2020-07-14, 12:20
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Hanna-Wigh
Hur har det gått i våra nordiska grannländer som har haft skolorna stängda?

Blev det värre för barnen?
Ja.

http://enoc.eu/wp-content/uploads/2020/06/ENOC-UNICEFF-COVID-19-survey-updated-synthesis-report-FV.pdf
Citera
2020-07-14, 12:21
Medlem
Sooks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Det står i tidningarna idag att SAS-planen flyger fulla. Jag trodde att det fanns en regel nu, att det mittersta sätet måste vara tomt (om det inte är en familj som ändå bor ihop som reser tillsammans)? Verkar mycket farligt, även med munskyddstvång! Dessutom måste folk ta av munskydden ibland, för att dricka och äta!
Det går inte att ha det så om flyget ska vara lönsamt.
Citera
2020-07-14, 12:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AusnahmeMensch
Ok jag tar tillbaka det jag sa. Möjligtvis kan ni lära oss en massa meningslösa buzzwords.

Hvilke buzzwords har du lært?

https://ordnet.dk/ddo/ordbog?query=buzzword
Citera
2020-07-14, 12:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ipsi
Ja.

http://enoc.eu/wp-content/uploads/2020/06/ENOC-UNICEFF-COVID-19-survey-updated-synthesis-report-FV.pdf
Var i rapporten nämns våra grannländer?
Senast redigerad av Hanna-Wigh 2020-07-14 kl. 12:30.
Citera
2020-07-14, 12:27
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neverever31
Du tycker alltså att Sverige är att likna med kommunistdiktaturen Kina? Man slutar aldrig förvånas...

Du tror att sk demokratiska stater i alla lägen agerar öppet demokratiskt, transparent och schyst? Man upphör aldrig att förvånas. Det är inte bara naivt. Det är direkt dumt.
Citera
2020-07-14, 12:28
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moentos
Ja Sverige kan lære noget af mange lande, men den opfattelse man får som udenforstående er at den svenske regering ikke ønsker at lære noget af andre lande.

Hvordan kan regeringen komme afsted med ikke at lære noget af andre lande.

Der er ingen opposition i Sverige.

Der er ikke en undersøgende kritisk presse som konstant stiller spørgsmål til regeringen om hvorfor dette og hint tiltag som i udlandet virker smittestoppende og dermed stopper unødige dødsfald, ikke tages i brug i Sverige.

Demokratiet er generelt ikke fungerende i Sverige, og politikerne kan gemme sig bag embedsmænd som ikke har noget embedsmandsansvar, samt uddelegere ansvar til alle mulige instanser, myndigheder, kommuner o.s.v som man så efterfølgende kan spille ud imod hinanden og generelt klandre for missæren.

Jag håller med och det är också mina intryck. Ingen opposition och knappt någon kritisk journalistik.
Citera
2020-07-14, 12:32
Medlem
Citat:
Hur har det gått i våra nordiska grannländer som har haft skolorna stängda?

Blev det värre för barnen?
För barn som har en utsatt situation i hemmet redan från början, ja, sannolikt.

Då får man tänka på:

1) Det är inget man enkelt kan observera, eftersom det här sker i mörkret.

2) Det kan krävas många fler lockdowns för att upprätthålla sin nollvision för corona. Att ha en lockdown är helt meningslöst om man inte håller i det sen.
Citera
2020-07-14, 12:34
Avslutad
Citat:
Var i rapporten nämns våra grannländer?
I inledningen framgår vilka länder som är med. Danmark och Finland är två.
Citera
2020-07-14, 12:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Du tror att sk demokratiska stater i alla lägen agerar öppet demokratiskt, transparent och schyst? Man upphör aldrig att förvånas. Det är inte bara naivt. Det är direkt dumt.

Du liknade kommunistdiktaturen Kinas censur/öppenhet/transparens med Sveriges, vilket jag reagerade på. Vem som är dummare och mer naiv än du och jag får någon annan bedöma. Du anser självklart att du har rätt.
Citera
2020-07-14, 12:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ipsi
I inledningen framgår vilka länder som är med. Danmark och Finland är två.
Även Sverige nämns!

Edit: Här har vi Sverige.
Våldet i hemmen ökar i coronakrisen
https://sverigesradio.se/artikel/7462946
Senast redigerad av Hanna-Wigh 2020-07-14 kl. 12:48.
Citera
2020-07-14, 12:36
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fabbe2
Jag undrar hur FHM kan skjuta ansvar på fysisk distansering på resebolagen! På flyg är det tex 81cm mellan sätena. Skall man då ha två meter fritt så måste tre rader framför och tre rader bakom vara tomma samt minst tre säten plus mittgång i sidled. Det skulle krävas 21 sittplatser per passagerare!! På tåg är det lite bättre men på många platser sitter man emot varandra med ett bord emellan som det också är lätt att det hamnar virus på.

Det är helt sjukt att de inte föreskriver användning av munskydd och bara tillåter passagerare på varannan rad, varannat säte (förutom de som reser i samma sällskap som annars bor ihop).

Håller med. Allt stavas pengar och det gjorde det från första stund då detta virus nådde Sverige. Att säga åt folk att det räcker med att de stannar hemma när de känner sig sjuka och att de ska tvätta händerna är så jävla naivt att det borde vara straffbart. Det är som att ta bort straffansvar från sexualbrott och istället uppmanna pedofiler att stanna hemma när de känner sig kåta eller avkriminalisera rattfylleri och istället råda folk att inte köra bil om de känner sig vingliga. Det fungerar liksom inte så. Lägg sedan till att man konsekvent närmast avrått från att använda munskydd så är idiotin ett faktum.
Citera
2020-07-14, 12:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aw
För barn som har en utsatt situation i hemmet redan från början, ja, sannolikt.

Då får man tänka på:

1) Det är inget man enkelt kan observera, eftersom det här sker i mörkret.

2) Det kan krävas många fler lockdowns för att upprätthålla sin nollvision för corona. Att ha en lockdown är helt meningslöst om man inte håller i det sen.
Redan innan coronan var de på tv mycket om att allt fler barn stannar hemma från skolan, vill inte vara där. Vad beror det på mån tro?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in