2020-07-14, 15:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CoolGenerator
Öland
Laholm
Enköping
Gällivare
Kiruna
Kristianstad

Laholm har jag aldrig varit i, dit måste jag åka. Vad gör Laholm så tråkigt?
Citera
2020-07-14, 15:19
Bannlyst
Allt beror väl på vad man letar efter här i livet. Själv tycker jag städer är jävligt tråkiga i längden: betong, trafik, avgaser, trängsel... vill man sticka ut och jogga, så får man göra det i någon nedgången park istället för ute i det fria. Inga fåglar, inga djur, utom på sin höjd duvor.

Fördelen med städer är att det finns mycket nischade butiker, eller caféer. Vill jag ha en nybakad muffuletta, så kan jag välja mellan fem olika bagerier inom en kilometers radie, men annars så föredrar jag landsbyggden.
Citera
2020-07-14, 15:19
Medlem
JaredLetos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DoggingDoris
Vilka saker menar du är bättre i storstäderna? Menar du det stora utbudet av restauranger och krogar, biografer, teatrar, parkfester och liknande saker? Obs, ingen kritik jag bara undrar
Jag sa inte att det var bättre, utan att man har fler saker man kan hitta på i större och mer attraktiva städer. Men även storstäderna börjar se för jävliga ut.
Citat:
Ursprungligen postat av rotebro-conny
Jasså jag träffar i princip aldrig någon som bor här som kan erkänna att det suger att bo i sthlm och att livet i princip på samtliga plan skulle vara bättre i städerna du räknade upp.
Du påstod att det är coolare att bo i en storstad, vem säger det? Eller vem tycker så?
Citera
2020-07-14, 15:20
Medlem
Citat:
Det är ju ganska skönt att bo i en trist stad, eftersom det är uppenbart att den är trist kan man lägga allt fokus på att bygga upp ett bra liv och ha kul i stället för att gå runt och låssas och vilaeleda sig själv och andra att allt är så jävla bra och svincoolt med att bo i Gbg eller Sthlm.
Har man familj med tre barn, är mindre städer ofta attraktiva eftersom boendekostnaderna är lägre. Barnen har kanske aktiviteter som fotboll, ishockey, simning, eller ridning som intressen, och på mindre orter är ofta sportföreningar aktiva. Föräldrarna har fullt upp med barnen, villan och är kanske själva engagerade i något av barnens idrottsförening. Dessutom är bilintresset stort på vissa mindre orter. Då behöver man utrymme för bilarna och kan hyra någon lada hos närmaste bonde. Alla gillar inte att gå på krogen, springa på utställningar, gå på teater, shoppa eller trängas i kollektivtrafiken. Jag har själv förmånen att bo både i en "håla" och i Stockholm. Jag ser fördelar med båda ställena. Stort vackert hus med fin trädgård, som omöjligtvis skulle kunna finansieras i Stockholms närförorter. Vad är det du själv söker att göra och som intresserar dig?
Citera
Medlem
Citat:
Laholm har jag aldrig varit i, dit måste jag åka. Vad gör Laholm så tråkigt?

Litet, centrumet en enda gröt, osammanhängande ort, närheten till Halmstad är enda räddningen
Citera
Medlem
JaredLetos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CoolGenerator
Öland
Laholm
Enköping
Gällivare
Kiruna
Kristianstad

Öland är ju ingen stad, men okej, det är väl inte världens roligaste plats direkt.
Citera
2020-07-14, 15:24
Medlem
PommesOchKebabs avatar
Finns det något töntigare än att bo i en Sthlm/GBG och snacka skit om mindre städer? Ni tror verkligen sthlm är som new york.

// PoK
Citera
2020-07-14, 15:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JaredLeto
Öland är ju ingen stad, men okej, det är väl inte världens roligaste plats direkt.

Nej, visst kom på det: file not found
Lättare kanske och nämna hela ön istället för uppdelat i områden
Citera
2020-07-14, 15:27
Medlem
flukkes avatar
Förutom Stockholm, Göteborg och möjligen Malmö och Uppsala finns det väl knappt några riktiga städer att prata om i Sverige.

Visst finns det en hel del semester pärlor som Halmstad på sommaren och Åre på vintern osv. Men när vardagen är grå så är det skönt att ha nära till en större stad. Finns fina villaförorter runt både Stockholm och Göteborg.
Citera
2020-07-14, 15:29
Medlem
JaredLetos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flukke
Förutom Stockholm, Göteborg och möjligen Malmö och Uppsala finns det väl knappt några riktiga städer att prata om i Sverige.

Visst finns det en hel del semester pärlor som Halmstad på sommaren och Åre på vintern osv. Men när vardagen är grå så är det skönt att ha nära till en större stad. Finns fina villaförorter runt både Stockholm och Göteborg.
Det är lite så jag tänker faktiskt. Jag bodde tidigare i en något mindre stad, men ändå rätt okej när det kom till att hitta på saker. Men för min del så var det egentligen bara hockeylaget som var det största nöjet. Men kroglivet var helt uruselt, med massvis av ställen som alla hade samma dyra skitöl och tråkiga klienter.
Citera
2020-07-14, 15:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JaredLeto
Du påstod att det är coolare att bo i en storstad, vem säger det? Eller vem tycker så?

Nej verkligen inte. Möjligheten att bygga upp ett harmoniskt och bra liv är i princip på samtliga punkter bättre i städerna du räknade upp än i tex sthlm.

Jag kan bara se en enda poäng med sthlm och det är arbetsmarknaden.

Dom andra eventuella fördelarna löser man med en biltur, teaterbuss eller liknande någon gång/år.

Det tar väl ungefär lika lång tid att hoppa på och ta tåget mellan Gävle C - Sthlm C som det gör att köa med bil i rusningen mellan Sthlm C och Sollentuna.
Citera
2020-07-14, 15:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sorgensvart
Har man familj med tre barn, är mindre städer ofta attraktiva eftersom boendekostnaderna är lägre. Barnen har kanske aktiviteter som fotboll, ishockey, simning, eller ridning som intressen, och på mindre orter är ofta sportföreningar aktiva. Föräldrarna har fullt upp med barnen, villan och är kanske själva engagerade i något av barnens idrottsförening. Dessutom är bilintresset stort på vissa mindre orter. Då behöver man utrymme för bilarna och kan hyra någon lada hos närmaste bonde. Alla gillar inte att gå på krogen, springa på utställningar, gå på teater, shoppa eller trängas i kollektivtrafiken. Jag har själv förmånen att bo både i en "håla" och i Stockholm. Jag ser fördelar med båda ställena. Stort vackert hus med fin trädgård, som omöjligtvis skulle kunna finansieras i Stockholms närförorter. Vad är det du själv söker att göra och som intresserar dig?

Jag tycker som du, den mindre staden vinner på i princip samtliga punkter.

Men det ligger mer på en själv att ta ansvar för och bygga upp ett bra liv där. Man måste ha lite egna intressen och initiativförmåga.

Förväntar man sig en stor citykärna där andra öppnat butiker, caféer och arrangerar nöjen där man passivt kan vallas runt är det nog bättre man stannar kvar i sthlm.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in