2020-07-14, 09:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Abcdefgordon
Börsen var ju redan övervärderad enligt experterna så en ”korrigering” var på din plats. Nu är vi snart tillbaka där. Nasdaq är ATH.
Vad drömmer experterna om nu?

Det här är väl exakt som det ska vara. Uppgång, de lyckosamma hämtar hem sina vinster. Nedgång som sedan följs av en ny uppgång och vinsthemtagningar. Ett evigt pyramidspel, exakt så är systemet tänkt att fungera.
Citera
2020-07-14, 10:40
Medlem
De anser nog att börsen alltjämt är övervärderad, vilket den är. Men enormt ökade stimulanser pga Corona gör att börsen kan fortsätta gå upp. Riksbanker som köper upp företagsobligationer för att de inte ska falla i värde och hålla marknaden likvid. Räntor som är i princip obefintliga osv. Vi kan nog köra på så här ett tag till - tills dess att de inser att "så här kan vi inte hålla på", vi bygger ju upp enorma skuldberg.

Men, som sagt, börsen kan pumpas upp artificiellt i många år till. Det är som Hela havet stormar - dansa på så länge musiken spelar.
Citera
2020-07-14, 11:04
Medlem
i januari var börsen dyr i usa

"The S&P 500 is now more overvalued than ever, per this measure
Published: Jan. 11, 2020 at 9:24 a.m. ET
By Chris Matthews
S&P 500 price-to-sales ratio is well above its dot-com bubble peak"

"The above chart, from Ned Davis Research, shows that price relative to sales for the S&P 500 is at a record high, “well in excess of what they were in 2000 or 2007 at those peaks,” wrote Ned Davis in a Wednesday note to clients.

Other measures, like the median price to earnings ratio — which exclude the skewed effects of very profitable and very unprofitable companies — shows the S&P 500 overvalued by nearly 30% versus the typical valuation level seen since 1964."

https://www.marketwatch.com/story/the-sp-500-is-now-more-overvalued-than-ever-per-this-measure-2020-01-08
Citera
2020-07-14, 11:35
Medlem
KABUNs avatar
Citat:
Börsen var ju redan övervärderad enligt experterna så en ”korrigering” var på din plats. Nu är vi snart tillbaka där. Nasdaq är ATH.

Enormt mycket nya pengar har tryckts så börsen skall upp.
Citera
2020-07-14, 11:41
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Tesla är väl ett bra exempel, var det ett år sedan Musk tweetade "Nu är Tesla för dyrt". Efter det är den upp 300% och numera lika mycket värd som världens största biltillverkare Toyota, VW passerades för någon månad sedan.

För att se de absurda proportionerna så kan man se att Tesla tillverkar 300.000 bilar och Toyota 10 miljoner. Tesla har ändå problem att sälja, de gör bara dyra bilar med en begränsad marknad, så de har börjat sänka sina priser. Toyotas vinst var 23 miljader dollar 2019, exakt samma som Tesla sålde för. Jag skulle säga att Teslas kurs är minst 20 gånger för hög.

Ändå kommer det att finnas personer i den här tråden och uppenbarligen i verkligheten med pengar på fickan som tycker Tesla ska gå upp ännu mer. Det är naturligtvis helt sjukt och kan liknas vid bitcoin eller pyramidspel.

Jag skulle påstå att en så stor del avv USA-börsen numera är ett pyramidspel så att det syns i så viktiga siffror som Dow Jones och S&P. Vad vi vet om pyramidspel är att en liten klick vinner och försvinner. 95% står kvar med förluster.
Citera
2020-07-14, 11:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Tesla är väl ett bra exempel, var det ett år sedan Musk tweetade "Nu är Tesla för dyrt". Efter det är den upp 300% och numera lika mycket värd som världens största biltillverkare Toyota, VW passerades för någon månad sedan.

För att se de absurda proportionerna så kan man se att Tesla tillverkar 300.000 bilar och Toyota 10 miljoner. Tesla har ändå problem att sälja, de gör bara dyra bilar med en begränsad marknad, så de har börjat sänka sina priser. Toyotas vinst var 23 miljader dollar 2019, exakt samma som Tesla sålde för. Jag skulle säga att Teslas kurs är minst 20 gånger för hög.

Ändå kommer det att finnas personer i den här tråden och uppenbarligen i verkligheten med pengar på fickan som tycker Tesla ska gå upp ännu mer. Det är naturligtvis helt sjukt och kan liknas vid bitcoin eller pyramidspel.

Jag skulle påstå att en så stor del avv USA-börsen numera är ett pyramidspel så att det syns i så viktiga siffror som Dow Jones och S&P. Vad vi vet om pyramidspel är att en liten klick vinner och försvinner. 95% står kvar med förluster.

