett tidigare i denna tråd. Här är ett exempel:

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/norrbotten/fortsatt-hoga-dodstal-inom-aldrevarden

Jag tycker också att det är bättre att de är sysselsatta. Dock borde statistiken visa arbetslöshet och sysselsättning separat.

Onödigt prat. Alla som betalar skatt i Sverige borde ha rätt till vård. Det spelar ingen roll hur gammal man är eller var man bor någonstans.

Med tanke på att få länder vill snygga till sin coronastatistik med många coviddödsfall är det osannolikt att man registrerar någon som en människa som har dött i covid om det inte är bevisat att människan i fråga har dött på grund av covid.
Senast redigerad av AttCza 2020-07-14 kl. 15:45.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in