Du tar alltid upp Tesla för att visa att hela börsen är övervärderad, jag tycker att det är logiskt felslut.
Jag tycker personligen att Tesla är rimligt värderad på typ 150 dollar men grejen är att andra stora bolag har inte Teslas PE-värden så Tesla är inte representativ för alla stora index eller något USA index.
Teslas PE är mer än 10 gånger Facebook eller Googles.
Citera
2020-07-14, 11:53
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kooomplexen
Du tar alltid upp Tesla för att visa att hela börsen är övervärderad, jag tycker att det är logiskt felslut.
Jag tycker personligen att Tesla är rimligt värderad på typ 150 dollar men grejen är att andra stora bolag har inte Teslas PE-värden så Tesla är inte representativ för alla stora index eller något USA index.
Teslas PE är mer än 10 gånger Facebook eller Googles.
Jag tar Tesla för att det är ett känt exempel. Ett större exempel är Amazon. Och du kan inte bortse från att Tesla faktiskt har dessa värden på marknaden, vilket visar att något är fel med marknaden i åtminstone Tesla-fallet. Vilket är lite spöklikt för mig eftersom "marknaden har alltid rätt".

Google och facebook är uppe på samma eller högre värdering än före corona. Ge gärna ett argument för varför de skulle kunna sälja fler annonser och tjäna mer pengar nu, efter corona.
Citera
2020-07-14, 12:00
Medlem
Citat:
Att börsen har återhämtat sig så här kraftigt kan bero på de ekonomiska stimulansåtgärder som regeringar runt om i världen har infört för att trygga arbetsmarknaden. Även om Covid-19 har skadat ekonomin och företagen oerhört mycket så har stimulansåtgärder bromsat fallet och det finns definitivt företag och branscher som kommer att gå vinnande ur detta.
Citera
2020-07-14, 12:12
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mynicname
Att börsen har återhämtat sig så här kraftigt kan bero på de ekonomiska stimulansåtgärder som regeringar runt om i världen har infört för att trygga arbetsmarknaden. Även om Covid-19 har skadat ekonomin och företagen oerhört mycket så har stimulansåtgärder bromsat fallet och det finns definitivt företag och branscher som kommer att gå vinnande ur detta.
Nja, hur kan man gå vinnande ur en bidragskarusell? Dels tar bidragen slut, i USA i augusti, men corona är värre där än någonsin. Dels måste bidragen återbetalas, antingen av företagen direkt eller via deras kunder i form av höjd skatt.

Det kan helt enkelt aldrig, på något sätt, bli bättre för ett företag med corona, med något försumbart motexempel som vaccintillverkare eller IT-verktyg för home offcice och liknande. Jag anser att detta är fundamenta. Är det någon som inte håller med? Sjukdom och medföljande depression KAN inte vara bra. Dagens kurser är alltså för höga.
Citera
2020-07-14, 12:38
Medlem
r0ckets avatar
Citat:
Jag tar Tesla för att det är ett känt exempel. Ett större exempel är Amazon. Och du kan inte bortse från att Tesla faktiskt har dessa värden på marknaden, vilket visar att något är fel med marknaden i åtminstone Tesla-fallet. Vilket är lite spöklikt för mig eftersom "marknaden har alltid rätt".

Google och facebook är uppe på samma eller högre värdering än före corona. Ge gärna ett argument för varför de skulle kunna sälja fler annonser och tjäna mer pengar nu, efter corona.
Internet-användandet har exploderat under corona och därmed sökningar på Google, video-tittande på YouTube, användande av Facebook, Instagram & WhatsApp. De ökade användandet är något som kommer att bestå till en stor del (fler användare vänjer sig vid nya beteenden som inte kommer försvinna bara för att corona tar slut) - där med kommer dessa företag kunna sälja ännu fler annonser i framtiden.

Nedgången i annonsering pga corona har bara haft inverkan under ett par månader - en parantes i det långa loppet.

Såhär i efterhand är det nog inte särskilt motiverat att se en sådan dip för $FB och $GOOG som vi såg i mars.
Citera
2020-07-14, 12:41
Medlem
Citat:
Självklart är börserna övervärderade, men folk fortsätter att köpa så därför fortsätter det att stiga, att det dessutom är nästan noll ränta på sparande så är det ett dåligt alternativ att spara pengarna och den fantasilöse handlar då aktier/fonder i brist på annat
Citera
2020-07-14, 12:47
Medlem
Citat:
Du har fortfarande inte förstått att aktiepris och ett företags värde (fundamenta) inte är samma sak 🙄
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in